Dou─âmiism la purt─âtor

Publicat în Dilema Veche nr. 341 din 25 august - 1 septembrie 2010
Conjuraţia Eminescu (II) jpeg

ÔŚĆ Poezia antiutopic─â. O antologie a dou─âmiismului poetic rom├ónesc realizat─â de Daniel D. Marin, Editura Paralela 45, 2010.

Orice antologie e discutabil─â, dar aceasta este ┼či partea frumoas─â a unui astfel de demers: receptarea ┼či contestarea unei antologii s├«nt, aproape de fiecare dat─â, cu mult mai interesante, mai pasionante ┼či mai semnificative, dec├«t selec┼úia autorilor ori a textelor. Iar ├«n cazul antologiei realizate de Daniel D. Marin lucrurile s├«nt destul de complicate.

S-a discutat relativ mult despre dou─âmiismul poetic ÔÇ×n─â┼čitÔÇť de Marin Mincu prin cenaclul Euridice ┼či prin masiva sa antologie Genera┼úia 2000 (2004) care a fixat ┼či titlul genera┼úiei, astfel c─â, odat─â deceniul ├«ncheiat, era de a┼čteptat, ┼či chiar necesar, un demers selectiv care s─â fac─â bilan┼úul unui fenomen suficient de extins pentru a fi ┼či destul de vag. La modul ideal, o astfel de antologie ar fi trebuit s─â-┼či l─âmureasc─â cititorul cu privire la dou─âmiism, deopotriv─â prin selec┼úia ├«n sine a poe┼úilor ┼či a poeziilor, dar ┼či printr-un text ├«nso┼úitor care s─â explice contextul apari┼úiei fenomenului, etapele cristaliz─ârii, manifestele, relevarea caracteristicilor de baz─â, tr─âs─âturile comune, dar ┼či unitatea ├«n diversitate, ├«n fine, criteriile de selec┼úie. Acestea ar fi fost regulile de baz─â ale unei antologii (c├«t de c├«t) bine f─âcute. Din p─âcate, prezentul volum arat─â fie c─â a fost f─âcut ├«n grab─â, fie c─â antologatorul n-a fost ├«n stare de o asemenea minim─â perspectiv─â critic─â. C─âci o antologie este, de fapt, (┼či) un act critic, nu doar o form─â de manifestare public─â a gustului personal.

Mai ├«nt├«i, iat─â-i pe cei 25 de poe┼úi selecta┼úi (├«n ordinea, oarecum misterioas─â, a apari┼úiei ├«n volum): Constantin Virgil B─ânescu, Zvera Ion, Doina Ioanid, R─âzvan ┼óupa, Adrian Urmanov, Andrei Peniuc, Teodor Dun─â, Dan Coman, ┼×tefan Manasia, Dumitru Crudu, Domnica Drumea, Ruxandra Novac, Miruna Vlada, Diana Geac─âr, V. Leac, T.S. Khasis, Gabi Eftimie, Constantin Acosmei, Cosmin Per┼úa, Rita Chirian, Linda Maria Baros, ┼×erban Axinte, Radu Vancu, Ofelia Prodan ┼či antologatorul ├«nsu┼či. Cum remarc─â Al. Cistelecan pe coperta a IV-a a volumului: ÔÇ×25 de nume care s─â supravie┼úuiasc─â genera┼úiei e o cifr─â de tot optimist─â. Nu exist─â genera┼úie cu at├«┼úia poe┼úi. Abia dac─â exist─â literaturi cu at├«┼úia poe┼úi. E drept c─â o vreme pare mare ├«mbulzeal─â la fiecare genera┼úie. Dar nu trece chiar mult ┼či ├«ncepem s─â-i c─âut─âm pe poe┼úi cu lum├«nareaÔÇť. ├Äns─â una dintre fatalit─â┼úile oric─ârei antologii este c─â, ├«n acela┼či timp, include ┼či prea multe nume, ┼či las─â ┼či pe dinafar─â nume posibile. Din selec┼úia lui Daniel D. Marin nu se ├«n┼úelege ├«ns─â mai nimic: nici c─â a contat doar pe ÔÇ×nucleul durÔÇť al dou─âmiismului (c─âci a selectat de dou─â ori mai mul┼úi poe┼úi, de┼či Al. Cistelecan pare c─â g─âse┼čte echitabil raportul dintre ÔÇ×fasciculul semnificativÔÇť ┼či ÔÇ×diversitatea formulelorÔÇť), nici c─â a inten┼úionat o reprezentativitate c├«t mai larg─â. ├Än ambele cazuri, a l─âsat pe dinafar─â poe┼úi f─âr─â de care poezia ultimului deceniu iese ciuntit─â. ├Än┼úeleg c─â Marius Ianu┼č, Dan Sociu sau Elena Vl─âd─âreanu au refuzat antologarea (nu era ├«ns─â aceasta o situa┼úie care f─âcea proiectul irealizabil?), dar cum r─âm├«ne cu faptul c─â poe┼úi precum ┼×tefan Ba┼čtovoi, Claudiu Komartin, Florin Partene, Andra Rotaru sau Stoian G. Bogdan (ca s─â dau doar c├«teva nume de poe┼úi mai buni dec├«t destule dintre numele selectate) nu se afl─â ├«n carte?! S├«nt ace┼čtia mai pu┼úin dou─âmii┼čti, par┼úiali sau marginali dou─âmiismului? Dintre to┼úi poe┼úii basarabeni, doar Dumitru Crudu merit─â re┼úinut? Constantin Virgil B─ânescu, Andrei Peniuc, Diana Geac─âr, Gabi Eftimie, Linda Maria Baros sau Ofelia Prodan s├«nt ace┼čtia poe┼úi mai importan┼úi dec├«t cei l─âsa┼úi pe-afar─â sau ├«n ce m─âsur─â s├«nt indispensabili dou─âmiismului?

