De la mistic la psihedelic

Publicat în Dilema Veche nr. 962 din 15 septembrie – 21 septembrie 2022
image

Testamentul unui „neo-gnostic”

 Roberto Calasso, Nunta lui Cadmus și a Harmoniei, traducere de Petru Iamandi, Editura Litera, 2022.

Celebra carte a lui Roberto Calasso Nunta lui Cadmus și a Harmoniei, pe care o vedem în sfîrșit tradusă și în limba română (o traducere care numai ușoară nu a fost, drept care trebuie să-i aducem binemeritate mulțumiri lui Petru Iamandi), a apărut în Italia în 1988. Este, dacă vreți, un film suprarealist ce-și propune să surprindă esența metamorfozei în mitologia greacă, începînd de la misterioșii zei ai Cretei și pînă la instituționalizarea religiei în epoca elenistică. 

Asemenea lui Ovidiu, Calasso își așază cu fermitate prezența auctorială în centrul acestei narațiuni istorico-mitologice: nu se ferește să-și judece personajele și nici să le așeze în relație cu lumea modernă. Spre deosebire de Ovidiu în Metamorfoze, Calasso oferă de fiecare dată diferite versiuni pentru fiecare poveste spusă, deschizînd astfel diferite căi de interpretare pentru mitul prezentat, dar și adîncimi interpretative pe care versiunea unilaterală le-ar bloca. 

Cartea lui se deschide cu povestea Europei și a taurului: Calasso va spune această poveste de cîteva ori, oferind de fiecare dată noi detalii ce s-au adăugat progresiv mitului originar. Apoi, folosind tehnica homerică a digresiunii, autorul va trece prin majoritatea miturilor Greciei antice, pentru a ajunge la cel care dă titlul cărții, Nunta lui Cadmus și a Harmoniei. Cadmus a găsit-o pe Harmonia în timp ce-și căuta sora, pe Europa, care dispăruse din Sidon în timp ce aduna flori alături de alte fete de vîrsta ei. Zeus o răpise și-o dusese în Creta, iar de acolo numele ei a devenit acela al întregului continent. 

În viziunea lui Roberto Calasso, nunta lui Cadmus marchează începutul unui ciclu mitologic ce conține tiparele literaturii europene. Aici se află și punctul de fugă al acestei admirabile lucrări a scriitorului italian: premisa că mitologia greco-romană stă în miezul oricărui roman contemporan, faptul că folosește mitologia nu pentru a repovesti, ci pe post de oglindă pusă în fața narațiunii literare europene. Roberto Calasso, care a condus eleganta editură italiană Adelphi, a lucrat o viață-ntreagă la acest proiect al revizitării critice a miturilor, un ciclu alcătuit din nouă cărți ce invită zeii înapoi în viața modernă, fie doar și pentru a oferi o imagine asupra violenței ce stă la baza oricărei civilizații. 

Obsesia lui Calasso, pe care și-a urmat-o toată viață, a fost legată de faptul că lumea modernă conține aceeași violență ritualică pe care o putem găsi în India Vedelor, numai că o ascunde sub forme aparent raționale de exprimare, cum ar fi războaiele mondiale. Ca director editorial la Adelphi, Calasso a tradus și publicat de-a lungul a patru decenii operele lui Nietzsche, Karl Kraus, Nabokov sau Borges. A fost, așa cum s-a spus, o instituție culturală în sine, iar propriile lui scrieri sînt greu clasificabile, lucru ce l-a lăsat cumva la periferia mainstream-ului cultural, atrăgîndu-i eticheta de „neo-gnostic”, maestru ezoteric și posesor al unor cunoștințe oculte. I-a atras însă și admirația unor scriitori la fel de incomozi, precum Tim Parks ori Salman Rushdie. 

Cartea lui Calasso e un melanj fermecător de ficțiune, poem, filosofie, iar autorul ei se mișcă serpentinat printre pericolele care-l pîndesc la tot pasul, cel mai grav fiind acela de a călca pe cărări bătute. Ceea ce-l salvează sînt conexiunile, țesăturile pe care acest șarpe al înțelepciunii le învăluie în jurul unor personaje precum Tezeu, Nemesis și frumoasa Elena. Calasso nu intenționează să explice originea lucrurilor – cititorul care își dorește o genealogie limpede a zeilor va trebui s-o caute în Legendele Olimpului. Ceea ce-și propune el este mai curînd o bălăceală plină de senzualitate în mlaștina mitului, așa cum se prezenta ea unui participant la Mistere. Calasso nu e interesat de inteligibilitate, de raționalizare, spre deosebire de alți mari clasiciști precum Jean-Pierre Vernant sau Ruth Padel – el își rezervă dreptul de a fi arbitrar, inexact, solemn și jucăuș.

