În oglinda Holocaustului

Publicat în Dilema Veche nr. 965 din 6 octombrie – 12 octombrie 2022
image

Pe cît de consistentă, pe atît de necunoscută și ignorată este memorialistica „românească” a Holocaustului, care a avut parte la noi de două ratări de receptare, petrecute la patru-cinci decenii distanță. Prima s-a produs imediat după 1945, la întoarcerea acasă a supraviețuitorilor – puţini, cîți au mai fost. „Haide, dom’le, ce vii acum și tu cu poveștile astea, le-am avut și noi pe ale noastre, toți am suferit, toți am pierdut pe cineva în război!”, au fost întîmpinați aceștia, eventual trîntindu-li-se apoi propria ușă în nas, în sensul că în proprietatea furată se instalaseră acum vecinii mai „corecți” etnic sau de rit politic actualizat. 

Aceasta nu e o scenă specific românească, s-a întîmplat în multe țări europene. Ce a fost mai de-al locului, și nici aici doar românesc, ci mai degrabă est-european, a fost replica ideologică, menționată de Imre Tóth. Singura care are dreptul să proclame că a suferit prigoana capitalismului și a brațului său armat, nazismul, au decretat noii conducători, a fost clasa muncitoare; cum să apară ea aşadar mai puțin chinuită decît niște evrei?! Ei ar trebui să i se acorde toată atenţia şi compătimirea! În acest fel, în primii ani postbelici, memoriile „românești” ale Holocaustului au trecut mai degrabă neobservate şi neasumate, bune mai mult la noua propagandă de Război Rece.

A doua ratare s-a petrecut după 1989, cînd în sfîrșit acest gen de literatură ar fi putut fi scutită de balastul ideologic comunist. Nu a fost însă să fie nici de această dată, memorialistica fiind confiscată de urgența denunțării comunismului. Sigur, exista o ordine a priorităților, dar nu pînă într-acolo încît ceea ce a fost mai înainte să se fi uitat cu totul. Așa încît s-a creat senzația că numai de comunism am suferit, comunismul ar fi singura plagă națională care s-a cerut – şi se cere şi acum – imperios tratată. Mi se pare ușor suspectă această repezeală la trecutul imediat, în vreme ce acela de dinainte tot răsare de sub preș, imposibil de acoperit complet. Pentru că, e de spus, oglinda cea mai terifiantă și mai fidelă în care generația europeană postbelică se poate privi este totuşi cea a Holocaustului.

Sînt două mari criterii după care aş putea împărţi această memorialistică „românească” a Holocaustului, în funcţie de locul în care s-a consumat experienţa acestuia. Există aşadar mărturiile supravieţuitorilor de la Auschwitz şi din alte lagăre de exterminare naziste. Aceştia erau cetăţeni români pînă ce arbitrajul de la Viena – „arbitraj”, ce cuvînt hipnotic în acest caz! – i-a plasat în jurisdicţia ungară şi ulterior în raza „soluţiei finale” naziste. 

Nu am pretenţia că ştiu multe dintre aceste lucrări, dar zece dintre ele, apărute în românește la edituri din România, între 1944 și 2022, pot menţiona. Noaptea lui Elie Wiesel din Sighetu Marmaţiei este cea mai cunoscută dintre ele, nu numai în România, ci şi în restul lumii. Dar şi Alexandru Marton din Topliţa, cu un an mai mare decît Elie Wiesel, a scris Am scăpat de la Auschwitz şi 186 de trepte. Întîmplările unui adolescent evreu în lagărele de la Auschwitz, Mauthausen, Melk şi Ebensee. La Oradea există o statuie a Evei, o fetiţă de treisprezece ani, care a fost deportată la Auschwitz, unde a suportat sinistrele experimente medicale ale lui Joseph Mengele. Pînă la deportare, în ghetoul orașului, Eva Heyman a ţinut un jurnal, descoperit şi publicat după război; de aceea, ei i se mai spune și „Anne Frank din Oradea”. Eva a murit la Auschwitz, în octombrie 1944. Ridicat din Oradea a fost şi doctorul Nyiszli Miklós, care a ajuns mîna dreaptă a lui Mengele şi care a scris apoi glaciala şi cutremurătoarea rememorare Am fost medic la Auschwitz. După cum şi Gisella Perl din Sighetu Marmaţiei – deportată ca mulţi alţii cu toată familia, mai puţin fiica: cu fiul, cu soţul, părinţii şi fraţii săi – a fost la ordinele lui Mengele, mărturia ei fiind intitulată identic: Am fost doctoriţă la Auschwitz. Alt jurnal de la Auschwitz, schițat chiar în lagăr, Frumoasele zile ale tinereţii mele, a publicat şi Zimra Harsanyi din Dej, devenită după război scriitoarea Ana Novac. Piesa de teatru Priciul (apărută în româneşte la Editura Eikon, 2020) a fost inspirată de acest jurnal.

