Predica de pe Munte – mistere şi urlete în Ţara Sfîntă

Publicat în Dilema Veche nr. 323 din 22-28 aprilie 2010
Ángeles, triunfo y elegía jpeg

Am răsfoit săptămînile trecute – străbătînd Israelul de la un cap la celălalt, cu semnificative incursiuni în teritoriile palestiniene – o carte rară, recomandată de Părintele Iustin Marchiş de la Mănăstirea Stavropoleos: Jurnalul de călătorie în Egipt şi Palestina al unei nobile şi pioase doamne pe nume Etheria (sau Egeria). Manuscrisul latin, descoperit în 1884 de un savant italian într-o mănăstire din Arezzo, este, pare-se, una dintre rarele consemnări ale unui pelerinaj religios din secolul al IV-lea, după faimoasa călătorie a Împărătesei Elena la Ierusalim. Femeie inteligentă şi cultivată, de o limpezime (inclusiv autoscopică) ce aminteşte pe alocuri de scrutările Sfîntului Augustin, Etheria a călătorit (într-o vreme în care orice călătorie mai lungă putea fi şi ultima) din Spania de azi pînă în vîrful Muntelui Sinai şi apoi la Ierusalim, iar de pe Muntele Nebo spre Idumeea, întorcîndu-se la Constantinopol prin Tars, Seleucia şi Calcedonia. Deşi (ne spune benedictinul Dom Ferotín) era înrudită cu Împăratul Teodosie, nobila pelerină urca munţii sacri cu piciorul, iar noaptea dormea pe pămîntul gol. Seara, după lungi ore de oboseală şi primejdii, Etheria citea din cărţile fără de care nu pleca la drum: Scripturile şi Onomasticonul lui Eusebiu. Însemnarea călătoriei sale mistice abundă, de altfel, în referinţe şi analize comparative, atît în jurnalul propriu-zis, cît şi în descrierea calendarului liturgic din cea de-a doua parte.

Dacă mi-ar trece prin minte să fac o dare de seamă a călătoriei mele recente spre „Oraşul Păcii“ – cum pare numit de-a dreptul sarcastic, azi, Ierusalimul –, n-aş avea nici pe sfert seninătatea Etheriei. Mai întîi, poate, pentru că am respectat întru totul vorba după care prima incursiune în Ţara Sfîntă tulbură rău „şuvoiul întunecat şi instabil al interiorităţii“, cum numeşte Sf. Augustin fandacsia comună; apoi, pentru că n-a fost zi fără o încercare, măcar una a răbdării. Cine e familiarizat cît de cît cu atmosfera de luminată intransigenţă estetică şi cu directeţea critică a spiritus rector-ului de la Stavropoleos îşi poate imagina lesne de ce. Cînd urci la pas Muntele Măslinilor şi vrei neapărat să vezi cele trei mozaicuri bizantine din Capela Înălţării, dar le găseşti bine acoperite sub carpete orientale de o maică habotnică şi obsedată de curăţenie (şi acatiste), îţi poţi pierde nu doar răbdarea. Cînd străbaţi Drumul Crucii îmboldit de buticari simoniaci, răsufli uşurat să te poţi refugia cîteva minute într-un hospice autrichien de pe aceeaşi via dolorosa; cînd ţi se spune – suficient de apăsat ca să te simţi constrîns – că poţi intra în basilica de la Cana Galileii doar dacă vei cumpăra suficient vin sfinţit, mai că-ţi vine să nu mai intri deloc. Mai ales că la Cana, unde Iisus a transformat apa în vin, există astăzi un baron local – preotul grec Dionysos (după unii) sau Dositei (după alţii) – a cărui fotografie se poate vedea prin magazinele din zonă şi care tartoreşte nestingherit, stabilind mercurialele şi primind ofrandele supuşilor, fie ei localnici sau străini. E de neimaginat să te închini într-un loc din care un preot ortodox te poate scoate afară în urlete şi îmbrînceli. Cu o zi înainte de aterizarea noastră ingenuă, se pare că pe la Cana Galileii trecuse şi poliţia, chemată de o călugăriţă rusoaică ce fusese de-a dreptul bătută.

