Natura fericită a domnului Manolescu

Publicat în Dilema Veche nr. 325 din 6 - 12 mai 2010
Natura fericită a domnului Manolescu jpeg

Nicolae Manolescu, Viaţă şi cărţi. Amintirile unui cititor de cursă lungă, Editura Paralela 45, 2009.

Apărute la un an după Istoria critică, punct terminus al unei cariere ce a durat peste trei decenii, aceste „amintiri sumare“ ale criticului sînt un fel de addendă retrospectivă în doi timpi. Prima parte, „Cititul şi scrisul“, nostalogică, dedicată cărţilor şi personajelor din familie sau din bibliotecile copilăriei, criticul a publicat-o în 2002. Acum îi adaugă, simetric, secţiunea „Scrisul şi cititul“, dedicată maturităţii celui care debuta, imediat după terminarea facultăţii şi la îndemnul lui George Ivaşcu, în revista Contemporanul din 16 martie 1962. Nicolae Manolescu îşi scrie biografia intelectuală în funcţie de această dată, debutul în critica literară însemnînd, de fapt, sfîrşitul copilăriei, trecerea de la citit la scris, de la personaje la persoane, de la intim la public(istic), de la inocenţa cititorului de romane consumiste la „ipocrizia“ criticului în raporturile cu cenzura comunistă. Educaţia sentimentală a cititului din copilărie lasă acum locul experienţei politice a scrisului.

Fiecare moment-cheie din cariera şi biografia intelectuală a criticului are parte de cîte un capitol: excluderea din facultate în 1958, peripeţiile doctoratului, interzicerea antologiei de Poezie română modernă din 1968 (tiraj de 85.000 de exemplare), primirea postului de preparator (cu susţinerea din umbră a lui Ion Iliescu), suspendarea rubricii în 1977, plecările în străinătate (una dintre acestea cu un paşaport pe care fusese trecut greşit 1927 drept anul naşterii), o declaraţie dată Securităţii, cîteva urmăriri preventive... Sînt rememorate numeroase situaţii, replici, detalii şi anecdote ce vor contribui cîndva la o sociologie a cenzurii în perioada comunistă, aşa cum tachinările şi lupta cu cenzura, tatonările şi toleranţa sistemului, micile disidenţe, intervenţii, intimidări, denunţuri sau oportunisme dau măsura presiunii psihologice asupra scriitorului, într-o societate totalitară, şi explică dualitatea intelectualului într-o cultură controlată ideologic. De aici şi, pe alocuri, un vag ton didacticist, ca şi cum criticul ar scrie mai mult pentru studenţii de azi de la Litere, cărora le e tot mai greu să înţeleagă respectiva epocă literară.

Importante sînt şi subiectele delicate care au stîrnit polemicile literare din anii ’90 şi pe care criticul le revizitează pentru o înţelegere cît mai nuanţată a climatului cultural-ideologic din comunism. Unul dintre acestea se referă la efectul benefic, mai ales pe termen lung, al abdicărilor morale ale unor Călinescu, Arghezi, Blaga, „abdicări ce au permis reconsiderarea lor oficială cînd aveam mai multă nevoie de ea“. Cultura fiind o „ştafetă“, odioasele abdicări au funcţionat ca nişte compromisuri esenţiale, contribuind la o deschidere culturală altfel imposibilă. O altă temă complicată este „cenzura esopică“ şi care „din 1965 încoace a cîştigat cîteva bătălii, dar a pierdut războiul cu literatura“, motiv pentru care Nicolae Manolescu revine, de cîteva ori, la teoria literaturii române mediocre formulate de Eugen Negrici căruia îi reproşează – interesantă perspectivă – nu lipsa adevărului, ci a „loialităţii“ faţă de o literatură naţională „a cărei valoare nu se măsoară, ci se trăieşte“, fiind „un dat istoric şi deopotrivă sufletesc: a jucat un rol, a oferit modele“. A treia mare convingere (şi mîndrie) a criticului este canonul estetic, stabilit după criterii neideologice, din care „nulităţile angajate politic erau excluse“, realizare pe care criticul recunoaşte că nu o poate explica doar prin autoritatea publicistică a criticilor generaţiei sale sau prin solidaritatea breslei în faţa ofensivei comuniste anticulturale şi o pune (şi) pe seama norocului. Criticul este împotriva „Est-eticii“ Monicăi Lovinescu şi crede că oportunismul unor Breban, Preda, D.R. Popescu sau Bălăiţă a ajutat atunci romanelor critice la adresa regimului să se impună în faţa cenzurii, revizuirea trebuind să fie azi un proces al relecturii aplicat strict textului, nu persoanei scriitorului, şi pe două paliere: contextul (cunoaşterea epocii) şi subtextul (conştientizarea caracterului esopic).

