Femeia de pe tavan

Publicat în Dilema Veche nr. 484 din 23-29 mai 2013
Femeia de pe tavan jpeg

● Lavinia Bălulescu, La mine-n cap, Editura Cartea Românească, 2013.

„Nu mă plictisesc prea tare. Am o femeie care locuieşte cu mine, stă pe tavan. Ce ar mai fi de explicat? De cele mai multe ori se tolăneşte ca toţi oamenii şi atunci nu mă deranjează. Uneori, se încăpăţînează să stea în picioare, momente în care părul îi atîrnă pînă la podea. Doar părul, rochia niciodată. Totuşi, dacă ea vrea, acelaşi păr poate sfida legile gravitaţiei şi i se poate lipi de spate. Nu e gălăgioasă şi ăsta e un lucru foarte important. Eu vorbesc tare, ea mai încet, şi de cele mai multe ori vorbim despre lucruri diferite. Nu ne prea auzim una pe cealaltă.“ Cam aşa este introdus în scenă dublul fantomatic al Apriliei, fata-femeia în capul căreia se dezvoltă o lume paralelă şi, implicit, un lung poem despre nesiguranţa tinereţii şi refuzul bătrîneţii, despre fragilitatea corpului, vulnerabilitatea sufletului şi fricile minţii.

Desfăşurat, cumva la propriu, în mai multe straturi care se „desfac“ sub forma unei naraţiuni-introspecţii delirante, debutul în proză al poetei Lavinia Bălulescu, foarte marcat de gen, apăsat feminin (ceva ce băieţii n-ar putea scrie niciodată), face parte din acea familie a cărţilor poematice greu încadrabile pe care, în ultima vreme, le-am tot invocat, încercînd să le aşez pe toate pe acelaşi, singur raft: fantasy-ul clinic, cum i-am zis eu, al lui Matei Florian, Şi Hams Şi Regretel (Polirom, 2009), foto-romanul metafizic-oniric Oase migratoare de Iulian Tănase (Nemira, 2011), monografia poematică Parohia de Dan Coman (Cartea Românească, 2012) sau prozopoemul speculativ al lui Cosmin Perţa, Teofil şi Cîinele de lemn (Herg Benet, 2012). Stilistic vorbind, cartea Laviniei Bălulescu are multe în comun cu fiecare dintre acestea, dar, de fapt, cel mai bine mi se pare că stă alături de Mireasa cu şosete roşii a Adelei Greceanu (Polirom, 2008), un alt delir narativ al unei fete căzute în depresie după o cununie ratată, tranformat în cele din urmă într-un fel de calendar al gesturilor fără vlagă ale fostei viitoare mirese retrase în garsonieră alături de pisica ei, refuzînd lumea şi gîndind la foştii ei iubiţi, deveniţi un fel de plăci tectonice ale propriei memorii. Ascunsă în garsoniera ei, gîndind şi scriindu-şi obsesiv singurătatea („Eu sînt un cimitir. Am făcut curat în dulap: fiecare mort în paltonul lui, fiecare ciorap cu flaconaşul lui de sînge, fiecare beretă cu porţia ei de opiu...“), personajul Adelei Greceanu se găsea în acelaşi limb mental populat cu tot felul de prezenţe în care ajunge şi personajul Laviniei Bălulescu: „Camera e plină de toţi cei care mă iubesc sau mă urăsc sau mă caută sau plîng pentru mine sau fug şi nu reuşesc să scape; vii şi morţi, frumoşi şi urîţi, stau toţi pe scaune, în picioare, întinşi pe sub masă, mănîncă acadele şi citesc cărţi de poezii, îşi umplu timpul cu rebusuri şi sudoku, orice, doar ca să fie aici...“

