Marele poem al purificării dragostei

Publicat în Dilema Veche nr. 548 din 14-20 august 2014
„Uităm (nu ne amintim, de fapt) în mai multe feluri“   interviu cu neurologul Bogdan O  POPESCU jpeg

● Bogdan O. Popescu, Cartea dragostei, Humanitas, 2014. 

„Cartea dragostei este cel mai frumos volum de versuri pe care l-am citit în ultimul deceniu.“ Aşa îşi începe Mircea Cărtărescu textul de prezentare şi, implicit, de recomandare, de pe coperta a patra a acestei cărţi semnate de Bogdan O. Popescu; şi continuă: „Cartea este un epitalam fermecător, gingaş, pasionat şi inocent, animat de o inventivitate pe centimetru pătrat care-i concurează pe Arcimboldo, pe Disney şi pe Miyazaki. Rareori, cuvintele mari ale poeziei au fost luate mai în serios, rareori, de asemenea, un poet a avut atîta curaj în folosirea registrului minor, a sunetelor flajeolate, a diminutivelor ca să dea căldură şi credibilitate poemelor.“

Într-adevăr, apărută la patru ani de la precedentul volum de poezie (Aerobiciclete, Brumar, 2010), această carte, intitulată pe cît de simplu, pe atît de orgolios Cartea dragostei, ţi-e mai uşor să o descrii, decît să-i înţelegi mecanismul cu totul şi cu totul impresionant. Copleşitoare depotrivă ca formă (64 de duble-poeme în cîte două forme fixe, construite pe principiul hexagramelor din vechea carte chinezească I Ching / Cartea Schimbărilor, şi întinzîndu-se pe mai bine de 160 de pagini, format mare), dar şi din punctul de vedere al conţinutului (o întreagă lume ficţională de o bogăţie cultural-lingvistică care-şi distribuie referinţele pe mai multe niveluri), Cartea dragostei este un OZN liric în literatura românească contemporană. Densă prin conţinut şi solicitantă prin conotaţie, pentru lectură ai nevoie de cîteva zile şi, mai ales, de un minim background cultural oriental. Pentru că nici nu se citeşte, nici nu poate fi înţeleasă uşor sau repede. Structura pe care e construit acest vast poem stratificat şi reţeaua lui de referinţe necesită nu doar atenţie şi competenţă (căci trebuie să ştii cum să priveşti hexagramele, ca să poţi citi poemele), ci şi multă predispoziţie (căci schimbările de perspective sînt frecvente şi, prin urmare, solicitante). Iar la final, nu eşti cîtuşi de puţin sigur că ai (între)văzut tot ce oferă această carte gîndită ca „o mică lume“ cu propriile înălţimi, adîncimi şi reflexii.

Primul lucru remarcabil, la propriu şi la figurat, este, aşadar, procedeul, marcat inclusiv grafic, de construcţie al acestui vast poem al dragostei pe cadrele celor 64 de hexagrame din I Ching. Datînd din mileniul al doilea î.Ch., străvechiul set oracolar chinezesc este conceput pe ideea dinamicii dintre forţele opuse, a evoluţiei şi a procesului transformării eterne, şi a fost (re)interpretat ca un sistem cosmologic şi filozofic. Cele 64 de hexagrame conţin fiecare cîte şase linii orizontale, dintre care fiecare poate fi un Yang (linie neîntreruptă) sau un Yin (linie întreruptă) – 64 fiind numărul total de combinaţii între aceste două principii/forţe opuse, dar complementare. La fel, fiecare dintre cele 64 de poeme ale Cărţii dragostei stă sub semnul cîte unei hexagrame însoţite de propria translaţie, străveche, unică (foarte frumoase variantele româneşti ale lui Bogdan O. Popescu!), precum şi de un titlu „laic“, adăugit, căci există în fiecare secvenţă cîte două texte ce corespund fiecare cîte unei dimensiuni, una reală-contemporană-biografică-discursivă, cealaltă fantezistă-arhetipală-impersonală-descriptivă, alternînd, la rîndul lor, vocea feminină cu cea masculină. De aceea, partea textuală secundă a fiecărei hexagrame lirice este ordonată conform celor şase linii orizontale care o compun: „nouă“ este Yang matur (o linie neîntreruptă care se rupe, adică vocea bărbatului), iar „şase“ este Yin matur (o linie întreruptă care se întregeşte, adică vocea femeii). Astfel, partea textuală secundă conţine cîte şase intrări, fiecare dintre acestea reprezentînd, conform alternanţei hexagramelor, vocea unuia dintre iubiţi: „nouă în primul loc (…) în al şaselea loc“ fiind bărbatul, iar „şase în primul loc (…) în al şaselea loc“ fiind femeia.

Rezumînd, fiecare dintre cele 64 de poeme conţin cîte un intro al uneia dintre voci, urmat de alte şase intervenţii lirice alternative ale celor două voci, conform alternanţei unice, cartea însumînd 64 de poeme pe cîte o singură voce şi, în subsidiar, un dialog format dintr-un total de 384 de replici ale celor doi îndrăgostiţi: prinţesa luo na şi cavalerul shangdi di liwu.

