Dimensiunea Solenoid (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 623 din 28 ianuarie - 3 februarie 2016
Eu şi Solenoid  Călătorie în bolgiile universului (ne)cunoscut jpeg

● Mircea Cărtărescu, Solenoid, Editura Humanitas, 2015.

Citiţi prima parte aici.
Citiţi ultima parte aici.

Primele cîteva sute de pagini ale cărţii – care este, să nu uităm, jurnalul scriitorului ratat, singura sa operă – reprezintă un fel de Bildungsroman pe invers, înfăţişîndu-ne deformările, anomaliile pro­tagonistului, care-i pecetluiesc condiţia existenţială de outsider. Crescut în mahala într-o familie săracă de muncitori, mutaţi ulterior într-un cartier care poartă toate mărcile urbanismului comunist subuman, protagonistul fără nume al cărţii, trecut printr-o adolescenţă marcată de o apăsătoare, nesănătoasă singurătate, este urmărit de cîteva episoade biografice misterioase: un frate geamăn mort la puţină vreme de la naştere şi a cărui amintire este refuzată de părinţi, o spitalizare şi o operaţie inexplicabile – precum şi internarea, ca un abandon parental, într-un preventoriu montan pentru tratarea tuberculozei infantile –, o serie de vise bizare şi de prezenţe nocturne sub forma unor vizitatori umanoizi. De altfel, întreaga naraţiune alternează existenţele diurnă şi nocturnă ale personajului, care ziua este un banal profesor de limba şi literatura română la o şcoală generală de cartier, iar noaptea este martorul unei dimensiuni paralele-onirice-fantasmatice a lumii, în parte şi datorită anomaliilor sale care-i determină o existenţă recluzivă, cu predispoziţii halucinatorii.

În ceea ce priveşte existenţa socială, mundană a profesorului de literatură, Mircea Cărtărescu se dovedeşte un extraordinar scriitor realist. În capitolele dedicate Şcolii generale nr. 86, cu toţi profesorii adunaţi în cancelarie la bîrfe şi planuri şcolare, cu elevii amărîţi şi plini de păduchi; aici Mircea Cărtărescu dă extraordinare pagini descriptive, la fel de impresionante şi de pregnante precum cele dedicate mediului de cartier. Limbajul, comportamentul, moravurile profesorilor, care alcătuiesc o fascinantă galerie de portrete tipologice, toate acestea sînt minunate pagini de proză realistă de mediu plină de detaliile vieţii sub comunism. Nu-mi amintesc ceva similar în proza românească a ultimelor decenii plasată în perioada comunistă. (E-adevărat că unele episoade depăşesc stilistica realistă – cum este, spre exemplu, cel dedicat colectării de hîrtie, o proză perfect absurdă –, dar nu pot să nu remarc şi să nu subliniez detenta realistă admirabilă la un prozator îndeobşte liric-fantastic-metafizic.)

Dar viaţa anostă şi repetitivă a profesorului scriitor ratat în oraşul ruinat, gri şi rece (descrierile Bucureştiului decadent sînt, ca de obicei, de o melancolie copleşitoare), plecat de lîngă părinţi pentru a locui singur într-o casă veche, făcînd acelaşi drum cu tramvaiul prin cartier pînă la şcoală şi înapoi, cu o carieră literară refuzată şi una profesională care nu-l interesează, trecut inclusiv printr-o căsnicie călduţă încheiată însă repede din motive de decădere mentală a soţiei, viaţa mundană mediocră a protagonistului este, de fapt, plină de întîmplări inexplicabile sau bizare de-a dreptul, este populată cu personaje groteşti sau enigmatice, trece prin momente halucinante. Jurnalul său de existenţă pendulează permanent între profan şi... altceva.

Casa veche în formă de vapor pe care o cumpără a fost construită deasupra unui nod magnetic de către inventatorul unui solenoid – de fapt, nici nu este o casă, ci un labirint modular de camere obscure în care personajul levitează; cu o maşinărie misterioasă în pod sub forma unui vechi scaun de stomatologie ca un pupitru de comandă, un fel de navă care pluteşte pe oceanul magnetic al lumii. Spitalul sau preventoriul sînt şi ele nişte instituţii misterioase, unde doctorii şi administratorii nu sînt ceea ce par a fi, pacienţii şi copiii fiind subiectele unor proceduri medicale enigmatice. Din corpul profesoral al şcolii face parte şi o profesoară recrutată de secta mistică a pichetiştilor, conduşi de un anume Virgil, angajaţi în manifestări nocturne prin cimitire şi la morgă. Fabrica părăsită de lîngă şcoală (al cărui portar este răpit de entităţi necunoscute), fabrica cu halele ei industriale labirintice, este, de fapt, un muzeu al ororilor care, expunînd diorame cu paraziţi uriaşi, seamănă mai degrabă cu o unitate secretă de experimente biologice abandonate. Pe un tăpşan de la periferie există o „zonă“ unde apar diverse obiecte care sfidează legile fizicii.