965 16 IAMANDI cop jpg

Însemnări la cald, de pildă din ziua deportării sau din lagărul de la Nürnberg, sînt lăsate şi de Rózsa Ágnes din Oradea, mărturia ei fiind publicată sub titlul Jurnal de lagăr de la Nürnberg, 1944-1945. Edith Lovy (Balas) din Cluj a publicat Pasăre în zbor. Memoriile unui supravieţuitor şi cărturar, un volum despre experienţa trăită cu mama sa la Auschwitz şi la Bergen-Belsen, dar şi despre primii ani de comunism în România postbelică în care s-au repatriat. Într-un volum biografic, ilustrul compozitor şi dirijor Ladislau Rooth şi-a povestit experienţa de la Auschwitz, unde i-a fost ucisă mama, în vreme ce una dintre cele mai recente cărţi traduse în româneşte despre deportarea la Auschwitz, Cuptoarele morţii, a apărut anul acesta la Editura Corint, autoarea fiind Olga Lengyel din Cluj. 

E poate momentul să clarific de ce am utilizat ghilimelele în sintagma memorialistică „românească”. Toţi autorii menţionaţi fuseseră cetățeni români pînă în 1940, anul trecerii nordului Transilvaniei la Ungaria. Deşi evrei din România, mulţi dintre ei se formaseră în mediul intelectual transilvănean urban dominat de cultura maghiară, după cum mulţi evrei din Bucovina erau tributari modelului cultural german. Cu toate acestea, consider că memorialistica lor este „românească” pentru că provin din România, unde începuseră să facă școala şi să se formeze profesional, iar unii dintre ei, după război, s-au întors tot în România, în componenţa căreia nordul Transilvaniei între timp reintrase. Aș spune că e o datorie și o onoare să le putem asuma retrospectiv destinul, într-o măsură pe care o văd egală cu cea care le-ar reveni și celor din Ungaria de astăzi. 

De asemenea, progresiștii în materie de toleranță etnică – din România și Ungaria, deopotrivă – pot vorbi mult și bine teoretic despre datoria de a-i ajuta și integra pe refugiații din zilele noastre. Dar ei ar putea fi mai eficienți dacă ar porni în acțiunea lor civică de la cele petrecute în deceniile de isterie naționalistă din Europa primei jumătăți a secolului XX. O receptare adecvată a contribuției locale la apariția și desfășurarea Holocaustului ar putea contribui, cred, semnificativ la „elasticizarea” concepțiilor majorității în privința „străinilor”, printre care și imigranții de azi.

image

O serie autohtonă distinctă?

Cea de-a doua jumătate a memorialisticii „româneşti” a Holocaustului aparţine celor ce au supravieţuit masacrelor și deportărilor interne în Transnistria sau în alte lagăre din România, din anii 1941 şi 1942. Aceste deportări au avut acelaşi rol de exterminare ca şi cele de mai tîrziu, din Ungaria către lagărele naziste. În enumerarea de mai jos mă voi referi tot la lucrări în românește, apărute la diverse edituri din România. 