Traseul lui e unul circular: povestea începe cu răpirea Europei de către taur și se încheie cu nunta dintre fratele ei, Cadmus, și Harmonia, sora lui Eros. Odată cu Cadmus, apare scrisul: el este inventatorul alfabetului. Odată cu acesta apare istoria, apar poveștile numai bune de pus la păstrare într-un sipet de sub tron. Există în toată această carte ca un imens val în resac o idee la care Calasso se tot întoarce: zeii sînt atît supuși necesității, cît și libertății totale. Necesitatea, ne amintește Calasso, este „singura putere care nu are nici altare și nici statui”, este misterul absolut, ce nu cere sacrificii rituale. Zeus, în ciuda libertății sale totale (o libertate a instinctelor, mai curînd o libertate ce ar ține tot de necesitate), este întotdeauna supus unei forțe superioare, căreia îi dă înfricoșat ascultare. De aici deghizarea, metamorfoza. La fel și ceilalți zei, în principal aparent antinomicii Apollo și Dionysos: eterna violență, valurile de sînge și carnea arsă pe care le lasă în urma lor, durerea pe care o sădesc pașii lor, toate acestea sînt produse ale necesității.

Concluzia lui Calasso, nelipsită de o urmă de amărăciune, este aceea că Zeus a iscat premeditat războiul troian, pentru ca eroii să se măcelărească între ei, pămîntul îmbibat de sînge fiind propice nașterii poveștilor scrise, ce aveau să-și treacă personajele în nemurire. Aveau să-i țină, la fel de bine, și pe zei în viață. Nu e o concluzie prea îndepărtată de cea a lui Derrida, din Diseminarea.  

Lemuria înainte de potop

image

 Thomas Pynchon, Viciu ascuns, traducere de Dan Croitoru, Editura Polirom, 2022.

Dacă în Strigarea lotului 49 Thomas Pynchon scria cele mai frumoase și nostalgice pagini despre o Americă pe cale de dispariție, totul învăluit în rețeaua paranoică a conspirației universale, Viciu ascuns pare, la o primă lectură, reversul acelei medalii (sau desenul cu cerneală simpatică de pe spatele unui timbru): roman picaresc ce are în centru viziunea asupra lumii a unui detectiv drogat aflat într-o căutare sortită eșecului, în care-l trimite o fostă iubită. 

Acțiunea se petrece în anii de apogeu (deci adie vîntul rece al sfîrșitului) ai iubirii libere, 1970, imediat după celebrul caz Manson. E o perioadă care a suscitat multe comentarii artistice, de la serialul Mindhunters al lui David Fincher și pînă la recentul A fost odată la Hollywood al lui Quentin Tarrantino. E vorba de anii în care atît explozia criminalității, cît și apariția lui Nixon au părut să spună „stop joc” unei întregi generații romantice, ridicolă și generoasă. Înfruntarea dintre comunitățile hippie și capitalismul corporatist, ce capătă în romanul lui Pynchon aspectul unui război al lumilor, este motorul melancolic al acestui roman învăluit în aburii distorsionanți ai percepției lui Doc Sportello.

Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite. Este, pe de o parte, un omagiu adus unor Dashiell Hammett ori Raymond Chandler, detectivul particular permanent „stoned” al lui Pynchon fiind un izotop psihedelic de Sam Spade sau Philip Marlowe, același individ romantic aflat în căutarea dreptății, gata oricînd să treacă anumite granițe ale moralității comune în slujba „mai binelui”. Este un prototip al scepticului și al marginalului, la cuțite cu poliția, dar și cu infractorii. Este, în același timp, în sistemul gîndirii lui Pynchon, un detector de entropie, un „sticlete” care caută în haosul generalizat firul roșu al ordinii sau, în cazul de față, al conspirației. 

Pe de altă parte, e o minune că Doc mai poate funcționa ca persoană, dar să mai și dezlege enigme: adoarme în timpul supravegherilor, are pierderi de memorie în timpul interogatoriilor și are în permanență în cap tot felul de piese ale unor formații de „surf music”. În mod paradoxal, asta îl face atent la schemele discrete ascunse în mașinăria entropică: și, mergînd mai departe, acest generator necreditabil, purtător al perspectivei, îl ajută pe Pynchon să clădească o atmosferă îmbibată de paranoia. Orice e posibil și trebuie mereu să iei în calcul atît varianta „realistă”, cît și pe cea oferită de creierul „psihedelic” al personajului. 

Deși premisa de la care pleacă Pynchon pare a fi o glumă, o uriașă glumă intelectualistă, ea își are rădăcinile adînc înfipte într-o idee pe care scriitorul american a cultivat-o și în V, și în Curcubeul gravitației: dacă nu te poți pune cu entropia, mai bine i te alături. Dacă e nevoie de un strop de paranoia ca să vezi că armătura ce aparent susține lumea nu e altceva decît o încîlceală de fire dispuse aleatoriu, atunci poate e nevoie de un strop de paranoia antientropică pentru a avea parte de o „rațiune” a lumii. Romanul urmărește disiparea falsului optimism al perioadei numite The summer of love și trecerea înspre o toamnă lungă și rece a autoritarismului. 

