One man show

Publicat în Dilema Veche nr. 508 din 7-13 noiembrie 2013
One man show jpeg

● Răzvan Petrescu, Variaţiuni pe o temă de Vater-Puccini, Editura Curtea Veche, 2013. 

„Lui Răzvan Petrescu nu poţi să-i iei interviu. Tu îi pui o întrebare legată de viaţă sau de artă, iar el îţi răspunde cu o bucată de proză care fie te înspăimîntă, fie te face să rîzi cu lacrimi. La urma urmelor însă, ce-ţi poţi dori mai mult de la un mare scriitor?“ Cu aceste vorbe sînt eu însumi prezent pe coperta a patra, recomandînd noua carte a lui Răzvan Petrescu, un volum ce adună 12 interviuri acordate de prozator în ultimele două decenii (unul luat chiar de mine), la care se adaugă diverse răspunsuri la chestionare şi anchete din Dilemateca. Rezultă un fel de autoportret provocat, care, împreună cu Foxtrot XX, culegerea de publicistică din 2008, formează un diptic despre arta şi viaţa acestui prozator pe care nu l-aş numi chiar inclasificabil, dar perfect atipic. 

Membru al Cenaclului Universitas, condus de Mircea Martin, în prima jumătate a anilor ’80, Răzvan Petrescu a debutat într-un volum colectiv uitat astăzi cu desăvîrşire şi pe merit – Debut ’86, pentru a se impune în prima jumătate a anilor ’90, cînd a publicat trei volume de proză scurtă şi două de teatru. Recunoaşterea s-a produs, atunci, instantaneu: criticii l-au recenzat cu entuziasm, iar USR, ASPRO, ASB şi UNITER l-au premiat deopotrivă pentru proze şi pentru piesele de teatru. Anii ’90 n-au fost însă prea buni cu literatura, iar Răzvan Petrescu nici n-a mai scris. Aşa se face că, în ciuda retipăririi prozei sale într-un singur volum, Mici schimbări de atitudine (ALLFA, 2003), Răzvan Petrescu (care lipseşte, spre exemplu, din Dicţionarul Biografic al Literaturii Române, coordonat în 2006 de Aurel Sasu) a rămas ceea ce numim îndeobşte un marginal, iar ultimele volume apărute sub semnătura lui, amintitul Foxtrot XX (Cartea Românească, 2008), antologia Rubato (Curtea Veche, 2011) şi prezenta culegere de interviuri au avut şi rolul de a-l reintroduce în circuitul literar. Dat fiind recenziile şi interviurile luate în ultimii ani, precum şi recentele traduceri în Spania, Anglia, Israel şi Macedonia, pare că au şi reuşit. În prefaţa antologiei Best of. Proza scurtă a anilor 2000, al cărei editor sînt şi care va apărea în curînd la Editura Polirom, îi menţionez pe Radu Cosaşu şi pe Răzvan Petrescu drept singurii scriitori mari români contemporani, care s-au impus în literatură scriind exclusiv nuvele şi povestiri.  

Revenind la această suită de interviuri, nedatate şi nearanjate cronologic, sînt mai multe lucruri de zis. În primul rînd, de ce-ar citit cineva (în afara fanilor) o carte de interviuri, chiar că e vorba de poate cel mai bun autor de proză scurtă de la noi şi un mare stilist, unul dintre puţinii adevăraţi?! Cum spuneam şi în fraza de început, pentru că Răzvan Petrescu nu dă interviuri, el face ficţiune în fiecare frază în care vorbeşte despre sine, oferă, după cum singur se deconspiră, „ficţiunea completă a elemenetelor autobiografice“. Am constatat-o pe propria piele. Răzvan Petrescu răspunde întotdeauna mult mai puţin decît se aşteaptă intervievatorul, dar spune mult mai mult decît speră cel care vrea să-l descoase. Răzvan Petrescu este un scriitor inteligent şi tobă de cultură (muzicală, cinematografică, literară, ştiinţifică) – un personaj inedit, într-o cultură unde majoritatea scriitorilor pot cu greu vorbi şi despre altceva decît despre propriul scris, cînd o pot face şi pe-asta –, dar, mai ales, are umor (negru) şi (auto)ironie cu carul, totul placat pe un acut sentiment tragic al existenţei. Răspunsurile lui sînt năucitoare şi memorabile pentru că sînt imprevizibile şi expresive. Fiecare întrebare la care răspunde Răzvan Petrescu este un pretext pentru crochiuri semiautobiografice ficţionalizate, care deseori frizează absurdul decupat parcă din paginile lui Daniil Harms.

