Migranţii şi alţi periferici

Publicat în Dilema Veche nr. 528 din 27 martie - 2 aprilie 2014
Migranţii şi alţi periferici jpeg

● Margaret Mazzantini, Marea, dimineaţa, traducere din limba italiană şi note de Gabriela Lungu, Editura Polirom, 2014. 

Una dintre literaturile europene din care mi se pare că se traduce foarte puţin este cea italiană, ai cărei autori contemporani apăruţi în limba română pot fi număraţi pe degetele unei singure mîini. Dintre aceştia, Margaret Mazzantini (n. 1961) – o scriitoare cu un traiect atipic, dat fiind remarcabila carieră teatrală şi cinematografică, deopotrivă pentru televiziune şi marele ecran, pe care a avut-o în anii ’80 înainte de a se dedica, în a doua jumătate a anilor ’90, scrisului – este tradusă la noi în mod constant. Romanul acesteia din 2001, Nu te mişca, adaptat ca scenariu de film şi regizat de soţul ei, i-a adus celebritatea; Marea, dimineaţa este a patra carte tradusă la Polirom.

Apărut în 2011, este un roman alcătuit, de fapt, din trei capitole-povestiri, mai exact două poveşti care se întîlnesc în a treia. Romanul este construit din cele două poveşti în oglindă, ambele plasate de o parte şi de alta a Mării Mediterane şi în zilele revoltelor din Libia lui Gaddafi, fiecare avînd în centru cîte un cuplu mamă – fiu. În prima, „Farid şi gazela“, urmărim fuga spre Italia a Jamilei şi a fiului Farid, după ce soţul a fost ucis în urma unei altercaţii ce dă semnalul războiului civil. Toate datele contextului istoric contemporan, inclusiv implicaţiile politice petroliere („petrolul e căcatul diavolului“ – spune un personaj) sînt oferite cu parcimonie de autoarea al cărei scris este, de fapt, foarte poetic (asemănător cumva scrierilor de început ale Hertei Müller), cu propoziţii scurte, construite precum versurile în jurul cîte unei metafore. De altfel, personajul principal al acestei prime povestiri este deşertul, cel care domină, prin forţa şi misterul său, „adunăturile de vieţi“ ale oraşului Tripoli şi care imprimă dramatism fugii grupului de migranţi. „Deşertul e cochilia lor“ – scrie Margaret Mazzantini despre tînăra văduvă de doar 20 de ani şi copilul ei, care ajung, în cele din urmă, pe vasul traficanţilor, plutind pe marea ca „o lume de sine stătătoare“, precum „carcasa unui scarabeu mort“. Prinşi între cele două imensităţi neprietenoase, deşertul de nisip şi marea cu apă sărată, mama şi copilul sînt două minuscule vietăţi, victime nevinovate ale istoriei.

În cea de-a doua povestire, „Culoarea tăcerii“, avem destinul Angelinei şi al lui Vito, tot un cuplu mamă – fiică, dar la vîrsta maturităţii, trăind în Sicilia, aşadar de cealaltă parte a Mediteranei. Povestea Angelinei merge mult înapoi, în anii ’30, cînd bunica acesteia a debarcat la Tripoli în colonia de ţărani italieni evrei, trimişi de Mussolini în Libia, şi se conturează odată cu revoltele anticolonialiste şi repatrierea evreilor, în anii ’70. Toate aceste detalii de istorie politică, deasupra cărora se află mereu umbra grea a lui Gaddafi, nu sînt oferite decît parţial, numai pentru a explica, fie şi vag, contextul fascist al existenţei lagărelor de concentrare pentru beduini şi coloniile de italieni evrei. „Nici un popor care a colonizat alt popor nu e nevinovat –, spune la un moment dat Angelina, italianca evreică în Tripoli, întoarsă ca arăboaică prin adopţie în Sicilia, al cărei dialect nu-l stăpîneşte, asumîndu-şi o vinovăţie istorică şi trăind o biată viaţă de exilantă. Vito, fiul ei dintr-o căsătorie nereuşită şi cu aspiraţii de artist, face împreună cu Angelina şi cu bunica Santa o călătorie în Libia aceluiaşi Gaddafi (surprins în ipostazele sale cameleonice de dictator), într-un gest nostalgic de recuperare şi împăcare cu trecutul: „Tripoli era nivelul lor zero, memoria lor tăiată de la rădăcină, lichefiată.“