Acum, recitind tot ce am scris, îmi dau seama că nu am reușit să ofer nici măcar o imagine palidă asupra a ceea ce înseamnă Viciu ascuns: o înlănțuire continuă de vîrtejuri lingvistice, divagații în burta altor divagații, halucinații care se nasc în mijlocul unor aparente pasaje „realiste”, tone de informații ce țin de cultura populară a anilor ’70, texte de melodii „surf”, multă muzică, zgomot de fond, droguri, paranoia care se transmite la nivelul epidermei textuale... într-un cuvînt, Pynchon. Pentru pynchonieni, e un regal sau cel puțin un teritoriu cunoscut, în care știi că trebuie să te lași purtat de val pentru ca apoi să-l călărești.

„Viciul” despre care vorbim este tendința intrinsecă materiei de a se deteriora, a oricărui sistem de a-și anticipa și provoca propriul colaps. Viciul ascuns poate fi acea fisură care scapă inspecției, analizei, și care generează prăbușirea. Se găsește aici teza că acea vară a iubirii ar fi fost o ultimă zvîrcolire a Americii înainte de a-și fabrica propriul căluș și de a cădea în plasa caracatiței corporatiste (o temă dragă lui Pynchon): nașterea nedemocraticei democrații americane, după cum a numit-o Luis Menand. Citind romanul, ai de multe ori senzația că urmărești un serial de desene animate pentru adulți, un gen în care orice neîncredere este suspendată și totul devine posibil. Misterul pe care și-l ia Pynchon ca pretext nu doar că se adîncește, ci întreaga căutare cade în derizoriu, iar haosul se adîncește: investigația devine propria ei divagație, apucînd-o pe cărări nebănuite, cum ar fi căutarea Lemuriei („Atlantida Pacificului”). Bineînțeles că Lemuria și-a conținut propriul „viciu”, așa că respectiva divagație nu e atît de aleatorie pe cît ar părea. 

În ciuda jocurilor entropie/antientropie care pot fi analizate și interpretate la infinit, de multe ori am avut impresia că, în Viciu ascuns, Pynchon depune imense eforturi de a-l pastișa pe Pynchon, cu efectul probabil nedorit de a-mi reaminti constant de Hunter S. Thompson. Rămîne după lectură senzația că a fost investit enorm de mult talent și că s-a făcut o risipă fenomenală de informație într-un exercițiu admirabil în sine, însă care nu prea duce nicăieri. Dar, vorba lui Pascal, vînătoarea în sine e importantă, nu iepurele. Un alt „viciu” legat de receptarea lecturii e acela că nu am putut citi romanul fără să am în minte ecranizarea lui Paul Thomas Anderson, care a tras interpretarea exclusiv într-o zonă a comediei negre. 

Legat de traducerea romanului, Dan Croitoru ar merita o statuie pentru că a luptat eroic cu Viciu ascuns și nu doar că a supraviețuit, dar s-a depășit pe sine în hățișurile pynchoniene, un adevărat Kurtz al traducțiunii care-și urmărește țelul final fără șovăială.

Bogdan-Alexandru Stănescu este scriitor și traducător. Cea mai recentă carte publicată: Abraxas, Editura Polirom, 2022.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Omul numărul doi al Rusiei crede că Siberia va fi unul dintre cele mai sigure locuri de pe Pământ și de aceea „elitele anglo-saxone“ vor să cucerească regiunea
Când supervulcanul Yellowstone va erupe, va anihila toate formele de viață de pe continentul nord-american. Siberia va deveni unul dintre cele mai sigure locuri de pe Pământ - ceea ce reprezintă încă un motiv pentru care "elitele anglo-saxone" vor să cucerească regiunea de la Rusia.
image
Detalii incredibile din viaţa familiei regale britanice: Regele Charles, considerat „neajutorat” de regretata Regină Elisabeta II. Nici tatăl său nu îl ierta
Cererile regelui Charles în ceea ce priveşte toaleta, viața secretă a lui Kate Middleton, o ceartă în dormitorul regal şi multe alte detalii din viaţa privată a familiei regale britanice au fost dezvăluite într-o carte despre viața din spatele zidurilor palatului.
image
Cine sunt conservatorii şi suveraniştii strânși de AUR la București şi ce mesaje au propagat
Timp de douǎ zile, la Parlament, s-a desfǎşurat evenimentul “Make Europe Great Again (n.r. Sǎ-i redǎm Europei mǎreția)”, denumire care face referire la sloganul cu care Donald Trump a câștigat alegerile prezidențiale în 2016 – Make America Great Again.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.