Critica, punte între ficţiune & memorie

Publicat în Dilema Veche nr. 993 din 20 aprilie – 26 aprilie 2023

Ruxandra Cesereanu, Lumi de ficţiune, lumi de realitate, Editura Tracus Arte, 2022.

Între celelalte cărţi de eseistică şi critică ale Ruxandrei Cesereanu, prezentul volum ilustrează probabil formula cea mai aplicată a scrisului său, în materie de comparatism literar şi, implicit, dintr-o perspectivă a tangenţei cu specificitatealiterarului. În plus, studiile reunite aici redau cu fidelitate preocupările recunoscute ale autoarei, pentru domenii ale cercetării precum: postmodernism, onirism, postuman, proza latino-americană/portugheză, memorialistica de detenţie, literatura de sertar, anticomunism, morfologia genului utopic, anarhetip etc. Multe dintre aceste proiecte reprezintă, de fapt, şi o „afacere de familie” ori o „aventură în doi”, împărtăşite alături de cercetătorul şi teoreticianul Corin Braga.

Critica universitară pe care o practică Cesereanu, fără a fi „rece”, e lipsită de colocvialităţi şi pătrunsă de mize didactice, avansînd cu prudenţă la nivel terminologic, fapt asumat inclusiv în notele de subsol ori în apendicele bibliografic care însoţeşte finalul fiecărui studiu. Nu există urmă de diletantism ori nişe care să nu fi fost exploatate metodic şi, cu toate acestea, sentimentul care rămîne este că autoarea cartografiază, în cele din urmă, nu doar fîşii de areal academic, ci şi obsesii personale. De aici derivă, în fapt, o primă calitate a acestui tip de lectură critică, şi anume îndepărtarea de simplele datorii de serviciu care populează, de regulă, genul fad al culegerilor de studii literare de profil. Obiectivitatea impusă de mizele şi de formula discursului academic nu confiscă şi nu compromit pasiunea cu care subiectul se implică, problematizează, ridică semne de întrebare sau reflectă mentalitar asupra prezentului.

Terapia prin „înminunare”

Prin structură, volumul interoghează două lumi teoretic şi programatic „opuse”: universul unor Tolkien, C.S. Lewis, Dimov, Cărtărescu etc., creditînd imaginaţia cu tendinţă, respectiv „lumile de realitate” ale unor I.D. Sîrbu, Herta Müller, Ludmila Uliţkaia etc., întemeiate pe un realism descriptiv, distopic sau antiutopic. Altfel spus, de-o parte, credinţa în literatură, iar de cealaltă, „bătălia pentru memorie”. Un delegat simbolic al lumilor de ficţiune devine, astfel, vocea lui Bastian Balthazar Bux, personajul lui Michael Ende din Momo, prin ostentaţia cu care îşi exprimă „alergia la cărţile care tratează lucruri obişnuite despre oameni comuni”, preferînd doar situările sau plonjările într-o dincolo-de-realitate. De altfel, după ce conotează estetic sincretismul lui C.S. Lewis drept o formă de „creştinism vegetal”, Cesereanu abordează aşa-numitul „complex fantasy”, prin care subînţelege nevoia unei terapii prin artă sau prin arta naraţiunii, pe urmele intuiţiei lui Tolkien privind redescoperirea sensului arhaic al noţiunii de enthusiasmos, supusă între timp unei laicizări deformatoare. Contextualizarea propusă mi se pare extrem de interesantă, în condiţiile esteticilor noir, mizerabiliste ori minimaliste, favorizate de imaginarul (post)douămiist/postuman: „Coloratura patogenă a societăţii contemporane, cu toate viciile ei (demitizarea extremă a valorilor tradiţionale, corupţia, reificarea, malformarea, alienarea etc.), a stimulat dezvoltarea unui «complex fantasy», al cărui scop s-a dovedit a fi acela de a aduce la suprafaţă, din inconştient, apărările pe care acesta le-a construit în scopul unei vindecări aplicate asupra cotidianului, prin imaginaţie programatică”.

