Cutreierînd cu fervoare trecutul

Publicat în Dilema Veche nr. 398 din 29 septembrie - 5 octombrie 2011
Ce bine c─â n am dou─âzeci de ani! jpeg

Domni┼úa ┼×tef─ânescu a avut buna idee de a-i cere lui Nicolae Manolescu s─â-┼či adune ├«ntr-o carte ÔÇô Pove┼čti pentru oameni mari ÔÇô la editura Ma┼čina de scris, o seam─â de proze, juvenile, mature ┼či de senectute, plus nota┼úii de jurnal f─âcute de-a lungul anilor. Mai precis, din 1970 p├«n─â azi. A rezultat un volum sprin┼úar, de ata┼čant─â alintare, jubila┼úie evocativ─â ┼či pitoresc psihologic. O carte fermec─âtoare prin inocenta, deloc sup─âr─âtoarea egocentrare cu fibr─â narcisiac─â a eului care (se) poveste┼čte cu molipsitoare efervescen┼ú─â. 

├Änh─âmat mai bine de-o jum─âtate de veac la carul scriitorimii autohtone, dar ┼či statornic lector al marii proze de pretutindeni, Criticul se livreaz─â voluptuos, chit c─â ├«n joac─â, fic┼úiunii, misterului, atmosferei umbroase ┼či aluzivului sub┼úire ├«ncerc─ânat. Dar mai cu seam─â scrierii de sine: paginile de jurnal s├«nt realmente o s─ârb─âtoare. Ba chiar ├«┼či lumineaz─â cotloanele livre┼čti ale vie┼úii cu o patim─â ludic─â adeseori deconcertant─â. 

M─ârturisesc f─âr─â fasoane: ├«n ultimii ani am fost atras irepresibil de nesa┼úiul autonarativ al lui Nicolae Manolescu, din c─âr┼úi, editoriale, interviuri. L-am admirat necondi┼úionat. I-am taxat f─âr─â cru┼úare tacticile neconforme maximalismului (meu) etic, dar specifice politichiei literare, ├«ns─â... ├«i iert orice. Din c├«t m-au revoltat unele incredibile absen┼úe (dar mai cu seam─â c├«teva stupefiante, tranzac┼úionale prezen┼úe) din Istorie ┼či am subscris la mare parte din valurile de obiec┼úii ┼či corec┼úii exfoliate de-a lungul recept─ârii ei critice, dintr-at├«t statura Criticului Literar ┼či-a rotunjit seduc─âtor biografia ├«nving─âtoare, for┼úa verdictului, inspira┼úia ┼či respira┼úia, ┼čarmul demonstra┼úiilor, alintul introspectiv ┼či senin─âtatea retrospectiv─â.  

S─âget─âtorul Nicolae Manolescu a fost ┼či r─âm├«ne un cuceritor. Sigur, mi se va spune c─â evoc─ârile s├«nt la mod─â ┼či c─â Marele Sprijin al optzecismului ┼úine ┼či acum s─â surfeze cu brio actualitatea. S─â urce non┼čalant ├«n trenul deja plecat din sta┼úie ├«n anii 2000, ca-n 1966, 1978, 1995... Ei ┼či?! De ce nu? 

Adev─ârat, respir─âm (greoi sau excitat) ├«n plin tsunami confesiv, pe m─âsura deficitului de via┼ú─â adev─ârat─â. Aproape toat─â suflarea scriitoriceasc─â, de la cei de v├«rsta lui Neagu Djuvara ┼či Alexandru George, la Nicolae Breban, Constan┼úa Buzea, Nicolae Balot─â, ┼×tefan Agopian, Gabriela Melinescu ┼či p├«n─â la Mircea C─ârt─ârescu, Doina Uricariu, Florin Iaru, Liviu Ioan Stoiciu, Dan Ciachir, Vasile Ernu sau Ciprian M─âce┼čaru, 60-i┼čti, 70-i┼čti, 80-i┼čti, 2000-i┼čti deopotriv─â, se cufund─â agale sau iute, ┼č─âgalnic ori viforos, ├«n apele memoriei ┼či fervoarea dest─âinuirilor. Dac─â-n anii ÔÇÖ90, c├«nd fic┼úiunea era moft, ne magnetizau jurnalele ┼či memoriile publicate de Alice Voinescu, I.D. S├«rbu, Ion Ioanid, Petre Pandrea, Ion Negoi┼úescu, Monica Lovinescu, N. Steinhardt, Paul Goma, Ion Gavril─â Ogoranu (ca s─â nu mai spun de interbelicii dezv─âlui┼úi abia atunci ÔÇô Jeni ┼či Ar┼čavir Acterian, Mihai R─âdulescu, Zoe C─âm─âr─â┼čescu ┼č.cl.), ast─âzi romanelor de succes ale zilei le fac zdrav─ân─â concuren┼ú─â evoc─ârile semnate de Jurgea-Negrile┼čti, Maria Cantacuzino-Enescu, Valeriu Anania, Gabriel Liiceanu, Ion Vianu, Andrei Ple┼ču, Annie Bentoiu, Octavian Paler, Radu M─ârculescu, Bujor Nedelcovici, Adrian Marino, Niculae Gheran, Sanda Golopen┼úia, Marcel Petri┼čor, Florin C. Pavlovici... 

