O seară cu regi în haine aurite

Publicat în Dilema Veche nr. 1012 din 31 august – 6 septembrie 2023
image

John Cheever, Adio, fratele meu, traducere de Ciprian Șiulea, Editura Polirom, 2023.

John Cheever, Geometria dragostei, traducere de Ciprian Șiulea, Editura Polirom, 2023.

În anul 1973, în semestrul de toamnă, la legendarul Iowa Writers’ Workshop predau doi scriitori americani: Raymond Carver și John Cheever. Locuiau într-un fel de hotel situat în campus, Iowa House, Carver la etajul doi, Cheever la patru. Tot acel semestru, spune legenda, cei doi „titani” ai prozei scurte americane nu au făcut altceva decît să bea împreună. Se aprovizionau de două ori pe săptămînă de la un magazin de băutură din afara campusului și beau fără întrerupere în camera lui Cheever, care refuza să coboare la etajul doi, pentru că-l obseda ideea că va fi jefuit pe holurile hotelului. Mergeau cu mare neplăcere la ore și, în general, își îndeplineau responsabilitățile cu extremă velocitate, ca să se poată întoarce cît mai repede la băutura lor. Imaginea asta cu ei doi bînd la etajul patru, timp de cîteva luni, are ceva din încheierea-clișeu a unui western, cu doi cowboy călărind înspre linia roșiatică a orizontului. Probabil că pînă și pentru ei Iowa a reprezentat un șoc pentru că, la puțin timp după acea experiență, au renunțat amîndoi la băutură. Nici n-au mai trăit prea mult.

Pentru mine, imaginea-clișeu cu cei doi bînd cot la cot are o încărcătură suplimentară: de cînd i-am citit pentru prima oară (la mică distanță de timp, într-o perioadă de formare accelerată), am încercat, în siajul unei mode românești stupide de a ierarhiza totul în domeniul culturii, să-i poziționez cumva ierarhic. Pentru că e evident că, în cadrul prozei americane de după război, ei doi sînt cei mai mari deschizători de drum, dar și doi mari continuatori. În ambii se varsă energiile secătuite ale tînărului Hemingway și amîndoi sapă cărarea pentru Denis Johnson, de exemplu.

image

Volumele de față, Adio, fratele meu și Geometria dragostei, reprezintă de fapt o „carte”, și anume The Stories of John Cheever. Cînd editorul american i-a propus lui Cheever să-i adune toate prozele într-un volum, acesta s-a mirat: „De ce? Doar au fost deja publicate”. Rezultatul a fost un volum de peste 900 de pagini, care a cîștigat în anul apariției, 1978, premiul Pulitzer și prestigiosul National Book Critics Circle Award. Cartea a devenit un bestseller și a făcut enorm pentru restabilirea prestigiului acestei „specii” minore, povestirea. 

John Cheever e un prozator care și-a asimilat cu multă iscusință și naturalețe influențele, făcîndu-și chiar o obligație de onoare din a nu lăsa să transpară cadențele străine în propria proză. Acesta este, cred, și motivul pentru care nu a vrut nici în ruptul capului să includă în acest magnum opus povestirile din volumul de debut, acolo unde era un învățăcel din atelierul Hemingway. Prima remarcă, cu totul susținută argumentativ, care i se va impune cititorului care trece prin acest volum (insist să-l numesc volum, în ciuda despicării lui în două de către editorul român), de la cap la coadă, este că, de la prima la ultima povestire, Cheever este Cheever. 

Tonul amar-melancolic din Adio, fratele meu, evadarea într-un ultim act aparent poetic, dar finalmente violent, echilibristica riscantă pe linia de demarcație dintre real și fantastic, curajul de a aborda un ton patetic, declamativ, toate aceste ingrediente, la care se adaugă cadrul suburbiei americane, alcătuiesc melting-pot-ul numit John Cheever. A avut și norocul de a deveni primul cronicar al suburbiei newyorkeze Westchester, chiar în perioada în care zona respectivă se năștea. Teritoriul lui, Shady Hill, este la fel de ficțional și de bine pus la punct ca Yoknapatawpha lui Faulkner. Însă acolo unde un alt prozator ar fi forjat comentariul social sau ar fi asmuțit dulăii satirei asupra gabardinelor cenușii care așteaptă trenul de navetă, Cheever descoperă o stranietate pe care o exploatează inepuizabil în opera lui de-o viață. 

