Ploaie şi cîini

Publicat în Dilema Veche nr. 527 din 20-26 martie 2014
Ploaie şi cîini jpeg

● Ionuţ Chiva, Boddah speriat, Editura Poliorm, 2014. 

Dacă romanul lui Adrian Schiop mi-a depăşit toate aşteptările, povestirile lui Ionuţ Chiva m-au lăsat aproape indiferent. De altfel, Chiva a publicat anul trecut, pe canonul.net, probabil cel mai răuvoitor (şi, prin urmare, prost) text ever despre Sorin Stoica, şi o să plec de la acel articol tocmai pentru că arată, în negativ, ce (nu) ştie Ionuţ Chiva despre proză.

„Sorin Stoica este probabil responsabil pentru acea atrocitate – folosirea lui «io», în loc de «eu»“, afirmă Chiva, a cărui literatură, ca şi la Stoica, este, în mare parte, o naraţiune subiectivă şi are, de fapt, un singur, acelaşi, narator protagonist. Dacă la Stoica marca vocii narative era forma fonetică a pronumelui personal (în spatele căreia dezvoltase o întreagă teorie a identităţii), nici naratorul personaj al lui Ionuţ Chiva nu e lipsit de ticuri verbale şi foloseşte, în dialog, pronumele personal ca element fatic („Vai, tu!“), precum şi forma, cam penibilă, de dativ cu prepoziţia „la“ („Îi fac două ochiuri la Ruxandra“ - din context se înțelege că e vorba de ouă). Urbanului Chiva însă nu-i place cum povesteşte Stoica şi nici tipul lui de oralitate provincial-rurală, altfel foarte dexter. Mai mult decît atît, e de părere că reproducînd „ce se vorbeşte pe la butic în sat, eşti în irelevant“, asta fiind o consecinţă negativă a faptului că Stoica avea formaţie de antropolog, iar antropologiei îi plac... „anecdotele, limbajul şi oamenii“ (de unde se înțelege că, în viziunea lui Chiva, literatura nu se ocupă nici cu poveștile, nici cu limbajul, nici de condiția umană, toate acestea fiind treaba științelor). Din păcate (căci e, totuşi, traducător de Hemingway), Chiva este irelevant exprimîndu-se pe acest subiect fie și pentru că el nu e un povestitor şi nici dialoguri nu ştie să facă (exemplu: „«Îmi dai o ţigară, te rog? » spuse Sanda. «Da, poftim.» «Mulţumesc.» «Cu plăcere.»“); în general, foloseşte stilul indirect liber, adică meteahna prozei româneşti bătrînicioase, şi practică doar oralitatea monologului (nu-l interesează, aşadar, limbajul celorlalţi), adică cea mai simplă dintre toate, fiind personală, şi, oricum, aceeaşi peste tot. Asta şi pentru că, din nou, nefiind antropolog, pe Chiva nu-l interesează oamenii pe care, de fapt, îi dispreţuieşte: el iubeşte cîinii. Prin urmare, lucrurile stau, rezumate brutal, cam aşa: dacă antropologul Sorin Stoica scria ca un povestitor, filologul Ionuţ Chiva monologhează ca un veterinar.

Mergînd şi mai departe, licenţiatul în filologie (care evocă de cîteva ori în acest volum cursurile de Teoria Literaturii) este mult prea stîngaci din punct de vedere stilistic („Era răcoare, plouase puţin şi era înnorat. El era tot în costumul uşor de in...“ – subl. mea) şi, mai ales, naratologic. În cîteva dintre aceste povestiri, naratorul anonim foloseşte mărci de limbaj specifice personajului (printre care şi ticul verbal „gen“: „...urmau să plece către locurile natale într-o vizită gen“), situaţie care denotă incapacitatea de obiectivare şi de dedublare a monocordului Ionuţ Chiva, pentru care nu funcţionează distincţiile naratologiei, la el naratorul, naratorul-personaj și personajul sînt totuna, nu contează cine şi cum se exprimă („părea că-i obvious c-o să vomite“, ne spune naratorul presupus anonim, care nu e și personaj implicat). Mai mult, nici concordanţa temporală nu e respectată, de vreme ce timpul de referinţă al narării se schimbă de la o frază la alta, trecînd de la perfect compus la perfect simplu („M-am întors spre Adina şi i-am făcut semn să tacă. Din spatele casei se auzi o uşă“). Ajung, astfel, la cea mai rizibilă eroare narativă pe care o comite Ionuţ Chiva (abia aceasta e o atrocitate cu adevărat memorabilă) – perfectul simplu al naraţiunii folosit la persoana întîi în cazul naratorului personaj: „«Îmi place cînd se strîng tinerii să petreacă», îi urlai Soniei în ureche.“ Este aici, în oltenizarea involuntară a naratorului protagonist al lui Chiva, un acte manqué de o ironie supremă pentru cel care persifla oralitatea ţărănească a lui Sorin Stoica. Şi, ca să închei, există chiar greşelile factuale: două personaje vorbesc la telefonul mobil, pentru ca abia a doua zi, şi două pagini mai tîrziu, să facă și schimb de numere de telefon.

