Plecări, fugi, invazii

Publicat în Dilema Veche nr. 824 din 5–11 decembrie 2019
Plecări, fugi, invazii jpeg

● Cătălin Dorian Florescu, În buricul pămîntului, traducere de Mariana Bărbulescu, Editura Humanitas, 2019.

Din noua generaţie de scriitori, Cătălin Dorian Florescu (n. 1967) este cel mai titrat prozator de origine română care, de douăzeci de ani, scrie literatură într-o limbă străină. Plecat în 1982 din Timişoara împreună cu tatăl său pentru o operaţie în străinătate (subiect al primului său roman, Vremea minunilor, din 2001), C.D. Florescu s-a stabilit în cele din urmă la Zürich, unde a ajuns scriitor de expresie germană, publicînd pînă acum şase cărţi şi fiind distins cu nenumărate premii locale şi naţionale. Traduse integral şi în română (primele patru la Polirom, următoarele la Humanitas), cărţile sale conţin multe poveşti româneşti şi un anume fel de a face literatură, cu personaje şi istorii reale documentate ani în şir (precum în Maseurul orb şi Zaira), cum la noi nu face nimeni. Într-un interviu acordat revistei Dilemateca acum nişte ani, C.D. Florescu spunea despre identitatea sa de scriitor şi despre predilecţia pentru poveştile româneşti: „Aş fi bucuros să găsesc altundeva poveşti atît de puternice precum cele româneşti. Sînt un scriitor europenizat: poveştile care mi se dau vin de aici şi n-am o problemă să le scriu acolo. De altfel, definiţia mea de autor include particula şi: scriitor european de limbă germană, care s-a născut şi a trăit în Timişoara şi care acum trăieşte în Elveţia. Dacă discutăm în termeni de centrul Europei vs marginile Imperiului, poveştile au mai rămas prin curţile interioare, pe la periferii“.

Datorită filonului biografic, temele literaturii lui C.D. Florescu au fost, în primele sale cărţi, imigraţia, plecarea sau întoarcerea în ţara natală, dezrădăcinarea, exilul. În timp însă, cărţile sale au căpătat o anume amploare a ficţiunii, astfel încît, deşi temele s-au păstrat, au căpătat noi pespective. De la un punct încolo, biografia a lăsat cu totul locul ficţiunii şi, în noile contexte politice, subiectele sale au devenit tot mai variate. Graniţele anilor ’90 au dispărut, dar au apărut altele, iar imigraţia şi-a multiplicat între timp centrii de greutate. Imigraţia nu mai are raţiuni ideologice, ci exclusiv sociale, e marcată etnic şi nu mai e atît individuală, cît colectivă.

Toate aceste schimbări sînt vizibile în volumul de faţă care pune laolaltă nouă povestiri scrise într-un interval de şaisprezece ani. Povestirea care dă titlul cărţii, cea mai veche, este din zona primelor două romane ale lui C.D. Florescu: confesiunea unui tînăr emigrant de treizeci ani venit în Elveţia, cu flashback-uri despre momentul fugii din România şi al micilor întîmplări norocoase de pe parcurs. „Eu trebuie Germania“, cea mai amplă proză din carte, este plasată în anii ’90, dar în România, chiar în zona de graniţă, unde un tînăr grănicer surprinde un emigrant arab în drumul său spre Germania, avînd de ales între a-l aresta sau a-i acoperi urmele trecerii graniţei. În „Noaptea nunţii“, un bărbat elveţian ajunge la Turnu Severin în căutarea unei soţii şi proza surprinde toată greutatea ultimei nopţi pe care tînăra româncă, cea dispusă cu orice preţ să plece din ţară, o petrece în apartamentul copilăriei alături de bărbatul străin şi nerăbdător. Cea din urmă proză cu subiect românesc este „Ultimul client al nopţii“, unde un băiat abuzat de tatăl său şi trimis să cîştige bani spălînd parbrize în intersecţie este acostat de un şofer căruia i se pare că seamănă cu fiul lui, luat de lîngă el şi dus departe de fosta soţie.