Despre har şi mistere

Într-unul dintre cele mai interesante pasaje din jurnalul Etheriei, se descrie (cu enormă reţinere) ritualul instruirii în mistere care se petrecea la Ierusalim cu ocazia botezului creştin, la şapte săptămîni de la Paşte. În biserica mare, a Răstignirii – ne povesteşte nobila doamnă –, veneau femeile şi bărbaţii, însoţiţi de părinţii lor spirituali (naşii), pentru a asculta rememorarea misterelor creştine. Apoi, în Biserica Învierii avea loc ceea ce Etheria numeşte redditio symboli, o devoalare a misterelor creştine celor mai profunde. Se închideau porţile dinspre Sfîntul Mormînt, iar în ceea ce în secolul al IV-lea nu era decît o grotă rămîneau doar fidelii şi neofiţii cărora li se explicau (în greacă, siriacă şi latină) „anumite lucruri ce nu puteau lăsa indiferent pe nimeni“. Din biserică se auzeau atunci ţipete (de aprobare sau uluire), spune Etheria, care a trăit o epocă mai curată decît a noastră, sau, cine ştie, poate că ea însăşi făcea parte dintre cei „curaţi cu inima“, cărora le este mai uşor să vadă doar binele. Astăzi, din majoritatea bisericilor ruseşti sau greceşti din Ţara Sfîntă, se aud cel mai adesea altfel de ţipete decît cele ale iniţierii în mistere. Şi totuşi, printre multele întîmplări din acest periplu, al căror sens îmi scapă deocamdată, a existat şi o scenă care, dacă mă gîndesc bine, s-ar fi putut petrece în orice duminică, la Stavropoleos.

Într-un foişor de pe Muntele Fericirilor, Părintele Iustin Marchiş a început să citească Predica de pe Munte din Evanghelia după Matei, interpretînd-o cu harul său plin de inteligenţă şi acribie ce deschide, de multe ori, drumul spre interpretarea personală, nedogmatică, transfiguratoare. Apoi i-a invitat pe cei din grupul care-l însoţea – grup eteroclit, de medici, profesori de istoria artei, actori, regizori, muzicieni, ingineri, finanţişti, filologi şi mulţi copii – să continue. Iar lectura – timidă sau răspicată, limpede sau obscură – i se potrivea mănuşă celui care citea. „Iar dacă ochiul tău drept te sminteşte pe tine, scoate-l şi aruncă-l“ – citea un medic oftalmolog; „s-a zis dinte pentru dinte“ – relua un stomatolog; „oricine se uită la femeie poftind-o a şi săvîrşit adulter cu ea în inima lui“ – citea cineva, rîzînd pur şi simplu. Mie mi-a venit rîndul la versetul despre neiertare („De nu veţi ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile voastre“). Din păcate, n-am apucat să mă gîndesc prea mult la asta, căci foişorul în aer liber în care încercam să ne adunăm minţile a fost asaltat de un grup de nemţi care aveau programare exact la acea oră, exact în acel loc, însoţiţi de o călugăriţă intransigentă, la vederea căreia nobila Etheria ar fi roşit.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Sentință exemplară în cazul unui șofer care a dat intenționat cu mașina de lux peste mai mulți polițiști
Doi polițiști din Argeș au fost loviţi, cu intenție, de un șofer care s-a urcat la volan deși avea permisul de conducere suspendat. Bărbatul a pus în pericol viața agenților și a celor trei copii minori ai săi, aflați în mașină în momentul producerii incidentului.
image
image
A murit procurorul român cu cea mai mare vechime în magistratură. Încă era în activitate
Pavel Palcu, procurorul arădean cu cea mai mare vechime în magistratură din România a murit, astăzi, 15 aprilie, într-un centru de recuperare medicală din Bucureşti.

HIstoria.ro

image
„Monstruoasa coaliție”, Cuza și francmasonii, în „Historia” de aprilie
De ce au ales adversarii lui Cuza să-l răstoarne de la putere? Care a fost rolul masoneriei în acest proces? Este apartenenţa lui Cuza la masonerie confirmată documentar?
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.