Cum s─â nu c─âl─âtore┼čti degeaba

Publicat în Dilema Veche nr. 596 din 16-22 iulie 2015
Cum s─â nu c─âl─âtore┼čti degeaba jpeg

ÔŚĆ Alain de Botton, Arta de a c─âl─âtori, traducere de Radu ┼×orop, Editura Vellant, 2015.  

├Ämi plac eseurile pe ├«n┼úelesul tuturor ale lui Alain de Botton. Felul lui de a placa probleme filozofice pe art─â, ├«ncerc├«nd s─â r─âspund─â la ├«ntreb─âri ÔÇ×greleÔÇť cu exemple artistice populare, modul ├«n care mixeaz─â ┼čtiin┼úele (├«n general, filozofia ┼či psihologia) cu artele sau literatura, apel├«nd deseori ┼či la mici conven┼úii biografice (el, autorul, este primul care se confrunt─â cu ├«ntreb─ârile respective ├«n situa┼úii de via┼ú─â privat─â), aceast─â formul─â hibrid─â de a filozofa atractiv ┼či accesibil,

-ul ├«ntre biografic, analitic ┼či artistic, uneori ┼či motiva┼úional, ├«┼či au deopotriv─â fanii ┼či detractorii lor. Dar indiferent despre ce ar scrie ÔÇô arhitectur─â, arte, religie, sex,

ÔÇô, c─âr┼úile lui (traduse ┼či la noi constant de

) pornesc ├«ntotdeauna de la problemele reale ┼či ├«┼či pun ├«ntreb─ârile potrivite. Altfel spus, s├«nt ni┼čte exerci┼úii de reflexivitate la ├«ndem├«na oricui, utile ┼či oricum nu lipsite de farmec ┼či de umor. 

apare ├«ntr-un moment ├«n care, de bine, de r─âu, se mai traduc ┼či la noi c─âr┼úi de travel: la Humanitas au ap─ârut c─âr┼úile lui Jon Krakauer, Polirom are o colec┼úie de carte de c─âl─âtorie intitulat─â ÔÇ×HexagonÔÇť, unde au ap─ârut deja c├«teva bestseller-uri ale genului, plus titluri din opera lui Bill Bryson (tradus ┼či de Curtea Veche), colec┼úie care prinde astfel un frumos contur, Nemira ├«i public─â pe Bear Grylls ┼či pe John Wiseman, la Spandugino s-a tradus

de Cheryl StrayedÔÇŽ Astfel c─â, dincolo de valoarea lui reflexiv─â practic─â, eseul lui Alain de Botton se ├«nscrie ├«ntr-un mic trend bibliografic. 

Am spus

practică pentru că, esenţial vorbind,

├«ncearc─â s─â pun─â ├«ntr-o ecua┼úie literar-artistic─â toate ├«ntreb─ârile ridicate de impulsul ┼či de nevoia de a c─âl─âtori. Sub aspectul unei minimaliste biografii ├«n mi┼čcare, cartea este, de fapt, un mic ghid cu inserturi filozofice, psihologice ┼či artistice despre ceea ce ar trebui s─â fie consemnat─â drept arta c─âl─âtoriei. Unde, de ce ┼či, mai ales,

c─âl─âtorim? Ce sim┼úim ┼či ce vedem atunci c├«nd plec─âm de-acas─â? Ce anume e de ├«n┼úeles ├«naintea, ├«n timpul, dar ┼či la finalul c─âl─âtoriei? Care este modul optim, cel mai inteligent ┼či mai amuzant, mai benefic d.p.d.v. mental ┼či cultural, de a c─âl─âtori? Ce ├«ntreb─âri trebuie s─â ridice c─âl─âtoria noastr─â, adic─â eul nostru c─âl─âtor? Altfel spus, cum

s─â c─âl─âtorim, de fapt, pentru a extrage din aceast─â practic─â de

a epocii noastre, care alt─âdat─â era o mare aventur─â ├«n necunoscut, c├«t mai multe beneficii reflexive ┼či estetice. 

Spune Alain de Botton ├«n primul capitol al c─âr┼úii, cel dedicat ÔÇ×Plec─âriiÔÇť: ÔÇ×Dac─â vie┼úile noastre s├«nt dominate de c─âutarea fericirii, poate c─â pu┼úine activit─â┼úi dezv─âluie at├«tea despre dinamica acestei c─âut─âri ÔÇô cu toat─â ardoarea ┼či paradoxurile ei ÔÇô ├«n afara c─âl─âtoriilor noastre. Ele exprim─â, oric├«t de neclar, o ├«n┼úelegere a ceea ce via┼úa ar putea fi, ├«n afara constr├«ngerilor profesionale sau a luptei pentru supravie┼úuire. Totu┼či, c─âl─âtoriile s├«nt rareori considerate a prezenta probleme filozofice, adic─â probleme care reclam─â g├«ndire, alta dec├«t cea de ordin practic. S├«ntem cople┼či┼úi de sfaturi despre