Spre exemplu, iată-l pe scriitor povestind, într-o singură frază, cum a început să scrie: „...mă plimbam prin faţa casei ei în uniforma de liceu cu număr matricol pe braţul stîng fiind sfărîmat şi verde la faţă de disperare, ea încă nu mă iubea, urma să fie cuprinsă de simţămînt exact în clipa-n care-l părăseam eu, şi, pentru că citisem o grămadă de cărţi, mai ales poliţiste şi cu submarine, m-am apucat să-i declin versuri c-un creion de machiaj pe-un fel de blocnotes, le citeam singur acasă şi lăcrimam văzînd cîtă durere izbuteau să transmită toate acele cuvinte stilizate de maximala suferinţă, după ce le-am citit trei ani mai tîrziu nu mi-a venit să cred c-am fost în stare să scriu asemenea idioţenii, mi-a fost o ruşine de dimensiuni montane, am vrut să arunc foile la ghenă, nu încăpeau deoarece un vecin tocmai înfundase recipientul înaintea mea tot cu versuri de dragoste, un miliţian de vreo 50 de ani, vîrstă la care iubeşti în iambi, aşa că le-am îngropat noaptea în parcela din faţa blocului, printre roşii, apoi am presărat otravă deasupra mormîntului astfel încît vulturii regali şi cîinii corciţi care şi-ar fi manifestat dorinţa să-mi dezgroape opera să moară înainte de-a o dezvălui lumii, au murit în şir indian şi-am fost nevoit să-i îngrop tot acolo, tot noaptea, tot în şir indian, bucata devenise un cimitir suspect, dar nu din cale-afară, dat fiind că-şi începea perioada de glorie un alt cimitir, oficial, încăpător, foarte apropiat, aşa că al meu putea fi catalogat drept un satelit proiectat de-o asociaţie de bloc în căutarea afirmării.“ Sau, în alt loc: „Eram în anul întîi de facultate. O colegă blondă şi mai înaltă decît mine a leşinat la o disecţie. Acest moment de-o imensă bogăţie sufletească m-a marcat şi m-a determinat să scriu o povestire erotică în care momentul culminant se petrecea atunci cînd ridicam blonda de pe cimentul plin de pete de morţi şi-o obligam ţinînd-o de subsuori să privească restul disecţiei ca să ia zece la examen.“

Altfel, întrebările oricum se învîrt, în fond, în jurul aceloraşi chestiuni: cum a făcut trecerea de la medicină la literatură, de ce nu scrie roman, cum îşi explică marginalitatea, de ce e important stilul, cum l-a influenţat muzica, cum e să fie redactor de carte ş.a.; întrebări la care Răzvan Petrescu răspunde de fiecare dată altfel, deşi ideile revin şi acestea merită reţinute pentru că spun multe despre arta sa: „extrag comicul din tragic“, dar „nu pot lua în zeflemea chiar orice, am unele rezerve, de pildă, Dumnezeu, animalele, mama şi băiatul meu“; „de regulă scriu întîmplări banale cu oameni obişnuiţi pe care le transform în tragedii sau vodevil; sînt atras de ceea ce este impresionant, grotesc, întristător şi se termină prost, şi descriu ce văd adăugînd cît mai multe lucruri închipuite pentru a întări veridicitatea“, „nu scriu decît despre calamităţi, iar astea nu pot fi puse-n poveste fără umor, pentru că şi-ar pierde substanţa“, „am o minusculă temă-intenţie drept nucleu şi o înconjor cu detalii şi efecte stilistice“, „refac mult tot ce scriu“ („mă îndoiesc permanent de proza pe care o fac; după atîta vreme, vreo 25 de ani, nu sînt convins că scriu bine, găsesc mereu alte fraze pentru a spune ce trebuia să spun, de aceea nici nu-mi mai plac cărţile mele“), „într-un volum de povestiri găseşti în jur de 10-15 forme narative, iar fiecare dintre ele este (dacă scriitorul e bun) un roman, esenţa unui roman“, „dacă n-ai cultură muzicală şi literară nu e bine să scrii nici măcar ilustrate“ ş.a. Răzvan Petrescu este atipic şi prin felul relativ diferit în care se poziţionează faţă de temele scriitorului de azi, mărturisindu-şi indiferenţa faţă de posteritate, credinţa în cititorii puţini şi inteligenţi, încrederea în critica literară, neîncrederea faţă de numărul mare de scriitori ai lumii – poziţionîndu-se în răspăr cu inteligenţă şi umor irizat de tragic. Volumul se încheie cu o proză – „Teatrul exterminator“, în care Răzvan Petrescu face literatură din distrugerea ei – de aceea, n-o să deconspir nimic din subiect.  

