Pledoarie pentru revalorizarea arhaicului

Publicat în Dilema Veche nr. 974 din 8 decembrie – 14 decembrie 2022
image

 David Graeber & David Wengrow, Zorii tuturor lucrurilor. O nouă istorie a omenirii, traducere de Miruna Munteanu, Editura Polirom, 2022.

Se spune că învingătorii scriu istoria, prin aceasta presupunîndu-se că tocmai s-a încheiat o confruntare între doi sau mai mulți adversari, de forțe mai mult sau mai puțin egale. Dar expresia poate avea un înțeles mai larg, în care nu are loc nici o înfruntare, și în care învingătorii sînt, de fapt, subiecții involuntari ai acreditării pașnice a unui anume discurs dominant asupra trecutului. Sîntem destul de receptivi la astfel de influențe, de care uneori nici nu mai sîntem conștienți.

De exemplu, unii dintre noi cred că lumea involuează. Că a existat cîndva o epocă de aur, în care domnea dreptatea, iar oamenii se purtau corect și frumos unii cu alții. Dar undeva, cîndva, s-a petrecut o catastrofă și lumea a decăzut, sensul istoriei fiind acela de a reveni la starea de neprihănire inițială. Alții cred că, dimpotrivă, lumea evoluează spre mai bine. A pornit de la un stadiu al sălbăticiei, cruzimii și fărădelegii, și treptat, prin ameliorări succesive, a reușit să se înalțe deasupra acestor stări și să devină mai echitabilă, mai locuibilă. Cele două narațiuni nici măcar nu se războiesc între ele. Coexistă, își împart teritoriul peste religii și mode culturale, și – culmea! – uneori pot fi găsite amestecate în mintea aceluiași individ. Căci trebuie să recunoaștem, în chestiunea concepțiilor generale despre lume și viață, nu sîntem nici pe departe niște monumente de logică și coerență.

Paternitatea modernă a primei interpretări, cea a Paradisului pierdut, îi este atribuită lui Jean-Jacques Rousseau, care a făcut apologia „stării naturale” a omului primitiv pe care civilizația îl corupe. Cea de-a doua îl are ca exponent pe Thomas Hobbes, care a explicat că tocmai civilizația constrîngătoare l-a făcut om pe om. 

Dar dacă nici una dintre aceste viziuni nu este satisfăcătoare? Dacă acum există o perspectivă mai potrivită pentru noi și pentru starea actuală a cunoștințelor noastre? Este întrebarea pe care doi autori contemporani, David Graeber și David Wengrow, au lansat-o într-o carte recentă intitulată sugestiv și îndrăzneț Zorii tuturor lucrurilor. O nouă istorie a omenirii

Pe Netflix rulează în prezent un documentar intitulat The Ancient Apocalypse. Documentarul trece în revistă dovezi arheologice spectaculoase care ar indica existența unei civilizații dezvoltate la sfîrșitul celei mai recente ere glaciare. Dar atunci, cu aproximativ zece mii de ani în urmă, conform teoriilor consacrate, omenirea ar fi fost reprezentată de cetele primitive de vînători-culegători, nicidecum de societăți în stare să lase asemenea amprente arheologice.

Graeber și Wengrow nu merg în cartea lor pînă la a încerca să ateste o astfel de pan-civilizație, dar ei caută să pună într-o nouă lumină această vîrstă enigmatică a omenirii. Cei doi vor să potrivească faptul cu teoria, acțiune la care sînt îndemnați și ajutați de profesia fiecăruia: Wengrow este arheolog, iar Graeber (1961-2020) a fost antropolog. A rezultat o carte în care capitolele nu sînt împărțite pe autori, ci asumate la comun, o carte pe o singură voce, în care antropologul și arheologul devin una. Într-un fel, ceea ce încearcă pentru istoria umanității Graeber și Wengrow prin lucrarea lor este echivalentul a ceea ce a propus David Christian pentru scara Universului prin vestita sa Origin Story. A Big History of Everything

170.000 de ani  nuli

Istoria omenirii are 200.000 de ani, adică exact cît au trecut de la apariția speciei noastre, Homo Sapiens. Aproape șase șeptimi din ea sînt declarate pierdute de către Graeber și Wengrow. Nu știm și nu vom ști niciodată ce am făcut în primii 170.000 de ani în care indivizii din specia noastră au trăit avînd aproximativ aceleași capacități cognitive ca și noi, urmașii lor. Graeber și Wengrow numesc acești ani „copilăria omenirii”, dar analogia nu e clară – decît dacă au calculat că Homo Sapiens vor trăi aproape un milion și jumătate de ani, așa încît cei 170.000 de ani să poată constitui optimea standard necesară unei perioade a copilăriei. Aceasta lăsînd la o parte istoriile celorlalți hominizi, din alte specii, cum ar fi neanderthalienii, care sînt și ele îngropate și pierdute pentru totdeauna. „Zorii” omenirii rămîn în acest caz primii ani de după noaptea lungă a celor 170.000 de ani despre care nu putem decît să ne dăm cu presupusul.

