În căutarea sufletelor potenţiale

Publicat în Dilema Veche nr. 413 din 12-18 ianuarie 2012
În căutarea sufletelor potenţiale jpeg

● Iulian Tănase, Oase migratoare, Editura Nemira, 2011. 

O carte de o aşa frumuseţe stranie n-am mai citit de la Şi Hams şi Regretel (2009) a lui Matei Florian. Comparaţiile dintre cele două cărţi pot părea, de la un punct încolo, forţate, dar, dincolo de stilistica elegantă şi de umorul special, există o premisă relativ asemănătoare. Dacă la Matei Florian citeam scrisorile unui bărbat către iubita pierdută, un bărbat izolat undeva în munţi şi în propria fantezie populată cu tot felul de pitici filozofi şi mucaliţi, la Iulian Tănase avem povestea unui Fotograf amator, aflat în pragul divorţului, care se întreţine cu sufletele reîncarnate a trei oase vorbitoare. Romanul lui Matei Florian evolua înspre o formă dramatică şi halucinantă de fantasy clinic, cum l-am numit la vremea respectivă, în timp ce romanul lui Iulian Tănase se conturează ca un poem secvenţial suprarealist, alternînd metafizicul şi senzualitatea de sorginte onirică. Cele trei oase de vită, mai exact nişte bucăţi circulare rămase în urma unui rasol şi botezate Ochiul Stîng, Ochiul Drept şi Gura, stau la baza unei Fabrici de Chipuri la purtător. Chipurile formate cu ajutorul fructelor, al copacilor sau pietrelor şi însufleţite, într-o lungă succesiune de reîncarnări, de către cele trei oase vorbitoare sînt fotografiate de bărbatul care se lămureşte treptat cu privire la ciudata sa ipostază: „Fotograful are nevoie de timp pentru a învăţa cum se administrează o fabrică şi cum ar trebui să comunice cu sufletul oaselor care preschimbă în fiinţă tot ce atinge. Ontologia este pe cale să explodeze încă o dată, Jungla lui Meinong este foarte aproape de a se îmbogăţi cu exemplarele unei noi specii. De dragul armonizării teoriilor lui Platon şi a Fotografului, am putea spune că Ochiul Stîng este partea raţională, Ochiul Drept este partea pasională şi Gura este partea apetentă. Avantajul ipotezei fotografului, în comparaţie cu aceea a lui Platon, este că sufletul lui are corporalitate, părţile lui pot fi atinse, reîncarnările lui pot fi fotografiate...“ 

Această intrigă foto-onirică a celor trei oase aflate în căutarea sufletelor potenţiale (aparatul de fotografiat nu mai fură sufletul celui fotografiat ca în societăţile primitive, ci îi oferă corporalitate, mijlocind astfel inexprimabilul) constituie, de fapt, pre-textul ideal pentru nenumărate onomastici ciudate, imagini, reverii şi fantazări, poeme şi povestiri,  dialoguri amuzante (ale celor trei oase vorbitoare păstrate în sertar), liste (de plăceri inexistente) şi taxinomii (ale tăcerii), teorii paradoxale şi meditaţii poetico-filozofice despre vis, suflet (esenţă care precede existenţa), identitate (funcţie de timp şi spaţiu), timp, memorie, gîndire, Istorie, dragoste. Adică genul de speculaţii, digresiuni şi deviaţii onirice dezvoltate unele din altele, multiplicate de capriciile inepuizabile ale imaginaţiei şi culturii, textura cărţii fiind deopotrivă fantezistă şi livrescă ca într-o suprapunere temporară a lui Hegel peste Paracelsus, a lui Pitagora peste Mao, a lui Mircea Horia Simionescu peste Gellu Naum: „Încă nu s-a inventat războiul în care întreaga lume să îşi piardă, deodată, viaţa. Cînd se va întîmpla asta, cărţilor nu le va mai rămîne decît să se citească singure sau unele pe altele, ne putem imagina, Crimă şi pedeapsă citind Război şi pace, Iliada citind Odiseea, Fight Club citind Critica raţiunii pure, Lolita citind Zenobia...“ Iulian Tănase, poet neosuprarealist licenţiat în filozofie, face aici un fel de alchimie narativă, transformînd acest domino de avataruri într-un lung poem narativ fotografic (imaginile chipurilor sînt reproduse şi inventariate), nerupt însă cu totul de cauzalitatea lumii realiste. Căci, la un moment dat, povestea unui fotograf, fost angajat la Institutul de Medicină Legală, care deţine un laborator ocult unde „produce oameni şi animale, cu ajutorul reîncarnării“, ajunge la urechile presei şi un întreg mecanism mediatic se pune în mişcare, transformîndu-l pe Fotograf într-un fel de Dr. Jekyll al sufletelor, provocînd o investigaţie detectivistică asupra mecanismului reîncarnării, precum şi încercarea de a înregistra la Registrul Comerţului buclucaşa fabrică onirică. De altfel, poeticul, umorul şi absurdul suprapunerii registrelor coexistă în acest roman suprarealist ce nu-şi pierde însă coerenţa nici atunci cînd glosează evaziv: „În ceea ce priveşte procesul metensomatologic prin care se produc reîncarnările în Fabrica de Chipuri, neclarităţile din jurul lui vor rămîne neelucidate, ştiinţa nu are decît să colaboreze, ca şi în alte dăţi, cu imaginaţia dacă doreşte să-şi transforme cele mai îndrăzneţe ipoteze în teorii coerente şi consistente. În fond, ipotezele ştiinţifice sînt, de cele mai multe ori, acte de imaginaţie legalizate, timbrate şi parafate de către notarii somnambuli cu care se poate bănui că au colaborat şi Newton sau Einstein, mai ales ei, care au arătat cum nu se poate mai limpede că imaginaţia poate fi supusă testelor de verificare“. O idee asupra căreia revine spre clarificare: „Reîncarnările pe care fotograful le pune la cale nu ţin de domeniul ştiinţei, ci mai degrabă de cel al poeziei (chiar dacă ştiinţa nu a dus niciodată lipsă de poeţi). Poezia nu are legi, ci numai adevăruri. În timp ce ştiinţele îşi construiesc propriile adevăruri, poezia nu trebuie decît să şi le afirme...“

