La ce bun liftingul pe obrazul statuilor literare?

Publicat în Dilema Veche nr. 420 din 1-7 martie 2012
La ce bun liftingul pe obrazul statuilor literare? jpeg

„Admirat de cîţiva prieteni apropiaţi, mai degrabă obscuri, Caragiale a fost iubit de foarte puţini oameni şi pe drept cuvînt: găsim printre scriitorii români destule persoane amorale prin definiţie, poate chiar prea multe –, dar Caragiale ocupă oricum printre aceştia un loc fruntaş. Şi-a urmărit numai propriul interes, fără să ţină seama de ceilalţi. Tiranic cu cei din jur, inclusiv cu familia, s-a comportat lamentabil faţă de mulţi oameni deosebiţi care l-au sprijinit şi care treceau drept prietenii săi – Maiorescu, Eminescu, Delavrancea, Slavici, Vlahuţă. Faţă de scriitorii contemporani, s-a autoconsiderat infinit superior (pe bună dreptate!) şi unica atitudine decelabilă în relaţia sa cu ei a rămas dispreţul total, compact.“

Iată cea mai recentă, şi mai inconfortabilă, evaluare psiho-literară a „ultimului ocupant fanariot“ (N. Davidescu dixit) din literele române. Ea îi aparţine lui Mihai Zamfir, Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române, vol. I, Editura Cartea Românească, 2011, p. 288. Precis că Şerban Cioculescu se răsuceşte-n mormînt, în vreme ce Alexandru George ar trebui să răsufle uşurat, mateino-răzbunat!

Pe de altă parte, nici dinspre noile apariţii în peisajul exegezei caragialiene nu apar verdicte mai îngăduitoare, oricît de educat le-ar fi instinctul ludic. Din cea mai cuprinzătoare, mai sagace şi acribioasă valorizare făcută vreodată corespondenţei lui I.L. Caragiale (după Şerban Cioculescu) – şi anume: Bogdan Bădulescu, Caragiale în Orient Expres, Editura Levant, 2009 (musai de cuplat cu romanul documentar Mitică şi nenea Iancu la Berlin, Princeps Edit, Iaşi, 2006) – rezultă un profil destul de puţin măgulitor, chit că-i realizat simpatetic.

„Prin constituţia sa (Caragiale) era genul de palavragiu meridional care, la o adică, nu iartă pe nimeni şi nimic“, rezumă Bogdan Bădulescu. „La el primau propria umoare şi impulsul de moment.“ Era „slobod la gură şi în sensul trivialităţii şi al bădărăniei necontrolate“. Avea momente de „delir mizantropic“, cu un „negativism maladiv“. Era „nevrotic“, avea „un temperament excesiv, meridional, fiind capabil de accese colerice violente, dar subminat uneori şi de crize depresive tenebroase“.

La „complexul originilor“ – adică însăşi esenţa eului caragialian – despre care vorbea Florin Manolescu, Bogdan Bădulescu adaugă „atitudinea (compensatorie) de superioritate, afişată ostentativ, prin excelenţa intelectuală, transpusă concret în tonul arogant şi agresivitatea concentrată a limbajului (...) Aşadar, rabia pamfletară şi cultul violenţei contestatare provin, la Caragiale, din sindromul Karkaleki, care provine, la rîndul său, din complexul modestei origini sociale, care-l destinase, prin forţa tradiţiei pămîntene, unei poziţii ancilare“.

Bogdan Bădulescu aluvionează cu calmă empatie, dar şi cu prudentă răceală, contradicţiile unei personalităţi scindate, bogat complexate, nevricoase, hachiţoase, aporetice în ultimă instanţă. Un eu deopotrivă mizantrop şi histrionic, egocentrat şi împătimit al comuniunii, arghirofil şi risipitor, vanitos în resemnarea smerită a nenorocului, carierist cu utopii boieroase, dar mîndru de plebeianismul ploieşteano-republican, de statutul idriot şi de aura mitocăniei fără fasoane.

„L-am putea defini pe Caragiale – conchide, fals interogativ, Bădulescu – ca omul cu două măşti: aceea bonomă, de burghez paşnic şi inofensiv, şi aceea de artist cu veleităţi de boem, purtînd, bine ascunse sub frunzele de laur, corniţele lui Aghiuţă? Îl putem caracteriza, cert, drept homo duplex. Sau, dacă ne gîndim mai bine, drept homo triplex. Căci, pe lîngă laturile vizibile: de burghez occidental şi de artist, deja aflate în contradicţie antagonică, el poartă cu sine şi acel fond ancestral – sînt viţă de idriot – care îi dirijează din adîncuri existenţa.“

