Cronica unui avort neanunţat

Publicat în Dilema Veche nr. 835 din 20 - 26 februarie 2020
Cronica unui avort neanunţat jpeg

● Corina Sabău, Şi se auzeau greierii, Editura Humanitas, 2019.

Cel puţin două cărţi de istorii orale şi de confesiuni dedicate experienţei feminine în comunismul românesc – Cealaltă jumătate a istoriei. Femeie povestind (coord. Zoltán Rostas şi Theodora-Eliza Văcărescu, Curtea Veche, 2008) şi Tovarăşe de drum (coord. Radu Pavel Gheo şi Dan Lungu, Polirom, 2008) – adună mărturii zguduitoare despre consecinţele decretelor 770 din 1966 şi 441 din 1985 care interziceau avortul, condamnînd femeile la acte clandestine improvizate (sin)ucigaşe. Se estimează că zece mii de femei şi-au pierdut viaţa în urma avorturilor subterane în două decenii de regim comunist opresiv al cărui model socio-politic egalitarist impusese femeii un triplu statut: soţie gospodină, „om al muncii socialiste“ şi „tovarăşă de luptă“. Casa, fabrica şi, uneori, unitatea militară erau tot atîtea locuri în care femeile aveau dreptul şi obligaţia de a creşte şi a întreţine familia, ţara şi partidul, şi tot atîtea locuri unde femeile erau umilite în numele idealului politic socialist. Din păcate, literatura contemporană a abordat dezamăgitor de puţin această temă.

Meritul principal al cărţii Corinei Sabău (n. 1975), care expune moartea unei femei în urma unui avort autoindus în Bucureştiul anilor ’80, vine, aşadar, din perspectiva narativă inedită asupra acestui fenomen atroce. Şi este de apreciat încercarea autoarei de a se pune în pielea şi de a intra în mintea unei femei dintr‑o altă generaţie, cu o altă experienţă de viaţă intimă, domestică şi de colectivitate muncitorească: „tovarăşa Creangă Ecaterina“, avînd origini simple, de la ţară, a ajuns ingineră la secţia Ajustaj a Fabricii de textile „Mătasea Populară“, mama unei fetiţe, Sonia, şi soţia unui bărbat nenumit, provenit dintr-o clasă socială superioară, dar cu care nu are un mariaj satisfăcător. Nu există o expunere în detaliu a motivelor deciziei (se subînţelege că soţul i-l cere), iar avortul propriu-zis e pus la cale de una singură acasă (vezi şi fragmentul de mai jos). Apariţia soţului e tardivă, intervenţia doctorilor, obligaţi să consemneze „suspiciunea de avort“ şi să-l denunţe, e ezitantă, iar hemoragia nu mai poate fi controlată.

Narată la persoana întîi sub forma fluxului gîndurilor eliberate de sintaxă, povestea Ecaterinei rămîne în limitele unui caz de avort clandestin comun. În marea ei parte, cartea (mai degrabă o nuvelă decît un roman) este un exerciţiu de atmosferă ce reconstituie indirect, prin menţionarea unor elemente şi mărci specifice (produse alimentare şi cosmetice, filme, cărţi şi cîntece), dar fără o amprentă memorabilă a detaliilor, vremurile comuniste, precum şi mediul muncitoresc din fabrica de textile. Monologul femeii şi stilul indirect liber, precum şi anumite teme (cum ar fi, spre exemplu, drumul cu autobuzul spre parada ceauşistă de pe stadion) amintesc de procedeele narative ale Gabrielei Adameşteanu din volumele sale de proză scurtă Dăruieşte-ţi o zi de vacanţă (1979) şi Vară-primăvară (1989). Şi deşi stilul indirect liber – destul de stîngaci şi de greoi, deseori redus doar la înlocuirea tuturor semnelor de punctuaţie cu virgula – este, în opinia mea, un blestem narativ al prozei românești din ultima jumătate de secol. Însă în acest caz, cartea are un aer retro justificat.

