Meşterind uceniceşte

Publicat în Dilema Veche nr. 413 din 12-18 ianuarie 2012
A mai trecut un tîrg jpeg

Nevindecaţii paseişti nu vor deplînge niciodată îndeajuns dispariţia acelei fabuloase instituţii de transmis prin basme rînduiala Locului, înţelepciunile trecutului, minunăţiile tradiţiei, armonia şi liniştea spirituală de altădată, care erau Bunicii. Odată ce ai avut parte de ameţitoarea hipnoză a poveştilor de la gura sobei, prăfoasa inseriere a elemenţilor caloriferului – chiar cînd le pui, ca jalnic surogat de sărbătoare, nişte coji de portocală deasupra – pur şi simplu îţi castrează imaginaţia. Cine a trecut, ca mine, prin sfînta condiţie a Nepotului, adică prin caruselul răsfăţurilor bătrîneşti, cu baclavalele, gogoşile, friganelele, şerbeturile, cartofii prăjiţi, şniţelele, siropurile, găluştile cu prune şi halvaua – toate în mormane cît casa – urmate de farmecul basmului şi magneticul bonus ipostaziat în cîte-o bancnotă de 3, 10, 25 de lei „ca să-ţi cumperi ce vrei tu“, îmi va înţelege numaidecît textura pufoasă a reveriei.

Acelaşi este cazul relaţiei meşter-ucenic, a cărei dispariţie, în esenţele ei ancestrale, profund iniţiatice, va fi alterat iremediabil (şi, aş zice, de-a dreptul criminal din unghi sociopatologic) legile muncii ca desăvîrşire de sine, ideea împlinirii prin profesionalism, nobleţea autorităţii şi firescul ascultării, farmecul împărtăşirii, tăria ierarhiilor şi sublimul supunerii. Bunicii mi-au povestit îndelung, cînd respectuos, ba chiar jubilativ, cînd amarnic, cu vagi resentimente, dar adînci reverenţe şi recunoştinţă pe viaţă, ce avere uriaşă a fost pentru ucenicia fiecăruia dintre ei făptura Meşterului. Fierar, potcovar, pantofar sau guvernantă, alternînd sudalma cu vorba dulce, porunca şi ameninţarea cu mîngîierea, bacşişul umilitor şi ajutorul la nevoie, perechea de palme cu polul de Paşti şi şutul în fund cu darurile de Crăciun – Meşterul îi conţinea cît se poate de natural pe Dumnezeu şi pe dracul. Era, după context, deopotrivă zeul adorat şi diavolul împieliţat. De la egipteni, orfico-pitagoreici, Socrate, Michelangelo şi Rodin, pînă la bunică-mea şi unguroaica de la care a învăţat să facă prăjituri, totul este iniţiatică transmitere de know how, într-o fascinantă sarabandă de taine ale ştiinţei, seducţiei, diversiunii şi deliciului, cele care dau aroma puterii şi măsura de-a fi. „Şcoală a vieţii“, metaforă sacru-paideică, relaţia meşter-ucenic, mai cu seamă cea medievală şi rinascimentală, a devenit de mult o constantă etică, morală, profesională, etnopsihologică, civilizaţională, prin care se poate lua pulsul epocilor şi se poate calcula distanţa de la mărire la decadenţă, de la sublim la nimicnicie.

Hai să ne gîndim cu ce sentiment rosteau junimiştii, apoi interbelicii, mirifica vocabulă „Profesorul“ cînd venea vorba de Maiorescu, Iorga, Pârvan, Mehedinţi, Haţieganu, Gheorghe Marinescu, Antipa, Racoviţă, Motru, Gusti, sau, mai apoi, la filologi, G. Călinescu şi Tudor Vianu, pînă la înfioratul apelativ „Doamna“: Alice Voinescu, Lucia Sturdza Bulandra, Zoe D. Buşulenga, iar în zilele noastre Olga Tudorache, Sanda Manu...! Cu cîtă veneraţie (plus inevitabila, ataşanta ironie, de şarjă juvenilă, a insurgenţei adolescentine) şopteau Eliade, Sebastian, Cioran, Noica, Amzăr, Băncilă, Ţuţea, Acterienii, Polihroniade, Floru, chiar şi Pandrea, sacra formulă „a zis Nae“ (Ionescu)! Cu cît respect rostea lumea tribunalelor apelativul „Maestre“ cînd era vorba de Istrate Micescu. Cu ce plăcută, tandru-supusă admiraţie îi spun astăzi „Meştere“ lui Radu Beligan actorii din generaţii diferite, fie că-i vorba de Ion Caramitru şi Ilinca Tomoroveanu, de George Mihăiţă sau Oana Pellea. Cu cîtă recunoştinţă se vorbeşte de Al. Finţi, de „doamna Clody“ (Berthola), de „maestrul Ciulei“, sau de cutare chirurg legendar – Setlacek, Pesamosca, ori de Ciucurencu şi Baba în pictură...