Celelalte povestiri surprind, în oglindă cu destinul greu al imigranţilor, nefericirea occidentalilor la ei acasă. Cîteva dintre ele sînt ceea ce s-ar putea numi poveşti de dragoste foarte complicate („Ruleta rusească“, „Mirosul lumii“, „11 septembrie“), dar cele mai reuşite proze ale cărţii sînt două povestiri la limita alegoriei, ambele plasate în hoteluri elegante, felliniene prin atmosferă şi sugestia fantasticului. În „Eşuaţi“ (preferata mea), sejurul pe Insula Sylt al unor bogaţi în căutarea liniştii, refacerii şi odihnei este întrerupt de apariţia a mii de ambarcaţiuni pline cu emigranţi; iar în „Ochii bătrînei“, personalul şi puţinii clienţi ai unui hotel de lux din St. Moritz sînt martorii unui miracol (vezi şi fragmentul de mai jos), locul fiind pe cale să atragă un pelerinaj în masă al săracilor şi bolnavilor, împlinind astfel o profeţie locală. Aşa cum C.D. Florescu oferă el însuşi, în Cuvîntul înainte, cheia de interpretare a povestirilor, cartea este construită în jurul ideii că „eşuaţi“ sînt, într-un fel sau altul, cu toţii: şi emigranţii neintegraţi, suportînd în tăcere exilul, şi emigranţii veniţi pe mare ca o invazie nedorită, şi cei prinşi între şiruri nesfîrşite de graniţe, dar şi ceilalţi, occidentalii aflaţi deja acasă, nefericiţi în dragoste, bolnavi, cu credinţa pierdută sau, pur şi simplu, neadaptaţi vieţii.

Cartea lui Cătălin Dorian Florescu este prima contribuţie importantă, să zicem, românească la această temă, pe cît de actuală, pe atît de complexă, explorată minunat (tot) în volume de proză scurtă traduse la noi în ultimii ani: Sufocare de Junot Díaz şi Ce simţi în jurul gîtului de Chimamanda Ngozi Adichie (ambele Black Button Books) sau Refugiaţii de Viet Thanh Nguyen (ART).

***

Cătălin Dorian FLORESCU

În buricul pămîntului (fragment)

În Palace Madonele plîngeau. Nu ştim dacă toate deodată. Am descoperit treptat. Era în seara de după discuţia cu bătrînul Badrutt. Giani Tscharner şi cu mine uitaserăm de o vreme să mai jucăm backgammon şi el continua să-mi spună povestea lui Segantini. În tot hotelul domnea o încremeneală plăcută, cînd deodată din Grand Hall s-a auzit un ţipăt, cum nu mai auziserăm, pe jumătate de surpriză şi pe jumătate de groază.

L-am descoperit pe Boris care stătea în faţa Madonei sieneze şi se holba la tablou. Am crezut că era ceva în legătură cu starea lui generală, dar cînd am ridicat privirile şi ne-am uitat mai atent la pictură, am văzut şi noi. Madona plîngea. Nu pot să explic ce anume curgea de pe obrajii ei, dar curgea şi era transparent. A doua zi, unii aveau să susţină că fusese o iluzie optică, dar în timpul nopţii nimănui nu-i trecuse prin minte să creadă aşa ceva.

Au venit portarul de noapte, Rodrigo, şeful de sală, bucătarul de noapte, portarul de afară, cîteva ajutoare din restaurant, puţinii clienţi de la bar, perechea franceză şi peruanii, de asemenea ucraineanul cu familia lui. Stăteam în semicerc în faţa tabloului, incapabili să zicem ceva. Orice ar fi fost ceea ce curgea din ochii figurii, nu se mai oprea. Era linişte şi aşa ar fi rămas mult timp, dacă nu i-ar fi venit cuiva ideea să aprindă toate luminile, să se vadă mai bine.

Dar încă înainte să putem vedea ceva, s-a auzit un al doilea ţipăt, din alt colţ al sălii. Am alergat într-acolo şi am dat peste doamna de la bridge, îngrozită şi acoperindu-şi gura cu o mînă, în timp ce cu cealaltă arăta spre Madona florentină. Şi aceea plîngea, iar eu aş putea să scurtez povestea şi să dezvălui că în noaptea aceea au plîns toate Madonele din hotel. După Şcoala florentină a plîns teracota, apoi lemnul şi mai tîrziu fresca.

Madonele ne-au ţinut în alertă mult timp, grupul nostru alerga dintr-un colţ în altul, pe urma chemărilor şi a ţipetelor. Plînsul Madonelor a făcut faţă tuturor verificărilor, au fost aprinse şi apoi stinse din nou toate luminile, a fost adusă o lupă şi, o dată, cineva chiar a întins mîna şi a atins substanţa aceea cu vîrful degetelor şi apoi le-a lins:

– E sărată, a zis.

Între timp fusese trezit bătrînul şi el apăruse chiar în clipa în care s-a auzit alt ţipăt. A fost adus şi Signor Carli, care n-a putut fi împiedicat să îngenuncheze. La fiecare nou ţipăt era ajutat să se ridice, era dus la noul loc, unde iarăşi cădea în genunchi.

