Cum se (mai) înfăţişează diavolul

Publicat în Dilema Veche nr. 313 din 11-17 februarie 2010
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

● Daniel Arasse, Le portrait du Diable, Les éditions arkhê, 2009. 

Daniel Arasse s-a ocupat de istoria artei dintr-o perspectivă care a depăşit întotdeauna unghiul strict al disciplinei, reuşind să capteze un public mult mai larg, atît prin decupajul inventiv al temelor analizate, cît şi prin limpezimea stilului, precis şi elegant, neparazitat de un jargon opac şi preţios. Acest mic studiu este dedicat transformării radicale survenite în reprezentarea diavolului, între secolele al XV-lea şi al XVI-lea, elementul surprinzător fiind apariţia diavolului cu chip de om.

Caracteristica imaginii tradiţionale rezervate demonilor era monstruozitatea, nimic din înfăţişarea lor compozită nu aducea cu făptura umană, dimpotrivă, tot efortul era dirijat spre imaginarea unei supreme alterităţi. Nu numai că diavolul nu semăna cu nici o făptură omenească, dar nu putea fi identificat cu nimic din ce exista pe pămînt. Imaginea atribuită era un hibrid, în care se regăseau elementele mai multor specii, deformate, într-o combinaţie improbabilă, o himeră cu detalii sauriene şi aripi de liliac, avînd de-a valma solzi, ţepi, ghiare şi colţi. La un moment dat, din figura satirului antic este reţinută constant jumătatea inferioară de ţap, cu un accent deosebit pe coadă, iar din partea superioară nelipsitele coarne, chipul păstrînd accente bestiale, hibride. Asociat cu Judecata de Apoi şi cu întreaga iconografie a ispitei, imaginea demonului trebuia să le amintească credincioşilor care este pericolul căderii în păcat. Prin înfăţişarea lor înspăimîntătoare, de neconceput, demonii informi sugerau implicit asaltul destructurant al haosului asupra umanităţii, pradă clipă de clipă tentaţiilor. Se credea că răul era exterior omului. Ca şi binele, de altfel. Stau mărturie ilustraţiile care arată lupta dintre demoni şi îngeri lîngă patul muribunzilor, pentru recuperarea sufletului.

Sensibilitatea umanistă afirmată în Renaştere schimbă accentele, omul nu mai e o simplă jucărie trasă de sfori într-o parte sau într-alta. Liberul arbitru diminuează influenţele exterioare, demonii pierd din autoritate, diavolul e relegat în spaţiul superstiţiilor populare şi dispare din pictura „cultivată“, nu mai apare figurat ca monstru hibrid care tentează sau pedepseşte. Binele şi răul nu se mai luptă în exteriorul, ci în interiorul omului, fiecare poate alege, liber, apropierea de divin sau de demonic. Această nouă concepţie asupra ordinii morale va influenţa retorica picturală. În decursul secolelor al XVII-lea şi al XVIII-lea, nici un mare artist nu a mai reprezentat diavolul ca figură spectaculoasă prin monstruozitate hibridă. Demonicul este interiorizat, diavolul apare sub trăsături umane şi îşi trădează prezenţa doar prin stigmatul urîţeniei. Ideea că viciile deformează chipul şi trupul alimentează tehnica identificărilor fiziognomonice, care se dezvoltă în paralel cu această „umanizare“ şi interiorizare a demoniacului. Desenele lui Leonardo, chipurile hidoase imaginate de Hieronymus Bosch, studiile lui Dürer sugerează că monstruozitatea morală este corelată cu o desfigurare fizică atît de marcată încît nu poate fi decît un indice al naturii diabolice. Autorul aminteşte şi de un avatar scientist al acestei concepţii, şi anume teoriile lui Lombroso concretizate în Atlasul omului criminal.

