Drumurile ne omoară

Publicat în Dilema Veche nr. 466 din 17-23 ianuarie 2013
Drumurile ne omoară jpeg

L-am văzut zilele trecute pe Quentin Tarantino enervîndu-se brusc în timpul unui interviu. Întrebat – a o suta oară – care este legătura între violenţa de pe ecran şi cea din viaţa reală, Tarantino a cedat nervos şi a spus, în direct, lucrurile alea pe care, de obicei, le spui acasă, nevestei sau amicilor: ce mizerie, aceleaşi întrebări la care se aşteaptă aceleaşi răspunsuri, sclavia faţă de media, falsitatea – falsă grijă şi mai ales falsă gîndire. Intervievatorul era fericit, înregistrase şi maimuţa goală... artiştii ăştia plini de fiţe, incontrolabili, ce naiba, dar perfect înregistrabili pentru o cît mai mare audienţă...

Cînd eşti scriitor, mai ales unul din Est, şi eşti pus să „performezi“ (pe bani, sigur că da) în numele bunelor intenţii ale unor instituţii culturale, dar şi al conştiinţei literare comune reunificate (Est-Vest), lucrurile pot sta cu adevărat tragicomic. Ce să faci? Să fii ironic şi sarcastic, cum îţi cam vine, adică să nu respecţi regulile jocului în care ai intrat? Să fii asocial, adică să faci pe nebunul după ce ţi-ai încasat cecul? Să scrii, după ce pleci din casa „omului“, pamflete despre ticurile, fixurile şi pretenţiile culturale ale amfitrionului, eventual în timp ce cheltui banii primiţi pentru prestaţie? În excelentul său eseu Nimic nu se dă pe gratis. Breviar pentru autori în vilegiatură, apărut recent la Editura Tracus Arte (după varianta franceză din 2011), Corina Ciocârlie intră cu umor, francheţe – şi cu „materialul clientului“ – în culisele livreşti ale „pachebotului Literatură“, pentru a urmări cîţiva scriitori contemporani în voaiajele lor literare.

Fie că sînt novici în ale călătoritului literar (ca David Albahari, Andrei Bodiu, Dominique Fernandez, Denis Grozdanovitch,Yannick Haenel, Daniel Kehlmann, Ilya Kotcherghin, Yasmina Reza, Danièle Sallenave, Brina Svit, Dumitru Ţepeneag, Srdjan Valjarevic, Daniel Vighi sau Boris Zaidman), fie că sînt recidivişti (Thomas Bernhard, Mircea Cărtărescu, J.M. Coetzee, Andrej Stasiuk, Dubravka Ugresic, Ludmila Uliţkaia, Enrique Vila-Matas), fie că scriu jurnale egotiste sau ficţiune transparentă, scriitorii-călători văd sinecura ca pe o tortură, iar poziţiile ulterioare, „cinic-hedoniste“, lasă loc doar unor „mortificări recurente“. La fel cum formulările memorabile ale Corinei Ciocârlie lasă loc şi unui dram de compasiune. Utopia alterităţii e greu plătită şi de o parte, şi de cealaltă, iar lucrurile ar părea cu adevărat fără ieşire dacă n-am da de contrapunctul „eternului cloşard“ Cioran, cel care, ca Bartleby, preferă să nu... Ar mai fi şi alţii, însă atît de discreţi încît n-au catadicsit nici măcar să-şi scrie refuzul.

Structurat ca un (ironic) dicţionar de accidente şi incidente ale vilegiaturilor scriitoriceşti, eseul Corinei Ciocârlie e, astfel, o discretă pledoarie pentru statul acasă. Cînd te trezeşti, la nesfîrşit, umilit de indiscreţii şi proceduri, de abandon sau luare la grămadă, cînd – ştiind bine ce e o dictatură – te trezeşti în bine-intenţionata „dictatură a diversităţii culturale“, cînd scrii (prea mult) despre compromisul scrisului pe temă dată şi cînd ajungi să fii prea atent la mercurialul (occidental) al cadavrelor postcomuniste din dulap – e un semn că ar trebui, poate, s-o mai răreşti cu plecările. Singurul răspuns onest, atunci cînd înţelegi cu adevărat cum stau lucrurile cu „ostipitalitatea“ (amestec simultan de ospitalitate şi ostilitate), este refuzul. Oricît ar părea de sinucigaş, singurul răspuns posibil, după ani de lamentări şi cîteva pamflete groase, este refuzul, un nu rece şi asumat.

