Memoriile elegiacului – un eveniment editorial

Publicat în Dilema Veche nr. 938 din 31 martie – 6 aprilie 2022
Memoriile elegiacului – un eveniment editorial jpeg

● Chateaubriand, Memorii de dincolo de mormînt, ediție integrală, traducere de Marina Vazaca, Editura Vremea, 2021.

Nu pot începe altfel această cronică decît afirmînd peremptoriu că o traducere precum cea despre care voi scrie acum se întîmplă într-o cultură o dată la o sută de ani. Și, ca orice proiect de acest gen, cu adevărat valoros și cu o reală semnificație culturală, el este rezultatul muncii, încăpățînării și răbdării unui singur om. De data aceasta, Marina Vazaca, traducătoarea care oferise deja, acum două decenii, o primă ediție de texte din Memoriile de dincolo de mormînt.

Faptul că Memoriile apar pentru prima oară în ediție integrală în limba română în anul 2022 și că apariția aceasta se datorează integral nebuniei (evident, frumoase) a unui singur om ar trebui să ne pună pe gînduri.

Pentru cei interesați de un profil lipsit de ipocrizie și fard al pieței noastre de carte – și nu numai, fiind oarecum incorect să aruncăm pisica moartă în curtea inițiativei editoriale private –, mi se pare interesant să trec în revistă tribulațiile acestei traduceri, expuse de autoarea ei în Mulțumirile anexate volumului propriu-zis: gîndită ca ediție antologică ce urma să apară în seria „Clasicii literaturii universale” a Editurii Univers, nu a mai văzut acolo lumina tiparului, pentru că, așa cum cei atenți la piața noastră de carte își amintesc, respectiva editură a dat faliment. Faliment ce rămîne în continuare unul dintre marile mistere nedescifrate ale istoriei recente a lumii editoriale românești. Se distinge din acest prim proiect figura luminoasă a profesorului Mircea Martin, care a subliniat caracterul imperativ al traducerii lui Chateaubriand.

Următorul pas a fost prilejuit de o nouă figură luminoasă a acestei istorii, doamna Georgeta Dimisianu, care a publicat la Editura Albatros o antologie de texte selectate din Memorii, în anul 2002. Stimulată de încurajările doamnei Dimisianu și ale Irinei Mavrodin, Marina Vazaca a pornit la anevoiosul drum al traducerii integrale a Memoriilor, traducere încheiată în 2012, an care găsește însă piața de carte autohtonă mai săracă cu cîteva edituri, printre care și Albatros. Aici Marina Vazaca, din delicatețe, trece sub tăcere porțile la care a bătut între 2012 și 2022, anul cînd Editura Vremea a făcut gestul inteligent și temerar de a publica Memoriile lui Chateaubriand. Deși cunosc foarte bine marile edituri care au refuzat publicarea lor, am să respect delicatețea traducătoarei.

Ediția de față, în două volume ce însumează mai bine de 2.000 de pagini, reprezintă un adevărat eveniment editorial, sintagmă sărăcită prin abuzul de utilizare ineptă în ultimii ani.

Două secole, două lumi distincte

François-René de Chateaubriand s-a născut în 1768, în timpul domniei lui Ludovic al XV-lea, și a murit în 1848, la cîteva luni de la revoluția care avea să-l aducă la putere pe cel de-al treilea Napoleon. Cronologia aceasta sumară e foarte interesantă, pentru că-l așază pe Chateaubriand în două secole și, implicit, în două lumi distincte: cea a ancien régime și cea a modernității post-revoluționare.

Crescut într-un castel medieval izolat – ba mai mult, într-un turn al acelui castel, pradă „strigoilor” cu picior de lemn și stihiilor ce învolburau norii –, în întunecimile codrilor bretoni, de un tată de o asprime legendară și o mamă în mod evident nefericită, și-a părăsit familia la optsprezece ani și s-a înrolat în armata regală, luînd parte mai apoi la perioada cea mai tulbure din istoria Franței, marcată de evenimente precum Revoluția din 1789, prăbușirea monarhiei și execuția cuplului regal, ascensiunea lui Napoleon Bonaparte și nașterea Imperiului, restaurația Bourbonilor și înfrîngerea definitivă a Micuțului Caporal, Revoluția din iulie 1830, încoronarea lui Ludovic-Filip și, în fine, nașterea celei de-a Doua Republici.

Este o minune în sine faptul că un francez de viță nobilă a trăit și a supraviețuit tuturor acestor evenimente. Chateaubriand a reușit: zguduit de scenele atroce ale Revoluției din 1789, s-a hotărît să se îndepărteze de semenii săi revoluționari și a părăsit Franța, navigînd spre America, unde a descoperit democrația și vastele întinderi sălbatice ale Lumii Noi. Auzind însă de întemnițarea lui Ludovic al XVI-lea, s-a întors în Franța și s-a înrolat în armata regalistă, înfrîntă rapid de forțele revoluționare. Rănit, Chateaubriand s-a exilat în Anglia, unde a dus o existență mizeră, ca tutor și traducător de franceză. S-a întors în Franța în timpul Consulatului și a publicat primele două romane ce aveau să-i aducă celebritatea: Atala și René.

