De ce Dylan merită Nobelul

Publicat în Dilema Veche nr. 661 din 20-26 octombrie 2016
De ce Dylan merită Nobelul jpeg

Bob Dylan, Cronica vieţii mele, vo­­lu­­­mul întîi (memorii, traducere de Dan Silviu-Boerescu), Tarantula (ro­man, tra­du­cere de So­rin Gherguţ) & Su­flare în vînt (100 de poeme tra­­du­se de Mir­cea Căr­tărescu), Editura Humanitas Fiction, 2012-2016. 

„Da, Bob Dylan este un extraordinar textier. Da, a scris un poem în proză şi o carte de memorii. Da, textele sale pot fi analizate ca poezie. Dar scrisul lui Bob Dylan este inseparabil de muzică. Este mare pentru că este un mare muzician. Iar atunci cînd comitetul Nobel acordă un premiu literar unui muzician, ratează şansa de a-l acorda unui scriitor… Au acordat premiul cuiva deja faimos la nivel planetar într-un alt domeniu, cu nenumărate alte premii deja obţinute. Bob Dylan nu are nevoie de Premiul Nobel pentru Literatură, literatura are nevoie de Premiul Nobel“, a scris Ana North în The New York Times pe 13 octombrie.

„Să nu ne mai torturăm cu discuţii despre genuri şi despre sfînta noţiune de literatură! Dylan a scris şi cărţi (sălbaticul şi evazivul său roman, superbele memorii). Cîntecele sale sînt o operă în sine, iar lexicul lui Dylan, influenţa sa cea mai mare, vorbeşte despre întreaga istorie a cîntării: de la greci şi psalmişti, prin sonetul elisabetan, pînă la tradiţia americană a blues-ului, folk-ului şi rock’n’roll-ului. Dylan a fost dintotdeauna un căutător spiritual în diverse tradiţii ale religiei, dar fundamentul său rămîne cîntecul, versurile combinate cu muzica, iar comitetul Nobel a recunoscut în mod corect această tradiţie ca fiind una literară. Sappho şi Homer ar fi fost de acord“, a scris David Remnick în The New Yorker tot pe 13 octombrie.

„Cred că e vorba totuşi de o eroare de categorie. Dacă autorii de versuri pop ar fi fost în mod normal luaţi în seamă ca poeţi, aş considera la fel. Sînt convins că Joni Mitchell şi Leonard Cohen, spre exemplu, sînt egalii lui Bob Dylan, dar ei n-au fost niciodată consideraţi eligibili pentru premiu şi nici nu cred că vor fi. Premiul nu este nicidecum un afront adus literaturii, ci o insultă adusă muzicii pop. Este o condescendentă ciufulire a părului în timp ce ţi se oferă o acadea. Un act condescendent al cărui mesaj este: «Tipul ăsta, şi doar tipul ăsta, este atît de bun, încît transcende idiomul său trivial şi atinge nivelul nostru semnificativ»“, a scris David Benun în The Quietus pe 14 octombrie, ducînd, foarte repede, foarte departe discuţia despre cît de nimerită este premierea lui Dylan cu Nobel, discuţie care a încins spiritele culturale din toată lumea în ultima săptămînă, împărţindu-le în trei mari grupări: cei care au considerat că e o bătaie de joc, cei care au găsit că este un premiu cît se poate de justificat şi cei care s-au mai gîndit.

Premierea lui Dylan a fost salutată nu doar de muzicienii consideraţi talentaţi la scris (precum Tom Waits, Bruce Springsteen sau Leonard Cohen, care a zis că „să-i acorzi Nobelul literar lui Dylan e ca şi cum ai premia Everestul pentru că e cel mai înalt munte“), dar şi de scriitori care ei înşişi ar fi putut lua Nobelul (Michael Chabon: „Versurile lui Dylan sînt literatură, genul de literatură care, împreună cu poezia lui E.A. Poe sau John O’Hara mi-au influenţat scrisul. De fapt, versurile sale m-au influenţat la fel de mult ca orice alt roman sau povestire a oricărui erou literar. Şi nu e vorba doar de cuvinte, ci de scrisul în sine. Tropi, strategii retorice, tehnici, structurile aluziei şi ale imaginarului“; Lawrence Ferlinghetti: „Întotdeauna l-am considerat pe Dylan mai întîi un mare poet. Înaintea lui, nimeni n-a scris versuri de cîntece folosind un asemenea imaginar, fără frica de a forţa limitele“ ori Salman Rushdie: „Trăim în epoca marilor textieri-muzicieni: Leonard Cohen, Paul Simon, Joni Mitchel, Tom Waits – dar Dylan se ridică deasupra tuturor. Versurile sale m-au inspirat încă din clipa cînd i am ascultat primul album şi sînt încîntat de faptul că a luat Nobelul“). The Literary Show Project: „Talentul lui Dylan de a transpune în versuri, cu o incomparabilă precizie, sentimentul disperării şi al furiei, dragostea şi indignarea, ura şi admiraţia, este doar unul dintre darurile sale literare. Dar el a făcut mai mult decît să scrie frumos. Prin cuvinte abil alese şi rime memorabile, a îmbrăţişat tradiţia în timp ce a spart codurile gramaticale şi narative.“ (Mark Polizzotti a scris pe Literary Hub exclusiv despre influenţele literare ale lui Dylan, „de la William Blake la Jack Kerouac“.)

