Memorabil

Publicat în Dilema Veche nr. 877 din 28 ianuarie - 3 februarie 2021
Memorabil jpeg

● Simona Goșu, Fragil, Editura Polirom, 2020.

Cartea de povestiri a Simonei Goșu (n. 1976) este cel mai bun debut în proza scurtă de la volumașul Laviniei Braniște încoace (Cinci minute pe zi, Casa de pariuri literare, 2011), avînd chiar cîteva calități în plus. Pregătită îndelung și minuțios (cu texte publicate inițial în Iocan, Familia, Steaua și pe revistadepovestiri.ro, și ulterior prelucrate), cartea oferă douăzeci de povestiri consistente, însumînd aproape trei sute de pagini de proză scurtă realistă la un nivel impresionant, perfect omogenă tematic și stilistic (titlul cărții este de sine stătător), fără scăderi, fără rateuri, doar cu mici momente de respiro asigurate de cîteva schițe.

Ce o face atît de bună? În primul rînd, faptul că este gîndită în jurul cîtorva teme, relativ inedite la noi, pe care le explorează cu răbdare și detașare, în acord cu dificultatea lor, mai ales că, de obicei, temele nu sînt tratate separat, ci în conjuncție: complexele maternității, relațiile complicate ale unor familii separate/monoparentale, confuziile, fricile, dar și fascinația copiilor în preajma adulților, nesiguranțele și ezitările adulților în preajma copiilor, mecanismul secretelor dintre copii și adulți. E plin de copii în prozele Simonei Goșu și rareori cineva i-a tratat cu asemenea simț, curiozitate și considerație, obținînd efecte, deseori, copleșitoare. Căci, în al doilea rînd, dramatismul situațiilor este un mare atu al acestei cărți în care aproape toate situațiile te solicită emoțional, fiind vorba de blocaje, minciuni, anxietăți, panici, traume, furturi, abandonuri, adultere, abuzuri, sinucideri. În al treilea rînd, toate acestea ar fi căzut în gol, adică în sentimentalism și melodramatism, dacă autoarea n-ar fi știut să le strunească cu detașare auctorială (persoana întîi e folosită doar în cele cîteva schițe), cu un foarte bun control asupra a ceea ce nu trebuie spus, deci cu multă subtilitate (vor exista cititori care nu vor „vedea” prea departe în unele proze), lucru realizabil cu o precizie a limbajului mai degrabă auster, dar foarte eficient în a „tăia” adînc, nelăsînd urme, doar durere.

Cum spuneam, temele revin, fiind explorate din diverse unghiuri în mai multe povestiri. În cîteva proze este abordată tema maternității în cele mai dramatice manifestări ale ei: o tînără femeie, al cărei bebeluș îi respinge laptele, este repezită de un ginecolog lipsit de tact (care o sfătuiește să nu mai facă alt copil) și devine obsedată de ideea că laptele ei n-ar fi bun; aceeași protagonistă fiind surprinsă, cîțiva ani mai tîrziu, gravidă cu al doilea copil și alienată de cîntecul unui pui de cucuvea aciuiat în preajma casei (în ambele cazuri, „rezolvarea” venind de la un animal). Într-o altă proză, un cuplu reușește, după multe eforturi, să adopte un bebeluș, doar pentru ca tînăra mamă adoptivă să realizeze că nu se poate apropia de el și că, de fapt, nu și-l dorește. În fine, o mamă (pare că) își abandonează fetița aflată în pragul înecului; altundeva o femeie, îndoliată după propriul copil, își abandonează finuțul într-un mall; pentru ca în altă proză un bărbat pare că-și abandonează și el băiețelul într-un tren, lăsîndu-l în grija unui fost tovarăș de pușcărie (după cum intuim dintr-o altă proză avînd același protagonist).

O altă temă recurentă sînt familiile monoparentale ai căror copii sînt însă „abandonați” în alte feluri/grade. În  „Secrete” (unul dintre vîrfurile cărții), neglijată de mamă, o fetiță confruntată cu semnele misterioase și dureroase ale pubertății primește explicații și un remediu de la ceea ce pare a fi amanta secretă a tatălui plecat de-acasă. Sfătuită să păstreze secretul asupra existenței femeii străine, fetița pune întregul episod pe seama interacțiunii destul de ambigue cu tatăl, trezindu-i mamei suspiciunea că tatăl și-ar fi (putut) abuza(t) fiica.

Într-o altă proză remarcabilă, cu mai multe straturi de semnificații („Aleea Duetului 26”), o fată respinge prezența noului iubit al mamei, apropiindu-se de un vecin depresiv (văzut ca un alter ego deopotrivă al ei, ca inadaptată în propria familie, și al tatălui ei, ca îndepărtat de propria familie), pe care însă nu-l poate salva de la sinucidere. O altă fată, care resimte lipsa unei figuri paterne și care trece printr-o criză prepuberă de identitate de gen (la școală suportă o formă aparent inofensivă de bullying), găsește înțelegere și încurajare tocmai la noul iubit al mamei, al cărui compartament rămîne totuși ambiguu. O altă fată este constrînsă să se mute la tatăl ei, neștiind sau neacceptînd faptul (nu e sigur) că mama ei se află pe moarte. În fine, un băiețel crescut de bunică, în lipsa mamei plecate la muncă în străinătate, este abordat de un străin în sala cinematografului unde mergea singur, iar străinul, al cărui comportament rămîne de asemenea ambiguu, deși profund suspect, cîștigă încrederea băiețelului și obține de la acesta promisiunea că se vor reîntîlni.

În alte proze se dezvoltă diverse complicități, bazate pe candoare, între copii și adulți, situații sfîrșite nefericit. O mamă își implică fetița într-un furt minor din magazin, episod care pare că marchează sfîrșitul inocenței copilului. O altă fetiță este martora neștiutoare a morții bunicii căreia îi „refuză” lumînarea aprinsă la căpătîi. O altă fetiță alimentează, fără s-o știe, suspiciunea unei vecine bătrîne că mama ei tocmai se pregătește de avort, atrăgînd, astfel, disprețul gratuit al bătrînei care nu putuse face copii la viața ei.

Subsumate temei vulnerabilității în diversele ei manifestări, prozele Simonei Goșu abordează cu multă subtilitate și cu multă înțelegere situații complexe de familie unde fiecare personaj are parte de inadecvare, confuzii, temeri, panici, uneori chiar abuzuri. Iar asta fără să facă concesii așteptărilor morale sau sensibilității cititorilor. Matur, dramatic, original tematic și memorabil ca realizare, Fragil este cea mai bună carte de proză scurtă din 2020.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Românii au votat Destinaţia Turistică a anului 2022. Oraşul care a câştigat marele titlu
Capitala Moldovei a câştigat premiul publicului, românii fiind cei care au votat online, pe www.destinatiaanului.ro. Premiul Juriului a fost acordat Braşovului.
image
O tânără şi-a dorit o noapte de vis în compania unui „Don Juan”. Idila s-a transformat în coşmar
O tânără care credea că va trăi o noapte de vis alături de un aşa-zis „Don Juan” s-a trezit a doua zi ca dintr-un coşmar. Bărbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada închisă de ANPC din cauza mizeriei şi a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti a constatat un mod defectuos în desfăşurarea activităţii Patiseriei/cofetăriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.