Feminităţi ilicite

Publicat în Dilema Veche nr. 953 din 14 – 20 iulie 2022
image

● Tovarăşe de drum. Experienţa feminină în comunism, coord. Radu Pavel Gheo şi Dan Lungu, Editura Polirom, 2008.

Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism. Cei doi coordonatori ai cărţii au pornit de la ideea că regimul totalitar le-a rezervat femeilor experienţe diferite, mai complexe şi deseori mai traumatizante decît cele ale bărbaţilor. Suprapus modelului tradiţional de organizare al societăţii în care responsabilităţile gospodăreşti, de creştere şi de educare a copiilor reveneau aproape în totalitate femeii, modelul socio-politic egalitarist comunist nu făcea decît să sporească atribuţiile femeii impunîndu-i un triplu statut: soţie gospodină, „om al muncii socialiste” şi „tovarăşă de luptă”. Casa, fabrica/uzina şi, uneori, unitatea militară erau tot atîtea locuri în care femeile aveau dreptul şi obligaţia de a creşte şi a întreţine familia, ţara şi partidul. Mai mult decît atît, decretele 770 din 1966 şi 441 din 1985 care interziceau avortul au reprezentat pentru femei o permanentă sursă de teroare. Conchid cei doi antologatori: „Supravegheate, arestate, condamnate la închisoare sau ucise în urma unor avorturi clandestine, ele deveneau cobaii unui experiment demografic şi subiectul unor umilinţe teribile. Deşi sau făcut diverse estimări, nu se va putea şti niciodată cu certitudine cîte femei au murit în urma decretelor amintite”. Cifra vehiculată este de 10.000.

De dimensiuni, tonalităţi şi valori documentar-literare diferite, departe de a epuiza demersul experienţei de gen, textele reconstituie, ca un puzzle cu piese mărunte şi gri, viaţa femeilor de atunci cu sacrificiile (mari) şi satisfacţiile (mici) cotidiene. Unele rememorări sînt mai grave, au dramatism şi denotă o anume încrîncenare (Ioana Ocneanu-Thiéry, Doina Ruşti) sau amărăciune bine temperată (Rodica Binder, Sanda Cordoş, Iulia Popovici, Mihaela Ursa), altele sînt texte cumva disimulate, scrise cu autoironie şi cu umor (Adriana Babeţi, Alina Radu), unele sînt fragmente de jurnal (Carmen Bendovski şi Adriana Bittel), scrisori deschise (Nora Iuga), interviuri (Mariana Codruţ), altele, mai analitice, se apropie de reflexivitatea eseului (Simona Sora, Otilia Vieru-Baraboi) sau, dimpotrivă, sînt încărcate de un lirism nostalgic (Cerasela Nistor). În, poate, cel mai echilibrat text din carte, Simona Popescu surprinde foarte bine o anume contradicţie a perspectivei rememorării comuniste prin expresia „rîsul de milă”: „Sînt multe lucruri pe care, dacă le-aş invoca, m-ar pufni rîsul. Dar sînt şi multe lucruri în preajma cărora rîsul n-ar avea ce să caute (nici măcar ăla amar)”.

Împreună însă, aceste confesiuni şi rememorări se armonizează şi au forţa adevărului care impresionează, creează empatie şi te revoltă. Dincolo de alimentele raţionalizate (în alimentări nu se găseau decît conserve de peşte, oase afumate şi creveţi uscaţi), temele recurente, prezente în fiecare text, sînt cele legate de dificultatea igienei (frigul, lipsa apei calde, a vatei, a săpunului şi a hîrtiei igienice), improvizarea cochetăriei (chiloţii tetra, remaierea ciorapilor, uniformele hidoase, lipsa materialelor textile şi a cosmeticelor – zahărul şi berea erau alternative la fixativ, iar deodorantele Fa şi Rexona sînt mărfurile de contrabandă cele mai numite/rîvnite) şi, deasupra a toate, sexualitatea interzisă şi/sau batjocorită – controalele ginecologice forţate, lipsa mijloacelor contraceptive şi a medicamentelor, decretele anti-avort, metodele clandestine, primitive şi riscante, de avort. Scrie Otilia Vieru-Baraboi într-unul dintre cele mai puternice texte din carte: „Numărul fetelor «deflorate» oferea partidului un rezultat estimativ al intensităţii activităţii sexuale ilicite, în afara familiei. Religia şi partidul erau aici pe aceeaşi frecvenţă: femeia nu trebuia să se împreuneze decît pentru a procrea. Restul era perversiune burgheză” sau „În comunism, avortul subteran era poate singurul mod de disidenţă exclusiv feminin. Un gest sinucigaş, prin care umanitatea însăşi îşi recăpăta integritatea. Femeia uzurpa opera partidului mutilîndu-se, clădind astfel visul propriei libertăţi cu sînge din sîngele său, cu carne din carnea sa, redînd vieţii dreptul la moarte”.

Adriana Babeţi descrie, în cel mai plin de umor şi absurd text al cărţii, „sarsaneliada” femeii-asin, a gospodinei-cal, rolul şi importanţa sacoşei şi a căratului în comunism. Anamaria Beligan aminteşte masa de bucătărie pe care o moaşă făcea, pentru două cartuşe de Kent, chiuretaje fără anestezie şi cu instrumente dezinfectate la flacăra aragazului (cartea oferă un mini-inventar al metodelor barbare de avort clandestin), pentru ca Doina Ruşti să surprindă tot absurdul şi umilinţa femeii în faţa ginecologilor patriei în, poate, cel mai dur text din carte, text care se deschide cu fraza: „Prima oară am fost la ginecolog imediat ce-am început armata”. De altfel, sexualitatea şi armata („cazemata numită Maternitate” – Simona Sora) reprezintă în această carte cele două experienţe extreme ale femeii căreia comunismul îi luase „dreptul la feminitate” (Simonei Popescu). Mai mult decît un „atentat la feminitate”, comunismul îşi apropriase corpul femeii şi, la nevoie, îl folosea împotriva ei.

Cele 17 autoare se raportează uşor diferit la trecut, iar încărcătura emoţională variază în funcţie de experienţă, personalitate şi chiar talent. Mai apropiate de document sau de literatură, profund personale, dar lăsînd loc şi consideraţiilor sociologizante şi ideologice ori referinţelor livreşti, pendulînd între evocarea unor episoade semnificative sau doar a întîmplărilor mărunte şi a detaliilor cotidiene, toate autoarele vorbesc, în fond, despre acelaşi lucru: chinul de a fi femeie între frustrarea interzicerii intimităţii şi eforturile feminităţii ilicite. Deopotrivă mărturie, radiografie şi exorcizare a trecutului marcat de supravegheri, lipsuri şi umilinţe, Tovarăşe de drum este un omagiu în gri adus femeii, adevărata eroină a epocii de aur.

(O variantă extinsă a acestei recenzii a apărut în Dilema veche nr. 235 / 2008)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.