Indiferent de domeniu, în absenţa unei trainice, determinante, definitorii şi definitive (uneori, aproape mistice) relaţii meşter-ucenic nu există vocaţie adevărată, energie iradiantă, voinţă profundă şi reuşită deplină.

Ştiu că am mai scris despre asta acum cîţiva ani, vorbind despre admirabila pledoarie pentru desăvîrşirea prin ucenicie din jurnalul pictorului Mihai Sârbulescu (discipol, el, al lui Ciucurencu şi legat apoi pe viaţă de grupul „Prolog“ – Paul Gherasim, Horea Paştina, Ionică Grigorescu, Horia Bernea, Constantin Flondor...). Dacă reiau acum ideea este în urma plăcerii cu care am citit bucuria nedisimulată şi neprecupeţită a lui Gabriel Liiceanu din corespondenţa sa (Profesorul) cu (doctorandul) Gabriel Cercel, cuprinsă în volumul Întîlnire în jurul unei palme zen, Humanitas, 2011. Este, cu mutaţiile de rigoare, un echivalent (încă departe de finalizare) al anilor 2000 pentru istoricul diptic Jurnalul de la Păltiniş – Epistolar.

Abia cînd am auzit-o pe Ioana Pârvulescu spunînd, în public, că Gabriel Liiceanu este cel mai sincer şi mai puternic admirator dintre scriitorii români de azi, mi s-a căscat înaintea ochilor falia care-l desparte pe autorul Uşii interzise, al Scrisorilor către fiul meu şi al Întîlnirii cu un necunoscut de blestemul dezbinării (şi eternei bombăneli) româneşti. De sinucigaşa cultivare a masochismului, a sterilităţii hipercriticismului, frenezia destrămării şi neşansa noastră de-a secreta exclusiv substanţe anticoagulante, autoanihilante. Într-o Românie a duşmăniei furibunde dintre profesori şi elevi, a haosului ce caracterizează însăşi ideea de Învăţare, a dispreţului (sau invidiei) reciproc(e) dintre meşter şi ucenic, a celor mai aiuritoare forme de anulare a moştenirii profesionale, unde Profesorii nu ştiu cum să-şi luxeze mai infailibil posibilii succesori, iar „învăţăceii“ fac pe dracu-n patru să-şi compromită dascălii, Gabriel Liiceanu îşi adoră studenţii şi mai că le înalţă imnuri de slavă. Le oferă alumnilor spaţii ideale de cercetare şi debuşeu editorial, le pliveşte şi altoieşte cu iubire cvasimaniacală bibliografiile, îi îndrumă cu un extraordinar amestec de sfiiciune, mîndrie, ingenuă mirare şi gravitate paternă, convins nu că ei s-au împlinit prin el, ci invers: că el, învăţătorul, şi-a dobîndit adevărata menire prin ascensiunea lor.

„Unul dintre norocurile vieţii mele este că mi-am găsit prietenii mai tineri, pe Cătălin (Cioabă, n.n.), pe Bogdan (Mincă, n.n.), pe Sorin (Lavric, n.n.) şi pe ceilalţi, beneficiind, tîrziu, de o catedră devenită posibilă într-o nouă conjunctură a istoriei. Au venit ei spre mine sau eu m-am dus către ei? În timp ce Noica s-a chinuit să ne găsească (...), mie mi s-au perindat prin faţă mai toate «frumuseţile» umanisticii bucureştene, parte din elita de mîine a culturii noastre. Şi nu ştiu cum se face că s-au ales nu numai cei cu minţi strălucite, ci deopotrivă cei care, într-o lume de oameni pociţi pe dinlăuntru, îşi păstraseră şi sufletele întregi“ (Întîlnire cu un necunoscut, p. 40). Amintiţi-vă exuberanta lansare a lui Horia-Roman Patapievici de acum aproape două decenii, cînd Gabriel Liiceanu n-a ezitat să compare strălucitoarea energie din Zbor în bătaia săgeţii cu Kierkegaard – citiţi, tot în Întîlnire... notaţia din 23 iunie 2005 despre dizertaţia lui Gheorghe Paşcalău, dar mai ales entuziasta prefaţă la Jurnalul unui cititor, lansat la Humanitas de Gabriel Brebenar în 2011! Peste tot reîntîlnim neostoita „vînătoare“ eminesciană de oameni (Creangă, Slavici, Caragiale, Bădescu, Şirianu şi cîţi alţii), cea care-l electriza pe Nae Ionescu în fecundarea generaţiei ’27 şi-l exalta pe Noica să patroneze „academia de la Păltiniş“. Dăruirea de sine şi împlinirea prin ceilalţi.

Să vedem cum stau lucrurile cu Gabriel Cercel. 

Dan C. Mihăilescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Oare chiar ne-am întors de la Athos?, Humanitas, 2011.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.