Poeţi la poză, poezie la sticlă

Publicat în Dilema Veche nr. 668 din 8-16 decembrie 2016
Poeţi la poză, poezie la sticlă jpeg

● Ion Barbu şi Mihai A. Barbu, Sticle pentru minte, inimă şi literatură, vol. 1 & 2, Editura Charmides, 2016. 

Nici un artist n-a făcut mai multe pentru poezia românească decît Ion Barbu! Entuziasmul, energia, talentul, inspiraţia şi ingeniozitatea lui par de-a dreptul inepuizabile, iar antologiile şi albumele, happening-urile şi instalaţiile, dar, mai ales, muzeele imaginate şi „construite“ de Ion Barbu (Muzeul Instalatorului Român de la Petroşani, plus Casa memorială „I.D. Sârbu“, Muzeul Mamei şi Centrul PompaDour de la Petrila) sînt dovada că un singur om poate face mai mult decît o instituţie. De altfel, Ion Barbu a reuşit să transforme Petrila în capitală culturală alternativă a României şi, dacă am trăi într-o carte scrisă de Italo Calvino, omul ar merita să fie primarul pe viaţă al acestui oraş.

Deşi provine din acelaşi univers imaginar, Sticle pentru minte, inimă şi literatură este un proiect tipografic de mai mare amploare decît precedentele cărţi-albume-experiment Antologia poeziei româneşti la zid, Colonia Rîsa-Plînsa ori Imn hăituit de bărbaţi. Din colofonul de la finalul volumului secund aflăm că prima fotografie din acest proiect a fost făcută la sfîrşitul lunii iunie în 2011, iar ultima, la începutul lui martie 2014. În aceşti patru ani au avut loc cu totul 39 de şedinţe foto în două studiouri fixe din Bucureşti şi în cîteva studiouri improvizate la Iaşi, Sibiu, Timişoara şi Cluj. Au rezultat 10.714 fotografii cu poeţi pentru prinderea cărora au fost parcurşi 26.150 de kilometri. În aceste prime două volume din Sticle pentru minte, inimă şi literatură (din cele patru proiectate) se regăsesc exact 100 de poeţi, aproape tot atîtea fotografii cu ei şi la fel de multe poezii, faimoase sau inedite, mai vechi sau mai noi, de la catrene la poeme de-o pagină („cel mai lung poem – 68 de pagini – îi aparţine lui Chris Tănăsescu; în volum apare doar prima pagină, urmînd a valorifica în alt mod producţia record“).

Conceptul acestei cărţi de poezie & fotografie este următorul: fiecare poet a fost fotografiat de Mihai A. Barbu (cunoscut şi ca autorul cărţii de călătorie Vînd kilometri) conform unei mizanscene imaginate de Ion Barbu (care a folosit un număr nelimitat de obiecte de recuzită: foi de hîrtie, hîrtie decorativă, pietre colorate; cărţi de citit şi cărţi de joc; pene şi figurine; pahare, sticle şi veselă; pălării, bastoane şi umbrele; mulaje şi mărgele; bile şi biciclete; recipiente, instrumente muzicale şi instalaţii electrice); fotografia poetului, ea însăşi un poem vizual iluzionist-onirico-bufonic, fiind însoţită de un poem olograf, de transcrierea tipografică a versurilor şi de imaginea unei sticle cu o etichetă de tip colaj purtînd o altă fotografie a poetului, sticlă în care a fost „îmbuteliată“ foaia cu poemul original scris de mînă. Pentru că, dincolo de cartea-album, a existat deja, cu prilejul lansării de la Bistriţa (oraşul Editurii Charmides, care merită toate laudele pentru că a tipărit această minunăţie) şi expoziţia respectivelor sticle cu poeme, instalaţie itinerantă care aşteaptă să fie expusă, cîndva, într-un inedit muzeu al poeziei, poate chiar la Timişoara, dacă va exista suficientă voinţă şi viziune artistică locale. (Măcar în paranteză fie spus, Ion Barbu a mai dus la capăt, între timp, două proiecte: un raft de poezie generat şi girat de Muzeul Mamei din Petrila şi încă un proiect, deocamdată nelansat, care constă în patru albume dedicate poeziei şi celor patru elemente.)