Chiar dacă unele dintre cele mai cunoscute povestiri ale sale sînt alegorii despre radiouri ce transmit în direct din casele vecinilor („Radioul enorm”), sau despre îngeri ai morții ce străbat străzile din Manhattan („Cîntecul de dragoste”), impresia generală lăsată de totalitatea povestirilor lui Cheever este aceea de a fi participat, cu invitație oficială, la o petrecere în grădină, bine stropită cu alcool, unde la un moment dat a izbucnit o ploaie de vară, ceea ce n-a schimbat nimic, pentru că oricum ne-am aruncat cu toții îmbrăcați în piscină, după care tu (sau eu) am început o aventură amoroasă, iar a doua zi ne-am petrecut-o în pat, chinuiți de-o mahmureală îngrozitoare. Și, într-adevăr, acesta este cadrul superficial, asta e pelicula. Dar mai e ceva, ceva ce s-ar alinia definiției date de Freud stranietății: ceva nefamiliar ce se strecoară într-un cadru familiar. 

La Cheever, stranietatea vine dintr-o sciziune profundă și radicală aflată în inima fiecărei povestiri. Cele mai bune dintre povestirile sale pot fi citite în două feluri care se anulează reciproc. Să luăm, de exemplu, povestirea ce deschide volumul: „Adio, fratele meu”. Urmașii unei familii înstărite, dar acum scăpătate, din New England se adună pentru o mini-vacanță la casa construită de tatăl lor, acum decedat, pe o insulă: „Sîntem o familie care a fost întotdeauna foarte unită sufletește. Tatăl nostru s-a înecat într-un accident pe mare cînd noi eram mici și mama a insistat întotdeauna că relațiile noastre de familie au o anumită permanență pe care nu o vom mai întîlni vreodată”. Acesta e începutul: solar, în ciuda strecurării acelui amănunt legat de tatăl mort pe mare, o premisă optimistă, reuniunea familiei după ani buni. Apoi e introdus conflictul, personificat de Lawrence, fratele cel mic care a avut întotdeauna o atitudine critică față de toți membrii familiei, un fel de quaker modern care privește cu ochi răi atitudinea lejeră față de viață, de vacanță, a restului familiei. Conflictul se amplifică de la o pagină la alta, naratorul pare să-și piardă răbdarea cu acest cîrcotaș permanent, un omuleț jignitor și plin de sine, pînă la scena finală cînd, pe fondul alcoolului ingerat încontinuu, își atacă fratele pe plajă și-i sparge capul. Nimic grav nu se întîmplă, doar o pecetluire oarecum violentă a despărțirii definitive de un om care nu poate să vadă „frumusețea aspră a vieții”.

Toate bune și frumoase, numai că după ce citești această proză lungă (spre deosebire de ale lui Carver, prozele lui Cheever sînt mult mai lungi), rămîi cu senzația deranjantă că îți scapă rațiunile stranietății ei. Ce anume se ascunde acolo? Totul se leagă, totul e rațional, eminamente poetic, dar rațional, așadar de unde ai această senzație că, deși ești singur în casă, o siluetă întunecată tocmai a trecut prin stînga ta, destul de fulgurant cît să nu fii convins că ai văzut-o cu colțul ochiului? Și atunci, dacă ești un cititor serios și chiar te pasionează arta literaturii, o mai citești o dată. Și încă o dată. 

Și tot așa pînă cînd observi că toate personajele din lumea ei sînt „reale”, aruncă umbră, sînt tridimensionale. Cu o excepție: Lawrence, domnul Posomoreală, Tifty. Și, observînd crăpăturile din frescă, înțelegi că el e intenționat artificial, că vine din altă lume, una interioară, rigidă. El este, poate, umbra tatălui mort, Supra-Eul, legea morală care vine să bîntuie această familie „superficială”, îmbibată cu alcool. Apoi citești un interviu cu Cheever din The Paris Review, în care Cheever, care avea fitilul destul de scurt și ura interviurile, izbucnește spunînd: „Nu e nici un frate! Lawrence nu există!”. Iar afirmația asta pur și simplu deschide un ocean de interpretări acolo unde cea realistă, directă, de la A la B, părea de necontrazis. 