Mica odisee a reîncarnărilor celor trei oase de vită continuă cu bărbatul ducînd fotografiile unor tripleţi sexagenari „visemănătorişti“ (la rîndul lor, posibili avatari ai tripleţilor din Minority Report) care să dea şi mai multă substanţă onirică acestor entităţi. (Episodul este o reluare a personajelor, conceptelor şi stărilor uneia dintre cele mai bizare cărţi din literatura română, scrisă acum cîţiva ani de Iulian Tănase împreună cu Sasha Vlad. Căci nu doar sufletele se reîncarnează în acest roman, dar şi cărţile, căci cel puţin un „text superrealist“ din volumul Cucamonga, publicat de Iulian Tănase tot anul trecut, se „reîncarnează“ în corpul acestui roman unde revine şi personajul Moira.) Apoi oasele migrează împreună cu Fotograful în Asia, unde au loc noi aventuri metensomatice, unele chiar la mormîntul lui Confucius, pentru ca în final bărbatul, divorţat între timp, să trăiască o nouă poveste de dragoste şi să devină tată, deschizînd, la un alt nivel, un alt şir de reîncarnări.

Scris elegant, sofisticat, cu ingeniozitate şi umor (multe pagini sînt memorabile), preocupat de limbaj, Oase migratoare este, cum spuneam, un roman poematic compozit, alcătuit din 108 (cifră sacră în spiritualitatea asiatică) secvenţe şi 30 de fotografii, unde filozofia este placată pe onirism (şi viceversa), iar poezia se naşte din orice, inclusiv din liste şi teorii. O carte stranie, frumoasă şi, mai ales, inedită.

