Poezia e viaţa

Publicat în Dilema Veche nr. 416 din 2-8 februarie 2012
Poezia e viaţa jpeg

Trebuie să fii Angela Marinescu ca să autorizezi un portret/autoportret precum cel alcătuit de un cristian în seria aniversară de la Editura Paralela 45. Trebuie, adică, să-ţi pese (la incredibil de fireasca vîrstă de 70 ani, după o viaţă de boală gravă) de coerenţa propriilor convingeri mai mult decît de insolitul lor, să-ţi pese de felul în care se coagulează o poetică a violenţei şi a autodistrugerii mai degrabă decît de inevitabilele contradicţii ale gustului propriu în privinţa altora. Trebuie să vrei, încă o dată, în confesiuni sau portrete la fel ca în poezie, să sari „prăpastia între expresie şi adevărul vieţii“, ca să fii propria poezie, propriul limbaj dus pînă la ultimele lui consecinţe. Căci, nu-i aşa, şi acest volum omagial (care nu este pe de-a-ntregul al Angelei Marinescu) este ultimul, aşa cum fiecare carte a sa a fost ultima cu putinţă. Şi, într-un fel, Angela Marinescu 70 nici nu poate fi decît ultimul volum de autoexpunere explicită, căci dacă distanţa între poezie şi viaţă este anulată voit, cea între poezie şi „poetică“ nici n-ar trebui să existe.

Şi, totuşi, am citit volumul dedicat Angelei Marinescu cum citeşti confesiunea unui sinucigaş. Liminală, necomplezentă, violentă (cu sine şi aproape cu tot ce mişcă în lumea literară) şi iar autodistructivă, căci A.M. nici nu poate scrie altfel şi nici nu accepta să se scrie altfel despre ea însăşi. Dacă aţi vrut clarificări despre „ieşirile“ publice din ultimii ani ale „decisivei poete“, cum o numeşte Radu Cosaşu, acum le veţi avea pe toate la un loc, reluate, dar din nou justificate printr-o intimă coerenţă cu propria fiinţă intens mistică. Nu demult, cînd Angela Marinescu s-a declarat în public a fi o poetă comunistă, vorba a iscat un adevărat scandal. Cine citeşte fragmentul din Jurnal scris în partea a treia a zilei reluat în noul volum va înţelege însă altfel acel harakiri public: „Sînt comunistă. Îmi place şi mi-a plăcut comunismul deoarece sînt o felină. Îmi place să mi se dea de mîncare la ore fixe, leafa să vină. Nu glumesc, sînt leneşă, rea, deci sînt comunistă. Nu-mi place să fiu democrată decît cu mine însămi, cu forţele şi slăbiciunile mele, cînd vine cineva cu propuneri înnegrite de vreme, desuete şi ineficiente, devin comunistă; ucid pe loc, fără veste. Înjur şi scuip. Mă răstorn, mă dau peste cap, devin un soldat cu scut şi puşcă de vînătoare. Sfîrşitul este aproape şi eu nu am devenit, încă, liberă cu adevărat... Voi fi democrată cu spectrul morţii pe faţă.“

Cînd a spus, într-un interviu publicat în 22 prin 2009, că e probăsesciană pentru că preşedintele „are o gîndire virilă. Se mişcă viril. Rîde viril. Glumeşte viril şi este serios viril“, Angela Marinescu a uimit multă lume. Faptul că acel interviu poate fi recitit acum face parte din aceeaşi logică a autenticităţii sinucigaşe, a sincerităţii catastrofale. De fapt, criteriul vitalităţii (mă rog, virilităţii, cum ar fi zis şi Eliade) în artă este transferat, destul de riscant, în politică. Cine nu are surplus de vitalitate... nu face mare lucru în artă, spunea undeva poeta. În politică însă, excesul de vitalitate te poate duce, dimpotrivă, la soluţii suficient de originale încît să iasă din cadrele normalităţii şi placidităţii democratice.

Pentru un sunet nou – în viaţă, deci în politică, deci în poezie –, Angela Marinescu e gata să uite de orice altceva, e dispusă să facă penitenţă ca o carmelită, să fie nimic, să se pună în situaţia învăţăcelului. E, fără îndoială, condiţia primă a reinventării. Felul în care Angela Marinescu l-a căutat pe Gheorghe Iova, „textualistul numărul unu la noi“, şi mai ales felul în care îi recunoaşte acestuia influenţa asupra propriei poezii reprezintă, probabil, una dintre secvenţele-cheie ale acestui portret/autoportret în avalanşă. Iniţierea „textuală“ e un moment pe care Angela Marinescu nu uită că i-l datorează lui Iova, dar întîlnirea lor nu are loc în text, ci într-o intensitate împărtăşită a „gîndirii şi trăirii“. Tot de la întîlnirea cu Gheorghe Iova porneşte şi fraza cea mai importantă (cel puţin pentru mine) din acest volum: „Sîntem foarte aproape amîndoi de Absolut. Cred că sîntem foarte apropiaţi de Christos, de sacrificiul unic care stă la baza tuturor lucrurilor... Credem, amîndoi, că scrisul te reprezintă pe tine şi numai pe tine în totalitate, că nu îţi poţi propune lucrul ăsta, fie şi numai pentru faptul că este tot atît de viu ca şi tine. Niciodată Iova nu mi-a spus explicit ceea ce îţi spun eu, dar stînd alături de el mi-am dat seama că nu poate fi altfel. Faţă de nimeni nu m-am simţit atît de alături ca faţă de el. Mulţi consideră că e steril, că nu e bun de nimic. Dar el este, de departe, cel mai priceput dintre toţi la «nimicul» ăsta care e relaţia scris-viaţă. Iova e, realmente, unic.“

Am început să citesc această carte pentru că se deschidea cu un superb text al Dorei Pavel despre „campioana de categorie grea Basaraba Marcovici“ (numele real al Angelei Marinescu). Şi nu am lăsat-o din mînă pentru că, aşa cum se adună (din lucruri reluate, ştiute, colate din alte locuri), ea e străbătută de suflul viu al vieţii – şi literaturii – adevărate.

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Annalena Baerbock FOTO EPA-EFE
Germania declară încheiată chestiunea reparațiilor de război cerute de Polonia
Ministrul german de Externe a repetat marţi, la Varşovia, că chestiunea reparaţiilor Poloniei pentru cel de Al Doilea Război Mondial este „închisă", relatează AFP.
Rareş Bogdan .  FOTO Mediafax
Rareș Bogdan: „Nu suntem mulțumiți de Nicușor Dan”. Ce spune despre candidatura la Primăria Capitalei
Prim-vicepreședintele PNL susține că liberalii nu sunt mulțumiți de activitatea primarului Capitalei și de modul în care a administrat Bucureștiul., partidul urmând să ia o decizie în ceea ce îl privește pe Nicușor Dan.
Pană de curent FOTO SHUTTERSTOCK
Cea mai mare parte a Bangladeshului a rămas fără curent. 130 de milioane de oameni, afectați
Cel puţin 130 de milioane de persoane au fost private în Bangladesh de electricitate marţi după-amiază în urma unei defecţiuni a reţelei de furnizare a curentului electric.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.