Crocodilul pederast

Publicat în Dilema Veche nr. 757 din 23-29 august 2018
Crocodilul pederast jpeg

ÔŚĆ Tennessee Williams, Memoriile unui b─âtr├«n crocodil, traducere de Antoaneta Ralian, Editura ART, 2018. 

Tennessee Williams (1911-1983), celebrul dramaturg american, laureat de dou─â ori cu Premiul Pulitzer, ┼či-a publicat memoriile dezm─â┼úate cu c├«┼úiva ani ├«nain┬ştea de moartea sa accidental─â, la 71 de ani, c├«nd s-a ├«necat cu c─âp─âcelul unui flacon de medicamente. Amestecul acesta de glorios ┼či scandalos, de ┼čocant ┼či de mundan, de spectaculos ┼či ridicol se reg─âse┼čte, de altfel, pe fiecare pagin─â a memoriilor sale, printre cele mai distractive pe care le-a┼úi putea citi vreodat─â, mai ales acum, c├«nd vara e pe sf├«r┼čite.

Scriitorul, care altfel s-a bucurat de un succes nebun, pe m─âsura talentului s─âu prolific, m─ârturise┼čte c─â ┼či-a scris memoriile pur ┼či simplu pentru bani ┼či c─â, fiind un tip onest, a ├«ncercat s─â-┼či distreze cititorii povestind cu umor tot felul de indiscre┼úii, mai ales despre via┼úa sa sexual─â, destul de promiscu─â, implic├«nd tot felul de marinari, solda┼úi ┼či vagabonzi (vezi ┼či fragmentul de mai jos, cel mai hetero ┼či mai ÔÇ×cuminteÔÇť, care deschide seria multelor aventuri ┼či scene sexuale gay rememorate cu mult umor). Cu toate astea, Tennessee Williams nu e c├«tu┼či de pu┼úin resping─âtor ┼či are ├«ntr-adev─âr un umor ce ├«mbl├«nze┼čte orice confesiune, oric├«t ar fi de ÔÇ×tareÔÇť. De altfel, ironia ┼či autoironia ├«nso┼úesc toate istoriile sale picante, spuse cu incredibil─â naturale┼úe, f─âr─â s─â lase senza┼úia c─â face exhibi┼úionism de dragul epat─ârii burghezilor. M─ârturise┼čte despre sine c─â este ÔÇ×un clovn, un comediantÔÇť ┼či, ├«ntr-adev─âr, face figura unui entertainer ├«nn─âscut, care nu are nimic de ascuns ┼či care nu regret─â nimic.

Personalitate deopotriv─â exuberant─â ┼či autodistructiv─â, nu se menajeaz─â, via┼úa lui este suficient de scandaloas─â ┼či plin─â de excese pentru a nu putea s─â fie cosmetizat─â oricum, de aceea se livreaz─â pe sine ca pe un personaj complex ┼či atractiv tocmai prin sinceritatea, naturale┼úea ┼či sl─âbiciunile sale: homosexual declarat ┼či m├«ndru de sexualitatea sa, alcoolic ┼či dependent de amfetamine ┼či de barbiturice, depresiv ┼či paranoic, destul de nesigur pe talentul s─âu, dar obsedat de propria oper─â. C─âci, tonic ├«n sinceritatea lui chiar ┼či c├«nd abordeaz─â lucruri triste sau grave, Tennessee Williams vorbe┼čte deschis despre absolut toate problemele pe care le-a avut ├«n via┼ú─â: despre alcoolul, calmantele ┼či drogurile (de regul─â, luate ├«mpreun─â), despre bolile, insomniile ┼či crizele sau instabilit─â┼úile sale psihice, despre rela┼úia foarte apropiat─â cu sora sa bolnav─â psihic (la un moment dat lobotomizat─â), pe care a adorat-o ┼či de care a avut grij─â p├«n─â la final (aceasta fiind, de altfel, cea mai emo┼úionant─â parte din memorii, oricum nu singura) sau despre dragostea pentru Frankie Merlo (cea mai lung─â ┼či serioas─â rela┼úie a sa, care a durat paisprezece ani) dup─â moartea c─âruia a c─âzut ├«n depresie.

