Jurnalul unui premiant

Publicat în Dilema Veche nr. 920 din 25 noiembrie – 1 decembrie 2021
Jurnalul unui premiant jpeg

● Saşa Pană, Născut în ’02: memorii, file de jurnal, evocări, Editura Pandora M, 2021.

(Re)lectura acestor memorii dezvăluie nu atît convulsive disponibilităţi suprarealiste în temperament, cît figura, pe alocuri uşor obositoare, a unui pasionat de factologie, un farmacist. Aproape întregul tom se constituie ca un elogiu adus arhivei, biblioraftului şi altor adjuvanţi ai memoriei. Dacă ar fi trăit astăzi, Pană ar fi devenit, probabil, artizanul unei reţele de arhivare, în IT ori în politici de securitate. Înzestrat şi cu o foarte bună părere despre sine („zodia îmi conferă multe şi minunate calităţi”), scrisul acestui fabulos anticar şi insolit colportor intelectual dobîndeşte cale liberă spre accesarea iluziei supreme: „Voi scrie numai adevărul”. Instalat în memorie ca într-un cimitir, omul deţine nu doar vaste colecţii de ziare, fotografii, manuscrise, cărţi poştale, necroloage, ci şi o listă cu restanţi, un „chenar cu doliu” ca un pomelnic, conţinînd numele celor care nu i-au returnat cărţile împrumutate. Modelele acestei cruciade şi ale acestei mobilizări editoriale, parcă fără precedent, provin din familie, fie ele literare ori ideologice: tatăl său primea o foarte bogată corespondenţă, întîmpinată entuziast de către copil, citea cu voce tare şi decupa diverse articole politice, foiletoane, caricaturi, pe care le păstra în plicuri, ori edita, el însuşi, o revistă lunară de „medicină şi higienă”.

Paginile creionează, în fapt, portretul unui premiant de meserie, care se aşază, pînă tîrziu, mereu în prima bancă, şi care îşi păstrează colecţiile intacte, timp de decenii: „Nici un colţişor îndoit, nici o pată”. Ficţiunile identitare devin fantasme identitare, mai ales atunci cînd rîndurile trădează o grijă excesivă de a poza în soldatul credincios al Partidului Comunist. Memoria selectivă a medicului militar nu este şi una inocentă. Comunismul şi publicaţiile afiliate sînt privite, de fapt, (şi) ca forme de contracarare a mişcărilor huliganice din zorii anilor ’20. Însă după toate cele trăite şi întîmplate în anii ’50, de care nu se ocupă în aceste memorii, soluţia cea mai sigură pare a fi tot limbajul de lemn: „Am rămas un optimist dornic să muncesc fără preget pentru luminarea mea şi înălţarea semenilor mei către o altă condiţie de viaţă. (...) Clasa muncitoare [era] singura care lupta pentru o autentică pace între popoare” etc. Şi totuşi, senzaţia care persistă este aceea că „scîrba pentru mentalitatea burgheză” punctează mai mult la impresia artistică. Rămîne de văzut, după cum nota şi Geo Bogza în jurnalul său, dacă toată această grijă excesivă şi declarativă nu eşuează în „burghezism”.

Deşi nu îşi propune să facă literatură, reţin atenţia şi cîteva dialoguri ori anecdote, funcţionale ca veritabile bucăţi de proză (scena, de pildă, cu campania electorală a lui N.D. Cocea), portretele făcute tatălui şi bunicii sale de pe filieră maternă, relatarea violenţelor trăite în familie, catalogate mai tîrziu drept simple „răsplăţi contondente” la obrăzniciile copilăreşti, şi mai ales evocările unor „metode didactice” cel puţin îndoielnice, amintind parcă de schiţele şi nuvelele lui Delavrancea: elevi forţaţi să mestece şi să înghită literalmente gunoaiele rămase în bancă sau de pe jos, ori cărora li se „rupea urechea” pentru cea mai mică şoaptă, în timp ce erau batjocoriţi cu apelative ori porecle umilitoare, de către – nota bene – profesori-autori ai unor studii de psihologie şi pedagogie, cu doctorat în filozofie etc. Aceştia din urmă nu erau examinatori, scrie Pană inspirat, ci „hingheri de greşeli”.

Literaturizării spontane i se adaugă firesc şi interesul documentar, recuperarea efervescenţei publicisticii interbelice, cu savuroasele pamflete ori polemici. Contestării, de pildă, de către Tudor Teodorescu-Branişte a „micii şi bravei avangarde” de la revista unu, i se răspunde cu un soi de şah-mat „strengăresc”: „Fugi, mă puţă, de aici!”. Sînt evocaţi Minulescu, Arghezi, Blecher, Macedonski, Ion Călugăru, Geo Bogza, B. Fundoianu, dar şi derapajele fasciste ale lui Radu Gyr, Octavian Goga, Nicolae Paulescu (evocat ca un monument al demagogiei), panica creată de tulburările studenţeşti antisemite, cînd ameninţările huliganice împiedică desfăşurarea unor spectacole de teatru şi cînd nu se mai poate conta pe sprijinul poliţiei, ori corupţia ucigătoare, acţionînd sub un dicton pe care l-am putea cataloga astăzi drept... nouăzecist: „Fur, dar fur cu acte” etc.

Un soi de cruzime a relatării îl conduce, în unele situaţii, mai degrabă înspre naturalism, pe filiera preocupărilor sale din sfera medicinei militare, precum în paginile despre năzbîtiile studenţeşti, coborîte parcă din lumea lui Creangă, dar conjugate, adesea, în registru tragic, ori în detaliile înfiorătoare ale autopsiei cadavrului unei copile „cu pomeţii zmeurii”: neajungînd în timp util nefericita veste în satul unde trăiau părinţii fetei, corpul neînsufleţit fusese automat repartizat în „sala de disecţie a anului I”. Altfel, scrisul lui Saşa Pană rămîne, în acord cu diagnosticul pus de Ion Pop în celebra sa carte despre avangardă, acela al unui poet al duioaselor amintiri familiale, un spirit meticulos şi greu de situat printre îndrăznelile şi convulsiile avangardiste.

Adrian Mureşan este profesor şi critic literar. Cea mai recentă carte: Vîrstele subversiunii. N. Steinhardt şi deconstrucţia utopiilor, Editura OMG, 2020.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Reacţii după şedinţa foto a lui Brad Pitt pentru GQ Magazine: „Arată ca un cadavru”
Desemnat în anii '90 cel mai sexy bărbat în viaţă de revista People, actorul Brad Pitt şi-a şocat fanii cu cea mai recentă şedinţă foto realizată pentru revista GQ, mai mulţi internauţi comentând că arată ca un cadavru.
image
Lacul căutat de zeci de mii de turişti pentru tratamente s-a colorat în roz. Explicaţiile cercetătorilor VIDEO
Pe lângă culoare, lacul emană şi un miros neplăcut. În fiecare an, aici vin zeci de mii de turişti la tratament. Specialiştii vin cu explicaţii.
image
CTP ne trezeşte la realitate: „Popovici? Dar de ce să mă simt mândru?“
Cristian Tudor Popescu a comentat, în stilul său caracteristic, performanţa lui David Popovici la Mondialele de nataţie, unde sportivul de 17 ani a cucerit două medalii de aur.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.