Granta de România

Publicat în Dilema Veche nr. 502 din 26 septembrie-2 octombrie 2013
Efectul fluture jpeg

Ce-aţi zice de o antologie a celor mai bune povestiri scrise de cei mai buni autori de proză scurtă din anii 2000? OK, acum aveți puțintică răbdare.

"De ce (nu) avem nuvelă?“ – aşa îmi intitulam un articol publicat în Dilema veche, în primăvara lui 2008, unde afirmam că istoria prozei scurte româneşti este austeră, paradoxală şi plină de excepţii. Nesocotind opera unor I.L. Caragiale şi pe Mihail Sadoveanu, aproape toate volumele de povestiri remarcabile din literatura noastră – de la interbelicii Liviu Rebreanu, Hortensia Papadat-Bengescu, Mircea Eliade ş.cl., pînă la postbelicii Marin Preda, Ştefan Bănulescu, Ioan Groşan, Ştefan Agopian, Gabriela Adameşteanu, Adriana Bittel sau Mircea Cărtărescu (pentru a da fast forward ultimului secol literar) – reprezintă excepţii în opera scriitorilor respectivi. În celebrul eseu „De ce nu avem roman?“, publicat în 1927 în Viaţa românească, Mihail Ralea remarca faptul că, înainte de Primul Război Mondial, nuvela şi schiţa fuseseră genul predilect al prozatorilor români – şi îi numea pe I.L. Caragiale, Duiliu Zamfirescu, Gala Galaction, Nicolae Gane, Delavrancea, I. Al. Brătescu-Voineşti şi Emil Gîrleanu –, văzînd în atenţia pe care Sadoveanu, Rebreanu, Ionel Teodoreanu, Cezar Petrescu, Hortensia Papadat-Bengescu sau Ion Minulescu începeau s-o acorde romanului, tendinţa de a recupera „o lipsă naţională“. În 1935 însă – aşadar, la nici un deceniu de la eseul său prin care constata lipsa romanului românesc –, în publicistica literară apăreau deja expresii precum „preponderenţa romanului“ şi chiar „inflaţia romanului“. Ce se întîmplase între timp? S-a întîmplat că romanul a preluat controlul literar, deopotrivă pe cel comercial şi pe cel canonic.

În perioada postbelică, într-un articol din 1964, Nicolae Manolescu găsea însă, chiar şi „în condiţiile realismului-socialist”, destui continuatori ai tradiţiei genului scurt. Cu puţine excepţii (Marin Preda, Eugen Barbu, D.R. Popescu, Fănuş Neagu, poate chiar Nicolae Velea și Sorin Titel), numele autorilor enumeraţi de critic nu mai înseamnă astăzi nimic: Eusebiu Camilar, V.Em. Galan, Aurel Mihale, Francisc Munteanu, Vasile Rebreanu, Pop Simion, Petru Vintilă ş.a. Criticul se arăta satisfăcut de varietatea şi complexitatea nuvelei acelor ani şi o considera „un capitol de sine stătător”. Ar trebui însă recitită proza scurtă a acelei epoci pentru a vedea dacă și ce anume a rezistat; oricum, aproape toți autorii menţionaţi atunci au contrazis predicția lui Nicolae Manolescu, proza lor scurtă dovedindu-se a fi exact „experienţa pregătitoare în vederea romanului”. Pentru a da Cezarului ce-i aparține, trebuie menționat faptul că Radu Cosașu rămîne singurul nuvelist de cursă lungă din perioada postbelică.

Impulsionaţi de entuziasmul teoretic și de exemplu lui Mircea Nedelciu, optzeciștii au încercat recucerirea genului scurt, însă desantul lor s-a blocat în textualism, și doar Mircea Cărtărescu, Ioan Lăcustă și Cristian Teodorescu au continuat și confirmat cu adevărat în povestire. După `90, prin cărțile lui Răzvan Petrescu (singurul prozator contemporan dedicat exclusiv genului scurt) și seria de antologii anuale alcătuite de Dan-Silviu Boerescu, părea că povestirea are o nouă șansă, dar n-a fost să fie, iar asta în ciuda faptului că, în ficțiune, cel mai mare succes comercial din postcomunism rămîne o carte de povestiri: De ce iubim femeile de Mircea Cărtărescu. În fine, statutul prozei scurte ca gen accidental, specific începutului carierei, s-a păstrat și la noua generație de prozatori. Bilanțul editorial al fiecărui an din ultimul deceniu arată că volumele de povestiri cu adevărat bune pot fi numărate pe degetele unei singure mîini.