Din păcate, ca şi cum moartea femeii n‑ar fi fost de-ajuns, Corina Sabău alege să facă din toţi bărbaţii personaje detestabile: soţul Ecaterinei (altfel, un bărbat educat şi cu origini sănătoase) este un tip taciturn, indiferent şi insensibil, se comportă superior, mai şi sforăie lîngă biata lui nevastă insomniacă, iar în faţa opţiunii avortului este distant şi insinuant („nu mă pricep la chestii femeieşti, celelalte femei cum se descurcă“), pentru ca, în cele din urmă, să o apostrofeze şi să o judece; tatăl Ecaterinei este o brută care-şi bate soţia de faţă cu propria fiică („nici să te bat nu-mi vine, darămite să te fut“); doctorul la care ajunge cu hemoragia de după avort este cinic şi agresiv („femeile ca tine“); un organ de partid/al legii o ameninţă şi îi ţine morală pe patul spitalului („te‑ai comportat ca o criminală, [dar] îţi mai acordăm o şansă“), directorul fabricii este un bădăran libidinos, maistrul e afemeiat, alţi angajaţi sînt bătăuşi sau dispar după ce lasă muncitoarele gravide (de altfel, au porecle sau nume caricaturale: Gubalitu, Alendelon, Bichineţ). „Dacă vreuna dintre noi era iubită, nu ajungea aici“, spune o femeie din salonul de spital.

Prin această privire negativă univocă asupra personajelor masculine, Corina Sabău pare că îi substituie pe bărbaţi sistemului totalitar, construind o străvezie fabulă sexistă şi/sau de clasă: bărbaţii, toţi bărbaţii din imediata apropiere a femeilor, se află în poziţii de putere şi sînt doar testosteron, oportunism, prostie şi brutalitate. Se pune, astfel, problema complexităţii şi verosimilităţii personajelor: în viaţa/preajma Ecaterinei chiar nu există nici un singur bărbat, dacă nu demn de luat în seamă ca fiinţă umană, atunci măcar unul căruia să-i pese? Un roman cu mult dramatism pe spaţii mici, dar căruia îi lipsesc nuanţele şi adîncimile, ceea ce îl face, în mod nemeritat, cam schematic.

***

Corina SABĂU

Şi se auzeau greierii (fragment)

…acum e chiar ultima dată, am tărăgănat destul, încerc să mă linişteşc, încă mai am timp să aleg, pot să renunţ şi să mă întorc la moaşă sau pot să-l sun pe doctor, dar nu, mai bine o fac cu mîna mea, mi-a intrat în cap că răul pe care mi-l provoc singură nu-mi poate fi fatal ca răul pe care mi l-ar provoca alţii, Aura a făcut-o cu chinină şi a scăpat, pe coafeza de la Igiena n-am mai văzut-o din seara în care mi-a spus că a aranjat cu un tip să o rezolve, Florinei de la Apretură i-a făcut-o pe masa din bucătărie un medic plătit cu patru salarii, Hermina de la scara B s-a luat după nu ştiu cine care i-a zis că e bună frunza de leandru şi nu mai poate să aibă copii, cumnata Gherghinei s-a lăsat pe mîna unei moaşe şi a murit, iar puterea exemplului, cuvintele Stelei, apa clocotită face miracole, atîtea fete au reuşit cu apă clocotită, dacă nu merge de prima dată mai încerci o dată, dar măcar ştii că o faci cu mîna ta şi nu laşi vreo babă să-ţi perforeze uterul, o să îngroş şi eu şirul acestor femei, următoarea femeie de la Mătasea Populară care o să-şi adune curajul şi o să-şi spună am o inimă puternică, de femeie tînără, o să mă pomenească din bucătăria ei, pun ligheanul lîngă cadă, îmi iau şi paharul de vin şi mă bag înăuntru, mai am cîteva înghiţituri şi-mi revin, Sonia a umplut faianţa cu abţibilduri, cele mai multe sînt cu Vulpea şi Motanul din Pinocchio, Vulpea are jabou şi o coadă roşie, stufoasă, dacă scap o iau şi mergem undeva numai noi două, ce fericită o să fie să intre în cofetării necunoscute şi să se repeadă la prăjiturile Brăduţ din alte oraşe, cînd am întins prosoapele pînă în dormitor mi-am adus aminte ce repede am cedat şi l-am lăsat pe el să achite ratele la apartament, doar sîntem soţ şi soţie, nu vecini de bloc, şi atunci i-am dat dreptate, dar dacă pe carnetele CEC era şi numele meu, poate m‑aş fi simţit mai îndreptăţită să‑mi las sîngele prin casă, am vrut să-i las un bilet, să cheme Salvarea doar dacă hemoragia nu se opreşte şi febra ajunge la 40, ce mi-a repetat Stela de o sută de ori, dar după ce i-am scris mi-am dat seama că-i scriu unui om căruia nu-i pasă, unui om care mi-a zis da’ celelalte femei cum se descurcă, dacă aş şti cum aş face te-aş ajuta, dar de unde să mă pricep la chestii femeieşti, trebuie să-mi ţin ochii deschişi, dacă-i închid o să mă pierd, dacă alte femei au rezistat trebuie să rezist şi eu, nu se poate să fiu mai slabă, dacă treci de un prag n-o să mai simţi nimic, mi-a zis ea şi, într-adevăr, nu mai simt mare lucru şi îmi vine să zîmbesc, inima îmi bubuie în urechi şi-mi aud gîndurile ca într-un difuzor, dar în rest sînt bine, şi din toate gîndurile astea sau ce sînt rămîn cu vocea unei actriţe dintr‑un film prost…