De fapt, prima ├«ntrebare la care Daniel D. Marin ar fi trebuit s─â ofere o variant─â de r─âspuns era cu privire la dou─âmiism ┼či la tr─âs─âturile lui fundamentale. ┼×i de ce ÔÇ×poezie antiutopic─âÔÇť, care oricum ÔÇ×nu e marc─â, strict, a dou─âmiismuluiÔÇť ÔÇô cum singur afirm─â ├«n finalul argumentului? Care ar fi rela┼úia dintre dou─âmiism ┼či manifestele fracturiste ┼či utilitariste: se circumscriu automat acestea dou─âmiismului? S├«nt dou─âmii┼čti to┼úi poe┼úii genera┼úiei 2000? Ce este dou─âmiist ├«n poezia Doinei Ioanid, spre exemplu, dar nu se reg─âse┼čte ├«n textele Adelei Greceanu, ale Svetlanei C├órstean, ale Ioanei Nicolaie sau chiar ale Anei Maria Sandu? Ce tr─âs─âturi dou─âmiiste au ├«n comun Ruxandra Novac cu Radu Vancu, R─âzvan ┼óupa cu Teodor Dun─â, ori Dan Coman cu Adrian Urmanov? Dac─â e vorba despre pluralismul genera┼úionist, atunci nu s-ar fi impus un alt algoritm al selec┼úiei, ┼či nu neap─ârat sub umbrela dou─âmiismului? De altfel, argumentul sub forma textule┼úului de dou─â pagini al lui Daniel D. Marin, ├«n care fiecare poet are parte de o caracterizare sprin┼úar─â ├«n doar c├«teva cuvinte, abund─â ├«n m─ârcile excep┼úiei. Remarcabil─â, din acest punct de vedere, fiind fraza, de o rar─â st├«ng─âcie, dedicat─â lui Radu Vancu, poetul care ÔÇ×ridic─â mari probleme privind includerea ├«n antologie; el fiind mai mereu izolat de... dou─âmiism; ce scrie el nu prea are puncte de intersec┼úie cu nici una din liniile de for┼ú─â dou─âmiiste, el, Vancu, fiind structural, cu metod─â, programatic livresc... Dar este un poet cu salturi importante ├«n ultima vreme ┼či, deci, merit─â antologarea.ÔÇť Despre ce ÔÇ×salturi meritoriiÔÇť o fi vorba, antologatorul nu ne spune.

├Än lipsa unui argument serios, din aceast─â antologie nu se ├«n┼úelege dec├«t c─â Daniel D. Marin a selectat 24 de poe┼úi care-i plac lui din cei debuta┼úi dup─â anul 2000, s-a ad─âugat pe sine (apropo, n-ar fi fost ┼či elegant, ┼či credibil s─â n-o fac─â?) ┼či i-a zis ├«ntregii afaceri ÔÇ×o antologie a dou─âmiismului poetic rom├ónescÔÇť. Articolul nehot─âr├«t personalizeaz─â selec┼úia, ├«n┼úelegem c─â e vorba de ÔÇ×o posibil─â antologieÔÇť, dar, din nou, ├«n numele a ce, mai exact!? Cel mai probabil, ├«n numele gustului propriu ÔÇô un fel de dou─âmiism la purt─âtor ÔÇô ┼či al capriciilor poe┼úilor care n-au fost cu to┼úii de acord s─â fac─â parte dintr-un asemenea demers retrospectiv, numai c─â f─âr─â un text argumentativ explicit cu greu se poate spune c─â antologatorul ├«┼či asum─â ceva. Unde mai pui c─â unii poe┼úi au afirmat c─â selec┼úia textelor le apar┼úine lor, ┼či nu ÔÇ×autoruluiÔÇť antologiei. Poate ┼či din acest motiv, selec┼úia poemelor este mult mai pu┼úin discutabil─â. F─âc├«nd abstrac┼úie de ideea de antologie ┼či de titlul ei, de cine e ┼či de cine lipse┼čte, volumul ofer─â, cumva inevitabil, grupaje semnificative de poezie genera┼úionist─â. Este variat, dens, relativ omogen ┼či, dac─â ai ratat cumva, din cine ┼čtie ce motive, s─â cite┼čti vreun poet al genera┼úiei ┼či se ├«nt├«mpl─â ca el s─â fie prezent aici, atunci selec┼úia textelor este concludent─â. Altfel, aceast─â prim─â antologie retrospectiv─â este cumva ┼či una alternativ─â.

TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimu╚Ťe, muzic─â ╚Öi baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana ├«nt├«i, cu un narator de v├«rsta a treia, ce graviteaz─â ├«n jurul unor teme precum nostalgia tinere╚Ťii, muzica, erotismul, totul ├«nv─âluit ├«ntr-o folie de ÔÇ×unheimlichÔÇŁ care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul coresponden╚Ťei
O cu totul alt─â carte fa╚Ť─â de aceea, ╚Ötiut─â tuturor, din 1978, este actuala edi╚Ťie, definitiv─â, a ÔÇ×Romanului epistolarÔÇŁ dintre I. Negoi╚Ťescu ╚Öi Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te sup─âra, frate
ÔÇ×Fr├Ęre et s┼ôurÔÇŁ r─âm├«ne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu tr─âiri rezonabile ÔÇô ├«ns─â╚Öi lipsa de m─âsur─â a pasiunilor sf├«r╚Öe╚Öte prin a fi ÔÇ×rezonabil─âÔÇŁ, necesar─â ÔÇô ╚Öi moral─â burghez─â.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album ├«n limba matern─â ce le ofer─â mai mult spa╚Ťiu de manevr─â pentru poezie.

Adevarul.ro

image
├Änchisoare pe via┼ú─â ├«n┬áMarea Britanie pentru ┼čoferii care produc accidente mortale. ├Än ce condi┼úii se aplic─â pedeapsa maxim─â
Marea Britanie introduce pedeapsa cu ├«nchisoarea pe via┼ú─â pentru ┼čoferii care ucid, ├«n cadrul unei ample reforme a justi┼úiei care a intrat duminic─â ├«n vigoare, potrivit informa┼úiilor publicate de BBC.
image
O t├ón─âr─â ┼či-a dorit o noapte de vis ├«n compania unui ÔÇ×Don JuanÔÇŁ. Idila s-a transformat ├«n co┼čmar
O t├ón─âr─â care credea c─â va tr─âi o noapte de vis al─âturi de un a┼ča-zis ÔÇ×Don JuanÔÇŁ s-a trezit a doua zi ca dintr-un co┼čmar. B─ârbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada ├«nchis─â de ANPC din cauza mizeriei ┼či a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protec┼úia Consumatorilor din Municipiul Bucure┼čti a constatat un mod defectuos ├«n desf─â┼čurarea activit─â┼úii Patiseriei/cofet─âriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune ├«n pericol via┼úa ┼či s─ân─âtatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
├Än prim─âvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a c─ârui gazd─â era Betty Crocker, devenit─â o emblem─â a emisiunilor de acest gen ╚Öi un idol al gospodinelor de peste Ocean. Pu╚Ťin─â lume ╚Ötia c─â Betty nu exista cu adev─ârat, ci era doar o pl─âsmuire a min╚Ťilor creatoare ale postului de radio.
image
ÔÇ×UverturaÔÇŁ r─âzboiului austro-turc din 1715-1718
R─âzboiul turco-vene╚Ťiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut ╚Öi drept R─âzboiul Austro-Turc din 1715-1718, sau ÔÇ×R─âzboiul lui Eugeniu de SavoiaÔÇŁ, este primul din seria r─âzboaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol ├«i scria Elisabetei c─â otomanii ├«ncercaser─â pe data de 28 s─â ias─â din Plevna lupt├ónd ╚Öi construind un pod peste r├óul Vid, ├«n zon─â desf─â╚Öur├óndu-se b─ât─âlii cumplite. Carol s-a ├«ndreptat imediat ├«n acea direc╚Ťie, ├«n timp ce ├«mp─âratul se dusese ├«n centrul dispozitivului.