s─â c─âl─âtorim; auzim pu┼úine despre cum ┼či de ce ar trebui s-o facem ÔÇô de┼či arta de a c─âl─âtori pare s─â dea na┼čtere ├«n mod natural unui num─âr de interoga┼úii, nici simple, nici triviale, al c─âror studiu ar putea, ├«n feluri modeste, s─â contribuie la ├«n┼úelegerea a ceea ce filozofii greci frumos numeau

sau ├«mplinirea uman─â.ÔÇť 

Fiecare din cele nou─â capitole ale c─âr┼úii ridic─â c├«te o problem─â pe care eseistul ├«ncearc─â s─â o explice ┼či uneori, unde e cazul, s─â-i ofere o solu┼úie, apel├«nd la exemple din filozofie, literatur─â ┼či pictur─â. S├«nt lucruri cu care, mai mult sau mai pu┼úin con┼čtient, ne-am confruntat fiecare, ┼či anume: realitatea de a c─âl─âtori nu se potrive┼čte ├«ntotdeauna, din varii motive, cu ceea ce anticip─âm ├«nainte de a pleca la drum (companionul bibliografic este aici romancierul J.-K. Huysmans); uneori nu destina┼úia este scopul c─âl─âtoriei, ci ┼či locurile de tranzit au farmecul lor ÔÇô aeroporturi, g─âri, benzin─ârii, camere de hotel (tovar─â┼či de reflec┼úie: poetul Baudelaire ┼či pictorul Hopper); detaliile ne seduc ├«n contactul cu alte culturi ┼či descoperim exotismul ├«n toate celelalte locuri dec├«t cele de ba┼čtin─â (scriitorul Flaubert); nivelul de curiozitate ┼či entuziasmul de a explora ┼či de a descoperi confer─â calitate ┼či complexitate c─âl─âtoriei (omul de ┼čtiin┼ú─â Alexander von Humboldt); ce anume produce ┼či ├«ntre┼úine extazul ├«n fa┼úa monumentelor naturii care ne fac s─â ne oprim mu┼úi de uimire (poetul William Wordsworth); pl─âcerea provocat─â de c─âl─âtoriile ├«n s─âlb─âticii vaste ┼či neprielnice (filozoful Edmund Burke ┼či personajul Iov); c─âl─âtorim ├«n locuri pe care le ┼čtim din operele de art─â pentru c─â dorin┼úa de a c─âl─âtori este poten┼úat─â ┼či de sim┼úul estetic (pictorul Van Gogh); fotografiem pentru a ne satisface nevoia de posesiune declan┼čat─â brusc de frumuse┼úea unui loc (desenatorul John Ruskin); familiaritatea fa┼ú─â de un loc pe care-l ┼čtim foarte bine ne reduce spiritul de observa┼úie ÔÇô cu c├«t ┼čtim mai bine un loc, un peisaj, un spa┼úiu rural sau urban, cu at├«t ├«l observ─âm mai pu┼úin ┼či-i rat─âm, astfel, farmecul (scriitorul Xavier de Maistre). 

Una peste alta, o carte inteligent─â (┼či tradus─â bine), plin─â de referin┼úe culturale, scris─â deseori cu un touch poetic (ÔÇ×omul pare doar ┼ú─âr├«n─â-n am├«nareÔÇť, ÔÇ×straniile particularit─â┼úi ale dorin┼úeiÔÇť) ┼či care, cel mai important, ├«┼úi face poft─â s─â c─âl─âtore┼čti ┼či s─â g├«nde┼čti cum trebuie. C─âci, a┼ča cum ne ├«nva┼ú─â Alain de Botton aici, ÔÇ×c─âl─âtoriile s├«nt moa┼čtele reflec┼úieiÔÇť.  

Pagina de autor a lui Marius Chivu  aici.  

***

ÔÇ×De unde pl─âcerea? De ce s─â cau┼úi sentimentul de micime, ba chiar s─â te bucuri de el? De ce s─â p─âr─âse┼čti confortul, s─â te al─âturi unui grup de fanatici ai de┼čertului ┼či s─â cari un rucsac greu kilometri ├«ntregi pe malurile Golfului Aqaba, pentru a ajunge la un loc al st├«ncilor ┼či t─âcerii, ├«n care trebuie s─â te ad─âposte┼čti de soare precum un fugar, la firava umbr─â a marilor bolovani? De ce s─â contempli cu ├«nfiorare mai degrab─â dec├«t cu disperare straturi de granit ┼či c├«mpuri ├«ncinse de grohoti┼č ┼či mun┼úi de lav─â ├«mpietrit─â care se ├«ntind ├«n dep─ârtare p├«n─â ce piscurile li se topesc la marginea unui cer de un albastru tare?