Demonstraţia critică a Ruxandrei Cesereanu devine captivantă, conexînd istoria literară şi substratul psihanalitic al analizei hermeneutice, lumile de ficţiune şi lumile de realitate. Amintitul complex devine astfel un impuls spre devoalarea şi revelarea altor forme de realitate decît aceea obişnuită ori ale unei alte ordini a realităţii. Uimirea cathartică teoretizată de criticul englez C.N. Manlove în Modern Fantasy (Cambridge, 1975) este tradusă de cercetătoarea clujeană prin „înminunare”. De altfel, tipul de lectură asumat simbolic prin tripleta Ende – Tolkien – Lewis a avut şi la noi un corespondent cu personalitate, şi anume eseistica speculativă a lui N. Steinhardt. Încă din romanul tinereţii sale iudaice, viitorul monah creştin simţea nevoia unei delimitări igienic-burgheze, din aceleaşi raţiuni terapeutice, de amintitele energii negative, semn că esteticile mai sus pomenite şi rădăcinile lor sînt deopotrivă vechi şi nouă toate.

Imaginaţia cu tendinţă

Dacă 2666, masivul roman al lui Roberto Bolaño, este citit prin filtrele unei veritabile teorii a secundarului, deşi studiul lui Virgil Nemoianu nu este invocat direct aici, iar poeziei lui Dimov îi sînt reliefate dimensiunea şi atmosfera neogotice, impresia lăsată este că ecosistemul etalon al lumilor de ficţiune îl reprezintă aici universul prozei cărtăresciene, mai ales prin trilogia Orbitor şi prin Solenoid. Sînt invocate şi clarificate astfel, cu incontestabil tact pedagogic, „elanul germinativ” şi progresia infinită a lumilor ficţionale prin geometria spiralei, universurile fractalice, labirintice şi complicaţiile gnostice care stau la temelia vizionarismului acestui mare baroc-postmodern al literaturii contemporane. Teza probată este că, în gnoza lui Cărtărescu, cărţile, spaţiile, edificiile devin hărţi craniene, labirinturi iniţiatice ori halucinatorii, mai ales prin tripleta regenerare – metempsihoză – multiplicitate, în descendenţa modelului prozelor eminesciene şi într-o direcţie asemănătoare cu prozele lui Corin Braga. Demonstraţia se sprijină şi pe observaţiile lui Călin Teutişan, care detectează în scrierile lui Braga un „onirism nouăzecist” şi o „arhitectură fractalică a colecţiei de romane şi de jurnale onirice” (Scenarii ale criticii: protagonişti, metode, interpretări, Şcoala Ardeleană, 2021). Acum, cînd a apărut şi Theodoros, cred că autoarea a dobîndit un argument în plus să constate, în cazul lui Cărtărescu, o „nemaiîntîlnită splendoare stilistică a textului şi o voluptate imagistică”.

Între „lumile de realitate”, un coeficient sporit pare a-l deţine universul dramatic al romanului Adio, Europa! de Ion D. Sîrbu, citit ca o distopie balcanică, dar cu avertismentul că mizele acestei arhitecturi narative sînt politice, pînă la transparenţă, în ciuda formulei alegorice sau a parabolei, „demistificînd acut comunismul românesc în toate formele sale barbare, fie că e vorba despre regimul lui Gheorghe Gheorghiu-Dej ori despre regimul lui Nicolae Ceauşescu”. Sînt identificate atît modelele literare europene ale autorului acestui roman al dez-europenizării, de la Swift şi Voltaire la Alfred Jarry, cît şi familia de spirite antiutopice din literatura română postbelică, unde Sîrbu e aşezat în prima linie. Din nou, iese la iveală grija pentru acurateţea terminologică (distopie vs. antiutopie etc.), sprijinită (şi) pe studiile comparatiste ale lui Corin Braga despre morfologia genului utopic, publicate în Franţa, pe cît de valoroase, pe atît de puţin cunoscute la noi ori de-a dreptul ignorate în lumea revistelor useriste. Cum nu am văzut pînă acum vreun dosar academic ori foiletonistic dedicat acestor contribuţii de primă mînă şi care ar fi trebuit tratate ca un eveniment în sine, inclusiv în privinţa a ceea ce Andrei Terian numea „critică de export”, le redau aici măcar titlurile: Le Paradis interdit au Moyen Âgeși La quête manquée de l’Avalon occidentale (L’Harmattan, 2004/2006), Du paradis perdu à l’antiutopieLes antiutopies classiquesPour une morphologie du genre utopique (Classique Garnier, 2010-2018), Archétypologie postmoderne(Honoré Champion, 2019).