Şi mai sînt cărţile citite de protagonist (alături de inventatorul Mikola, bibliotecarul Palomar este cealaltă figură călăuzitoare a protagonistului): un roman de Ethel Voynich, cărţile de matematică ale tatălui ei, George Boole; teoriile de fizică ale cumnatului ei, C.H. Hinton, misteriosul manuscris Voynich, plus studii de parazitologie, experimentele medicului legist Nicolae Minovici sau interpretările viselor ale lui Nicolae Vaschide; toate acestea fiind puse în aceeaşi mare ecuaţie existenţială care ar trebui să dovedească posibilitatea depăşirii condiţiei umane reduse la doar cinci simţuri şi a evadării din lumea limitată de doar trei dimensiuni.

Căci, de fapt, aceasta este obsesia protagonistului şi ideea întregii cărţi: ieşirea din corp şi din lume, mîntuirea. Manuscrisul profesorului scriitor ratat îi conţine nu anomaliile, ci semnele unei posibile depăşiri a condiţiei, şi desfăşoară, pagină după pagină, semne ale unei posibile deschideri a lumii. Casa şi cartierul scriitorului sînt pline de ruine, camere şi uşi secrete, subsoluri şi alte asemenea locuri de trecere; pe cînd viaţa lui, cu vizitele nocturne, răpirile/dispariţiile unor cunoscuţi, indiciile, înscrisurile, mesajele, formulele şi codurile peste care dă în cărţi sau care i se arată în vise şi în desenul unor tatuaje – toate acestea sînt irumperi şi manifestări ale unei alte dimensiuni, întrezăririle unei lumi paralele, superioare, sacre, pe care protagonistul o presimte şi o prevede, o lume care i se „arată“ şi la care tînjeşte cu fiecare fibră din carnea lui, cu fiecare neuron din creierul său.

Este profesorul însuşi nebun, unul dintr-o serie care-i cuprinde pe inventator, pe pichetist, pe portar şi pe bibliotecar? Probabil, ca orice profet. (continuarea aici)

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

Luni, 1 februarie, de la ora 22, Mircea Cărtărescu va vorbi despre Solenoid în emisiunea lui Marius Chivu All You Can Read de la Radio Seven (103,4 FM sau online la 7radio.ro).

*****

Mircea CĂRTĂRESCU

Solenoid

De unde vine nefericirea? Cum e posibilă mizeria infinită a vieţilor noastre? De ce simţim dureri, de ce suferim boli, de ce ni s-a dat chinul geloziei şi‑al dragostei neîmpărtăşite? De ce sîntem atît de răniţi de semenii noştri? Cum a fost aprobat cancerul, cum s-a dat drumul schizofreniei în lume?…

De ce ştiu că exist dacă ştiu de asemenea că nu voi mai fi? De ce mi s-a dat acces la spaţiul logic şi la structura matematică a lumii? Doar ca să le pierd cînd trupul mi se distruge? De ce mă trezesc nopţile la gîndul că voi muri, şi mă ridic în capul oaselor, acoperit de sudoare, şi ţip, şi mă zbat, şi-ncerc să-mi înăbuş gîndul intolerabil că voi dispărea pentru eternitate, că nu voi mai fi niciodată, pînă la capătul timpurilor? De ce lumea se va sfîrşi odată cu mine?

Îmbătrînim, aşteptăm liniştiţi în şirul condamnaţilor la moarte. Sîntem executaţi unii după alţii în cel mai sinistru lagăr de exterminare. Sîntem dezbrăcaţi mai întîi de frumuseţe, de tinereţe şi de speranţă. Sîntem înfăşuraţi în veşmîntul de penitenţă al bolilor, ostenelii şi putreziciunii. Ne mor bunicii, ne sînt executaţi în faţa noastră părinţii şi deodată timpul se scurtează şi-ţi vezi brusc faţa-n tăişul securii. Şi abia atunci ai revelaţia că trăieşti într-un abator, că generaţii sînt măcelărite şi le-nghite pămîntul, că miliarde sînt împinse mai departe în gîtlejul iadului, că nimeni, absolut nimeni nu scapă. Că nu mai trăieşte nici un om din cei pe care-i vezi în filmele lui Méliès ieşind pe poarta unei fabrici. Că absolut toţi cei dintr-o poză sepia de-acum optzeci de ani sînt morţi. Că toţi venim pe lume dintr-un înspăimîntător abis fără memorie, că suferim inimaginabil pe-un fir de praf din lumea nesfîrşită şi că pierim apoi, într-o nanosecundă, ca şi cînd n-am fi trăit, ca şi cînd n-am fi fost niciodată. (fragment)

Citiţi aici un capitol întreg din Solenoid.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Închisoare pe viaţă în Marea Britanie pentru şoferii care produc accidente mortale. În ce condiţii se aplică pedeapsa maximă
Marea Britanie introduce pedeapsa cu închisoarea pe viaţă pentru şoferii care ucid, în cadrul unei ample reforme a justiţiei care a intrat duminică în vigoare, potrivit informaţiilor publicate de BBC.
image
O tânără şi-a dorit o noapte de vis în compania unui „Don Juan”. Idila s-a transformat în coşmar
O tânără care credea că va trăi o noapte de vis alături de un aşa-zis „Don Juan” s-a trezit a doua zi ca dintr-un coşmar. Bărbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada închisă de ANPC din cauza mizeriei şi a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti a constatat un mod defectuos în desfăşurarea activităţii Patiseriei/cofetăriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.