Îngeri & fotbalişti

Publicat în Dilema Veche nr. 475 din 21-27 martie 2013
Îngeri & fotbalişti png

● Şerban Foarţă, Fotballetto, Editura Diacritic, 2013.
● Emil Brumaru, Rezervaţia de îngeri, Editura Humanitas, 2013.


„Nu-i aşa că poezia există? Spune, nu-i aşa? Mergi pe stradă şi, deodată, vezi un zid de cărămidă şi-ţi vine să cazi în genunchi, sau vezi un gard sau o cişmea subţire-n fundul unei curţi, picurînd veşnic pe-o lespede (mai ales vara, cînd tot ce-i piatră frige) alături de-o găleată goală, sau te urci cu sufletul pe-o scară sprijinită de cine ştie cînd, sau chiar îţi vine să săruţi mînerul de alamă al unei uşi. Nu-i aşa, nu-i aşa că poezia există?“ Cam aşa îi scria Emil Brumaru lui Şerban Foarţă în 1977, pe cînd amîndoi aveau 30 şi ceva de ani („Sîntem tineri, sîntem bătrîni?“) şi se aflau la primele cărţi. Astăzi, amîndoi au o operă şi un loc în istoria literaturii, continuă să scrie cărţi şi să fie aceiaşi scriitori rafinaţi şi sofisticaţi, pentru care poezia există cu adevărat, peste tot în jur, deopotrivă în temele mari şi mici, vulgare şi grave, impure şi înălţătoare.

De mai bine de un deceniu, ingeniosul şi inepuizabilul Şerban Foarţă („Foarţă trebuie iubit!“ – îi scria Emil Brumaru lui Radu Petrescu) chiar scoate poezie din orice. Din ziare, din pixeli şi fractali, din grafii şi fotografii, din personaje populare (de la Micul Prinţ la Shrek şi prin Mozart) şi obiecte comune (un cliquet, o agrafă, un ceas), din dicţionare şi programe de calculator – din toate acestea, tragi-ludicul poet cu geniu lingvistic s-a inspirat pentru a compune plachete, multe plachete de versuri unice, fără corespondent în literatura noastră. (Emil Brumaru îl îndemna, într-o scrisoare de atunci: „Şerbane, să-ţi intre bine-n cap, trebuie, în următorii doi ani, să-ţi apară măcar cîte o carte!!! Vorbesc serios. Fă tot posibilul, lasă micile orgolii, gîndeşte-te că ai 35 de ani, ce dracu’!“) Nici un subiect nu pare suficient de umil, de arid sau de banal pentru poezie, faţă cu imaginaţia şi limbajul lui Şerban Foarţă. De data aceasta, sursa lirică e fotbalul – mai exact, Campionatul European de Fotbal găzduit de Austria şi Elveţia, în 2008, pentru meciurile căruia poetul a scris, pentru site-ul LiterNet, un fel de (avan) cronici, utilizîndu-şi mai toate atributele complexei sale lirici şi, mai ales, vastele-i cunoştinţe sportive şi culturale. Placheta se deschide cu o confesiune nostalgică: „Şi eu jucat-am fotbal la anii fragezi, dar, / Prea ageamiu la dribling, adică ducăreală, – / Cu-amărăciune-n suflet, dar fără şucăreală, / Lăsat-am dîra,-n urmă, a graniţei de var. // Gazonul era verde, azi – nu ştiu cum să spun; / Nici mingea nu mai sare, iar sarea-şi pierde gustul; / Joc fotbal în fotoliu şi mult prea rar... Pe-ngustul / Ecran, balonu-aduce cu unul de săpun.“ Urmează cîteva poeme „de încălzire“, în care Şerban Foarţă fantazează şi poetizează cu umor, pe marginea unor tablouri fotbalistice de Rousseau „Vameşul“, Nicolas de Staël, André Lhote sau Umberto Boccioni, ba chiar îi dedică un poem în franceză lui Jules Rimet, unul din preşedinţii FIFA, al cărui nume îl poartă acum trofeul campionatului european.