De ce nu avem proză scurtă? Există mai multe posibile explicații. În primul rînd, lipsa tradiției, dar, mai ales, dificultatea genului placată pe mentalitatea scriitorului român care are în continuare prejudecata genului minor și vede în roman oportunitatea canonică prin excelenţă (asta în ciuda unor contraexemple zdrobitoare: Caragiale, Cehov, Borges, Cortázar, Cheever, Carver, Cosașu ș.a.); la care se adaugă predilecţia publicului pentru roman ca gen de consum și, în acord cu legea cercului vicios, conformismul comercial, lipsa de îndrăzneală și de viziune a majorității editorilor care nu încurajează, nu susțin sau nu promovează suficient proza scurtă autohtonă, atitudine întreținută, e-adevărat, și de lipsa oricărui stimulent instituțional. Realitatea este că, în acest moment, în România, dedicate prozei scurte nu există nici un premiu literar sau o bursă de creație (exceptînd concursul de debut sponsorizat de UniCredit-Ţiriac, care are o categorie specială), nici o colecție sau altă inițiativă editorială (efemerul „Povestiri fără filtru”, din 2010, a fost primul proiect de indie-publishing dedicat genului scurt), nici un festival literar, nici un colocviu critic, dezbatere sau proiect publicistic (exceptînd „Aventura vieții mele”, proiectul de povestiri inițiat în 2011 de Dilemateca), nici o revistă (după 15 apariții, Revista de povestiri s-a oprit anul acesta) sau măcar un site. S-a vorbit dintotdeauna de moartea poeziei, cînd povestirea a fost tot timpul în comă.

Dacă romanele scriitorilor noii generații s-au bucurat de vizibilitate și interes, au avut parte și de receptare critică în print sau online, și de succes la public, au fost votate, premiate, reeditate, traduse și, unele, chiar ecranizate; în schimb, proza scurtă - uneori publicată în tiraje mici, la edituri obscure sau niciodată reeditată - a rămas insuficient cunoscută şi apreciată. În ultimul deceniu, prozei scurte i s-a întîmplat un singur lucru bun - volumele colective. Primele au fost eterogenul oZone Friendly (coord. O. Nimigean, Editura T, 2002) şi Respiro (coord. Mona Mamulea, Editura Dacia, 2003), după care volumele colective s-au înmulţit şi s-au diversificat. Pe modelul genurilor alternat-mixate – eseu, memorialistică, ficţiune – s-au alcătuit volume colective tematice (cu bunici, cu armată, cu iubiri, inclusiv la prima vedere, cu intelectuali la cratiţă şi cu tot felul de prime dăţi), volume dedicate cîte unui (sub)gen (pentru copii, erotic, inclusiv erotic-science-fiction, steampunk, mystery & thriller, gotic, fantasy şi SF), dar n-au lipsit nici antologiile cenacliste, pe criterii geografice sau, pur şi simplu, generaliste.

Niciunul din aceste volume colective însă nu și-a propus să aspire la statutul de antologie (concept care presupune o selecție riguroasă) și să ofere imaginea concludentă, generală sau măcar parțială, a ceea ce s-a întîmplat în proza scurtă românească a ultimului deceniu. În mod cumva ironic, cîteva antologii apărute în ultimii ani în străinătate acopereau mai bine subiectul. Traduse și la noi, două din celebrele antologii Granta alcătuite la fiecare zece ani, Cei mai buni tineri romancieri britanici (Curtea Veche, 2006) şi Cei mai buni tineri romancieri americani (Leda, 2009), deși puneau laolaltă povestirile cu fragmentele de roman, nu și-au găsit ecoul editorial autohton. Asta pînă acum.

De ce nu avem proză scurtă? Avem, doar că nu a fost suficient băgată în seamă. Recunosc că am resimțit personal, deopotrivă ca cititor și cronicar literar, lipsa unui demers recapitulativ al prozei scurte scrise de noua generație de autori. Am urmărit evoluția genului scurt, am militat împotriva prejudecății povestirii ca gen minor și fără public, de cîțiva ani jurizez manuscrisele de proză scurtă pentru concursul de debut inițiat de UniCredit-Ţiriac, iar din 2012, împreună cu Florin Iaru, țin un curs de creative writing pentru arta povestirii. În tot acest timp, am inițiat și coordonat eu însumi cîteva volume colective (inclusiv Moș Crăciun & Co., un roman experimental, omologat de Cartea Recordurilor, de care critica literară de la noi, spre rușinea ei, n-a fost interesată cîtuși de puțin), sînt coautorul altor cărți de grup și am antologat cele mai bune povestiri ale lui Mihail Sadoveanu (împreună cu Nicolae Manolescu), Anton Holban, Teodor Mazilu și Cristian Teodorescu. Însă antologia de față, la care am lucrat și cel mai mult, este, so far, proiectul meu favorit:

Cele mai bune povestiri ale celor mai buni autori de proză scurtă din anii 2000.  