Lumile criticului

Cîteva observaţii ar merita făcute, apoi, cu privire la Sîrbu: în primul rînd, cu privire la renegarea Europei dinspre Isarlîk şi, într-o anumită măsură, dinspre vocea lui Desiderius Candid, este interesant cum acest tip de respingere devine aproape o marcă a discursului imagologic la cîţiva dintre interbelicii noştri care apucă deceniul al nouălea, însă nu şi postcomunismul. Ciocnirea puternică dintre marea cultură europeană şi politicile ei contemporane îi reţinea atenţia şi lui Steinhardt, care dezvolta, în fapt, ipoteza unei „agonii” a Europei, în dialogurile sale cu Ioan Pintea, purtate pe versantul anilor ’80. Este surprinzătoare similitudinea dintre „profeţia” personajului central din romanul lui Sîrbu, privind cucerirea Europei de către Asia, în condiţiile unei „suprasaturări” de istorie şi civilizaţie, şi răspunsul dat de Steinhardt întrebării adresate de jurnalistul Zaharia Sîngeorzan, cu privire la cum îşi imaginează anul 2000: „Groaznic. Ca triumful haimanalelor, haidamacilor, teroriştilor, fanatismului fundamentalist. Ţările occidentale devenite ori pe cale de a deveni vasalele statelor din Orientul Apropiat. O anarhie feudală bazată pe violenţă, brutalitate, neruşinare şi înrobirea popoarelor civilizate bolnave de angelism şi laşitate”.

Tocmai de aceea, sînt sceptic în privinţa faptului că autorul romanului Adio, Europa! ar fi fost, în momentul conceperii cărţii, „lucid în privinţa prăbuşirii relativ iminente a regimului comunist”, şi nici nu mi s-ar mai părea, astăzi, atît de „paradoxală” simpatia declarată a autorului pentru ideologia de stînga. Spre exemplu, deşi unii preferă şi acum să ignore, inclusiv din raţiuni politice, slăbiciunea lui Steinhardt pentru anumite forme de socialism (Simone Weil & Co.), ea a fost, totuşi, o realitate. Cît despre paralela propusă cu Maestrul şi Margareta de Mihail Bulgakov, cred că este bine fundamentată, pentru că subiectul critic nu forţează în vreun fel limitele. Paralela se întemeiază strict din perspectiva demonstraţiei nucleului distopic şi a rescrierii respectivei demonologii „hître şi grave” după o reţetă balcanică, turcească, în Adio, Europa!

Studiile critice ale Ruxandrei Cesereanu mai au o calitate: ştiu să se înşurubeze în miezul problematicii culturale extrem-contemporane, sînt preocupate atît de specificitatea conjugării unor episteme literare, precum cele mai sus amintite, dar şi de feminism, studii de gen, studii culturale, detabuizare, limitele erotismului ori „sufletul rus”. Prin complexitatea preocupărilor şi prin deschiderile deopotrivă către lumile de ficţiune şi către cele de realitate, prezentul volum oferă o oglindă fidelă a polivalenţei, specificităţii şi complexităţii unui gest critic, în virtutea indicelui său hermeneutic. Lumile invocate devin (ori sînt, deja) şi lumile criticului.

Adrian Mureşan este critic literar. Ultima carte publicată: Vîrstele subversiunii. N. Steinhardt şi deconstrucţia utopiilor,OMG, 2020.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor.

A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.