Oamenii, cancerul planetei

Publicat în Dilema Veche nr. 762 din 27 septembrie – 3 octombrie 2018
Oamenii, cancerul planetei jpeg

● Jonathan Franzen, Libertate, traducere de Daniela Rogobete, Editura Polirom, 2017. 

Libertate a apărut în 2010 la aproape un deceniu după Corecţii, roman care-i adusese lui Franzen un National Book Award plus celebritatea aferentă. Putea fi o mare dezamăgire. În schimb, a fost un succes şi mai mare. Critica literară l-a găsit încă şi mai bun decît Corecţii (Michiko Kakutani, cronicara de la New York Times, specializată în a „rade“ cărţile marilor scriitori bărbaţi albi americani – Philip Roth, spre exemplu, s-a răzbunat pe ea în Teatrul lui Sabbath – l-a lăudat), iar revista Time l-a pus pe Jonathan Franzen (n. 1959) pe copertă sub titlul „Great American Novelist“, recunoaştere de care nici un alt scriitor nu se mai bucurase de foarte multă vreme. Lăudat şi de Oprah, şi de Obama, Libertate este romanul care i-a cimentat lui Franzen statutul de mare scriitor inclusiv în cultura populară.

Adevărul e că Libertate este o frescă copleşitoare a Americii anilor ’90. Un roman de 800 de pagini care face portretul cîtorva familii americane din clasa de mijloc (personajele principale, soţii Patty şi Walter Berglund, sînt urmăriţi înainte şi înapoi de-a lungul a cel puţin încă o generaţie), acoperă un deceniu de socio-politică americană internă şi externă (preşedinţia lui Bush Jr. şi războiul din Irak, motivaţia mincinoasă a invaziei şi, ulterior, afacerile imorale cu armament), ilustrează moravurile legate de sex, droguri, muzică şi tehnologie ale tinerei generaţii (trecerea de la computer la smartphone, spre exemplu) şi are în centrul său ideatic/ideologic cîteva probleme globale care, la momentul respectiv, captaseră atenţia publică: schimbările climatice, efectele dezastruoase asupra mediului provocate de exploatarea minieră (defrişări şi extincţia unor specii) şi suprapopularea (consumul tot mai mare de resurse care duce la creşterea exploatării – vezi şi fragmentul de mai jos). Roman total sau, cum preferă americanii, Great American Novel. Formulă, efort, ambiţie şi ideal spre care Franzen a continuat să aspire, căci în următorul său roman, Puritate (Polirom, 2016), dincolo de saga unei alte familii întinse pe mai multe generaţii, problema globală aflată în centrul cărţii era scurgerea de informaţii secrete intitulată WikiLeaks.

Cum ne-a învăţat din Corecţii, şi aici avem o impresionantă desfăşurare de forţe narative care surprind întregul carusel de emoţii, sentimente, comportamente şi atitudini din sînul a ceea ce numim o familie. Poveşti (inevitabilele istorii ale imigranţilor din urmă cu cîteva generaţii), dar mai ales secrete şi trădări, absenţe şi greşeli, reproşuri, separări şi întoarceri. În centrul narativ al romanului se află mariajul, aparent exemplar, dar extraordinar de complicat sentimental, dintre Patty, fostă sportivă de performanţă, nefericită în căsătorie, întreţinîndu-şi o viaţă întreagă obsesia pentru cel mai bun prieten al soţului ei, un rock star fascinant deopotrivă prin geniul său muzical şi promiscuitatea stilului de viaţă, şi Walter, un intelectual fără cusur moral, idealist şi vizionar politic de stînga, implicat cu trup şi suflet în conştientizarea problemei suprapopulării („Noi sîntem cancerul planetei“, spune el într-un discurs) şi în salvarea unei specii de păsări, nefericit în căsătorie ca orice bărbat care simte că nu e totul pentru iubirea vieţii lui.

Dincolo de întreaga ţesătură a dedesubturilor unei relaţii urmărite pe parcursul a cîteva decenii, relaţie care dă naştere la doi copii (ambii devin personaje secundare interesante) şi în mijlocul căreia este îngropat un mare secret (sexual, fireşte), Franzen dezvoltă nenumărate personaje, fiecare cu destinul, idealurile şi greşelile ei, atît de multe personaje încît abia ultimele cincizeci de pagini ale cărţii adună toate capetele firelor desfăşurate de‑a lungul cărţii. Travaliile vieţii de familie, condiţionările relaţiilor de sînge, relaţiile de putere şi independenţă, spiritul de competiţie dintre rude, greşelile şi inadecvările, invidia şi frustările, ambiţiile, eşecul şi depresiile, toată această complicată mecanică psihologică şi emoţională de familie (pe măsură ce avansezi în roman, titlul lui capătă o vădită conotaţie ironică) compune, cum splendid s-a exprimat un cronicar american, „un lent marş colectiv spre moarte“.

Dincolo de propria pasiune pentru păsări, tradusă în carte prin efortul lui Walter de a proteja pitulicea azurie, Franzen a mărturisit că în acest roman a făcut mari eforturi de a se distanţa de experienţa propriei familii: „M-am gîndit la familia mea, al cărei tumult emoţional conţinea multă frustrare, dezamăgire, depresie cronică, anxietate, nefericire. Am muncit din greu scriind acest roman în aşa fel încît să nu fie în mod specific despre mine“. Poate şi din acest motiv, Libertate este o capodoperă şi, prin urmare, un roman solicitant, care cere atenţie şi devotament. Te răsplăteşte însă din plin. 