Revenind la Sticlele… noastre, primul volum din albumul realizat de cei doi artişti, tată şi fiu, se deschide cu o prefaţă semnată de Radu Cosaşu (vezi textul de mai jos), iar al doilea volum se închide cu o postfaţă semnată de Ada Milea sub forma unei scrisori imaginare către Gellu Naum. Între aceste două texte se desfăşoară poeziile & fotografiile celor o sută de poeţi din toate generaţiile (de la cei relativ tineri, Rita Chirian, Domnica Drumea, Dmitri Miticov, Ştefan Manasia, Claudiu Komartin, Andra Rotaru, Răzvan Ţupa, Teodor Dună, Teodora Coman sau Laura Dan, pînă la seniorii Nora Iuga, Şerban Foarţă, Emil Brumaru, Ana Blandiana, Ion Mureşan ş.a.) şi, deşi pe pagina de gardă există un avertisment care spune că „aceste două volume NU sînt şi NU vor să fie o antologie de poezie românească; sînt doar rezultatul unui demers pur artistic“, nimic nu te împiedică să vezi aici un fel de istorie a poeziei româneşti contemporane la sticlă. Unii dintre poeţii prezenţi în album (cu fotografii mai vechi) nu mai sînt de mult printre noi (Petre Stoica, Adi Cusin şi Aurel Dumitraşcu), alţii au dispărut între timp (Andrei Bodiu şi Alexandru Vlad) sau sînt bine-mersi, deşi aşteaptă încă să fie fotografiaţi cum se cuvine (Andrei Codrescu şi Nicolae Coande). Sticle pentru minte, inimă şi literatură (titlul fiind, fireşte, o parafrază după titlul revistei culturale braşovene de la jumătatea secolului al XIX-lea) are şi un cont de Facebook, unde puteţi vizualiza galerii întregi cu fotografiile poeţilor şi ale sticlelor.

Splendid realizată grafic, cu un concept unic, deopotrivă lirică, nostalgică şi comică, această nouă ispravă tipografică a inepuizabilului Ion Barbu este cadoul perfect pentru cei cărora le stau inima şi mintea la literatură.

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

***

Radu COSAŞU
Sticle pentru minte, inimă şi literatură 

Poate – nu zic mai mult decît acest adverb dubios –

poate că e util să fixăm că

îmbutelierea a 101 poeme scrise cu mîna de autorii lor

şi lansarea sticlelor pe Dunăre, pe Marea Neagră

inclusiv pe apele atîtor sîmbete

se petrec în zilele, orele şi secundele

cînd:

în România, evenimentele ce strîng cele mai dense mulţimi sînt pelerinajele la moaştele unor sfinţi şi soldurile magazinelor second hand cu toate mărfurile la 2 lei (există şi anticariate cu Sadoveanu la 1 leu); strict local, pe zidul din faţa blocului meu se răzuieşte tenace un graffiti de anul trecut: „ultima soluţie – propria evoluţie“;

în lumea largă, utopia cea mai proaspătă este instituirea unui impozit mondial pe capitalurile financiare,

din ideal nu a mai rămas decît ­deal-ul,

iar din Liberté, egalité… orice DJ de noapte articulează natural santé;

pe plan cosmic, conform unui proiect olandez care prevede un antrenament prealabil de 7 ani şi o finanţare de 6 miliarde de dolari, 202.586 de persoane sînt deja înscrise şi candidează la o misiune de colonizare a planetei Marte, începînd din 2023;

toţi candidaţii nu au nimic împotrivă ca să-şi petrească sfîrşitul acolo.