Ceva mai prudent─â, lucid─â ┼či ponderat─â, critica literar─â nu s-ar zice, totu┼či, c─â s-a l─âsat mai prejos ├«n materie de autonara┼úiune: Mircea Zaciu, Matei C─âlinescu, Nicolae Manolescu, Eugen Simion, Alex ┼×tef─ânescu, Gheorghe Grigurcu, Romul Munteanu, Gabriel Dimisianu, Valeriu Cristea, Cornel Ungureanu, Livius Cioc├órlie, Ion Pop, Al. S─ândulescu, Victor Felea, Aurel Sasu, Petru Poant─â, Paul Cernat s-au l─âsat prad─â, mai mult sau mai pu┼úin, exuberan┼úei m─ârturisitoare ce pare s─â domine energiile scriitoare ale momentului. 

├Än context, Nicolae Manolescu este, de departe, campion. Reprezint─â ┼či aici marea excep┼úie. A fost obstaculat ritmic, de la arestarea p─ârin┼úilor ┼či schimbarea numelui, p├«n─â la Partidul Alian┼úei Civice, dar ┼či d─âruit uria┼č: ca fiu, frate, scriitor, so┼ú, tat─â, amant, cumnat, pre┼čedinte de partid, director de revist─â, ambasador, bunic. (├Äi doresc s─â danseze la nunta nepo┼úilor!) Incrimineaz─â pu┼úin, acuz─â extrem de rar, nu-┼či repro┼čeaz─â ┼či nu regret─â (aproape) nimic, nu se r─âzbun─â ┼či nu love┼čte crunt niciodat─â. Ai zice c─â deviza din amurgul vie┼úii provine din ├«n┼úelepciunea lui Creang─â: cele rele s─â se spele, cele bune s─â se-adune. ├Ä┼či tr─âie┼čte integral fiin┼úa, menirea, ispitele, destinul. ├Ä┼či consum─â solar ezit─ârile, micile derute, nego┼úul suav ┼či replierile de circumstan┼ú─â. Oportunit─â┼úile, interpel─ârile, provoc─ârile, riscurile calculate. Are fidelit─â┼úi necondi┼úionate (O┼úetea, Iva┼čcu, Ivasiuc, Dorin Tudoran), abia dac─â acuz─â mucalit (Olivia Cl─âtici&Co), acord─â, cu zeiasc─â ├«ng─âduin┼ú─â, circumstan┼úe atenuante (Paul Georgescu, Crohm─âlniceanu, P─âunescu, Eugen Barbu ┼č.cl.) dup─â cum sie┼či ├«┼či ├«nr─âmeaz─â totul ÔÇô sentimental ┼či profesional ÔÇô ├«ntr-o contaminant─â ├«ncredere de sine.  Livre┼čti, f─âcute, iar nu n─âscute, boghet marcate ca sub mateina ÔÇ×pecete a taineiÔÇť, prozele Profesorului s├«nt scrise exclusiv din cap, de la g├«t ├«n sus, ca ni┼čte jocuri, experimente, pariuri, cu pl─âcerea misterului, a ÔÇ×fantasticului realit─â┼úiiÔÇť. Relaxat mixaj de Eliade cu Sebastian (via Caillois), ÔÇ×jocuri de-a vacan┼úaÔÇť cu adieri din Poe, Andersen ┼či E.T.A. Hoffmann, pomeni┼úi fiind ┼či Cehov, Dostoievski, Th. Mann, Camil, Melville, Bashevis Singer, Gombrowicz. Ludic deliberat inexplicabil, ceva dandysm, picanterie ┼či impuls excentric. Mult aer interbelic, fibre (nespeculate) de onirism ┼či fantasme, posibile (├«ns─â ratate) decol─âri c─âtre ira┼úional, incursiuni metafizice ┼či abisalitate, dar iute retezate de ra┼úionalitatea de bisturiu a unei inteligen┼úe pentru care (pardon de compara┼úie) precizia bisturiului valoreaz─â mai mult dec├«t volutele anesteziei ┼či halucina┼úiile postoperatorii. Energie ra┼úiocinant─â, structural str─âin─â oric─ârei urme metafizice. 

Destinul unui pian, o siren─â insinuat─â erotizant pe plaj─â, forfotind mortal virilit─â┼úi cvasie┼čuate. Presim┼úiri. Casa misterioas─â, aliaj de Poe ┼či Jung, c─âr┼úile ┼či labirintul, sinucideri, leg─âturi hipnotice, dar mult prea cumin┼úi, ├«ntre feminitatea magnetic─â ┼či un geamantan rufos... Pe scurt ÔÇô cum spune autorul ÔÇô ÔÇ×func┼úia imagina┼úiei este nu de a face lucrurile ciudate s─â par─â a┼čezate, ci mai cur├«nd ca lucrurile a┼čezate s─â par─â ciudate. Nu at├«t s─â transforme miracolele ├«n realitate, c├«t s─â transforme realitatea ├«n miracolÔÇť. 