Cum primul lucru cu adevărat bun de citit în acest volum apare abia la pagina 71, mă opresc şi eu la povestirea „Doi băieţi buni“, dar mă văd nevoit să intru într-o polemică indirectă cu Bogdan-Alexandru Stănescu, autorul unei recenzii entuziaste, în două părţi, publicată în Observator cultural. Doi băieţi îşi însoţesc tatăl braconier într-un drum prin pădure spre nişte capcane. Tensiunea situaţiei vine din relaţiile puse în joc: băiatul cel mare copiază gesturile şi limbajul tatălui (uşor agresiv, cînd nu e absent), comportîndu-se autoritar faţă de fratele mai mic, uşor debusolat, aflat în căutarea unei figuri paterne. La un moment dat, băiatul cel mare, despre care înţelegem că are un „dar“, îşi roagă tatăl să-l dea la o şcoală specială – cam ca în Billy Elliot –, dar nu aflăm despre ce e vorba, iar acest detaliu rămîne oricum fără consecinţe în economia textului, e doar aruncat acolo. Bogdan-Alexandru Stănescu vorbeşte corect de naratorul omniscient care e şi un povestitor necreditabil, dar găseşte această proză drept „perfectă“ după un lung preambul despre arta discreţiei salingeriene (cu care Chiva n-are, de fapt, nimic în comun; e mai aproape de Bukowski) şi despre subtilitatea „schiţării“ relaţiilor dintre personaje. Aşa cum am citit eu această proză, naratorul omniscient este unul corupt pentru că Ionuţ Chiva nu pare, după cum am văzut, să ştie exact cum scrie altfel decît despre sine. Incipitul povestirii, care conţine şi un citat, enunţă, de fapt, tema povestirii înainte ca aceasta să înceapă, iar naratorul se erijează, de fapt, în comentator. După ce ne dă un citat şi ne anunţă despre ce anume va fi povestirea (Bogdan-Alexandru Stănescu vede în acest incipit foarte pedant marcarea unui contrast, însă e perfect gratuit, nu mai zic artificial -  contrast la ce?), naratorul corupt al lui Chiva intră prin efracţie în mintea personajelor, ba o face și dubitativ („poate că băiatul cel mare avea conştiinţa faptului că...“). Pentru a fi fost perfectă, povestirea ar fi trebuit să înceapă direct cu fraza „Se ţineau cu greu după bărbat...“ – abia atunci ar fi fost o povestire discretă, salingeriană şi, deci, perfect curățată de orice intervenționism din partea naratorului anonim. Altfel, naratorul corupt intervine, uneori grosolan, el nu arată şi nu sugerează, „schiţarea“ e aparentă, căci din cînd în cînd el ne spune, pur şi simplu, adaugă proptele, uneori chiar explicitînd gesturile şi gîndurile personajelor pe care nu le lasă să se manifeste fără intervenţiile sale psihologizante: „Radu [era] încurcat în nişte gînduri niciodată duse pînă la capăt, dar care duceau la acţiuni de neînţeles, mai mult decît ciudate, întortocheate ca natura lui“ (plus repetiţia, plus folosirea adjectivului „ciudat“ de către narator). Unde e aici „cultivarea nespusului“? La un moment dat, cu mult înainte ca băieţii să găsească o vulpe prinsă în capcană, fratele cel mic „strigă scurt, strident, ca un lătrat de vulpe“. Această descriere e foarte „vinovată“, căci e o analogie anticipată conştient de un narator băgăcios şi vanitos, unul „şmecher“, nicidecum martor obiectiv, retras din desfăşurarea evenimentelor. De ce să imaculezi naraţiunea „discretă“ cu aşa ceva?! La Salinger nu găsești niciodată un astfel de narator.

Povestirea, departe de a fi perfectă, este însă cea mai bună din volum, iar asta şi pentru că, de fapt, nu face parte din această carte în care majoritatea povestirilor sînt fărîmele aceluiaşi text. Căci aşa cum arată această carte de povestiri, mă tem că prozele sînt, de fapt, fragmente salvate, capitole reşapate, sub forma unor poeme de atmosferă, dintr-un roman biografic ratat, din care n-ar fi trebuit păstrat decît „Vorbeşte Alex“, singura proză mai consistentă şi care, oricum, le conţine şi pe celelalte. Personajele, inclusiv cele accidentale, sînt mereu aceleaşi şi revin (uneori în relativ aceleaşi formulări: „Marcel îi aduse zburdînd o votcă“ – p. 33; „Chelnerul Marcel mi-a adus zburdînd prima bere“ – p. 98) în aceste proze neterminate sau expediate, nimic altceva decît variaţiuni sau improvizaţii, proze fără subiect propriu-zis şi care au în centrul lor doar doi protagonişti, fără a fi mare diferenţă între ei: dresorul de cîini Ionuţ şi scriitorul Ted, amîndoi avatari ai lui Muiuţ, personajul narator din 69 (de la care preiau inclusiv ticul verbal „şi aşa mai departe“). Nu e mare diferenţă între ce scrie acum Ionuţ Chiva şi romanul de acum zece ani. Numit atunci de Mircea Martin, cu o formulă nefericită, „micul Burroughs“, Ionuţ Chiva refuză, la cei 36 de ani ai săi, să se maturizeze (ar fi putut deveni, totuşi, „micul Salinger“ sau „micul Hemingway“) şi scrie în continuare, ca un adolescent autist cu nonconformismul la vedere, o proză biografic sedentară epic (în care, apropo, plouă mai tot timpul; vremea – „Vai, tu, ce vreme!“ – şi cîinii fiind foarte importanţi pentru Ionuţ Chiva, căruia îi mai plac și citatele în engleză, uneori de o pagină întreagă), despre singurătate şi angoase gata formulate, folosind aceleaşi personaje moştenite de la el însuşi sau copiate din propria viață. Este ceea ce aș numi eu proză leneşă!