Dincolo de suprafaţa sonetelor postoptzeciste ale unui cadru domestic contemporan digitalizat, marele poem al dragostei dintre cele două personaje se prezintă sub forma unui lung vis iniţiatic al dragostei, un basm arhetipal eterogen, un fantasy oriental, în care prinţesa luo na îşi aşteaptă alesul în „grădina suspendată a dragostei purificate“, cavalerul shangdi di liwu avînd de străbătut „un drum lung şi chinuitor“, un marş eroic presărat cu tot felul de încercări bizare. Acest drum al unuia către celălalt, semnificînd însăşi uniunea dintre cele două principii ale vieţii („Cei doi sînt, pînă la urmă, ovulul rotund ca un soare, opulent şi baroc, încremenit în culcuşul său «din trei atlazuri», şi spermia aflată în continuă căutare, atrasă de feromonii dulci ai feminităţii“, după cum frumos şi inspirat citeşte poemul Mircea Cărtărescu), este un traseu al aşteptării şi al schimbării pentru purificare, un traseu iniţiatic presărat cu locuri mirifice populate de nenumărate fiinţe imaginare, un traseu al încercărilor cu reguli, secrete şi recompense, cu ofrande şi sacrificii, cu vrăji şi vedenii. Ca-ntr-un joc video inspirat de basmele orientale, apar locuri, forme geografice şi fenomene ale naturii luxuriante („lacul secret kanas“, „rîsul sacru jamuna“, „ţinutul uttarakhand“, „vîntul cald khamsin care durează cincizeci de zile“, „cetatea liang de la apus“, „pădurea de păpădii“ ş.a.), personaje stranii şi misterioase („zeiţa chuang-mu“, „cei şapte zei ai norocului“, „ducele li gao“, „vrăjitoarea fuamnach“ ş.a.), vietăţi exotice personificate („urşii clanului abenaki“, „vulturii harpagornis“, „şopîrlele-tegu-negre“ „tigrul qilin“, „şoimi-cu-gambe-ascuţite“, „hanuman, regele maimuţelor roşii nancy“, „albinele superpolenizatoare“, „furnicuţa letix“, „berbecul ikanga“, „leopardul fusca“, „vulpi-zburătoare-cu-cap-cenuşiu“ ş.a.), proceduri şi rituri de trecere care necesită obiecte magice pe măsură („desaga-fără-fund“, „vin din viţa sfinţită a pietrei-muntelui-vînăt-de-la-apus“, „petunia neagră“, „ramuri de baobab-bătrîn-capricios“, „piatra omfalos“ ş.a.).

Cu multă migală şi răsfăţîndu-se a folosi o recuzită şi un imaginar impure, topind în versuri referinţe din sfere culturale variate şi aparent divergente, Bogdan O. Popescu a imaginat un fel de cosmogonie sentimental-ludică, a cartografiat un imperiu fantezist, în cadrele căruia a compus o Cîntare a cîntărilor orientală, cu multiple rezonanţe mitologice şi biblice, un lung şi luxuriant poem, deopotrivă epic şi incantatoriu, infantil şi eroic, ritualic şi oniric, elegiac şi delirant, cast şi senzorial, european şi oriental – de la New York la Beijing, între dormitor şi tărîmul magic. Cartea dragostei este „jucăreaua“ ludic-feerică a lui Bogdan O. Popescu care, în cadrele simbolice delimitate de hexagramele I Ching, foloseşte limbajul minor-casnic al diminutivelor, al tandreţurilor şi al alinturilor amoroase („prinţesuţa“), plus onomatopee fanteziste, îşi permite glumiţe şi chiar trimiteri la cărţile sale anterioare şi, în general, înscenează un spectacol al risipei imagistice şi lexicale, din care, paradoxal, e imposibil să decupezi un fragment, pentru a surprinde miniaturalul întregului.

Cîntare a cîntărilor placată pe I Ching, Carte dragostei este marele poem-basm-cîntare al „schimbării ideii de dragoste“ sub forma unui fantasy game înspre „grădina suspendată a dragostei purificării“. Fără doar şi poate, capodopera lui Bogdan O. Popescu.  

Foto: C. Lein

comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat în timp record în ediție românească în colecția ANANSI
„Cea mai tainică amintire a oamenilor” de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat în 2021 cu Prix Goncourt, cea mai importantă distincție literară din Franța, a apărut recent în ediție românească, la mai puțin de jumătate de an de la anunțarea premiului în Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
„Am vrut să ștergem granița dintre real și virtual, dintre obiect și reflexie” – interviu cu membrii echipei H3, creatorii instalației „Explorers of the Multiverse”, prezentată de IQOS la Romanian Design Week
Instalația interactivă „Explorers of the Multiverse” este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sînt invitați la un proces de autocunoaștere.
Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Viață de cuplu jpeg
Viață de cuplu
Filmului îi reușesc mult mai bine scenele de criză, cele în care intensitatea e dată pe minus, iar cadrul se lasă măturat de un crivăț emoțional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS jpeg
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, începînd cu ora 16:00, la sediul instituției din strada Matei Voievod 75-77
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)” jpeg
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)”
Între 29 aprilie și 28 mai, în Piața Regelui Mihai din București, va putea fi vizitată expoziția Stop the War (in Ukraine), prin care opt artiști români și o serie de artiști ucraineni continuă să ia atitudine împotriva războiului din Ucraina și să militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mișca, a motiva și a împinge la acțiune.
Căsătoria lui Teofil jpeg
Căsătoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria și Teofana înaintea ei, Teodora s-a văzut transformată din „nimeni” în cel mai de seamă personaj feminin din imperiu.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.