Jonathan Franzen va fi invitat pe scena Teatrului Național „Vasile Alecsandri“ vineri, 5 octombrie, în cadrul Festivalului de Literatură și Traducere de la Iași (FILIT), într-o discuţie moderată de Marius Chivu. Mai multe detalii despre festival la www.filit-iasi.ro.

***

Jonathan FRANZEN
Libertate (fragment)

– Problema este că nimeni nu îndrăzneşte să facă din suprapopulare o temă de discuţie la nivel naţional, spuse Walter. Pentru că, asemenea încălzirii globale, nu am ajuns încă în punctul în care consecinţele devin de netăgăduit. Şi pentru că părem nişte elitişti dacă încercăm să le spunem oamenilor săraci şi persoanelor needucate să nu mai facă atîţia copii. Întemeierea familiilor numeroase este invers proporţională cu situaţia economică şi la fel şi vîrsta la care fetele încep să facă copii, ceea ce este la fel de periculos din punct de vedere al statisticilor. Ai putea reduce rata creşterii populaţiei la jumătate doar dublînd vîrsta medie a fetelor care devin mame pentru prima oară, de la optsprezece pînă la treizeci şi cinci de ani. Acesta-i un motiv pentru care şobolanii se înmulţesc atît de repede faţă de leoparzi – pentru că ating maturitatea sexuală atît de devreme, în comparaţie cu leoparzii. Dar problema acestei analogii este elitismul. Leoparzii sînt o specie „superioară“ şobolanilor sau iepurilor. Deci ăsta i un alt aspect al problemei: îi transformăm pe săraci în rozători atunci cînd atragem atenţia asupra ratei mari de naşteri şi asupra vîrstei scăzute la care se reproduc pentru prima dată.

– Analogia cu ţigările e mai bună, spuse Jessica. Oamenii cu bani îşi pot procura Zoloft şi Xanax. Aşa că atunci cînd pui taxe pe ţigări şi pe alcool, îi loveşti cel mai tare pe cei săraci. Faci drogurile ieftine să fie cele mai scumpe.

– Aşa-i, spuse Walter. Şi se aplică şi la religie, care este un alt drog important pentru oamenii care nu au o situaţie economică. Dacă încercăm să ne luăm de religie, care este adevăratul nostru duşman, ne luăm de cei oprimaţi economic. Totul se învîrte în jurul aceleiaşi probleme a libertăţilor personale. Oamenii au venit în ţara asta fie pentru bani, fie pentru libertate. Dacă nu ai bani, te agăţi de libertăţile tale cu atît mai multă furie. Chiar dacă fumatul te omoară, chiar dacă nu-ţi permiţi să-ţi hrăneşti copiii, chiar dacă odraslele tale sînt împuşcate de maniaci înarmaţi. Poţi fi sărac, dar singurul lucru pe care nimeni nu ţi-l poate lua este libertatea de a-ţi strica viaţa în orice fel ai dori să faci asta.

– Cu toate astea, adevărata problemă, spuse Katz, este capitalismul pieţei libere. Doar dacă nu vorbim cumva de a scoate dreptul de reproducere în ilegalitate, problema nu e libertatea individuală. Dacă vorbeşti despre mai puţini bebeluşi, asta înseamnă să vorbeşti despre o limitare a creşterii. Corect? Iar creşterea este chiar esenţa ideologiei pieţei libere. Corect? În teoria economică a pieţei libere, trebuie să scoţi din ecuaţie lucruri precum mediul înconjurător. Capitalismul nu face faţă unei discuţii despre limite pentru că întregul ţel al capitalismului este creşterea nelimitată a capitalului. Şi asta este adevărata problemă.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Japonia mănâncă mici și sarmale. Românul care le prepară: „Clienții ling farfuria“ VIDEO
În vizită în Japonia, Andreia și Ionuţ, vloggerii de la canalul de YouTube „HaiHui în doi”, au prezentat povestea românului care vinde mici și alte feluri de mâncare tradițională în Țara Soarelui Răsare.
image
Dilema incredibilă a unui român din Spania: „Am aflat că nu sunt tatăl copiilor mei, ce să fac?“
Postarea în care un bărbat a dezvăluit că prietenul său văduv a aflat că ai săi copii, rămași doar în grija sa, nu sunt de fapt ai lui, a devenit virală pe Facebook.
image
File de istorie. S-au plantat curmali, bananieri și palmieri pentru vizita Împăratului Franz Josef FOTO
Un oraș din vestul României a fost între 9 și 12 septembrie 1893 centrul de interes al Imperiului Austro-Ungar. Împăratul Franz Josef şi trei arhiduci au fost așteptați cu mare fast.

HIstoria.ro

image
Când a devenit Sicilia romano-catolică?
Mai mult de 13 civilizații și-au pus amprenta asupra Siciliei din momentul apariției primilor locuitori pe insulă, acum mai bine de 10.000 de ani, dar normanzii și-au tăiat partea leului.
image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.