De ce n-ar merita Nobelul literar un textier prodigios, compozitor deopotrivă tradiţional şi inovator, poet deopotrivă narativ şi ermetic, prozator experimental, pictor, regizor de film – inclus în Academia Americană de Arte şi Litere, apropo –, de departe cel mai influent şi mai respectat artist din cultura populară a ultimei jumă­tăţi de secol? De ce nu? Personal, cu cît mă gîndesc mai mult, cu atît mai mult îmi place ideea unui Nobel literar pentru un artist a cărui artă transcende, de fapt, literatura. Dacă unii cred că Dylan e mai în­tîi muzician şi abia apoi scriitor, eu cred că e mai întîi poet şi abia apoi muzician. Un poet la fel de aproape de imaginarul elisabetan, simbolismul francez, modernismul ermetic şi existenţialismul narativ al Generaţiei Beat. Poetul prin excelenţă al contraculturii şaizeciste, un Homer al străzii, care se revendică de la Shakespeare şi îşi ia numele de la Dylan Thomas, bătrîn trubadur integru şi subversiv, premiat în era mediatică a unui Trump!

S-ar putea să fie cel mai nimerit Nobel din ultimii nu ştiu cîţi ani, iar discuţia stîrnită este ceva de care aveam mare nevoie. Căci, s-o spunem pe şleau: Nobelul însemna doar o loterie literară în valoare de ceva mai mult de un milion de euro şi ne interesa doar trei zile pe an! Cel mult eram dezamăgiţi, acum măcar sîntem intrigaţi. Şi sîntem intrigaţi, de fapt, de îndrăzneala comitetului, nonconformism despre care nici nu ştiam că există. Căci, în fond, atunci cînd vorbim despre Nobel pentru Dylan, vorbim despre 18 academicieni în vîrstă care 1) aduc omagiul suprem culturii populare şi 2) extind graniţele literaturii şi redefinesc noţiunea de poet, alegînd un artist al cuvîntului în detrimentul unui scriitor în sens convenţional. (Unde mai pui că oferă tot bănetul ăla cuiva căruia nu-i pasă de bani, nici n are nevoie de ei!)

Discuţia pornind de la afirmaţii de genul „Dylan nu e scriitor sau nu e un scriitor mare, practic a scris doar două cărţi, oricum premiul trebuia acordat unui scriitor în sensul convenţional al termenului; doar sînt atîţia mari scriitori în lume, care au scris multe cărţi!“ nu are sens decît dacă (re)punem în discuţie cîteva noţiuni fundamentale şi (re)gîndim literatura: Este definiţia literaturii strictă, universal valabilă, definitivă? Poezia cîntată îşi pierde ea calitatea literară? Care este numărul de cărţi suficient pentru validare? Deţine mediul academic monopol pe evaluarea şi legitimarea artei scrisului? Există o limită a popularităţii dincolo de care arta îşi pierde relevanţa academică? Există o barieră inviolabilă între arta înaltă şi larga audienţă? Iar înainte de a vă întreba ce fel de scriitor este Dylan, întrebaţi-vă: ce fel de dramaturg era Harold Pinter? Ce fel de poet era Tomas Tranströmer? Ce fel de romancier este Patrick Modiano? Ce fel de jurnalistă este Svetlana Aleksievici? Oricum, nu e exclus ca Dylan să refuze Nobelul. Iar dacă n-o va face, eu abia aştept discursul lui de acceptare. 

Luni, 24 octombrie, de la ora 22, în cadrul emisiunii All You Can Read de la Radio Seven (103,4 FM sau online la www.7radio.ro), scriitorul şi muzicianul Alex Tocilescu va discuta cu Marius Chivu „cazul“ Bob Dylan.

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

Submarinul Cetus  FOTO Guvernul Britanic png
Noul submarin-dronă, mândria armatei Marii Britanii. Cetus va domina spațiul de luptă subacvatic
Noul submarin de 18,7 milioane de dolari al Marinei Britanice va fi gata în 2024 și va contribui la „dominarea spațiului de luptă subacvatic”, transmite presa britanică.
GYORPLUSZ jpg
Presa maghiară, cucerită de fanii Rapidului la meciul cu Gyor. Cum i-a comparat cu fanii Japoniei de la Mondial
Presa maghiară a fost impresionată de comportamentul fanilor giuleșteni din timpul partidei dintre Gyor și Rapid, încheiată cu scorul de 32-30, în grupa B a Ligii Campionilor la handbal feminin.
7538113 jpg
B-21 Raider – bombardierul care lovește oriunde în lume a fost lansat VIDEO
Primul avion de generația a VI-a de serie din lume, noul bombardier intercontinental cu capabilități stealth (invizibil pentru radar) B-21 Raider a fost dezvăluit publicului în urmă cu câteva zile de producătorul Northrop Grumman și beneficiarul US Air Force.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.