Propunerea lui Nicolae Manolescu este pertinentă pentru un critic literar, dar nu ştiu şi cît de oportună pentru un cititor de literatură care ar găsi acest proces al relecturii pe două paliere prea solicitant pentru satisfacţiile oferite. O ultimă idee care mi-a atras atenţia este cauza polarizării vieţii culturale postdecembriste, şi anume cartea lui Edgar Papu, Din clasicii noştri (1977), mai exact polemica, stîrnită chiar de cronica lui Nicolae Manolescu, dintre naţionalişti şi europenişti: „ultimii au intuit exact natura protocronismului, care venea ca o mănuşă noii orientări ideologice a regimului [naţionalismul ceauşist – n.m.]; naţionaliştii au intuit avantajul de a avea regimul de partea lor.“


Dacă n-ar fi scris ultimele 15 pagini, aş fi spus că din amintirile lui Nicolae Manolescu lipseşte tocmai el şi că, de fapt, o scris o carte de istorie literară la persoana întîi. Criticul nu pare că vorbeşte despre sine, ci despre un critic ce-i poartă numele, este retrospectiv fără a fi şi reflexiv, nu apare cu slăbiciuni şi îndoieli, dimpotrivă, trece prin istorie neafectat, cel mult jenat de toanele regimului, mereu întreg şi rezistent. Un învingător, norocos şi olimpian. Oricum, mai multe cărţi decît viaţă, în aceste amintiri! În ultimele pagini însă, Nicolae Manolescu îşi recunoaşte inapetenţa pentru introspecţie şi carenţa sensibilităţii. Pentru a ne oferi, totuşi, şi o imagine a omului din spatele criticului, îşi face un portret alert, adversativ, onest. După atîta control şi răceală, aproape că nu eşti pregătit pentru fraze precum acestea: „A nu mă putea devota a fost marele meu handicap în iubire“ sau „Primele mele iubiri adulte n-au adus fericire nici unuia, nici celuilalt“. Acest sprint al confesiunii din final confirmă însă imaginea unui om puternic, stabil emoţional, fire raţională, optimistă şi pozitivă („lipsit de contactul cu tragicul“), fără demoni care să-l bîntuie. În ultimele rînduri ale cărţii mărturiseşte că a scris din nevoia de dialog şi că propriile cărţi asta şi sînt: „dialoguri, cît se poate de reale, cu fiinţe imaginare, pe care le-am cunoscut citind şi despre care am aflat cu mult mai multe şi cu mult mai interesante decît despre fiinţele în carne şi oase pe care le-am întîlnit în viaţă“. În lumina acestei ultime mărturisiri însă, „natura fericită“ a criticului nu mai pare atît de invidiat.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Miliardarul Sam Altman FOTO Guliver / Getty Images / Drew Angerer
OpenAI lucrează la un dispozitiv secret care ar putea redefini relația omului cu inteligența artificială
CEO-ul OpenAI, Sam Altman, împreună cu fostul designer Apple, Jony Ive, își pregătesc echipa pentru lansarea unui nou dispozitiv secret. Va funcționa cu ajutorul inteligenței artificiale și va deveni la fel de indispensabil ca un laptop și un smartphone, scrie The Wall Street Journal.
2 metallica trupa shutterstock 340291229 jpg jpeg
Metallica va concerta în București, pe Arena Națională, în 2026. Când se pun biletele în vânzare
Metallica revine la Bucureşti, pe scena Arenei Naţionale, în 2026. Trupele care vor deschide concertul din Capitală sunt Gojira şi Knocked Loose.
Cheesecake cu capsuni  Sursa foto shutterstock 427377451 jpg
Desert de senzaţie, fără coacere! Cel mai pufos cheesecake cu căpşuni
Este vremea căpşunilor! Bucură-te de aroma acestor fructe de sezon şi prepară fără coacere un desert uşor cu căpşuni, brânză de vaci şi frişcă!
Horoscop 6 12 mai, foto Shutterstock jpg
Zodia care va avea parte, pe 23 mai, de o bucurie imensă. Visează la acest lucru de ani de zile
Data de 23 mai vine cu o energie specială pentru toate zodiile, dar una dintre ele va simți din plin influența pozitivă a astrelor.
Nicușor Dan FOTO Reuters
Ținta de deficit de 7,5% în 2025. Planul lui Nicușor Dan pentru stabilitate economică fără majorări de taxe
Președintele ales Nicușor Dan a precizat în cadrul unor declarații de presă că o țintă de deficit realistă, optimistă pentru 2025 este de 7,5% din PIB. Discuțiile pe bugetul pe restul din 2025 și 2026 pornesc de la premisa de a nu crește taxe, potrivit acestuia.
Serghei Markov FOTO news.az
Un analist politic loial Kremlinului dezvăluie amploarea pierderilor forțelor armate ruse în Ucraina
Un analist politic loial Kremlinului, Serghei Markov, a declarat că pierderile rusești în războiul împotriva Ucrainei au ajuns la sute de mii de oameni.
shutterstock 1836035935 jpg
Ce conține, de fapt, praful din casă și cum ar trebuie îndepărtat?
Praful din casă este un amestec complex de particule care adesea conține chimicale periculoase pentru sănătatea ta.
Roberta Metsola, prin Timișoara Foto     Dominic Fritz jpg
Roberta Metsola s-a plimbat cu Dominic Fritz prin Timișoara. Ce i-a povestit primarul președintei Parlamentului European
Roberta Metsola, preşedintele Parlamentului European, a sosit joi, 22 aprilie, la Timişoara, unde va primi premiul „Timişoara pentru Valori Europene”.
459021405 10168986467790134 6077741320929877244 n jpg
Un disident rus explică de ce Kremlinul vede România ca o țină: ce se întâmplă când Putin pune ochii pe o țară
Unul dintre cei mai cunoscuți disidenți ruși, jurnalistul Vladimir Kara Murza, susține că orice țară care face parte din NATO și care este membră a Uniunii Europene devine ținta Rusiei.