– Ce poate să însemne asta? a întrebat unul dintre băieţii de serviciu.

– Nimic bun, în orice caz, a răspuns altul.

– Credeam că aşa ceva li se întîmplă doar păstorilor şi ţăranilor din cine ştie ce văgăuni, a spus unul dintre peruani.

– Acum li se întîmplă şi celor bogaţi, a murmurat cineva din spatele meu.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Proces electoral într-o secție de vot în timpul turului I al alegerilor pentru funcția de președinte al României și pentru referendumul legat de Capitală, București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2025. Start oficial în cursa pentru Cotroceni
Românii merg la vot duminică, pe 4 mai, în primul tur al alegerilor prezidențiale 2025. Peste 18 milioane de alegători înscriși pe listele permanente sunt așteptați la urne pentru a vota în scrutinul pentru alegerea președintelui României. În diaspora, românii votează de vineri, 1 mai.
Proces electoral într-o secție de vot în timpul turului I al alegerilor pentru funcția de președinte al României și pentru referendumul legat de Capitală, București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2025, prezența la vot în timp real
Prezența la vot alegeri prezidențiale 2025, primul tur. Peste 18 milioane de români sunt așteptați la urne, duminică 4 mai. Alegătorii vor avea de ales între 11 candidați înscriși în cursa electorală. Secțiile de votare se deschid duminică, la ora 7.00.
Vot diaspora - ambasada Romaniei in Franta FOTO MAE
Cum a evoluat apetența românilor pentru vot în 35 ani de democrație. În 2025, cel mai mare număr de secții în diaspora
Cea mai mare prezență la vot, la alegerile prezidențiale, s-a înregistrat la primele alegeri libere, în 1990, când peste 86% dintre românii cu drept de vot s-au prezentat la urne. Aproape 30 de ani mai târziu aveam cea mai slabă prezență.
muncitori renovare foto pexels jpeg
Foarte mulți români și-au planificat renovarea locuinței în 2025. Cât sunt dispuși să plătească
Foarte mulți români au de gând să-și renoveze locuința în acest an, cu atât mai mult cu cât majoritatea proprietăților sunt mai vechi de 40 de ani, iar pandemia și dificultățile financiare care i-au urmat nu le-au permis să se ocupe de acest aspect.
Spaţii industriale
România, din ce în ce mai atrăgătoare pentru firmele care vor să se relocheze
România atrage tot mai mult interesul investitorilor care se uită la Europa Centrală și de Est pentru spații industriale sau de birouri, parțial și datorită stimulentelor guvernamentale care pot acoperi până la 70% din costurile eligibile.
RusIa a anexat Crimeea în 2014 FOTO Shutterstock jpg
Ar fi putut Ucraina să oprească anexarea Crimeei în 2014?
„Nimeni nu-i cere (președintelui Volodimir) Zelenski să recunoască Crimeea drept teritoriu rusesc, dar dacă vrea Crimeea, de ce nu au luptat pentru ea acum 11 ani, când a fost predată Rusiei fără să se tragă niciun foc de armă?”, a scris Trump pe platforma sa Truth Social pe 23 aprilie.
retroparada primaverii 2025 slatina olt   foto alina mitran (13) jpg
Cum arată „mașina președinților”, bătrâna Minerva. Retro Parada Primăverii a adus mașini de legendă în Slatina
Exponatele dintr-un muzeu pe roți au putut fi admirate recent, la Slatina, la încă una dintre expozițiile colecționarilor pasionați, exemplarele afișate cu mândrie stârnind admirația, deseori reținută, a adulților și exclamațiile celor mici.
Jack Barsky foto LinkedIn jpeg
Cum să fii cu adevărat influent ca manager. Sfaturile unui fost spion KGB
Jack Barsky, unul dintre cei mai cunoscuţi foşti spioni KGB, stabilit în SUA de peste patru decenii, a prezentat pe pagina sa oficială de LinkedIn un set de reguli pe care trebuie să le respecte managerii de companii pentru a fi cu adevărat influenți.
Cusca de la Zoo Hunedoara  Foto Daniel Guta jpg
Românii nu mai îndrăgesc grădinile zoologice. Șirul de incidente uluitoare care le-a știrbit popularitatea
Mai populare în comunism, multe grădini zoologice din România au ajuns adesea comparate de activiștii pentru protejarea animalelor cu „închisori”. Astfel, percepția românilor s-a schimbat, cu timpul, iar unele grădini zoo se pregătesc să renunțe la animalele mari.