Exemplul cel mai savuros dat de Daniel Arasse pentru a ilustra mutaţia culturală din cîmpul reprezentării diavolului este o anecdotă furnizată de Vasari. Se spune că Michelangelo, deranjat de observaţiile referitoare la faptul că e prea multă nuditate pe pereţii capelei – remarci facute în faţa papei de un cardinal în timp ce el lucra la Judecata de Apoi – s-a răzbunat pictînd chipul cardinalului-critic în personajul alegoric ce îl reprezenta pe Lucifer, în mijlocul demonilor, încolăcit de un şarpe care îi ascunde părţile ruşinoase. Nu numai că Michelangelo a antropomorfizat o figură demonică, dar a îndrăznit chiar să-i confere trăsăturile unui contemporan, uşor de recunoscut. Amestecul planurilor a stîrnit senzaţie, însă papa a acceptat un Lucifer cu chip de lut.

Mă pregăteam să închei articolul, cînd aflu despre un altfel de amestec al planurilor, dar caracterizat prin aceeaşi coliziune neprevăzută între un destin omenesc şi dimensiunea sacră. Cardinalul a bombănit că portretul lui a fost folosit pentru a da chip unui demon, însă poetul nostru nu ar fi deloc mai fericit dacă ar şti că i se pregăteşte masca unui sfînt.

Că un cardinal poate fi luat drept demon – treacă-meargă, cu acordul papei –, însă intenţia de a transforma, tam-nesam, un poet într-un sfînt e doar o confuzie tragicomică. Această mare dezorientare este semnul unei duble ignoranţe. Cei care au propus sanctificarea poetului nu sînt duşi nici la biserică, nici la bibliotecă. Se pare că nu ştiu nici să creadă, nici să cerceteze. Nu ştiu nici încotro să se închine, nici cum să citească o poezie. Oricît de „dumnezeieşte“ ar scrie un poet, el nu intră în categoria sfinţilor, minunile pe care le înfăptuieşte cu gîndiri şi cu imagini sînt de alt ordin. E adevărat că, pentru a dobîndi autoritatea de a-l lăuda, trebuie depusă osteneala analizei. Doar efortul cinstit de a-l citi poate scoate la iveală argumentele care îi probează valoarea.

Liga scriitorilor a găsit o soluţie mai simplă, care exclude oboseala. Ni se propune căderea în genunchi, adoraţia fără comentarii, transa, transportul, mîinile împreunate şi ruga, eventual instituirea unui cult dedicat acestui nou sfînt de dînşii inventat. Pentru că în ianuarie e prea frig, mai bine să i se celebreze Adormirea (unii o vor putea numi Somnia) pe 15 iunie, cu procesiuni la teiul sfînt, care la vremea aceea îşi va scutura creanga, rînduri, rînduri, deasupra unui cor intonînd romanţe. Duioase profesoare de literatură, lipsite de noroc, de preferinţă blonde natural, cu gene ostenite, vor fi reciclate în fragede vestale, cu flori albastre în păr. Pentru edificarea tuturor celor aflaţi în raza cercului strîmt, asupra noului statut de sfînt, pe cunoscuta imagine de pe bancnotă se va imprima, în cel mai scurt timp, în chip de aureolă, un cerculeţ auriu deasupra capului (se pot folosi modelele în creion puse în circulaţie de şcolari, în pozele „îmbunătăţite“ din manuale, însă desigur nu vor fi luate în considerare cele cu barbă sau mustăţi exagerate). Cine s-ar fi gîndit că unii dintre elevii certaţi de profesori vor fi adevăraţii precursori ai cultului acestui sfînt nepereche! Cu un privaz adecvat, acest portret ajustat poate servi drept icoană de portmoneu, cu o inscripţie după modelul dolarului: „Credem în Eminescu“ sau, la cerere, personalizată: „Eu nu cred nici în Eminescu“.

În tot acest timp, stelele vor scăpăra în cale, iar luceferii vor zîmbi.

Doar prietenii ştiu de ce. Şi preafericiţii au zîmbit, cu superioară îngăduinţă, lăsînd să se înţeleagă că această propunere face parte din acele bune intenţii care, dacă li s-ar da curs, ar putea pava iadul. Liga scriitorilor poate fi sigură că, de data aceasta, diavolii nu vor avea un confort sporit.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.