Sobele de teracotă ale copilăriei mele. Povestea unei fetiţe dintr-un orăşel numit Cernăuţi de Elite Olshtain a fost tradusă din limba engleză şi publicată la Hasefer în 2021. Jurnal de ghetou cuprinde însemnările în româneşte făcute de Miriam Korber din Cîmpulung Moldovenesc despre cei trei ani în ghetoul din Djurin, în Transnistria. Cunoscute sînt – dar nu destul de bine și la noi – şi memoriile inginerului Siegfried Jägendorf despre lagărul de la Moghilev. Arnold Corn –pictorul Arnold Dagani – a fost deportat cu soţia într-un lagăr de peste Bug, la Mihailovka. Mărturia lui a constat în piese din opera sa plastică, dar şi în volumul memorialistic Groapa e în livada cu vişini. Yosef Govrin a fost ambasador al Israelului în România, dar şi supravieţuitor al deportării în Transnistria, despre care a scris volumul de memorii Sub spectrul distrugerii. Printre cei peste 160.000 de evrei din Basarabia, Bucovina şi judeţul Dorohoi deportaţi în Transnistria s-a numărat şi Felicia Steigman din Vatra Dornei – ea a scris Călătorie pe fluviul amintirilor.

Guvernul Antonescu a deportat în Transnistria şi evrei din București, despre al căror calvar a depus mărturie Sonia Palty în Evrei, treceţi Nistrul!. De asemenea, guvernarea Antonescu a înfiinţat în Bărăgan și Transilvania mai multe lagăre de muncă silnică a căror duritate se poate compara cu cea a coloniilor din timpul regimului comunist. Despre lagărul de la Călăraşi a vorbit Adrian Radu-Cernea în cartea sa Pogromul de la Iaşi. Depoziţie de martor. În alte asemenea locuri, sau „zone”, au ajuns scriitori precum Mihail Sebastian şi Paul Celan. Primul le-a pomenit, oripilat şi eliptic, în celebrul său Jurnal, cel de-al doilea le-a transformat, împreună cu celelalte experienţe personale ale Holocaustului, într-un laitmotiv al incomensurabilei sale lirici postbelice. 

În memorialistica Holocaustului ar putea intra mărturiile celor ce au supraviețuit exterminărilor începute la Iași și continuate pe căile ferate din țară, din iunie-iulie 1941; căci și atunci s-a desfășurat aceeași acțiune premeditată a administrației de stat de a-și ucide propriii cetățeni. La această subcategorie am pomenit deja cartea lui Adrian Radu-Cernea, dar mai sînt și altele, cum ar fi recentul volum al lui Leonard Zăicescu apărut la Polirom (ediția a doua, adăugită): Cu trenul expres spre moarte. Din mărturiile unui supraviețuitor al Pogromului de la Iași.

Titlurile amintite aici au ceva în comun și sînt totuși disparate. Au în comun perspectiva; fiecare se uită în hăul condiției umane descoperit de Holocaust în plină „civilizație”. Din acest unghi, nu pot fi comparate între ele sau cu alte lucrări de memorialistică; fiecare e exhaustivă și definitivă. Dar, în același timp, ele sînt disparate prin faptul că au apărut la diverse edituri, unele după altele sau la ani distanță, cu sau fără contextualizări și introduceri, scrise direct în românește sau traduse din alte limbi. Un studiu critic despre aceste cărți pare că este încă așteptat. Dar pînă atunci, ar fi binevenită și o reordonare și o actualizare a lor într-o colecție dedicată a unei edituri românești, așa cum există, de pildă, în Franța. O serie autohtonă distinctă a memorialisticii „românești” a Holocaustului ar fi, fără îndoială, un semn al unei asumări actuale a acestui moment întunecat din istoria țării.

Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități. Cea mai recentă carte publicată: De comuniști am fugit, peste comuniști am dat. Povestea unui refugiat din Basarabia, Editura Vremea, 2022.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.