Deşi se prezintă, tehnic vorbind, ca o carte de interviuri, Variaţiuni pe o temă de Vater-Puccini este o minunată carte de proză cu o structură muzicală, în care un personaj-scriitor răspunde, chipurile, la nişte întrebări.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

salvamont maramures png
Salvamontiştii maramureșeni transportă canistre cu motorină spre releul de comunicaţii din Vârful lui Dan, în sprijinul STS
Salvamontiştii maramureșeni participă, sâmbătă, la o acţiune atipică, de suport pentru Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) şi Poliţia de Frontieră, pentru a reusi să mențină funcțional sistemul de comunicații în partea de nord a județului.
Vot diaspora  MAE jpg
Când se deschid secțiile de votare din țară. Mesajul AEP pentru competitorii electorali
În România, secțiile de votare pentru alegerile prezidențiale 2024 vor fi deschise duminică, la ora 7:00. Românii din țară vor putea vota până la ora 21:00, cu posibilitatea prelungirii până la ora 23:59 pentru cetățenii care, la ora 21.00 se află în sediul secției de votare
Radu Dragusin Tottenham facebook jpg
tudor chirila jpeg
Tudor Chirilă: Candidații la președinție în marea lor majoritate sunt o rușine. E mereu loc de mai rău. Și pentru asta trebuie să ieșim la vot
Artistul Tudor Chirilă susține că fiecare votant trebuie să-și spună anumite întrebări cu privire la candidații de la prezidențiale, iar apoi să pună ștampila de vot. „Să înțelegem că bazinul de vot este segmentat și așteptările acestor segmente de votanți sunt diferite”, afirmă artistul.
sita devi captura video jpg
S-a căsătorit cu un prinț și a trăit în lux, cheltuind sume exorbitante de bani. Cine este femeia care a jignit-o pe Wallis Simpson
Cât de departe ai merge să fii cu persoana pe care o iubești? Ei bine, Sita Devi a spulberat toate obstacolele și a rupt lanțurile normelor sociale pentru a se căsători cu ultimul rege al Baroda, Pratap Singh Gaekwad, care era, la acel moment, al optulea cel mai bogat om din lume și al doilea cel ma
bmw f738b74743 webp
BMW împodobit cu instalație pentru bradul de Crăciun. Șoferul de 25 de ani a fost amendat şi lăsat fără certificatul de înmatriculare
Un şofer din Vâlcea şi-a împodobit BMW-ul cu leduri luminoase, ca pe bradul de Crăciun. Poliţiştii care l-au oprit în trafic l-au sancţionat contravenţional și i-au ridicat şi certificatul de înmatriculare al autovehiculului.
vot diaspora jpg
Un român în vârstă de 100 de ani a votat la München. Numărul conaționalilor care au mers la urne în diaspora a trecut de 208.000
Peste 206.000 de alegători se prezentaseră la urne în diaspora, până sâmbătă la ora 21.00, pentru a-și exprima votul în primul tur al alegerilor prezidenţiale 2024.
lac pixabay jpg
Lacul bizar din România care apare după moartea unui om. Se spune că este blestemat și este considerat poarta spre Iad
De câteva ori pe an, uneori nu atât de des, se naște un lac misterios pe creastele Bucegilor, iar apariţia, prevestită de vânt şi grindină, este însoţită de moartea unui om. Localnicii din Poiana Ţapului spun despre lacul din munţi că este locul de intrare spre Iad.
Interviu  Gabriel Cotabiță Londra 2021 FOTO captură video png
In memoriam Gabriel Cotabiță. Imagini de colecție cu marele cântăreț. Ce spunea într-un interviu realizat acum 3 ani, la Londra. De ce nu a cântat niciodată muzică populară
În primăvara lui 2021, Gabriel Cotabiță concerta la Londra, pentru românii de acolo, în două spectacole memorabile. În plină pandemie de Covid 19, regretatul artist nu a avut parte de o audiență foarte mare, însă a cântat din suflet pentru cei prezenți.