În rest, în cronicile şi avancronicile meciurilor, Şerban Foarţă se foloseşte de orice – de culorile naţionale, de limbajul sportiv, de trecutul istoric al naţiilor ce se-nfruntă pe gazon, de evenimente, eroi, mituri şi simboluri naţionale, de portretele unor fotbalişti sau antrenori de altădată, sau de numele lor, puse în tot felul de corespondenţe culturale (meciul Spania – Rusia: „Poate că Luis Aragonez e-n branşă, / mai bun decît Louis Aragon, po(i)etul / ce a cîntat, neobosit, Sovietul...“) sau jocuri livreşti (meciul Austria – Polonia: „Spre miezul nopţii,-i tot mai mic / Ecranu,-amic şi inimic; / Sînt singur şi nu am nimic / Cu locuinţele austre. // Puţin mă pasă dacă Pronia / Ţine cu Viena sau Varşovia, – / Cred doar că apa de Polonia / I-ar cam prii şi lui Bacovia“). Ce nu e pus în vers şi rimă face subiectul unor „panseuri & pansamente“ pline de umor: „Partidele eliminatorii, echipa Italiei s-ar cădea să le înceapă cu loviturile de la 11m“, atunci cînd nu culege stereotipurile comentatorilor de fotbal. Spre final, un splendid text în proză, cu rimă internă, intitulat „Aut“, este o meditaţie pe marginea gesturilor şi a apropierii fizice dintre minge şi jucător: „Numai portarul are privilegiul să mîngîie cu mîna (sau cu mănuşa) mingea. Nu-i mai puţin adevărat că mingea, fără să fie mîngîiată gingaş, e, la rigoare, sărutată. Dar nu din dragoste, ci ca să intre-n poartă, la şuturile decisive: un, mai cu seamă, 11 m. (E o cutumă şi o superstiţie, ca şi un soi de erotism pragmatic.) În rest, ce dragoste poate să fie între un obiect ca mingea, sferic, şi, aşadar, numai tangent la lucruri, şi piciorul (sau capul) unui fotbalist (fie acesta însuşi... Sfera!), neurmărind, parcă, altceva, decît să se dezbare cît mai rapid de dînsa, – a «ţine» mingea nepreafiind consult etc.“, terminînd cu acest distih memorabil: „Eu, minge, te caut, / Şi tu eşti în aut!“.

De la cantonamentul liric inedit al lui Şerban Foarţă, trec la rezervaţia angelică constantă a lui Emil Brumaru (care-i mărturisea, apropo, într-o scrisoare din 1978: „Sînt abrutizat de Mondial“), un poet mai puţin aventurier şi mult mai fidel propriului univers poetic. În cele aproape 130 de poeme din acest volum – ca de obicei, nu ştim dacă şi / sau cîte-s vechi şi cîte-s noi – întîlnim acelaşi mix de candoare şi erotism, nostalgie şi dorinţă, plăcere şi credinţă, rafinament şi instinct. Misticul şi eroticul se suprapun într-un mod în care erezia şi desfrîul, tandreţea şi rugăciunea, omenescul şi angelicul devin inseparabile. La Emil Brumaru, angelicul are sex aşa cum omenescul are natură divină – prin urmare, religiosul se încarcă de erotism, iar sexualitatea capătă atribute mistice. Folosind acelaşi inconfundabil lexic, cu variaţiile şi inepuizabilele lui combinaţii – „rouă“, „fluturi“, „păpădii“, „crini“, „fîntîni“, „catifea“, „căpşuni“, „dulap“ ş.cl. –, Emil Brumaru îşi toarnă nostalgiile şi fanteziile în ritmurile unor cîntece, pasteluri şi elegii, dar mai ales în formele sonetelor şi ale psalmilor, ale căror tonuri te trimit cu gîndul la sonetele voiculesciene sau rilkeene (Şerban Foarţă, apropo, tocmai a tradus Cartea sărăciei şi a morţii de Rainer Maria Rilke, Editura Brumar, 2012), deşi poate că cea mai potrivită apropiere o are cu Arghezi, primul la noi care pune laolaltă, cum spuneam, iubirea mistică şi cea omenească, spiritualul cu carnalul.

Mai mult decît atît, de această dată răzbate, în cîteva locuri, un ton mai neliniştit şi dramatic („Trăiesc mereu cu sufletul în pripă, / Parcă m-alungă cineva din urmă“), melancolia întunecîndu-se în apropierea cuvîntului „moarte“, care – dacă e să credem mărturisirea lui Emil Brumaru însuşi – apare pentru prima dată în poemele sale (ca, de altfel, şi cuvîntul „hobbit“). Implicaţi în fantezii şi activităţi mai degrabă erotizante, întîlnim, de data aceasta, şi un înger muribund, într-un fel de paradis erotic în destrămare, poemul fiind unul dintre cele mai frumoase ale cărţii: „Poate-am murit şi nu mai ştiu să-ţi spun... / Povestea mea-n cuvinte-obişnuite. / De mult simţeam cum glezna mi-o înghite, / Cu poftă parcă, roua spartă-n drum / De talpa grea, tot mai şovăitoare; / Îmi atîrna-n şiroaie, de pe umeri, / Aripile ce trupul mi-l despoaie, / Gol şi plăpînd, într-un amurg cu ploaie, / Aureola-mi se-nclina spre soare, / Încît de-abia-ncepeai blînd să te dumeri / De nemilos de dulcea întîmplare / Că eu nu mai eram Îngerul tău / Călăuzindu-ţi sufletul prin hău...“ Dacă la Ion Mureşan, îngerii alcoolici umblă prin cîrciumi, la Emil Brumaru îngerii sexuali sînt mai degrabă păzitorii dorinţelor carnale, iar Dumnezeu – „moale ca mătasea“, „lungi în iarbă groasă pîn’ la infinit“, este înţelegător şi, chiar „Mare Supraveghetor“ fiind, închide ochii la desfătările lumeşti, antidot al efemerităţii, la plăcerea trupului pe care cu adevărat „doar Domnul o înţelege / În măreaţa şi frageda lui fărădelege...“ Brumaru şi Foarţă trebuie citiţi şi iubiţi!