Printre toate aceste nonficţiuni ale trestiei gînditoare,

îmbutelierea şi lansarea a 101 poeme olografe reprezintă nu numai un act de normală şi caducă exasperare umană; punctual, operaţiunea descinde din spusa unui hotelier din Baalbek, consemnată atent de Marcel ­Proust: „Je suis d’une originalité roumaine“. Această originalitate românească – să mai crezi că un poem olograf, introdus într-o sticlă, mai poate ajunge la cineva – se exprimă întru totul năucitor exact în clipa asta, cînd toate telexurile lumii anunţă sfîrşitul inexorabil al scrisului de mînă. Dar nu, deocamdată, şi al poeziei. Casa de utopii Barbu din Petrila veghează, trează, neîmblînzită la ferocitatea mulţimilor rezonabile.

387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.
1034 17 cover  jpg
Spirite naturiste
Ozric Tentacles vor concerta în Control Club din București pe 17 aprilie.
p 23 1 Dimineața,1962 jpg
Victor Brauner – Despre două lucrări asemănătoare și totuși diferite
Compoziție cu nud se numără printre lucrările care au fost retrase pe 26 ianuarie 2024 din expoziția consacrată lui Victor Brauner la MNAR
event Constante jpg
Întîlnire cu Oana Pellea, Ioan Stanomir și Lidia Bodea despre Lena Constante și volumele Evadarea tăcută și Evadarea imposibilă
Sînt pagini extraordinare, scrise de Lena Constante, pictoriță și scenografă româncă, închisă în spațiul unei celule de cinci metri pătrați, unde timpul picură cu o încetineală care poate ucide sufletul și mintea.
1033 16 cop1 jpeg
Fericirea, între matematică și ficțiune
Un exercițiu de lectură activă pe care l-am deprins este acela de a citi în dialog cu autorul.
p 17 jpg
Danger Zone
Există film mai simptomatic pentru anii ’80 decît debutul lui Olivier Assayas „Désordre”?

Adevarul.ro

image
După cât timp poți urca la volan dacă ai băut un pahar de țuică de 40 de grade. Experiment inedit cu etilotestul VIDEO
Fostul polițist Viorel Teacă susține că totul ține de greutatea fiecăruia, de organismul fiecăruia, de vârstă. Internauții au putut afla în cât timp pot urca la volan după ce au consumat alcool
image
Socotelile românilor în cumpănă dacă să lase Occidentul pentru România. „Poți ajunge relativ ușor spre 4.000 de euro”
Românii sunt cei mai expuși riscului de sărăcie şi excluziune socială din Uniunea Europeană, arată datele publicate de Eurostat, iar nu întâmplător milioane de români au plecat în străinătate în speranța unui trai mai bun. Totuși, unii dintre ei ar fi tentați să revină în țară
image
Pensii speciale și pentru inspectorii Antifraudă? Ce mai presupune „militarizarea” DGAF
Ministerul Finanţelor a publicat în transparenţă decizională un proiect de OUG privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii instituţionale a ANAF.

HIstoria.ro

image
Regele Carol al II-lea, în luptă cu Hotelul Athénée Palace
Athénée Palace e locul unde se strîng la un pahar de vin fruntaşii ţărănişti interbelici.
image
America la firul ierbii
În mijlocul unei seri ploioase de toamnă târzie, unul dintre punctele de trecere a frontierei dintre Canada și SUA pare intrarea spre Tărâmul Făgăduinței. Din întunericul șoselei răsare, la un moment dat, o cascadă de lumini – mai întâi duty free-ul canadian, apoi uriașele litere luminate care compu
image
Dezertarea la ruși a ofițerului Emil Bodnăraș, anunțată în presa interbelică
Joi, 3 martie 1932, cele trei mari cotidiane ale momentului – Universul, Curentul și Dimineața – publică într-una din paginile de interior o știre primită de la Iași despre dezertarea în Rusia sovietică a unui ofițer român se artilerie.