Un r─âspuns este c─â nu tot ceea ce este mai presus de noi trebuie s─â ne ┼či fie ├«ntotdeauna resping─âtor. Ceea ce ne sfideaz─â voin┼úa poate s─â provoace furie ┼či ostilitate; ar putea, ├«ns─â, ┼či s─â ne trezeasc─â admira┼úia ┼či respectul. Depinde dac─â obstacolul ne apare nobil ├«n sfidarea sa, ori mizerabil ┼či obraznic. Sim┼úim du┼čm─ânie fa┼ú─â de sfidarea portarului tupeist, dar omagiem sfidarea muntelui ├«nv─âluit ├«n cea┼ú─â. S├«ntem umili┼úi de ceea ce este puternic ┼či meschin, dar admir─âm ceea ce este puternic ┼či nobil. Pentru a ne ├«ntoarce ┼či a dezvolta analogia zoologic─â a lui Burke, un taur ne-ar putea trezi sentimentul de sublim, un pe┼čte piranha, nu. Pare s─â fie o chestiune de motive: interpret─âm puterea pe┼čtelui ca fiind crud─â ┼či vorace, pe c├«nd a taurului ca impersonal─â ┼či neafectat─â.

Chiar atunci c├«nd nu s├«ntem ├«n de┼čert, comportamentul celorlal┼úi ┼či propriile noastre defecte au tendin┼úa de a ne face s─â ne sim┼úim m─ârun┼úi. ├Än lumea uman─â, umilin┼úa este un risc perpetuu. Nu este ceva neobi┼čnuit ca voin┼úa noastr─â s─â fie sfidat─â, iar dorin┼úele noastre z─âd─ârnicite. Astfel, nu peisajele sublime s├«nt cele care ne fac cuno┼čtin┼ú─â cu propria noastr─â inadecvare. Ci ele, pentru a merge chiar la miezul farmecului lor, ne permit mai degrab─â s─â concepem o inadecvare familiar─â ├«ntr-un fel nou ┼či mai util. Locurile sublime repet─â ├«n termeni maiestuo┼či o lec┼úie pe care via┼úa obi┼čnuit─â ne-o d─â de obicei cu cruzime: c─â universul este mai presus dec├«t noi, c─â s├«ntem fragili ┼či efemeri, neav├«nd o alt─â solu╚Ťie dec├«t s─â ne accept─âm limit─ârile voin┼úei; c─â trebuie s─â ne plec─âm ├«n fa┼úa unor necesit─â┼úi mai mari dec├«t noi ├«n┼čine.

Aceasta este lec┼úia ├«nscris─â ├«n st├«ncile de┼čertului ┼či ├«n c├«mpurile de ghea┼ú─â de la poli. At├«t de grandios este ├«nscris─â ├«n aceste locuri, ├«nc├«t am putea pleca de acolo nu strivi┼úi, ci inspira┼úi de ceea ce este mai presus de noi; sim┼úindu-ne privilegia┼úi de a fi subiectele unor necesit─â┼úi at├«t de maiestuoase. Sentimentul de ├«nc├«ntare ar putea chiar s─â se ├«nvecineze cu dorin┼úa de a preasl─âvi.ÔÇŁ

Arta de a c─âl─âtori)

Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semneaz─â un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi modul ├«n care o practic─â de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a p─âtrunde ├«n universul istoriei culturale a cunoscutei cl─âdiri din strada Armeneasc─â 34, construit─â ├«n 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, ┼či Emilia, cea de-a treia lui so╚Ťie, un parcurs creionat din pove╚Öti recuperate ╚Öi amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Grani╚Ťe
├Äncep├«nd cu aceast─â edi╚Ťie, deloc ├«nt├«mpl─âtor intitulat─â ÔÇ×Grani╚ŤeÔÇŁ, antologia ÔÇ×KIWIÔÇŁ (Editura Polirom, 2022) ofer─â un cuprins interna╚Ťional.
946 17 Morozov jpg
B─ârbatul care iubea femeile
C├«teva femei devin materie literar─â pur─â, ajung├«nd s─â umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autofic╚Ťional─â care e via╚Ťa scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzical─â a lui Boiangiu are c├«rlig ÔÇô e un LP cu multe rico╚Öeuri tematice, s─ârind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner ÔÇô Totul ├«n tot sau marea metamorfoz─â
A╚Öezarea pe soclul tabloului a sculpturii care ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â varianta tridimensional─â a unui segment din pictur─â demonstreaz─â inten╚Ťia artistului de a crea o oper─â susceptibil─â s─â sugereze un spa╚Ťiu ├«n care exteriorul (sculptura) ╚Öi interiorul (tabloul) s├«nt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?