Alături de Cioran care (din mai multe motive) şi-a menţinut refuzul mondenităţii pînă la sfîrşit, eseista citează un fragment (pe cît de admirabil, pe atît de singular) din discursul lui Thomas Bernhard la demisia sa din Academia germană: „Vorbăria scriitorilor în holurile hotelurilor din mica Germanie e tot ce poate fi mai respingător. Miasmele sînt şi mai teribile cînd subvenţiile vin din partea statului, ca un nor care, de la o vreme, împute totul. Poeţii şi scriitorii nu trebuie să fie subvenţionaţi, mai ales nu de către o Academie subvenţionată la rîndu-i, ei trebuie să-şi ia singuri soarta în mîini“.

Corina Ciocârlie este o eseistă de clasă din inegalabila şcoală eseistică de la Timişoara, volumele sale – mai vechi sau mai noi – fiind nu doar incitante tomografii de fenomene literare, ci şi mereu surprinzătoare deschideri de noi perspective. Însoţindu-şi personajele – scriitori adevăraţi, nu veleitari sau grafomani –, adică rămînînd, cu discreţie şi limpezime, în limbul profesionist al literaturii, Corina Ciocârlie nu face altceva decît să le pună acestora în faţă oglinda propriilor ieremiade legate de „proxenetismul diferenţei“ (marota lui Baudrillard), de „ecumenismul umanitar“ al fundaţiilor literare sau de inevitabila sterilitate – mărturisită de toţi – atunci cînd aceştia ajung în situaţia de cocotă (literară) de lux. Rezultatul e acest eseu extraordinar, lipsit de complezenţă, în care lucrurile nu sînt nici albe, nici negre şi, mai ales, nu par definitiv bătute în cuie. Este mereu timp, pare a spune – de la Luxemburg, unde trăieşte – Corina Ciocârlie, să te convingi de comèdia dialogului între Vest şi Est şi să ajungi, de unul singur, la concluzia bancului cu girafa: drumurile ne omoară.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Screenshot 2025 06 08 164443 png
Becali, cu crucea în spate pe Calea Victoriei. A dat cu agheasmă și tămâie după marșul LGBT: „Sfințim peste tot pe unde au trecut”
De Rusalii, George Becali a ieșit cu o cruce, pe Calea Victoriei pentru a organiza o contramanifestație față de marșul LGBT „Bucharest Pride”. Însoțit de călugări, el cântat din Evanghelie și a dat cu agheasmă și tămâie.
seceta, foto shutterstock jpg
Orașul care riscă să rămână fără apă. Șapte milioane de oameni se pot trezi fără nicio sursă sigură pentru consum
Kabul, capitala Afganistanului, riscă să rămână fără apă potabilă până în 2030. Nivelul apei subterane a scăzut drastic în ultimii ani, iar cei aproximativ șapte milioane de locuitori se pot trezi fără nicio sursă sigură pentru consum.
banner Irina Loghin
Pe câți bani încing hora Irina Loghin și Sofia Vicoveanca, la vârsta de peste 80 de ani: „Ne înțelegem!”. Nu fac playback. Cum își păstrează vocea?
Pe câți bani încing hora Irina Loghin și Sofia Vicoveanca, la vârsta de 80 de ani: „Ne înțelegem!”
profimedia 1007238036 jpg
Bloggerii ruși scriu despre o presupusă nouă operațiune Pânza de păianjen
Într-o posibilă nouă operațiune îndrăzneață de sabotaj, ucrainenii ar fi lovit un tren care transporta echipamente militare în sudul Ucrainei.
people 2589091 1280 jpg
Cele 3 zodii care au o vară memorabilă. Destinul lor se va schimba până la finalul lunii iunie
Astrologii anunță o vară plină de transformări și surprize pentru trei zodii privilegiate ale horoscopului. Până la sfârșitul lunii iunie, acești nativi vor experimenta evenimente cu impact major asupra vieții lor personale și profesionale.
Ianis Hagi. Foto Facebook/ Rangers FC
Atac al trupelor de infanterie sovietice pe câmpul de luptă din România (© Getty Images)
De de au învins forțele Axei în Bătăliile de la Târgu Frumos?
Pentru germani, victoriile din aprilie-mai și începutul lunii iunie 1944 au demonstrat valoarea apărării mobile în fața unui adversar care dispunea de superioritate numerică la toate capitolele esențiale.
Nicolae Ceauşescu vizitând un nou magazin de autoservire din Pitești (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 49/1965)
Situația dezastruoasă a economiei României în anul 1980
Anuarul statistic este o lucrare prea puțin plăcută oricărui cititor din cauza mulțimii de informații pe care le oferă și care implică o interpretare la nivel superior, ceea ce nu este plăcut creierului oamenilor obișnuiți.
Fabrica de zahăr din Roman, în perioada interbelică (© iMAGO Romaniae)
Dezvoltarea orașului Roman în perioada interbelică
Perioada interbelică este o epocă istorică pe care specialiștii în cercetarea trecutului trebuie s-o readucă la lumină la adevărata valoare, să fie șterse imaginile oferite de propaganda de partid și de stat în timpul regimului comunist.