Creştinism underground

Publicat în Dilema Veche nr. 1004 din 6 – 12 iulie 2023
image

N. Steinhardt, Corespondenţă, vol. I, ediţie îngrijită, studiu introductiv, note, referinţe critice şi indici de George Ardeleanu, Editura Polirom, 2022.

Între scrisorile cuprinse în primul volum al corespondenţei lui Steinhardt, în îngrijirea ireproşabilă a editorului George Ardeleanu, se remarcă epistolele de tinereţe, trimise amicilor săi bucureşteni Manole Cociu-Costieni şi Charles Gruber. Anumitor cititori probabil că primul aspect care le sare în ochi este limbajul folosit, cu totul neobişnuit pentru cei rămaşi în admiraţie extatică faţă de „monahul de la Rohia”: nu doar vagile indicii ale exceselor de tinereţe ori ale bisexualităţii evreului monden interbelic, ci şi polemicile ori ironiile savuroase. Culeg cîteva mostre de stil epistolar (după care m-aş aştepta, glumind nu foarte mult, ca lumea să dea buzna în librării şi să caute volumul), între care una din august 1938, de la Paris: „Vai de cei pe care viaţa nu-i încîntă, nu-i farmecă, nu-i doare, nu-i ridică, nu-i scoate din sărite, nu-i frămîntă. Sînt morţi. Vai de indiferenţii ăştia. Aici vei spune că eu cad în germanism, mai rău, în Schelling, că fac apologia activismului oarecare. Îi fut mama-n cur lui Schelling, şi nici ţie n-o să-ţi meargă mai bine dacă începi cu astfel de argumente...”.

Altă mostră, august 1936, de la Constanţa: „Dragoste, spuneai că vii şi cu venitul m-am ales. Ce aştepţi? (...) Femeile sînt bune şi calde. Nisipul mării e fin – marea acoperă toate zgomotele cu mugetul ei blînd şi captivant. În patul în care dormi găseşti de obicei urme de rouge pe pernă, nu te întrebi însă de unde vine...”.

În sfîrşit, din Elveţia, noiembrie ’38: „O! cum te fericesc că mai ai puterea de a încerca să fii mojic scriind numele cuiva pe plic fără a pune înainte «M» sau «Dl». Grubere, eşti delicios, te-ai pus cu picioarele în apă rece să afli cum m-ai putea jigni şi ai combinat toate trucurile ca în vremuri bune. Ce-ţi pasă, futu-ţi duminica mă-tii, dacă te amuză îmi poţi scrie cele mai variate Grobichkeiten [grosolănii, germ.], dar caută-le mai subtile (trucul cu numele pe plic, spre pildă, e banal şi răsuflat)”.

Acum, că s-a încălzit atmosfera, să trecem la chestiuni mai serioase.

Sub semnul clandestinităţii

Procedeul hermeneutic prin care inteligenţe speculative şi mistice, precum Simone Weil, Dietrich Bonhoeffer (pastor luteran german, executat de fascişti pentru implicarea în mişcarea de rezistenţă împotriva lui Hitler) ori N. Steinhardt înţeleg să se distanţeze, în anumite situaţii, de nucleul dur al doctrinei creştine şi să-şi rezerve anumite libertăţi interpretative, suspectate de către agenţii intransigenţi ai dogmei drept eretice, presupune efectuarea unor deviaţii ori ajustări, pe care le-aş denumi „implanturi” semantice ori metafizice. Unele dintre acestea pot funcţiona atît ca aggiornamento, ca o actualizare a doctrinei, în contextul problemelor specifice omului contemporan, ca de pildă, infracţiunile spirituale şi redimensionarea unor păcate precum „şantajul” ori „turnătoria”, în cazul lui Steinhardt (probabil pe urmele propriilor traume în raport cu Securitatea).

Altele pot rescrie lucrurile într-o cu totul altă lumină, cu mize total schimbate, ca în cazul relecturii de către Weil a celebrului dicton nou-testamentar, utilizat, aproape excesiv, de către preoţi spre a întemeia însăşi ideea de comunitate bisericească: „Unde sînt doi sau trei adunaţi în numele meu ...”, drept o invitaţie, din contra, la conservarea stării de intimitate: „Iisus a zis doi sau trei. Cînd se adună cinci sau şase începe să domine limbajul colectiv...” (v. Autobiografie spirituală, Humanitas, 2004).

