De ce moare, totuși, Ricardo Reis?

Publicat în Dilema Veche nr. 971 din 17 noiembrie – 23 noiembrie 2022
Fernando Pessoa © wikimedia commons
Fernando Pessoa © wikimedia commons

O întrebare barbară, deloc îndulcită de acel „totuși” menit să-i atenueze caracterul peremptoriu, sugestia că autorul ei ar ști „de fapt” ce stă la originea acestei expieri ficționale. Poate că îi este preferabilă, „totuși”, surorii ei gemelare „De ce trăiește Ricardo Reis?”, unde nu mai e cazul să îndulcim nimic, pentru că e o întrebare legată de atît de îndrăgitul „bun-simț” comun. În traducere liberă: cum e posibil ca un personaj să supraviețuiască inventatorului său? Și, avînd în vedere exactitatea mundană a existenței post-mortem a lui Ricardo Reis, răspunsul nu poate izvorî din același bun-simț: nu, nu putem răspunde „Pentru că ficțiunea bate viața, pentru că arta e lungă și, o știm bine de la antici, viața e scurtă”. 

Dar e mai mult de atît la mijloc: Ricardo Reis nu supraviețuiește creatorului său Pessoa, ci se întrupează după moartea acestuia. Coboară de pe vasul Highland Brigade, vas ce urcă „șiroind de ape de pe fundul mării, o navă de două ori fantomă” (Anul morții lui Ricardo Reis, traducere de Mioara Caragea, Editura Polirom) – aici v-aș ruga să adăstăm un pic, pentru că, știindu-l noi pe José Saramago, aceste cuvinte nu sînt deloc întîmplător așezate la începutul cărții – așadar, vine din străfundurile oceanului, adus de o luntre modernă a lui Caron care, aparent, face un drum invers celui consacrat de mitologie. „Consacrat”, adică dăruit Zeului. Iar inversarea acestei consacrări constituie un rapt, un furt din grădina acestuia, act care, la rîndul său, sfințește. 

Așadar, Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna. Capătă identitate corporală, e aruncat în lume. Și, odată ce ai primit carne, piele și oase, iar talpa ta lasă urme în praful străzii – deși numai de praf nu are parte Ricardo Reis la debarcarea-întrupare, ci mai curînd de zloată, de „ploaie monotonă” („oblică”, freamătă să spună clișeul), menită, evident, să șteargă aceste urme –, este obligatoriu să primești și urmele istorice ale noii tale prezențe, cît de vagi ar fi ele: Ricardo Reis vine din Brazilia, unde s-a autoexilat cu șaisprezece ani în urmă, destul timp încît să se considere și să fie considerat „străin”. 

image

Acei dintre noi înclinați spre cîrcoteală vor mormăi că e convenabil să folosești în roman „un străin”, fiind el un observator inocent, la fel de inocent precum cititorul, care beneficiază însă de experiența istoriei literare ce-i șoptește la ureche tot soiul de informații neverosimile, cum că Ricardo Reis nu ar fi de fapt decît proiecția umbrei unui mare poet portughez pe nume Fernando Pessoa, acesta avînd atît de multă umbră în el, încît a simțit nevoia să despartă apele acestor fantasme și să le arunce în cofrajele mai multor asemenea personaje: Alberto Caeiro, Álvaro de Campos, Bernardo Soares. 

Noi, însă, trebuie să rămînem tari pe poziții (adînciți în tranșee, cu masca de gaze pe față, impermeabili la flagelul numit „istorie literară”) și să ne concentrăm asupra omului Ricardo Reis, care nu poate fi umbră, pentru că are, la rîndul său, umbră. E ancorat în solul arid al propriei literaturi, al „neoclasicismului” anistoric în care s-a refugiat o viață-ntreagă. Ar fi foarte simplu să spunem că Pessoa e cauza, iar Reis este efectul, am scăpa astfel de orice responsabilitate, am arunca armele și ne-am vedea de treabă. Treaba lui, adică, a lui Pessoa. El e vinovatul, el e Creatorul. 

