Dăm „like” la natură

Publicat în Dilema Veche nr. 865 din 5 - 11 noiembrie 2020
Dăm „like” la natură jpeg

● Gabi Eftimie, Sputnik în grădină, Editura OMG, 2020.

În volumul Sputnik în grădină, Gabi Eftimie face o propunere foarte coerentă de poezie eco, adică de poezie cu proiect filosofic, cu angajament politic și cu o îndemînare care nu-i la îndemîna multora. Punctul ei de plecare este alergia modernist-avangardistă la natură, adică respingerea clișeelor romantice de către citadini sofisticați, enervați de utopismul impenitent al unei civilizații gata să facă implozie. Secolul curent a inventat alergia la această alergie, justificată filosofic prin postumanism, iar politic prin ecologism, descoperind ipocrizia „umanismului”, de fapt o simplă formă de camuflaj al egoismului capitalist, care pretinde că apără comunitățile oamenilor de, să zicem, închiderea minelor de cărbune, dar distruge în același timp, temeinic, șansele de viață pe termen lung ale acelorași oameni și ale urmașilor lor. E un proiect intelectual care mă interesează, recunosc, și o politică pe care o susțin, dar de la distanță, fără implicare, cam așa cum semnalezi aprecierea pe Facebook prin apăsarea unui logo colorat.

Desigur, poezia eco nu se poate cufunda inocent într-un neoromantism fără perspectivă istorică, în simpla contemplare a naturii; de altfel, ideea de „natură” rămîne în continuare suspectă, așa cum o arată titlul de mai sus, cules din volumul lui Gabi Eftimie. Lumea minerală, a animalelor și vegetalelor nu e o enclavă izolată, care trebuie salvată de sine însăși în rezervații, așa cum propovăduiește doctrina dezvoltatorilor imobiliari sau a eurocraților. Orașul întreg e, deja, natură, cu asfaltul și praful străzilor, cu cîinii de companie și cu firimiturile de pîine din autobuz: „Culeg / firimiturile lăsate de ceilalți și încerc să / ghicesc: pîine, biscuiți, falafel? În față / «parcul: plămînul verde al orașului»”. Iar peisajul cu gunoaie e tot peisaj, mai straniu decît altele pentru că mai recent, mai tranzitoriu: „din mașină, / pescărușii înșiruiți pe brazdă par / pungi de plastic fosforescente, / aruncate aiurea”.

Problema care se pune unei astfel de poezii este una stilistică. Cum să exprimi empatia cu ceva ce nu îți răspunde, evitînd sentimentalismul populist, emoțiile canonice? Soluția lui Eftimie este de a scrie o poezie rece, detașată, care împrumută distanța afectivă, „too cool for school”, caracteristică promoției postdouămiiste. Poemele sînt, de obicei, scurte și fragmentare, zgîrcite verbal, compuse din imagini deconectate sintactic, dar fără sentimentul agonic de la ultimul Bacovia. Observația e succintă, empatia e minimă și își asociază ironia sau postironia. Retează expansiunile afective prin trecerea la engleză („Deasupra noastră, sitarul de pădure, cruising by”) sau prin aluzia culturală impenetrabilă („Dar, între timp, armonie, mierla-n copac: / on and on till the break of dawn”) sau neglijentă, formulată ca un reproș („Din cauza miopiei, Monet. Manet? Las’ așa”).

În același timp, poeta amestecă peisajele sălbatice cu detaliile domestice, într-o devălmășie programată: „cascada, un duș uitat / deschis pe veci / modelul cu valurile mării prin gărduleț / felul în care macii cu petalele de hîrtie de / șervețel / reînvie în fiecare dimineață / cîmpul prost developat toamna / acoperit de un strat în plus, plastifiat / verdele serios al pădurii într-o zi înnorată, / mirosul ei de scorțișoară”. Cascada e un duș, marea e un macrameu, macii sînt gunoi virtual, cîmpul e procesat tehnologic, pădurea servește un ceai. Cititorul e invitat să nu mai recunoască o demarcație între înăuntru și înafară, între natural și artificial, între aici și acolo. Defamiliarizarea aceasta ține de un program politic, implicînd refuzul ideologiilor de tipul „noi versus ei”, vinovate de tot felul de păcate. Desigur, dacă ne-am afla pe tărîm politic, asta ar însemna că urmează să ni se livreze o nouă ideologie, pe care pe urmă ne-am putea distra deconstruind-o, sancționîndu-i inevitabilele utopisme, derivele de la real. Dar, în poezie, avantajul e că nu trebuie să livrezi nimic în mod special. Ermetismul sintactic al lui Eftimie are meritul de a o scuti de discursuri. Ea descrie scene, momente, „microfenomene observate acasă”, într-o manieră fulgurantă, non-narativă. Uneori aceste scene sugerează o nevroză discretă, alteori nici atît.

Reversul, desigur, e că cititorul poate alege să nu colaboreze pînă la capăt cu această viziune, să stea deoparte, să-și măsoare și el empatia. Dacă volumul poetic nu spune o poveste, și are tot dreptul să nu o facă, atunci cititorul urmărește cu circumspecție reprezentația, notează reușitele (spații verzi, roboto mono, se vede soarele prin mine, tehnofosile, piscine fumegînde), dar și poemele neutre sau indiferente (de obicei poeme scurte, care nu au întotdeauna timp să configureze o scenă). Aprobă și trece mai departe.

Dau și eu like la poezia lui Gabi Eftimie.

Doris Mironescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei, Editura Humanitas, 2018.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.