Obişnuiţi, adică îndoctrinaţi decenii de-a rîndul să ne judecăm valorile potrivit cultului dejisto-ceauşist al personalităţii, noi ne-am deprins cu statuile şi am devenit ostili (sau, în cel mai bun caz, indiferenţi) fiinţei artistice. Exemplare ni se par numai bronzurile, marmora, soclurile ruginite, pe scurt: mortăciunile academizate. Tablourile cosmetizate, butaforia, ipocrizia lozincardă, festivismul cariat şi lanţurile oratorice. Asta, în vreme ce contradicţiile, carnalitatea, naturalul, palpitul firescului, inclusiv micile/mari vicii inerente persoanei au ajuns să producă oroare şi severe acuze de i(sau a)moralitate. Aşa cum eram împinşi să-l citim pe Ceauşescu în Decebal, Mihai Viteazul, Ştefan cel Mare, ne-am deprins să ascundem cu, vezi Doamne, didactică pudibonderie tot ce ţine de umbra istoriei literare: sinuciderile, adulterele, masoneria, narcomania, megalomania, alcoolismul, trădările politice (de partid sau de ţară) ş.a.m.d. Cu timpul, distanţarea ultramoralistă a prins contur de gheaţă, dacă nu miasmă de pucioasă. Mai mulţi profesori de liceu mi-au retezat-o scurt precum că „nu e cazul“ ca, tocmai acum, cînd în rîndurile junimii pulsează misologia şi calibanismul, noi să vorbim elevilor de episodul Veronica-Eminescu-Caragiale, de sinuciderea lui Odobescu, iubirile lui Blaga, arghirofilia lui Arghezi, cazul Anghel-Natalia-Iosif, masoneria fracturată a lui Sadoveanu, sau micile elanuri lesbiene din proza Hortensiei Papadat-Bengescu, de pendularea generaţiei ’27 „între bibliotecă şi bordel“, cum spunea Cioran, de rusofilie şi germanofilie, de halucinantul delir gazetăresc al lui G. Călinescu din anii ’50, de votca generaţiei ’60... şi cîte altele asemenea!

Pot fi de acord cu acest elan prohibitiv numai atunci cînd se trece dintr-o extremă în alta. Cînd, să zicem, profesorul înţelege să înceapă examenul eminescianităţii cu scrisorile în care poetul îşi căina picioarele „bortilite“ de infecţia luetică. Sau cînd explică biografia politică a lui Iorga apelînd, scurt pe doi, la delirul de grandoare. Ori cînd – ca să revin la subiect – invocînd anarhismul congenital, troţkismul şi antiromânismul fără fisură al lui Cristian Racovski, ajunge să-l incrimineze pe Caragiale (cel care, via C.D. Gherea, îl alinta cu apelativul „Ristache“) ca pactizînd cu kominternismul! Dar nici să-mi spui că, dacă ar fi după tine, nu le-ai spune elevilor că acelaşi Caragiale a părăsit ţărişoara şi a murit la Berlin, necum că nu i-a înapoiat scrisorile Veronicăi, l-a tratat pe Maiorescu de „babă cănită şi sulemenită“ etc.

Numai echilibrul între cele bune şi cele rele, între partea confortabilă şi colţurile igrasioase poate ilustra adevărul operei şi esenţa personalităţii, atrăgînd irezistibil atenţia adolescentului.

Bogdan Bădulescu face o netă disociere între bonomia (structurală, totuşi) a lui
Mitică (şi el „un amoral, certamente“) şi „fondul mizantropic“ al lui Caragiale, „abil mascat, de obicei, sub aparenţele jovialităţii“. Dar dacă tot a făcut apel la formula „homo duplex“, de ce să preferăm disjuncţia, monocromia, şi nu conjuncţia, policromia, aliajul contrariilor? Cinismul caragialian nu-i exclude sentimentalismul. Infidelităţile, versatilitatea (în) politică, sarcasmul crud, egoismul şi tranzacţionalismul conlocuiau (nu contează cît de armonios) cu vocaţia amfitrionică, cultul familiei şi al prieteniei, cu altruismul şi „naturelul simţitor“. Izbucnirile colerice, impulsul arivist, energia corozivă şi euforia intens egofilă nu fac decît să-i reliefeze striaţiile melancolice, complexele de inferioritate, reveria împlinirii sociale şi, la limită, patosul autodistructiv.

Cum spunea Şerban Cioculescu, opera lui Caragiale „e mai puţin enigmatică decît fizionomia lui. Omul e mai interesant şi mai de nepătruns decît opera“. O fizionomie care numai de liftinguri nu are nevoie.

Dan C. Mihăilescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Oare chiar ne-am întors de la Athos?, Humanitas, 2011.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.