Numai că în spatele lui Pessoa se ridică o umbră și mai întunecată, și mai ironică, cea a unui anume José Saramago, scriitor portughez cunoscut pentru plăcerea de a se juca cu certitudinile și locurile comune, în special cu cele primite de-a gata. Știm – iarăși experiența – că un anume Raimundo Silva, virtuoz al corecturii, introduce într-o carte de istorie un „nu” și că acest „nu” provoacă două avalanșe paralele: una istorică à rebours, și alta în istoria personală a acestui corector, care-și descoperă propriul mit al eroului, vorba lui Otto Rank. 

Dar în spatele lui Raimundo Silva se află acest trickster numit Saramago, iar noi nu putem ignora faptul că același creator jucăuș se ițește și din spatele lui Ricardo Reis, ba chiar ne privește și pe după umărul lui Pessoa. Atunci, ne întrebăm pe bună dreptate, cine e cauza primă? 

Excludem de aici cu vehemență Divinitatea, pentru că același Saramago a făcut-o pentru noi, în Evanghelia după Isus Cristos (traducere de Mioara Caragea, Editura Polirom). Să zicem, așadar, că Ricardo Reis ar fi, asemenea Atenei, o ființă partenogenetă, că s-ar ivi dintr-o durere exemplară de cap. Odată stabilit acest lucru, haideți să lăsăm firul acesta deja despicat în prea multe alte fire și să-l urmăm pe Ricardo Reis Partenogenetul prin Lisabona.

În vîltoarea istoriei

Ca orice ființă născută în mod miraculos, istoria îi e neclară, ba chiar stă sub semnul multiplului, adică al legendarului: de ce a plecat – a fugit, ar spune unii – în urmă cu șaisprezece ani din Lisabona? S-ar părea că motivele ar fi oarecum politice și, dat fiind că anul întoarcerii lui este 1935, putem presupune că aceasta are loc din cauza morții bunului său prieten Fernando Pessoa, dar și a unei relative și înșelătoare stabilități politice. „S-au schimbat multe” este refrenul ce-i însoțește repatrierea: de la șoferul de taxi ce-l duce la hotel și pînă la micii diavoli care populează acel spațiu de tranzit, acel purgatoriu politic în care își petrece o bună parte din scurta lui existență lisaboneză. 

Așa cum avea să afle recent întrupatul medic exilat, lucrurile stăteau mult mai bine în prezentul romanului: patria avea un Tătuc, om serios ce veghea asupra nației. E vorba despre același Părinte care l-a fascinat și pe chiriașul român de pe Rua de Saudade nr. 13, doar la cîțiva ani după întruparea și dispariția lui Ricardo Reis. În mod paradoxal, ordinea și disciplina salazariană ar fi trebuit să-i convină neoclasicistului Ricardo Reis, asta în condițiile ideale, de laborator, ale texistenței sale sintetizate în citatul pe care al doilea său tată, Saramago, îl așază pe frontispiciul romanului: „Înțelept e cel ce se mulțumește cu spectacolul lumii”.

Dată fiind relația ambiguă dintre fiu și tatăl său vitreg, Reis se va vedea atras în vîltoarea istoriei, ca spectator un pic mai implicat decît i-ar fi convenit: deși aparent Cosmosul Tatălui Patriei (al treilea tată, prezent doar indirect, prin grija față de națiune și decupajele din presă) e, ca orice cosmos, unul lipsit de prihană, apropierea scoate la lumină crăpăturile prin care țîșnește apa Istoriei: demagogia, populismul, patriotismul găunos, nașterea dreptei militarizate, a organizațiilor paramilitare naziste, idealizarea „civilizației creștine”. Pentru Ricardo Reis, idealul îl constituie Grecia Antică, iar aceasta, ca orice formă de idealizare, este doar forma mentis, refugiu, am spune noi, proiecție, ar spune alții. Unde să fugi, atunci cînd lumea nu-ți este prielnică, dacă nu în tine? 