De regulă, efectuarea unor astfel de „implanturi” se produce într-un climat al clandestinităţii religioase. Privită la rece, nota de spectacular a destinului intelectual şi religios al lui Steinhardt se justifică, dincolo de amprenta subversivă, prin cele cîteva scurtcircuitări din subteranele biografiei sale: debutul misterios, plasat sub pseudonim, criza mistică trăită la Interlaken, în Elveţia, ţinută în secret faţă de familie şi prietenii coreligionari, teroarea Holocaustului, concedierea, confiscarea averii şi arestarea de către comunişti, botezul creştin în detenţie, clandestin, la schimbul dintre gardieni, cu unul dintre martori stînd „de şase”, lectura unor cărţi interzise, confiscarea unui manuscris cu valoare testamentară, ascuns pînă atunci şi difuzat în samizdat, interzicerea semnăturii, a „întîlnirilor conspirative” (în jargonul Securităţii) şi a frecventării altor foşti deţinuţi politici, odată cu ieşirea din detenţie, cenzurarea şi ciuntirea textelor, filajul neîntrerupt al subiectului, timp de 30 de ani, retragerea într-o mănăstire şi depunerea voturilor monahale în cadrul unei slujbe nocturne şi secrete, ferită cu succes de ochii Securităţii şi chiar de unii membri ai cinului monahal, cu stareţul ieşit din spital, încă aflat în convalescenţă şi adus de urgenţă doar pentru a onora promisiunea călugăririi înaintea trecerii la cele veşnice etc.

Oriunde am privi, în biografia dramatică a lui Steinhardt, individul este nevoit a se ascunde. Forţat a se situa mereu în răspăr cu ideologiile oficiale, el ilustrează condiţia unui homo absconditus. Fără a elabora o metafizică religioasă originală, Steinhardt procedează în buna tradiţie a sintezei sud-est europene, absorbind şi asimilînd izvoare occidentale de reflecţie religioasă dintre cele mai diverse, cu precădere existenţialiste, anglo-franceze: Gide, Sartre, Chesterton, Wilde, Ionesco, Weil etc. Amprenta existenţialistă este dată inclusiv de asumarea, vizibilă mai ales după detenţie, a propriei apartenenţe la generaţia interbelică, predominant trăiristă: Eliade, Cioran, Sebastian, Blecher, Bogza etc. Fapt probat inclusiv la nivelul discursului mozaicat-livresc din Jurnalul fericirii, metafizica religioasă a lui Steinhardt, deşi născută dintr-o imensă dorinţă de a împărtăşi, de a relaţiona ori de a polemiza, se activează mai degrabă în regim nocturn şi utilizează drept cutii de rezonanţă underground-ul, marginalitatea, glosa, subsolul, categoriile subversiunii.

Convertirea, un subiect tabu

Dintre episoadele biografice mai sus amintite, mai puţin cunoscută este prima criză mistică, cea de la Interlaken, provocată de întîlnirea cu cîţiva tineri englezi dintr-o organizaţie protestantă, aşa-numitul „Grup de la Oxford”. Efectul captivant, redat în corespondenţa cu Charles Gruber, va fi sporit atît de accepţia ecumenică a dialogurilor („căci te poţi ruga de oriunde lui Dumnezeu”), cît şi de efectul de contrast în raport cu „ţara lui Pernod-Vodă”, cu francezii criticaţi acerb pentru viaţa lor frivolă şi pentru indiferentismul lor spiritual şi politic, de dinaintea invaziei lui Hitler. În cele patru scrisori dense, construite în jurul acestei crize mistice, este sugerat „pericolul” unei iminente convertiri: „Cine ştie ce mi se poate întîmpla, protestantismul acesta înflăcărat e periculos, unde mai pui sensibilitatea mea religioasă, mă mişcă, are şi părţi bune, mai bine plec”.