„Finalul“, „sfîrşitul“, viaţa care se scurge doar pentru a se termina („viaţă de probă“, „viaţa ca un preludiu amărît“, „viaţă amînată“), tinereţea trecută („am trecut de 30 de ani; sînt bătrînă şi nu mai am nici o şansă să mai scap vreodată de celulită sau să mi se subţieze picioarele; în fiecare dimineaţă speranţa mea de viaţă scade“) sau moartea, sub toate formele ei: singurătate, boală, dispariţie fizică – toate acestea sînt leitmotivele fetei retrase tot mai mult în infrarealitate, acolo unde mai întîi o visează pe femeia însoţitoare a tribulaţiilor ei, pentru ca apoi să o vadă stînd pe tavan şi care, în cele din urmă, o va însoţi chiar pe străzi. Al treilea personaj al cărţii este Tudor, iubitul Apriliei, deopotrivă prezent şi trecut, în acelaşi timp potenţial, ideal şi epuizat, cel căruia fata îi vorbeşte la toate timpurile, cel asupra căruia îşi proiectează iluziile sentimentale, alături de care îşi face planuri, cel de la care are pretenţii, pe care îl priveşte cu nostalgie, căruia îi reproşează lucruri sau pe care, dimpotrivă, îl învesteşte cu atributele supreme, aşteptînd de la el salvarea de la bătrîneţe şi moarte, îngrozită de perspectiva că el ar putea-o părăsi într-o zi. Relaţia lor de iubire este una de dependenţă, dar supusă capriciilor fetei şi obsesiilor ei legate de comunicare şi protecţie, de propriul corp (inclusiv de maternitate, invocată deseori în fel şi chip), dar, cum spuneam, mai ales de singurătate, bătrîneţe şi moarte. Căci din acest permanent spectru al nefericirilor şi fricilor se desprind toate reacţiile şi proiecţiile fetei care-şi închipuie existenţe mai bune, în lumi multiplicate sau paralele. Din accesele de depresie, paranoia („sînt paranoică la limita subzistenţei“) şi schizofrenie se dezvoltă tot acest delir în care amintirile se suprapun dorinţelor, visele devin coşmaruri, confesiunea seamănă cu delirul, iar introspecţiile capătă accentele halucinaţiilor. De altfel, la mijlocul cărţii intrăm într-un lung vis al fetei, nimic altceva decît coşmarul unui sfîrşit al lumii îngropate în zăpadă în mijlocul verii, transformată apoi într-o lume inundată, ai cărei singuri supravieţuitori sînt fata şi femeia, un cîine şi un bărbat misterios. Cele cîteva zeci de pagini în care lumea postapocaliptică are imaginea unui oraş lacustru (ca într-un Beasts of the Southern Wild urban) în care cei doi, fata şi bărbatul necunoscut, se plimbă cu barca prin oraş căutînd mîncare şi făcînd dragoste în casele părăsite sau pe capotele maşinilor reprezintă, de departe, capitolul cel mai frumos şi mai impresionant al cărţii, o foarte frumoasă parabolă despre singurătate şi dragoste, despre rătăcire şi posesie, despre încredere şi supravieţuire.

Din toate aceste convieţuri şi însoţiri cu dublul, treceri pe diverse paliere ale realităţii, conştiinţei, memoriei şi visului (există vis în vis), dedublări de personalitate şi proliferări de situaţii, multiplicări de lumi (trei lumi sînt delimitate de structura naraţiunii), voci şi perspective, glisări dinspre alint înspre tragic, dinspre poetic înspre cinic, dinspre psihanalitic înspre cultura pop, mai direct spus, din confesiunea delirantă a Apriliei şi a celorlalte fiinţe interioare şi proiecţii exterioare ale sale, se disting – vag – detaliile poveştii de dragoste cu Tudor, o poveste de dragoste neîmplinită pînă la capăt, plină de frustrare, epuizantă şi definitivă: „Cred că într-o altă lume am existat aceiaşi noi doi, dar nu ne-am căsătorit, evident, nici nu am divorţat apoi. S-a întîmplat ceva, nu sînt sigură ce. Nu m-am îngrăşat şi nu mi s-au lăsat sînii. Nu m-am transformat în toate celelalte femei ale neamului meu. Probabil că în acea realitate, eu am luat-o razna. Şi am avut puteri magice. Am fost una sau mai multe femei în acelaşi corp. Probabil am supravieţuit coşmarurilor, am trecut prin pereţi, am zburat, te-am făcut să dispari şi apoi am mîncat trei pîini de piatră în căutarea ta. Într-o altă lume, Tudor, cred că am fost un pic mai curajoasă. Şi, da, visez la lumea asta în fiecare noapte.“ Finalul cărţii readuce însă lumea în matca ei, se produce o calibrare a fizicului cu psihicul, a imaginaţiei cu realitatea, a poiecţiilor cu percepţiile. Lucru care, de exemplu, dat fiind că şi acolo era vorba de o poveste de dragoste sfîrşită rău şi tot într-un delir mental, nu se întîmplă şi în Şi Hams Şi Regretel de Matei Florian.