O a doua fisură majoră în armura neoclasicistului Reis este lama cu două tăișuri a erosului tomnatic: pe de o parte, aventurile anonime, nocturne cu camerista Lidia, sora unui marinar ce poartă în sînge rebeliunea socialistă și moartea, de cealaltă iubirea pură față de tînăra burgheză Marcenda, cea cu un braț paralizat. Marcenda este statuia clasică, ce nu poate oferi împlinire (brațul ei nu poate îmbrățișa, nu-i așa?), iubirea pentru ea e o parodiere a mitului lui Pygmalion. Galateea aceasta, aflată și ea în căutarea întrupării – prin varianta vindecării – se va retrage în piatră odată ce va contempla imaginea îndrăgostitului aflat în pragul bătrîneții. La fel se va retrage și Lidia, care va căpăta pe parcursul romanului „conștiință de clasă” sub imperiul morții tragice a fratelui. 

De ce trag toate aceste personaje de Ricardo Reis? Ce-l face atît de atrăgător pentru „oamenii” din jur? Poate fi ambiguitatea lui, misterul care-l înconjoară, faptul că e văzut uneori vorbind singur – pe cînd, aflăm noi, nu vorbește singur, ci cu strigoiul prietenului Pessoa, ancorat și acesta timp de un an de propriul mormînt –, disponibilitatea lui pentru tragedie. Care tragedie, doar noi o știm, nu e altceva decît o comedie necruțătoare, pentru că este tot timpul amînată.

Chiar și poliția e atrasă de acest personaj fantomatic: în spatele anchetei binevoitoare se ascunde o întrebare neîntrupată: de ce să te întorci? Și nu neapărat în Portugalia, ci în Istorie: de ce să te întorci pe tărîmul suferinței, odată ce ai primit, vorba lui Silenus către Midas, cel mai mare dar posibil: acela de a nu te fi născut? Prelungirea acestei întrebări nerostite ar fi „De ce să intri în Istorie, dacă soarta te-a ferit de ea?”.

S-ar putea crede că Ricardo Reis ratează niște șanse pe care i le scoate tatăl său adoptiv în cale și poate că așa e: în majoritatea romanelor lui Saramago, un bărbat aparent lipsit de vreo persona strălucitoare iese tardiv din cocon și se dezvoltă în contact cu Erosul. Nu și aici: de ce oare? O fi la mijloc antipatia pe care Saramago o resimte față de heteronimul lui Pessoa? Nu cred: în fond, în Evanghelia după Isus Cristos, cel mai simpatic personaj e Diavolul, ceea ce nu-l face pe personajul Isus să fie mai puțin atrăgător pentru noi, muritorii cititori.

Ricardo Reis ratează șansele pentru că-și urăște tatăl adoptiv: simte că evoluează în Purgatoriu și că acesta nu e altceva decît laboratorul unui scriitor indiscret care l-a scos din neființă. El este persona gata să... gata să iubească, gata să se implice, gata să acționeze, dar toate aceste posibilități îi sînt impuse. Adevărata cale naturală pe care o îmbrățișează este cea a detașării: rămîne, pînă la capăt consecvent datelor biografice și trăsăturilor de personalitate pe care i le-a dăruit Pessoa. Dacă poetul-cauză e legat de propriul mormînt, tot așa heteronimul întrupat e legat de strigoiul Tatălui. 

La împlinirea anului de bîntuire, cînd fantoma Tatălui dispare, fiul își decide la rîndul său soarta – mult spus „decide”, dat fiind că el nu are putere de decizie decît în spațiul condiționat al laboratorului – și pășește cu seninătate înapoi în deșertul istoriei literare. 

Bogdan-Alexandru Stănescu este scriitor, traducător și editor. Ultima carte publicată: romanul Abraxas, Editura Polirom, 2022.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.