Cea de-a treia povestire, care dă şi titlul cărţii, întîlneşte dramatic cele două poveşti – de o parte şi de alta a Mediteranei – despre exil. Băieţii Vito şi Jarid, evreul şi arabul, se întîlnesc, simbolic, cu ajutorul artei, în moarte. Marea, dimineaţa vorbeşte despre destinul migranţilor, al celor exilaţi de nevoie/bunăvoie, niciodată adaptaţi, mereu prinşi şi, în cele din urmă, striviţi între două locuri, între două identităţi. „Istoria unui om este istoria foamei sale“ şi „istoria e un miriapod şi fiecare picior trage în altă parte, iar în mijloc se află trupul nostru“, după cum spun, la un moment dat, bunicii lui Vito. 

● Pino Roveredo, Să-mi dai de ştire, traducere din limba italiană de Aida Ferencz, Editura RAO, 2013. 

Pino Roveredo (n. 1954) este un alt scriitor italian cu o carieră atipică. După ce a lucrat mulţi ani ca muncitor (inclusiv într-o fabrică de dopuri de plută) şi a trecut, din cauza alcoolului, prin închisoare şi printr-un spital de psihiatrie, a debutat ca scriitor tot la jumătatea anilor ’90. A publicat apoi constant mai multe volume de povestiri şi cîteva romane, dintre care unul în dialect despre viaţa în închisoare şi un altul despre viaţa unei femei într-un ospiciu (de altfel, a implicat, în tot felul de proiecte literare, deţinuţi din închisori, toxicomani sau pacienţi din sanatorii), cărţi care l-au impus printre cele mai originale voci ale prozei contemporane italiene.

Povestirile sale, dintre care, de fapt, multe sînt schiţe („graffiti-uri“), reflectă într-o bună măsură experienţa sa de viaţă de la marginea societăţii, cu personaje banale, insignifiante social – după cum foarte bine îi descrie literatura Claudio Magris în textul introductiv: „Odiseea personajelor lui Pino Roveredo este o Via Crucis dureroasă, adesea ridicolă sau tragi-comică, de cele mai multe ori arbitrară şi nelegitimă, pe deplin înţeleasă, dar şi judecată pentru greşelile sale şi pentru datoriile pe care le are de plătit. Lumea scriitorului pare periferică, provincială şi măruntă, dar se dilată pînă ajunge să se suprapună peste lume tout court, între localul din cartier, ospiciu, închisoare sau garsoniera de la periferie se deschide un univers, o arcă a lui Noe în care este loc pentru toată lumea.“

O arcă a lui Noe în miniatură este şi acest mic volum de schiţe şi povestiri pe care Pino Roveredo le populează cu surdo-muţi sau foşti pacienţi de ospicii (povestirea care dă titlul cărţii este o emoţionantă scrisoare de dragoste între doi foşti colegi de ospiciu, rătăciţi în libertatea pe care nu au vrut-o), cu pensionari, muncitori abuzaţi şi imigranţi sinucigaşi, cu un copil maltratat de părinţi, dar şi un tată care şi-a pierdut singurul copil într-un accident, sau un alt tată, ai cărui băieţi sînt departe (unul misionar în Lumea a Treia, celălalt puşcăriaş)... Concizia narativă şi stilul lui Pino Roveredo, întunecat pe alocuri, mi-au amintit de un alt scriitor italian, Carlo Cassola, tradus şi la noi în anii ’60. Altfel, poveştile grave, dramatice şi emoţionante (monologul tatălui după moartea copilului, din povestirea „100! 120! 140!“, este sfîşietor) sau doar încărcate de tristeţe („Omul cu capacele“ fiind un fel de parabolă a pensionarului, iar „Dacă aş fi în locul fiului meu“ – o confesiune a singurătăţii paterne) alternează cu altele pline de umor („Porcul cu fundă“ este o minunată farsă ciclistă, iar „Familia Starnazza“ – o tragi-comică intrigă de scară de bloc).