1026 16 impostorul webp
Impostor ca mine
Impostorul își propune să readucă la viață toate frămîntările sociale ale unei epoci, prin intermediul cîtorva personaje situate de ambele părți ale baricadei.
p 17 jpg
Joker
Aici e de găsit un oarecare merit al filmului: în secvențele în care Ridley Scott minte conștient, de dragul cinema-ului.
p 17 Audio jpg
Voci umane, voci artificiale
Am sentimentul că, în cazul tehnologiei de simulare a vocii umane, sfîrșitul jocului va veni cînd nu vei putea face diferența între vocile AI și cele umane.
1025 16 coperta corin braga jpg
Străinătăți, stranietăți și alte fantasme literare
Mi‑e greu să cred că proza lui Mircea Eliade ar putea fi înțeleasă pe deplin fără dialectica sacru‑profan.
p 17 2 jpg
Pînă la capătul drumului
Filmul vorbește despre condiția de a ajunge mereu prea tîrziu.
1025 17b cover1 jpg
Solo & solos
Curînd ne vor vizita artiști de la celălalt capăt al lumii, din Noua Zeelandă și Australia, care au acumulat cu sîrguință simpatie internațională și și-au făcut în cele din urmă curaj să ne caute și pe noi pe hartă.
image png
O călătorie narativă ajunsă la final: Asociația Heart a încheiat cu succes proiectul „Povești de familie”
Asociația Hearth are plăcerea de a anunța încheierea cu succes a proiectului cultural “Povești de familie” – o inițiativă recuperatoare și artistică
1024 16 cop1 png
Anxietatea lucrurilor definitive
Cele două cărți discutate în această pagină au în comun o anumită anxietate (aparentă sau nu) a definitivului.
1024 17 Am avut o livada foto Sabina Costinel jpg
Livezile noastre de vișini
Într-un fel sau altul, noile perspective asupra Livezii de vișini explorează răsturnarea vremurilor de care tot avem parte în ultimii ani.
Doru Covrig Doua maini,model cu roșu și negru, polimer, 17x25x18cm, 1995 jpg
Expoziție personală DORU COVRIG - sculptură mică și desene - la un an de la dispariția artistului
Doru Covrig este pentru arta contemporană un reper al sculpturii conceptuale
Poster orizontal 23 11 2023 Gianni Gagliardi Nomadic Nature jpg
„NOMADIC NATURE”: jazz cu saxofonistul spaniol GIANNI GAGLIARDI, la Sala Radio
A înregistrat peste 40 de albume, dintre care 5 ca solist, albume ce au primit aprecieri foarte bune din partea presei internaționale.
1023 16 antologia palatina cartea a v a produs galerie mare jpg
p 17 2 jpg
Bîrfoteca
Jeanne du Barry îneacă monarhia franceză în unsoarea tabloidelor.
1023 17 Kenny Garrett jpg
Jazz Syndicate Festival
Pentru un succes total însă, festivalul ar fi meritat o promovare mai extinsă.
1023 21 Iamandi coperta jpg
Adio, Europa de Est!
Aș adăuga: poate noua formă a folclorului est-european.
1022 16 donnatela jpg
Black Hole Sun
Cred că o iniţiativă a traducerii lui ar fi cu profit pentru literatura română contemporană.
p 17 2 jpg
Zeița
Și ne arată că această utopie e la îndemînă.
1022 17 The Beatles Now And Then jpg
Beatleși și Stoneși în 2023
The Rolling Stones este o formație în (plină) activitate, niciodată întreruptă, niciodată scurtcircuitată de ego-urile supraexpandate ale componenților.
1022 21 Florescu jpg
Brâncuși, Picasso: artiști, expoziții, efecte în paralelă
Dar acesta e un alt artist, un alt efect în paralel, un alt posibil subiect al unei alte expoziții „în paralelă” care va avea loc cîndva, în viitor.
Poster orizontal09 11 2023 Contemporan în România 2 jpg
„CONTEMPORAN ÎN ROMÂNIA” – seară de jazz și vernisajul expoziției „Centaur”, la Sala Radio
Prin Proiectul Cultural dorim să oferim o revelatoare experiență multimedia
1021 16 coperta jpg
„Grecia călătorește, călătorește mereu”
Grecia călătorește, călătorește mereu.
p 17 jpg
Detalii
Frumusețea filmului e inseparabilă de o stare de plutire a tuturor lucrurilor.
1021 17 cover1 jpg
Încredere
Lansările din acest an au arătat un grup în formă maximă.
1021 21 moscova inhata romania robert bishop e s crayfield editura corint istorie 01 jpg
Origini românești ale Războiului Rece
Ordinele noastre erau să ne ocupăm de naziști, dar am aflat curînd că urgia comunistă „este mai rea decît cea nazisă”, au mărturisit autorii.

Adevarul.ro

image
Una din patru persoane imunizate cu serurile anti-Covid Pfizer sau Moderna a experimentat efecte adverse
Mai mult de un sfert dintre persoanele care s-au imunizat cu vaccinuri ARN mesager împotriva infectării cu virusul SARS CoV2 au suferit un răspuns imun neintenționat, potrivit noilor studii.
image
Un român a jucat de 49 de ori același bilet câștigător la pariuri sportive. Suma enormă la care a ajuns
Un bărbat din județul Prahova a avut marea inspirație de a alege o combinație de 28 de meciuri câștigătoare pe un bilet, dar nu s-a oprit aici. A copiat același bilet de numai puțin de 49 de ori.
image
Țara în care intrarea românilor e ca și interzisă. „Nu mai îmi trebuie nici gratis, e revoltător”
Doi tineri români cu un copil au fost umiliți pe un aeroport fără ca cineva să poată interveni în favoarea lor. Cazul lor nici măcar nu este unic, iar statul român nu reușește să rezolve o problemă cunoscută foarte bine de ani de zile, dar care arată limitele politicii externe a României

HIstoria.ro

image
Zguduitoarea dramă amoroasă din Brăila, care a captivat presa interbelică
În anii 1923-1924, numita Anny Bally din Brăila, „de o frumuseţe rară“, a încercat să se sinucidă din dragoste. În 8 noiembrie 1924, tot din amor, şi-a împuşcat iubitul, după care s-a împuşcat şi ea.
image
Importanța stației NKVD de la Londra în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
În 1941, stația NKVD de la Londra era cea mai productivă din lume, comunicând Moscovei 7.867 de documente diplomatice și politice, 715 documente pe probleme militare, 127 referitoare la aspecte economice și 51 legate de activități sau operațiuni ale serviciilor de informații.
image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.