Nu mai e mult pînă la tîrgul de carte cînd, graţie Editurii Polirom, o veţi putea ţine în mînă. Pînă atunci, însă, vă mai spun că are 23 de scriitori, dintre cei debutaţi în preajma anului 2000 și după (vă asigur că de unii dintre ei nici n-ați auzit), prezenţi cu un total de 40 de povestiri. Pentru a respecta varietatea stilistică, m-am străduit ca selecția să acopere cît mai multe din subgenurile povestirii: minimalism și fantastic, realism și new-weird, horror și parabolă, parodie și politic, steampunk și absurd, livresc și satiră. De asemenea, subiectele și realitățiile povestirilor sînt cît se poate de variate: din vremurile biblice pînă în viitor, din comunism și din imigrație, de la sat la căminele studențești, din cartiere autohtone în medii urbane din străinătate.

Sper ca această antologie să funcționeze inclusiv ca un gest de gratificare și încurajare pentru toți cei care au scris și continuă să creadă în proza scurtă în ciuda pieței și a oricărui trend literar. Pentru că, veţi descoperi în curînd, proza scurtă merită toţi banii!

Foto: Ioana Bîrdu

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

image png
O tânără gravidă a fost împușcată în Cosmopolis. Ar fi o fostă concurentă la „Insula Iubirii”
O femeie a fost împuşcată, sâmbătă seară, într-un complex rezidenţial de lângă Capitală. La această oră, echipele de intervenţie medicală încearcă să o resusciteze, iar Poliţia face cercetări.
calatori tren cfr gara de nord frig foto shutterstock 2229976057 jpg
Gara de la sat ce va fi modernizată cu sute de mii de euro. Locul va deveni un hub agricol și punct strategic
Autoritățile din țara noastră urmează să investească o sumă uriașă într-o gară importantă din România. Aceasta va fi renovată, iar întreaga zonă urmează să fie transformată într-un important hub agricol.
Nicușor Dan gânditor FOTO AFP
Nicușor Dan, după inundațiile din Covasna. Ce le-a spus oamenilor din Băcel: „Este o urgență”
Președintele Nicușor Dan a vizitat sâmbătă localitatea Băcel, din județul Covasna, grav afectată de inundații, unde a recunoscut că amploarea dezastrului a fost agravată de un stat român „disfuncțional”. Șeful statului a subliniat că vor fi acordate despăgubiri pentru cetățenii afectați și a pledat
Nicusor Dan și Ilie Bolojan FOTO FacebookNicusor dan jpg
Bilețelul pe care Ilie Bolojan i l-a lăsat lui Nicușor Dan când a plecat de la Cotroceni. Ce trebuie să facă noul președinte
Ilie Bolojan a vorbit în cadrul unei emisiuni despre un moment pe care președintele României nu trebuie să-l scape din vedere.
netflix  jpg
Filmul românesc ce a ajuns în Top 3 pe Netflix, în doar câteva zile de la lansare. E un real succes!
Lansat pe 28 mai 2025 pe Netflix, acest film românesc, regizat de Tudor Petremarin, a urcat rapid în Top 3 cele mai vizionate producții de pe platforma de streaming. Fiind acum pe cea de-a treia poziție în clasament, pelicula spune povestea a patru adolescenți care pun la cale un plan riscant: acela
Dmitri Medvedev FOTO EPA EFE jpg
Medvedev prevede declinul Germaniei: „Așteptăm cu nerăbdare prăbușirea sa economică”
Dmitri Medvedev, vicepreședintele Consiliului de Securitate al Rusiei, a declarat că economia Germaniei se va „prăbuși” din cauza „politicilor sale prostești”.
image png
Valerie Mahaffey, actrița din „Neveste Disperate”, a murit din cauza cancerului
Publicistul lui Mahaffey a confirmat că vedeta a murit vineri în California, după ce a fost diagnosticată cu cancer.
Giorgia Meloni FOTO Profimedia jpg
Român fără adăpost, evacuat și expulzat: primul caz sub noul decret de securitate italian
Un român fără adăpost a fost evacuat printr-o procedură de urgență dintr-o casă pe care o ocupa ilegal în localitatea Mestre și expulzat, conform controversatei noi legi adoptate în Italia.
pestera1 jpeg
Peșteră unică în lume, aflată în România. Izvoarele ce o traversează impresionează printr-o culoare spectaculoasă. Doar 13 persoane o pot vizita anual
Țara noastră este un adevărat cufăr comori, atunci când vine vorba despre potențialul turistic. Iar multe destinații de vis din România încă rămân necunoscute publicului larg, cum este și cazul acestei peșteri unice!