Cartea Laviniei Bălulescu – a treia, după două volume de poezie – se alătură, cum spuneam la început, cărţilor speciale ale ultimilor ani, neîncadrabile, speculînd tocmai graniţele genurilor – cărţi scrise, aproape toate, de poeţi. Nu ştiu dacă – aşa cum afirmă Mircea Mihăieş pe coperta a patra – această carte poate reprezenta „un moment de cotitură“ în proza actuală aparent „copleşită de biografic“ – eu sper, de fapt, cred că n-o va face şi, oricum, nu acesta e idealul ei –, ştiu însă că impune o nouă scriitoare. Iar asta e de-ajuns.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

telefon public 0 jpeg
Strămoșii telefoanelor mobile, la mare căutare printre români. Cât au ajuns să coste după ce au fost abandonate
Vechile telefoane publice cu monedă, folosite până la apariția telefoanelor mobile, au ajuns din nou la mare căutare. De această dată, colecționarii sunt cei interesați de ele și sunt dispuși să bage mâna adânc în buzunar pentru a obține unul.
Foto 9  Ion Iliescu si Bill Clinton jpg
Povestea controversată a primului președinte din istoria României. Protejat al Anei Pauker, fiul de ilegalist școlit la Moscova, în luptele pentru putere cu Ceaușeștii
Ion Iliescu a fost primul președinte din istoria României. A avut o copilărie zbuciumată, a fost școlit în URSS, era protejat de Anna Pauker și a încercat să-l dea jos pe Ceaușescu cu cinci ani înainte de Revoluție. A avut două mandate ca președinte și două ca senator.
Comuna Nădrag  Foto Primăria Nădrag (1) jpg
Ciocanul din Nădrag, uzina metalurgică din Banat care stârnea zâmbete. Cum a dispărut brusc, după două secole
Înființată în urmă cu două secole, odată cu construcția primului furnal, uzina metalurgică din Nădrag a purtat începând din primii ani de comunism numele „Ciocanul”. A dispărut, definitiv, la sfârșitul anilor '90, când ultimii din cei aproape 2.000 de angajați ai săi au fost nevoiți să o părăsească.
cfr cluj   rapid facebook jpg
Dramatism total în Gruia: Rapid smulge un punct în ultimul minut pe terenul lui CFR Cluj
Cu o victorie, ardelenii egalau la puncte liderul U Cluj.
colaj candidati FOTO colaj Facebook
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024. România își alege președintele. Unde se poate vota, cu ce acte de identitate, cum se desfășoară votarea
Procesul de vot pentru primul tur al alegerilor prezidențiale 2024 a început începe duminică, 24 noiembrie 2024, și în țară. Secțiile de votare se deschid la ora 7,00 și se închid la ora 21,00, programul putând fi prelungit până la ora 23,59, dacă sunt alegători la rând.
Nicolae Ceaușescu (© „Fototeca online a comunismului românesc”)
24 noiembrie: Ziua în care este ales Nicolae Ceaușescu, în ciuda revoluțiilor împotriva regimurilor comuniste
Într-un context tensionat, marcat de revoluțiile anticomuniste din Europa de Est, Nicolae Ceaușescu a fost reales, pe 24 noiembrie 1989, ca secretar general al PCR. Decizia reflecta izolarea regimului, cu doar câteva săptămâni înainte de prăbușirea sa în timpul Revoluției Române.
Vladimir Putin la sediul FSB FOTO EPA EFE jpg
Un fost agent CIA explică cât de periculoase sunt amenințărilor nucleare ale lui Putin
Vladimir Putin este un maestru al manipulării și fluturând sabia nucleară încearcă să facă Occidentul să cedeze, susține un fost agent CIA, citat de The Sun.
bruxelles boschetari jpg
Un vlogger celebru e șocat de ce a găsit chiar lângă Parlamentul European: „La asta chiar nu m-am așteptat”
Cunoscutul vlogger Cosmin Avram a ajuns la Bruxelles, capitala neoficială a Europei, dar ceea ce a găsit aici i-a dat fiori. Cu toate acestea, vloggerul spune că Bruxellesul nu poate fi judecat doar prin prisma acestor imagini horror și spune că orașul are și părți frumoase.
cernobil pexels 2 jpg
Cel mai periculos obiect de pe Pământ. Cei care stau chiar și cinci minute în apropierea lui vor muri două zile mai târziu
Pare desprins dintr-un scenariu de film, dar există un obiect extrem de real și mortal. Un simplu contact de 5 minute te poate ucide în doar 2 zile. Expunerea la acest obiect timp de doar 30 de secunde este suficientă pentru a provoca oboseală severă și amețeli. După 2 minute, efectul devine catastr