Dacă Margaret Mazzantini este o poetă a destinului tragic al migranţilor, Pino Roveredo este un cronicar al vieţii de la periferia societăţii şi, uneori, a minţii. 

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Familia regală a României alături de împăratul Franz Joseph și ducele Alfred de Saxa-Coburg și Gotha, la Palatul Cotroceni (© MNIR)
Istoria unei fotografii: Împăratul Franz Joseph, primit la Palatul Cotroceni de familia regală a României
Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) deține în patrimoniul instituției o fotografie inedită, realizată în septembrie 1896, la Palatul Cotroceni, și care surprinde familia regală a României alături de împăratul Franz Joseph și ducele Alfred de Saxa-Coburg și Gotha.
Poliţia de Frontieră FOTO IJPF Galaţi
Un poliţist de frontieră a fost reţinut pentru că a pus în circulaţie bancnote contrafăcute. Deținea 10.000 de euro falși
Un poliţist de frontieră a fost reţinut, pe 11 iunie, de BCCO Timişoara după ce ar fi intrat în posesia sumei de 10.000 de euro în bancnote contrafăcute. Agentul a oferit o parte din bani altei persoane, pentru a fi puşi în circulaţie.
Florin Citu FOTO Facebook
Florin Cîțu: PNL „să părăsească urgent negocierile”. Motivul invocat de fostul premier liberal
Liberalul este de părere că „nu poți cere voturi de dreapta și să guvernezi ca un partid de stânga”.
 Tánczos Barna FOTO gov.ro
Ministrul Finanțelor cere demiterea directorilor de la Salrom şi Apele Române. „Este inacceptabil ce s-a întâmplat ieri la Praid!”
Tanczos Barna, ministrul Finanțelor, a transmis joi, 12 iunie, faptul că a cerut demiterea directorilor de la Salrom şi Apele Române, în cadrul ședinței de Guvern.
barbat batut parcare mall constanta, sursa Replica mp4 thumbnail png
Un bărbat a fost atacat de doi tineri în parcarea unui mall din Constanța şi a fost bătut cu o cheie de strâns roţi
Un bărbat a fost atacat în plină zi, în parcarea unui mall din Constanța, de doi tineri care l-au urmărit și l-au agresat cu brutalitate.
Alexandru Ciucu jpg
Cât a costat ținuta de ginerică a lui Mihai Albu? Alex Ciucu lansează o nouă colecție pentru miri: „Costumul cu garanție, fără retur, ca-n căsnicie”
Alex Ciucu lansează o nouă colecție pentru miri, sub deviza: „Costumul cu garanție, fără retur, ca-n căsnicie”. Cât a costat ținuta de ginerică a lui Mihai Albu?
Italia U21 Romania U21, Louis Munteanu (Sportpictures) jpg
Naționala U21, început „șchiopătat” la EURO. România lui Pancu, învinsă de Italia
„Tricolorii” lui Daniel Pancu nu s-au regăsit în Slovacia.
Zilele Europene ale Arheologiei celebrate de Muzeul Național de Istorie a României
Zilele Europene ale Arheologiei celebrate de Muzeul Național de Istorie a României
Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) și partenerii săi celebrează Zilele Europene ale Arheologiei în perioada 13 – 15 iunie 2025.
Mihai Fifor FOTO Mediafax
Un lider PSD afirmă că răbdarea social-democraților a ajuns la limită. „Se confundă guvernarea cu spectacolul ieftin şi negocierile cu băşcălia”
Deputatul Mihai Fifor, președintele PSD Arad, afirmă joi, 12 iunie, după conflictul dintre senatorul Cristian Ghinea (USR) şi Alexandru Rafila, ministrul Sănătății, că răbdarea social-democraților a ajuns la limită.