Tennessee Williams joac─â mult cartea modestiei (primul lui job a fost de jumulitor de pene la o cresc─âtorie de porumbei) ┼či se prezint─â ca un scriitor dedicat, care munce┼čte enorm ┼či, prin urmare, ├«┼či contabilizeaz─â atent e┼čecurile ┼či se arat─â mereu afectat de critic─â. Se considera ÔÇ×un simplu dactilograf constr├«ns de ├«mprejur─âriÔÇť, iar uneori ├«┼či afirm─â r─âspicat ├«ndoielile: ÔÇ×Nu am senza┼úia c─â a┼č fi un scriitor ├«mplinitÔÇť. Idolii lui erau D.H. Lawrence ┼či, fire┼čte, Cehov, era ├«ndr─âgostit de teatru, despre care spune c─â i-a salvat via┼úa la propriu, dar c─â nu a scris cu adev─ârat dec├«t c├«teva piese bune. Mereu ├«n preajma celebrit─â┼úilor, dintre care mul┼úi ├«i devin ┼či prieteni (Capote, Hemingway, Faul┬şkner, Gore Vidal, Sartre, Carston McCullers, Mishima, Jackson Pollock, Marlon Brando, Greta Garbo, Bette Davis, Elia Kazan, Vivian Leigh, Anna Magnani, Elizabeth Taylor, Visconti ┼č.a.m.d.), nu pare s─â fac─â prea mult caz de celebritate sau de bani, ┼či nici nu e r─âut─âcios cu ceilal┼úi, lucru destul de rar ├«n astfel de c─âr┼úi de memorii scrise de celebrit─â┼úi, unde, de obicei, antipatiile personale scap─â filtrelor.

Memoriile lui Tennessee Williams (traduse acum ceva vreme de regretata Antoaneta Ralian, cu destul─â re┼úinere pe ici, pe colo) s├«nt pove┼čtile de via┼ú─â ale unui om extrem de liber ┼či generos, dar fundamental singur, surprinz─âtor de credincios pentru un libertin vicios (ÔÇ×Nu m-am ├«ndoit niciodat─â de existen┼úa lui Dumnezeu ┼či nu am ezitat s─â m─â rog ├«n genunchiÔÇť), un lupt─âtor cu sim┼úul umorului (negru), modest, dar ambi┼úios ┼či cu o impresionant─â credin┼ú─â ├«n scris, prezent─â de altfel la mai to┼úi marii scriitori din genera┼úia sa. ├Än rest, ÔÇ×c├«te fleacuri inund─â h├«rtia c├«nd ├«ncerci s─â-┼úi poveste┼čti via┼úaÔÇť, exclam─â la un moment dat Tennessee Williams, acest adorabil crocodil de vodevil.

***

Tennessee WILLIAMS
Memoriile unui bătrîn crocodil (fragment)

Prima ┼či ultima mea aventur─â sexual─â cu o femeie s-a ├«nt├«mplat c├«nd mi am reluat studiile universitare, la Facultatea de Teatru a Universit─â┼úii din Iowa, ├«n toamna lui 1937. Fata nu era numai o nimfoman─â autentic─â, ci ┼či alcoolic─â, ┼či s-a dat la mine din senin, m-a asaltat ca un mardeia┼č de band─â. Faptul c─â o pies─â de-a mea era jucat─â la St. Louis mi-a creat ├«n acea toamn─â o aur─â la Iowa. B─ânuiesc c─â asta-i ra┼úiunea pentru care Sally m-a g─âsit interesant, de┼či nu eram deloc un tinerel ur├«t. Aveam o statur─â zvelt─â, de ├«not─âtor, ┼či cataracta din ochiul meu st├«ng ├«nc─â nu ap─âruse. Sally avea un profil de etrusc─â, adic─â fruntea ┼či nasul alc─âtuiau o linie dreapt─â, gura ├«i era c─ârnoas─â ┼či senzual─â, iar respira┼úia ├«i mirosea pl─âcut a bere ┼či tutun. Avea un corp colosal, ├«n special s├«nii, care erau cei mai proeminen┼úi din campus.