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Trupe americane din Divizia 82 aeropurtata trimise in Orientul Mijlociu dupa evenimentele din Irak  - i ianuarie 2020 FOTO AFP PHOTO / CAPT. ROBYN J. HAAKE / US ARMY
Trump vrea să retragă 20.000 de soldați din Europa. Pentru cei care rămân ar dori o contribuție financiară din partea țărilor europene
Președintele american va solicita sprijin financiar din partea țărilor europene pentru a compensa costurile soldaților americani, relatează presa italiană.
Post Malone & Teddy Swims jpg
Tatuajele starurilor: Arta care inspiră dincolo de muzică
În industria muzicală, există câțiva artiști care au reușit să cucerească fanii din întreaga lume nu doar cu piesele lor, ci și cu poveștile de viață care stau la baza succesului lor.
Calin Georgescu Foto Mediafax (11) jpg
Georgescu este părăsit de susținători
Rând pe rând, susținătorii lui Călin Georgescu se dezic de acesta, fie că au constatat lipsa de verticalitate a fostului candidat la prezidențiale, fie au realizat că discursul și promisiunile acestuia nu se aliniază cu poziția lor.
474627757 571180485748586 9071742336441030309 n jpg
„Heil Tesla!” Un video cu Elon Musk, în timp ce face salutul nazist, a fost proiectat pe fabrica de mașini din Berlin
Activiști de stânga au proiectat pe fabrica Tesla din Berlin o imagine uriașă a miliardarului Elon Musk, în timp face salut nazist, alături de cuvântul „Heil”.
alexia eram colaj instagram jpg
Ce îi reproșează Alexia Eram mamei sale, Andreea Esca. Ce spune despre bunica ei: „Acum o să încep să plâng”
Andreea Esca este o mamă mândră și împlinită. Prezentatoarea Știrilor de la Pro TV are doi copii: Alexia și Aris. Recent, invitată în podcast-ul Danei Rogoz, fiica vedetei a vorbit, cu lacrimi în ochi, despre momentele dificile din copilăria ei, dar și depsre bunica ei, una dintre cele mai important
Emilia Pérez a fost desemnat cel mai bun film   musical sau comedie Foto Captură Video X jpg
Filmul „Emilia Perez”, două premiere: cele mai multe nominalizări la Oscar și primul actor transgender care să fie nominalizat
În curând are loc ceremonia de decernare a premiilor Oscar, iar filmul „Emilia Perez”, în care joacă Selena Gomez și Zoe Saldana, a adunat un număr record de nominalizări.
laura vicol foto Inquam Photos / Octav Ganea
Laura Vicol dezvăluie că a zburat cu Marcel Ciolacu în avioane private. De ce a demisionat din PSD: „M-am supărat că bărbații din partidul meu nu mă susțin”
Laura Vicol, fosta șefă a Comisiei Juridice din Camera Deputaților, care a demisionat după ce Nordis, firma deținută de soțul ei, a intrat în insolvență, spune că a a dezvăluit că a zburat „de mai multe ori” cu Marcel Ciolacu, în avioane private.
litere. Pixabay.com
Acestea sunt cele mai dificile limbi de pe glob! Puțini oameni se încumetă să le învețe
Dacă ne dorim să învățăm cât mai rapid o limbă străină, cel mai simplu este să alegem oricare limbă romanică, cum ar fi italiana, sau spaniola. Însă, dacă suntem în căutarea experienței exact opuse, atunci acestea sunt considerate a fi cele mai dificile limbi de pe glob!
image png
Ultimele clipe ale unui român împușcat mortal de polițiști în Anglia, filmate și difuzate la Tribunal. Bărbatul a scos un cuțit în secția de poliție
Un român în vârstă de 35 de ani a fost împușcat mortal de polițiști, în Anglia, după ce a fluturat în incinta unei secții de poliție un cuțit, a spart geamuri și a lovit cu piciorul autospecialele de poliție.