Dar și în privința următorilor 25.000 de ani ne dăm cu presupusul, spun cei doi autori. Așa facem, de pildă, cînd ne închipuim, ca Rousseau, că în societățile de vînători-culegători domneau egalitatea și armonia. Nu avem nici o dovadă că așa era, ci doar o convingere subiectivă – fapt pe care și Rousseau însuși l-a recunoscut. După cum nu avem de ce să credem că viața în aceste cete era cruntă, aspră și nemiloasă cu cei mai slabi (versiunea hobbesiană) din moment ce, mai nou, arheologia scoate la iveală că indivizii cu malformații erau îngrijiți și în aceste grupuri. Pur și simplu, argumentează Graeber și Wengrow, ar trebui să le acordăm „primitivilor” mai mult credit, să îi vedem în stare să producă sisteme sociale și politice mult mai variate și mai complexe decît cele pe care s-au bazat teoriile lui Rousseau și Hobbes. 

Există însă o șansă pentru cei 25.000 de ani de după istoria îngropată. Într-o oarecare formă, grupurile de „primitivi” au supraviețuit pînă în istoria noastră conștientă prin triburile amerindiene cu care europenii au luat contact începînd cu secolul al XVI-lea. Graeber și Wengrow dau o importanță majoră acestei întîlniri. Iluminismul a fost impulsionat de ea pentru că europenii au întîlnit un alter ego căruia au încercat să îi determine identitatea. Au rezultat atunci schițele ideilor occidentale privind libertatea, egalitatea și dreptul natural. Cum putem defini omul așa încît în această categorie să intre și „sălbaticul” american? – s-au întrebat gînditorii europeni. Cei doi autori însă, în cartea lor, întorc această întrebare și își pun problema valorificării acestei surse prețioase de gîndire alternativă pe care ar reprezenta-o ceea ce ei numesc reflecția de tip amerindian.

Kandiaronk, filosoful huron

Aici apare un personaj-cheie în argumentația lui Graeber și Wengrow. Este vorba de Kandiaronk, o căpetenie amerindiană din triburile huronilor (wendat), descrisă drept un politician abil, cu o minte ageră și o limbă ascuțită, și ale cărui idei (crezute inițial apocrife) ar fi supraviețuit grație însemnărilor publicate la 1703 de baronul scăpătat francez Lahontan, sub titlul Supplément aux Voyages ou Dialogues avec le sauvage Adario. Căpetenia indiană ar fi ajuns și în Europa, unde ar fi aflat mai multe despre felul în care funcționa societatea franceză.

Critica lui, axată pe interogarea unor termeni altminteri intraductibili în limba natală irocheză precum „domn”, „ordin”, „ascultare”, constituie un exemplu favorit al lui Graeber și Wengrow pentru felul în care societățile non-europene pot oglindi deficiențele sistemului creștin occidental. Iar ofensivei misionare care căuta să îi aducă pe „sălbatici” la „credința adevărată”, Kandiaronk îi opunea un raționament de genul următor, citat în cartea lui Lahontan și preluat și în Zorii tuturor lucrurilor: „După ce ne-am gîndit bine, de zece ani, la ce ne spun iezuiții despre viaţa şi moartea Fiului Marelui Spirit, orice wendat îți va da douăzeci de motive care vor dovedi contrariul. În ceea ce mă priveşte, eu am zis totdeauna că, dacă Dumnezeu şi-ar fi putut coborî standardele îndeajuns de mult încît să se pogoare pe pămînt, ar fi făcut-o în văzul tuturor naţiilor, pogorîndu-se în triumf, cu fast şi măreţie... Ar fi mers de la nație la nație, făcînd minuni grandioase şi dînd astfel tuturor aceeași lege. Atunci am fi avut toţi aceeaşi religie, iar această mare uniformitate care s-ar găsi pretutindeni ar dovedi urmaşilor noştri, de atunci şi pînă peste zece mii de ani în viitor, adevărul acestei religii cunoscute la fel de bine în toate cele patru colțuri ale lumii. În schimb, sînt cinci sau şase sute de religii diferite unele de altele, dintre care, după judecata dumitale, numai cea a francezilor este bună, sfîntă şi adevărată”. 

Explorînd și interpretînd diversele descoperiri arheologice legate de populațiile de vînători-culegători din mileniile premergătoare virajului agricol al omenirii, autorii susțin că este posibil să fi existat tot felul de experimente sociale și politice locale specifice acestei perioade. În unele, de exemplu, ar fi putut lua ființă ceva de neconceput în cadrele teoretice tradiționale, cum ar fi marile aglomerări de tip urban preistorice, de acum zece sau douăzeci de mii de ani, care în unele instanțe nu erau organizate ierarhic, de sus în jos, și care nu aveau un „rege” sau, cu alte cuvinte, un leadership. Aceste experimente complexe s-ar putea reflecta în prezent în multitudinea de morminte grandioase şi în proliferarea unei arhitecturi monumentale răspîndite peste tot prin lume, „de la amfiteatrele construite din cochilii de-a lungul Golfului Mexic pînă la marile depozite de la Sannai Maruyama din Japonia perioadei Jomon sau la aşa-numitele biserici ale uriaşilor de la Golful Botnic”. 