A rămas dezamăgit de Napoleon, în care a simțit tiranul, așa că a părăsit iarăși Franța, ducînd o existență de aventurier, scriind și călătorind. A străbătut Italia și Grecia, a ajuns la Ierusalim și s-a întors la Paris prin Spania, convins că restaurația Bourbonilor va aduce în sfîrșit liniștea și ordinea. Celebritatea lui a atins culmile odată cu publicarea apologiei Geniul creștinismului (altă carte esențială inexistentă în cultura română, unica ediție fiind tot o prescurtare, datorată și ea tot Marinei Vazaca), carte ce i-a adus și numirea sa ca ministru de către Ludovic al XVIII-lea, apoi ca ambasador la Berlin și Londra.

Luciditatea, independența, spiritul critic și pornirea de a apăra libertățile esențiale ale omului l-au făcut repede indezirabil. Odată cu înlocuirea Bourbonilor de către familia d’Orléans, Chateaubriand s-a retras din viața publică, mișcare ce i-a adus ruina financiară.

Circumstanțele acestea s-au dovedit hotărîtoare în privința formei și calității stilistice a Memoriilor (iată un exemplu al intruziunii economicului în estetic): rămas fără bani, Chateaubriand a vîndut drepturile de publicare asupra Memoriilor unui consorțiu ce s-a învoit să-i ofere 155.000 de franci bani peșin, precum și o rentă viageră de 12.000 de franci, lui sau soției, în cazul în care el ar fi murit primul. Chateaubriand a încercat să amîne publicarea Memoriilor la un termen de cinci decenii de la moartea sa. Consorțiul respectiv a vîndut însă drepturile, în 1844, lui Émile de Girardin, patronul ziarului La Presse, care a anunțat pe loc că va începe publicarea în foileton imediat după moartea lui Chateaubriand. Indignat, acesta a început să extindă memoriile și să le șlefuiască stilistic, dîndu-le forma finală, care a ajuns însă la public abia mult mai tîrziu, în ediția Pléiade.

p16 chateaubriand meditating on the ruins of rome ca1810s by anne louis girodet de roussy trioson oil on canvas jpg jpeg

Soldat, călător, scriitor, om politic

Memoriile lui Chateaubriand sînt caracterizate de o libertate absolută, un spațiu amplu în care se întîlnesc simultan momentul scrierii cu cele ale povestirii și unde reportajul lasă loc unor pasaje de un lirism absolut sau unor meditații profunde pe seama destinului uman. În momentele cele mai tensionate se oprește și, după cum nota un Sainte-Beuve iritat, începe să vorbească cu vrăbiile și ciorile din copaci. Există însă pasaje logice, semantice, ce dau naștere acestor treceri: de exemplu, descrierea Parisului înecat în sînge din timpul Revoluției de la 1789 va da naștere unor pasaje introspective de mare valoare.

Totuși, în ciuda acestei mari diversități, Memoriile sînt extrem de atent construite, toate părțile fiind îmbinate într-o arhitectură tripartită foarte bine gîndită, ce ar urmări cele trei mari etape ale vieții lui Chateaubriand: soldat și călător în timpul Revoluției, scriitor în timpul Imperiului, om politic în timpul Restaurației. Memoriile au fost adorate de Baudelaire, care-l considera un maestru al limbii și al stilului, de Proust, care-l considera unicul pionier al memoriei involuntare (aici trebuie amintită observația lui Chateaubriand despre memorie ca apanaj al prostiei, pe care chiar o augmentează), de Paul Auster sau W.G. Sebald.

Am vorbit despre actul editorial al traducerii acestor monumentale Memorii, fără a mă referi însă la calitatea ei. Trebuie spus că una dintre dificultățile acestei traduceri este oferită de enorma bogăție și varietate a limbajului lui Chateaubriand. Cînd își descrie copilăria petrecută în atmosfera medievală bretonă, folosește o franceză arhaică; atunci cînd descrie episoadele de traversare a Atlanticului, limba devine una tehnică, în fața cascadei Niagara sau a ruinelor romane, stilul este unul profund poetic. Are pasiunea cuvîntului rar și a preciziei: este simultan extravagant și pedant. Faptul că Marina Vazaca reușește să respecte și să urmeze ca o umbră toate acestea registre reprezintă o adevărată performanță traductologică. Rezultatul este un monument al literaturii universale, prezent pentru prima oară, în toată splendoarea lui, în limba română.

Bogdan-Alexandru Stănescu este scriitor și traducător. Cea mai recentă carte publicată: Abraxas, roman, Editura Polirom, 2022.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.