Citiţi aici un poem din cartea lui Şerban Foarţă.

Citiţi aici un poem din cartea lui Emil Brumaru.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

cisterna motorina ISU Giurgiu jpg
O cisternă plină cu motorină a luat foc pe Autostrada A1. Sensul de mers spre Pitești a fost blocat
Două echipaje de pompieri intervin în aceste momente pe autostrada A1 Bucureşti-Piteşti, după ce o cisternă încărcată benzină a luat foc la kilometrul 43, în apropiere de localitatea Vânătorii Mici, pe sensul de mers spre Piteşti traficul auto fiind blocat.
Daniel David FOTO Mediafax
Reacția ministrului Daniel David la acuzațiile aduse de sindicate: „Educația se face într-un ecosistem complex”
Ministrul Educației, Daniel David, a reacționat, vineri, la acuzațiile sindicatelor din învățământul preuniversitar, care l-au acuzat de „autoritarism”.
shutterstock tribunal justitie jpeg
Un susținător al lui Călin Georgescu, obligat de instanță să plătească daune morale de 50.000 de lei
Un bărbat din judeţul Maramureş, susţinător al lui Călin Georgescu, a fost dat în judecată şi este obligat de instanţă să plătească 50.000 de lei unui internaut pe care l-a jignit, înjurat şi ameninţat în comentarii pe Facebook.
Stelian Bujduveanu a semnat acorduri cu proprietarii apartamentelor din blocul din Rahova care a explodat foto facebook png
Blocul din Rahova care a explodat, consolidat pe cheltuiala Primăriei Capitalei. Bujduveanu: „Lucrările să înceapă rapid și fără birocrație
Primarul general interimar al Capitalei, Stelian Bujduveanu, a anunțat vineri, 5 decembrie, semnarea de acorduri cu proprietarii apartamentelor din blocul din Rahova care a explodat.
Netflix HBO Max warner bros jpg
Netflix devine proprietarul principalului său rival, HBO. Valoarea tranzacției care zguduie Hollywoodul
Netflix a câștigat lupta ofertelor pentru Warner Bros. Discovery după ce a depus două propuneri care au depășit ofertele înaintate de Paramount și Comcast. Drept urmare, Netflix preia HBO și HBO MAX marcând una dintre cele mai spectaculoase transformări
platforma X foto @X png
Platforma X, amendată cu 120 de milioane de euro. TikTok scapă după ce și-a asumat angajamente față de Comisia Europeană
Comisia Europeană sancționează platforma X cu o amendă în valoare de 120 milioane euro pentru încălcarea obligațiilor de transparență prevăzute de Regulamentul privind serviciile digitale (DSA) și acceptă angajamentele obligatorii asumate de platforma TikTok.
cea mai tanara miliardara din lume are 29 de ani a avut o idee care a imbogatit o rapid 1029087 png
Ideea genială de afaceri care a transformat o fostă balerină în cea mai tânără miliardară din lume. Are 29 de ani și o avere de 1,3 miliarde de dolari
Luana Lopes Lara, o fostă balerină care a îndurat antrenamente brutale la celebra școală de balet a Teatrului Bolșoi din Brazilia, a devenit în 2025 cea mai tânără miliardară self-made din lume.
image jpeg
Pavel Bartoș, despre succesul filmului „Crăciun cu Ramon”: „Lumea îl aștepta dintotdeauna”
„Crăciun cu Ramon” intră din 5 decembrie, în cinematografe.
soldati germani FOTO Bundeswehr jpg
Germania a aprobat o lege controversată pentru serviciul militar, pe fondul tensiunilor cu Rusia: ce prevede
Parlamentul Germaniei a aprobat vineri o nouă lege controversată privind serviciul militar, menită să crească efectivele forțele armate şi să atingă ţintele NATO.