Expansiunea patetică și eroică

„Înotătorul” este fie povestea unui bărbat care pleacă de la un cocteil și decide să ajungă acasă pur și simplu înotînd prin toate piscinele vecinilor, fie o alegorie despre un om care a pierdut totul. Nu există o lectură „adevărată” a lui Cheever, ci cîteva potențiale lecturi ce funcționează simultan. 

Dar poate că cea mai frumoasă și la fel de ambiguă povestire a lui Cheever rămîne „Soțul de la țară”. Francis Weed (buruiana este o plantă încăpățînată, rezistentă, dar și un simbol al insignifianței, ceva care trebuie stîrpit), tatăl a patru copii și soțul Juliei, are parte de o aterizare forțată cu avionul care-l aduce de la Philadelphia la New York. Odată revenit la normalitatea navetei, se pare că ar fi călătorit mai repede decît știrile sau ediția de ziar care să împrăștie vorba despre acest accident aviatic, așa că cei cărora le povestește în tren îl privesc cu ochi goi cînd le spune prin ce a trecut. Nici acasă, în suburbia Shady Hill, nu creează o senzație prea puternică: toți membrii familiei sînt preocupați de propriile probleme – dacă evenimentul grav prin care trecuse este tratat ca unul minor, casa, cu toate tensiunile ei, i se pare asemeni unui „cîmp de luptă stăpînit de haos”. Ni se spune, în treacăt, că livingul era împărțit în trei, „ca Galia”. Sînt deja presărate amănunte menite a transporta lectura într-un spațiu alegoric. 

Bona copiilor s-a îmbolnăvit, iar Francis se îndrăgostește de tînăra ei înlocuitoare. La o petrecere, el recunoaște în persoana servitoarei franțuzoaice pe o tînără goală, bătută și scuipată lîngă un sat din Normandia, pentru a fi colaborat cu naziștii. E o senzație de cuvă care se învîrte din ce în ce mai repede, atrăgînd elemente și acțiuni în mișcarea ei, în loc să le împrăștie. Stranietatea vine aici tocmai din improbabila coerență a prozei, care se susține din toate încheieturile, în ciuda atîtor elemente disparate și a unui joc evident de paralelism între viața din această suburbie newyorkeză și marile convoluțiuni istorice. 

Nici măcar celebrul final al povestirii nu te duce cu gîndul la un suprarealism forțat, ci te ține în cheie realistă, din care nu poți evada decît dacă repornești lectura de la premisa că Francis Weed a murit, de fapt, în accidentul de avion și că acum bîntuie undeva într-un limb din care-și vede familia „through a glass, darkly”: „Ușa de pe terasa familiei Babcock se dă de perete și doamna Babcock iese în fugă, fără nici o haină pe ea, urmărită de soțul ei gol... Străbat terasa și intră pe ușa de la bucătărie, o nimfă și un satir la fel de atrăgători ca oricare alții pe care îi puteți vedea pe zidurile Veneției... Apoi se lasă întunericul; e o seară în care regi în haine aurite trec munții călare pe elefanți”.  

Se spune că, citind povestea asta în miez de noapte, Hemingway a fost atît de impresionat, încît și-a trezit soția și nu a lăsat-o în pace pînă nu i-a citit-o și ei cu voce tare.

Deocamdată, la nivel de export, facțiunea Carver pare să fi cîștigat, lucru întristător, pentru că nu toți cei care mimează modelul au magia lui Carver de a scoate aur prin concentrarea materiei în două-trei fraze. Modelul opus, Cheever, al expansiunii patetice și eroice, care presupune și o permanentă și apăsată conexiune cu istoria literaturii, îmi pare a fi însă drumul cel mai greu. Și mai greu de utilizat la cursurile de creative writing. 

 Bogdan-Alexandru Stănescu este scriitor, traducător și editor. Ultima carte publicată: romanul Abraxas, Editura Polirom, 2022.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.