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Meteorologii anunță cod galben  de vânt puternic în 35 de județe ale țării jpeg
Vremea duminică, 15 decembrie. Mai multe județe sunt sub Cod galben de ceață și vânt puternic
Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis duminică dimineața avertizări Cod galben de vânt puternic și ceață pentru mai multe județe din țară.
Mango Mannheim O6 jpg
Fondatorul lanțului de magazine Mango a murit după ce a căzut de pe o stâncă
Fondatorul lanţului spaniol de produse textile Mango, Isak Andic, a murit într-un accident în Spania, a anunţat compania, relatează agenţiile internaţionale de presă. Isak Andic avea 71
Craciun copii jpg
Cum contribuie Crăciunul la sănătatea psihologică a copiilor
Crăciunul este una dintre cele mai îndrăgite sărbători din întreaga lume. Pe lângă luminițele din brad, podoabele și cadourile mult așteptate de la Moș Crăciun, această sărbătoare constituie un prilej de petrecere a timpului în familie și contribuie la menținerea unei stări de optimism și liniște, a
banner Iulia Albu
Iulia Albu, mesaj pentru toți romanii în preajma sărbătorilor de iarnă: „Anul acesta, de Crăciun...”
Sărbătorile de Crăciun sunt un prilej fantastic pentru majoritatea românilor de a se reuni cu familia și persoanele dragi. Cu doar câteva zile înainte, Iulia Albu vine în atenția oamenilor cu sfaturi prețioase. Despre ce este vorba, aflați din rândurile de mai jos.
Scena  mortii lui decebal Eikipedia common jpg
Ranisstorum, ultimul refugiu al regelui Decebal. Unde se afla locul plin de secrete, considerat un oraș sfânt al dacilor
După descoperirea în 1965 a unui monument funerar care oferea informații despre sfârșitul lui Decebal, înfrânt de romani, oamenii de știință au căutat noi indicii despre locul misterios numit Ranisstorum, de numele căruia se leagă moartea regelui dac.
Costică Prisecaru, în lesă cu Emilia Bejan. Captură YouTube
comisia europeana
Bugetul UE: Cine plătește și cine câștigă cel mai mult. Cum stă România
În bugetul UE, națiunile mai bogate din vestul și nordul Europei servesc în principal drept contributori neți, în timp ce membrii Europei Centrale și de Est sunt principalii beneficiari.
Biserica Sf  Nicolae din Demre Antalya Turcia și sarcofagul Sfântului Nicolae Colaj Anadolu Getty Images
Mormântul Sfântului Nicolae, care a inspirat povestea „Moș Crăciun”, descoperit sub o biserică din Turcia
În 2022, arheologii au început săpăturile sub o biserică din sudul Turciei, bănuind că acolo ar putea fi mormântul Sfântului Nicolae. Recent, eforturile lor au scos la lumină un sarcofag de calcar, despre care se crede că a adăpostit rămășițele episcopului ce a inspirat legenda lui Moș Crăciun.
image png
„Am aflat că soția mea a avut cândva o relație cu bărbatul care este acum iubitul mamei ei” - reacția bărbatului când l-a întâlnit pe fostul iubit al soției sale
Faptul că soția sa s-a iubit în trecut cu un bărbat care în prezent este iubitul mamei ei a creat o mare frustrare pentru un bărbat în vârstă de 35 de ani. Cum a reacționat când a aflat și de ce anume se teme?