S─ârb─âtoarea vine, cel pu┼úin ├«n ce m─â prive┼čte, dinspre jurnalul de idei. Boema literatului rom├ón, care ÔÇ×descrie mai mult dec├«t observ─â ┼či prefer─â desenului culoarea, pasta. E realist, nu crede ├«n fantasmagorii, dar ├«i lipse┼čte sim┼úul psihologicÔÇť. Rolul esen┼úial al gazetei ┼či al scrisorii la I.L. Caragiale. De ce ┼či cum devine chestia cu pu┼úin─âtatea Bildungsroman-ului la noi. De unde at├«ta nesinceritate a scriitorului rom├ón ├«n jurnal? (cu men┼úiunea, dup─â Exerci┼úii de admira┼úie: ÔÇ×stilul lui Cioran ├«mi face o pl─âcere aproape fizic─âÔÇť). C├«t de palid─â este pecetea oriental─â ├«n fiin┼úa maiorescianului c─âlinescian Manolescu ┼či c├«t de accentuat─â latura occidental─â, plec├«nd de la observa┼úii domestice, de genul ÔÇ×prefer magazinele unde totul e nou ┼či unde nu ├«ncape t├«rguial─âÔÇť. 

Nu pot s─â-mi refuz pl─âcerea de a-l dorlota aici joia viitoare. C├«nd Nicolae Manolescu recunoa┼čte c─â-i displac halterele, g├«ndacii, femeile ┼čleampete ┼či melodramele, dar c─â-l atrag rugby-ul, mun┼úii vara, femeile inteligente, Fra Angelico ┼či vagoanele de dormit ÔÇô apoi musai s─â ciule┼čti urechile!

Dan C. Mih─âilescu este critic literar. Cea mai recent─â carte publicat─â: ┼×i a┼ča mai departe? Via┼ú─â literar─â IV: august 2008 ÔÇô mai 2010, Humanitas, 2011.

952 15 1 jpeg
T─âcerea capodoperei ╚Öi fo╚Önetul vie╚Ťii
Teribila absen╚Ť─â a emo╚Ťiei, am ├«n╚Ťeles, ├«╚Öi avea sursa ├«n faptul c─â aceste monumente exemplare le port ├«n mine, c─â ele s-au cristalizat ca diamante intangibile.
952 16 Pdac jpg
Cartea-jungl─â
Mozaicul referen╚Ťial al c─âr╚Ťii lui Alexandru N. Stermin poate p─ârea deconcertant, dac─â n-ar fi subsumat unei idei centrale: aceea c─â s├«ntem efectiv ÔÇ×c─âzu╚Ťi din jungl─âÔÇŁ ╚Öi c─â dinamica biologic─â ╚Öi social─â a junglei poate da seama de ceea ce am fost ╚Öi de ceea ce am devenit, ├«n prezent.
952 17 foto Oana Monica Nae jpg
C├«nt─â, zei╚Ť─â, m├«nia ce-aprinse pe Venus Actri╚Ťa
ÔÇ×FurÔÇŁ este un spectacol despre rela╚Ťia de putere dintre b─ârba╚Ťi ╚Öi femei ├«n mediul artistic ╚Öi are la baz─â un roman, ÔÇ×Venus im PelzÔÇŁ (1870), al scriitorului austriac Leopold Ritter von Sacher-Masoch,
Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg

Adevarul.ro

image
┼×ofer omor├ót ├«n b─âtaie la Bac─âu pentru c─â a atins din gre┼čeal─â cu ma┼čina oglinda unei dubi┼úe
O crim─â ├«nfior─âtoare a avut loc miercuri seara pe o strad─â ├«n Bac─âu, dup─â o acro┼čare ├«n trafic ┼či un scurt scandal. Doi b─ârba┼úi au fost deja re┼úinu┼úi, dup─â ce victima a fost g─âsit─â pe asfalt, f─âr─â suflare.
image
O actri┼ú─â rom├ónc─â adoptat─â de un cuplu britanic ┼či-a rev─âzut mama la 34 de ani dup─â ce a fost l─âsat─â ├«ntr-un orfelinat
O actri┼ú─â foarte apreciat─â ├«n Marea Britanie ┼či fost─â prezentatoare la BBC Radio York ┼či BBC Country File Live, Adriana Ionic─â are o poveste de via┼ú─â tulbur─âtoare ┼či demn─â de un film.
image
SARS-CoV-2 continu─â s─â fac─â ÔÇ×puiÔÇť. Ultimul este ┼či cel mai infec┼úios
Noua subvariant─â BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infec┼úioas─â dec├ót varianta Omicron ┼či provoac─â deja ├«ngrijor─âri ├«n r├óndul speciali┼čtilor independen┼úi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat ÔÇ×Butoiul cu pulbere al EuropeiÔÇŁ la ├«nceputul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.