Ideea principală a cărții lui Graeber și Wengrow este că sînt multe indicii arheologice de ultim moment care arată că în „zorii preistoriei”, în societățile de vînători-culegători, au existat forme de organizare socială în care conceptul de libertate individuală era cel puțin la fel de bine articulat și aplicat ca în regimurile liberale moderne. Declinarea acestui concept i-a condus pe așa-zișii primitivi la un cu totul alt înțeles al termenului de proprietate individuală, al celui de autoritate, al responsabilității sociale și întrajutorării. Istoriografia însăși se află în fața unei provocări reale, ea nemaiputînd de acum înainte, cu aceeași ușurință, să expedieze drept necunoscută, nerecuperabilă și neimportantă o întreagă „perioadă arhaică”. 

Concluzia poate părea una convenabilă pentru curentele de stînga, de la care cei doi autori se reclamă, dar este una care rezistă autonom, indiferent de orientarea susținătorilor ei, pentru că e însoțită, prin această carte, de numeroase argumente de ordin teoretic și arheologic.

Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități. Cea mai recentă carte publicată: De comuniști am fugit, peste comuniști am dat. Povestea unui refugiat din Basarabia, Editura Vremea, 2022.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Politie Franta FOTO Shutterstock
Atac sângeros în apropierea unei tabere de migranți din Franța. Cinci persoane au fost ucise
Un bărbat înarmat a împuşcat mortal cinci persoane sâmbătă în apropierea unei tabere de migranţi în zona oraşului Dunkerque, în nordul Franţei, au anunţat autorităţile franceze.
Bashar al-Assad FOTO EPA-EFE
Țara care i-a ajutat pe rebelii sirieni să-l îndepărteze de la putere pe fostul președinte Bashar al-Assad
Președintele sirian Bashar al-Assad s-a plâns ministrului iranian de Externe, în ultimele zile care au dus la înlăturarea sa, că o țară îi sprijină activ pe rebeli.
Smartphone cu aplicația TikTok FOTO Shutterstock jpg
TikTok a oferit Comisiei Europene informații privind alegerile din România. Executivul UE urmează să stabilească următorii pași
TikTok a răspuns Comisiei Europene în legătură cu situația alegerilor prezidențiale din România. Executivul UE urmează să analizeze răspunsurile înainte de a decide pași ulteriori, inclusiv sancțiuni, dacă este cazul.
image png
Silviu Prigoană și-a presimțit moartea? Ce declarații a făcut „Regina Întunericului”
A trecut mai bine de o lună de zile de la moartea lui Silviu Prigoană, iar noi detalii despre înmormântarea sa ies abia acum la suprafață. Gabriela Lucuțar, bună prietenă cu regretatul afacerist și patroana firmei de pompe funebre care s-a ocupat de fineraliile acestuia, face noi dezvăluiri.
romania mondiale jpg
Val de critici după tragerea la sorți a preliminariilor CM 2026. Românii, aspru criticați: „Sunt aroganți și lipsiți de respect”
România și-a aflat recent adversarele din preliminariile Campionatului Mondial 2026, fiind repartizată în grupa H alături de Austria, Bosnia și Herțegovina, Cipru și San Marino.
venice 2855264 1280 jpg
„Este ca o creastă punk în mijlocul Lagunei”: Unde a apărut cea mai nouă insulă din Europa?
În mijlocul lagunei venețiene, un fenomen unic a surprins atât comunitatea științifică, cât și pe localnicii care obișnuiau să viziteze această zonă de-a lungul anilor.
Isak Andic Foto Getty Images jpg
Fondatorul lanțului de modă Mango a murit la vârsta de 71 de ani, în urma unui incident petrecut pe munte
Isak Andic, fondatorul miliardar al lanțului de modă Mango, a murit sâmbătă într-un accident, potrivit companiei.
Marius Oprea FOTO Mediafax Foto Eduard Vinatoru jpeg
Marius Oprea, istoric, despre manipulare „Ești capabil să judeci tu, sau judecă Tik-tok-ul ori un cal alb pentru tine, tot aia e“
Istoricul Marius Oprea a explicat într-un interviu pentru „Weekend Adevărul“ că, spre deosebire de comunism, când nu puteai să îți exprimi în mod liber opiniile, în prezent, dacă nu ai discernământ și o cultură a faptelor, lași influencerii să aleagă pentru tine.
zurabisvili x png
Criza din Georgia se adâncește. Preşedinta în funcție refuză să părăsească postul şi îndeamnă la noi proteste
Premierul georgian Irakli Kobahidze a cerut demisia președintei Salomé Zurabișvili după alegerea unui nou șef al statului în Parlamentul de la Tbilisi.