├Äntr-o sear─â a ├«mprumutat apartamentul unei prietene cu scopul precis de a m─â seduce. ├Ämi aduc aminte de c├«ntecele vechi care izbucneau din aparatul de radio: ÔÇ×Kiss Me AgainÔÇť, ÔÇ×Embreaceable YouÔÇť, ÔÇ×Oh, Promise MeÔÇť, ┼či a┼ča mai departe, de parc─â le-am fi comandat noi, ┼či cur├«nd ne-am pomenit goi pe canapea, iar eu nu reu┼čeam s─â am o erec┼úie, sub nici un chip, ┼či, deodat─â, mi s-a f─âcut grea┼ú─â de la b─âutur─â, de la ├«ncordarea nervoas─â ┼či de la situa┼úia at├«t de jenant─â. Am fugit la baie ┼či am vomitat, apoi am revenit cu un prosop ├«nf─â┼čurat ├«n jurul ┼čoldurilor, umil ca un c├«ine b─âtut, din pricina e┼ču─ârii testului meu de virilitate. ÔÇ×Tom, ai atins cea mai profund─â din corzile mele sensibile, coarda matern─âÔÇť, mi-a spus Sally.

├Än seara urm─âtoare am condus-o acas─â, la cl─âdirea cu camere de ├«nchiriat ├«n care locuia. Sally purta ni┼čte pantaloni de schi c─âr─âmizii ┼či un pulov─âr alb din care ┼ú├«┼čneau ┼ú├«┼úele ei mari. A stins lumina ├«n sufrageria casei ┼či m a ├«mpins pe canapea. Dezmierd─ârile ei au fost ├«ncununate de un succes s─âlbatic. ┼×i-a deschis fermoarul pantalonilor de schi ┼či am regulat-o f─âr─â m─âcar s─â-mi scot paltonul de pe mine. Am fost ├«ntrerup┼úi de vreo dou─â ori de ├«ntoarcerea altor chiria┼či, dar nimeni nu se sinchisea, pentru c─â era o cas─â dezm─â┼úat─â. Chiria┼čii urcau pe dat─â sc─ârile, iar noi ne ├«ntorceam la ├«nfl─âc─ârata spargere a statutului meu virginal.

Mergea ca uns. Sally schimba ├«ntruna pozi┼úiile, s-a urcat peste mine ┼či a c─âl─ârit pe membrul meu ca pe un cal de lemn ├«n acompaniamentul gemetelor ├«n─âbu┼čite. Nu eram ├«ndr─âgostit de Sally, dar m─â sim┼úeam foarte impresionat de mine ├«nsumi. M-am ├«ntors acas─â mult dup─â miezul nop┼úii. M-am dus direct la toaleta de la ATO. Un frate urina ┼či el acolo, ┼či i-am spus: ÔÇ×Am regulat o fat─â ├«n noaptea asta.ÔÇť ÔÇ×Da, ┼či cum a fost?ÔÇť, m-a ├«ntrebat el. ÔÇ×O, ca ┼či cum a┼č fi regulat Canalul de SuezÔÇť, am r├«njit ┼či m-am sim┼úit b─ârbat ├«n toat─â firea.

946 16 copertaKIWI jpg
Grani╚Ťe
├Äncep├«nd cu aceast─â edi╚Ťie, deloc ├«nt├«mpl─âtor intitulat─â ÔÇ×Grani╚ŤeÔÇŁ, antologia ÔÇ×KIWIÔÇŁ (Editura Polirom, 2022) ofer─â un cuprins interna╚Ťional.
946 17 Morozov jpg
B─ârbatul care iubea femeile
C├«teva femei devin materie literar─â pur─â, ajung├«nd s─â umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autofic╚Ťional─â care e via╚Ťa scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzical─â a lui Boiangiu are c├«rlig ÔÇô e un LP cu multe rico╚Öeuri tematice, s─ârind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner ÔÇô Totul ├«n tot sau marea metamorfoz─â
A╚Öezarea pe soclul tabloului a sculpturii care ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â varianta tridimensional─â a unui segment din pictur─â demonstreaz─â inten╚Ťia artistului de a crea o oper─â susceptibil─â s─â sugereze un spa╚Ťiu ├«n care exteriorul (sculptura) ╚Öi interiorul (tabloul) s├«nt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Via╚Ť─â de cuplu jpeg
Via╚Ť─â de cuplu
Filmului ├«i reu╚Öesc mult mai bine scenele de criz─â, cele ├«n care intensitatea e dat─â pe minus, iar cadrul se las─â m─âturat de un criv─â╚Ť emo╚Ťional.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?