Este, poate, punctul de inflexiune, care indică naşterea unei propensiuni către existenţialism a tînărului burghez, şi care va creşte constant. Tema existenţialistă a ratării (criză rezolvată prin botezul creştin din detenţie) va reveni atît în proiectul autoficţional Eseu romanţat asupra neizbînzii, cît şi într-o scrisoare către acelaşi destinatar, din noiembrie 1938, cu surprinzătoare similitudini în raport cu abordarea „şefului de generaţie” Mircea Eliade: „Poate că m-aş putea obişnui, dragă Grubere, cu ideea că mi-am ratat viaţa, dar ceea ce nu pot suferi, ceea ce e groaznic şi mă apasă e că aparţin unei generaţii ratate în întregime”. Un indiciu important şi simptomatic desprindem din aceeaşi scrisoare, şi anume unul dintre titlurile iniţiale ale romanului apărut postum sub genericul Călătoria unui fiu risipitor (şi, am spune, mult mai potrivit cu substanţa ideatică a cărţii): „de-aia am vrut eu să scriu un roman care să se cheme Anii de Plictiseală, tare mi-e teamă că toate romanele pe care le-aş putea scrie ar trebui să aibă ca motiv plictiseala, ei, asta mă înăbuşă, ăsta e rezultatul pacifismului şi al predicilor, nu e revoluţie (nici pe departe), e aperitivismul, plictiseala, indiferenţa, neintervenţionismul”.

În cea de-a doua scrisoare trimisă de la Interlaken, tensiunea dintre forţele carteziene, centripete, ale onorabilităţii burgheze, şi cele centrifuge, ale entuziasmului creştin-protestant, atinge cota cea mai înaltă, făcînd loc unei sfîşietoare şi, deopotrivă, surprinzătoare mărturisiri de credinţă: „Gruber tată, trec prin clipe grele... Eu cred mai curînd că îţi închipui că sînt ca în Thomas Mann, îmi place să mă duc la templu, umblu demn pe stradă şi gust şi îmi place că sînt bisericos, e frumos. E adevărat, aşa e. Dar să ştii că nu e numai atît, nu e... Partea nostimă e că chiar cred, realmente, total – cu tine sînt sincer, mă Gruber, nu ajunge să credem abstract, ce-ar fi să facem ceva?”.

Simptomatic pentru această destăinuire rămîne caracterul ei secret, ascuns, în fapt, o critică indirectă la adresa artificializării şi instituţionalizării excesive a credinţei, de astă dată în iudaism (se va convinge, mai tîrziu, de universalitatea lor): „Gruber, scrisorile mele din Interlaken se pun într-un tiroir secret, să nu dea care cumva niscaiva Valentin de ele. Ce crezi, Valentin nu crede deloc în Dumnezeu? Nu crede, mă, Dumnezeu e totul”. Ajuns la Montreux, revine cu insistenţă asupra confesiunii mistice, socotită a rămîne tabu: „Eşti singurul om căruia îi pot scrie, am fost nevoit să fug, eram cît pe aci... Vai de mine, cu coreligionarii mei nu pot vorbi, a fost nevoie să dau de un irlandez ca să pot vorbi cu un om de Dumnezeu, simplu, sincer şi real”.

Cea de-a patra scrisoare pe această temă se încheie întrucîtva premonitoriu, potenţialitatea şi disponibilitatea pentru convertire a subiectului se vor păstra în anticameră: „Degeaba vorbesc eu de una şi de alta, nu pot uita Interlakenul, nu-l voi uita niciodată, Gruber, sînt atît de nenorocit, de sincer, de simplu, de adînc nenorocit, am pierdut atît de mult... Mă înţelegi? Am avut atît de aproape de mine pacea sufletească şi-am părăsit-o”. În scrisorile următoare, efectele acestei crize mistice se extind, intrînd (savuros) în rezonanţă inclusiv cu concepţiile social-politice ori estetice ale subiectului: „De altfel, am aflat ce sînt, sînt nu numai un om modern, ci un modernist... Ştii că am plecat din Bucureşti ca adversar al concepţiei tragice şi eroice a vieţii, rahat, sînt din inimă partizanul ei convins şi hotărît”.

Adrian Mureşan este critic literar. Ultima carte publicată: Vîrstele subversiunii. N. Steinhardt şi deconstrucţia utopiilor, OMG, 2020.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.