„Cred că un om curios este un om mai bun” - interviu cu Amos OZ

Publicat în Dilema Veche nr. 419 din 23-29 februarie 2012
„Cred că un om curios este un om mai bun”   interviu cu Amos OZ jpeg

Este unul dintre cei mai importanţi scriitori israelieni de astăzi şi, totodată, unul dintre cei mai activi combatanţi ai mişcării "Peace Now", care pledează de peste patruzeci de ani pentru soluţia împărţirii teritoriului vechii Palestine în două state - Israel şi Palestina. La sfîrşitul acestei luni, Amos Oz se va afla la Bucureşti. Luni, 27 februarie, la Ateneul Român, va avea loc un dialog între Amos Oz şi Gabriel Liiceanu. A doua zi, la ora 11, scriitorul israelian va primi titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii Bucureşti, urmînd ca de la ora 17, la Librăria Humanitas Kretzulescu, să participe la lansarea seriei de autor "Amos Oz" a Editurii Humanitas Fiction. Înainte cu cîteva zile de vizita sa la Bucureşti, l-am sunat pe Amos Oz la Arad, localitatea de la marginea deşertului Nagev unde locuieşte din 1986, şi am înregistrat un interviu din care redăm aici un fragment.


Domnule Amos Oz, sînteţi foarte preocupat de detalii în romanele dumneavoastră. De ce sînt detaliile aşa de importante pentru literatura pe care o scrieţi şi cum v-aţi deprins să fiţi atent la ele?

De mic copil am fost un mic spion. Întotdeauna am fost atent la oameni, la întîmplări. Chiar şi atunci cînd eram numai un băieţel, dacă intram într-o încăpere mă uitam cu atenţie în jur, ca un mic detectiv, încercînd să asimilez, să-mi fixez tot ce era acolo, totul despre oamenii de acolo, felul cum erau îmbrăcaţi, felul cum vorbeau şi se mişcau. Mă fascinează aceste detalii şi găsesc că sînt o sursă de nesfîrşite descoperiri.

Acum cîţiva ani aţi publicat Poveste despre dragoste şi întuneric, o carte despre viaţa dumneavoastră, a părinţilor şi a strămoşilor dvs. În ce măsură este această carte ficţiune şi în ce măsură este o carte autobiografică?

Eu cred că nu există o graniţă clară între ficţiune, invenţie, amintire, imaginaţie, reconstituire, fantezie, vis... Toate acestea sînt topite în Poveste despre dragoste şi întuneric. Unele lucruri mi le-am amintit, pe altele le-am reconstituit, pe altele le-am inventat sau mi le-am închipuit.

De ce aţi simţit nevoia să scrieţi o carte autobiografică?

Era timpul să mă împac cu părinţii mei. Ani de zile am fost foarte supărat pe amîndoi. Pe mama am fost supărat fiindcă s-a sinucis. Pe tata am fost supărat că a pierdut-o. Chiar şi pe mine am fost supărat fiindcă m-am gîndit că dacă mama m-a părăsit înseamnă că eram un băiat foarte rău. Ani de zile am ţinut supărarea în tăcere. N-am vorbit despre ai mei cu actuala mea familie, n-am vorbit deloc despre vechea mea familie. Şi apoi, după mulţi ani, mi-am dat seama că mînia mi-a trecut şi le-a făcut loc curiozităţii, milei şi empatiei. Acestea sînt cele trei forţe principale, cele trei motoare ale Poveştii despre dragoste şi întuneric: mila, curiozitatea şi empatia.

În romanul dvs. Să cunoşti o femeie, cineva spune despre personajul principal, Yoel, că este un mincinos care nu minte. Cum vine asta – un mincinos care nu minte?

Asta înseamnă că, fără să spună vreo minciună vreodată, mincinosul care nu minte îi face pe oameni să-l creadă altfel decît este, să-i atribuie calităţi care de fapt nu-l caracterizează. El îi lasă pe oameni, mai ales pe femei, să-şi facă iluzii, fără să-i mintă vreo clipă. Doar prin felul cum se poartă.

Este prozatorul un mincinos care nu minte?

Uneori, da.

Dar dumneavoastră?

Uneori, da.

Sînteţi implicat de ani buni în mişcarea israeliană „Peace Now“ („Pace acum“). Care e relaţia dintre scriitorul Amos Oz şi activistul pentru pace Amos Oz?

Pe biroul meu din Arad am două pixuri: unul albastru şi unul negru. Unul e ca să-mi scriu poveştile, celălalt – ca să le spun guvernelor să se ducă la naiba, asta fac prin articolele mele. Şi niciodată nu încurc pixurile. Cînd simt impulsul de a scrie o poveste, nu mă interesează să-mi impun vreo idee sau vreo soluţie politică. Sînt foarte dornic să spun povestea. Atît. Iar nevoia de a povesti este o nevoie primară, fundamentală, ca nevoia de a visa, ca nevoia de dragoste. Toţi avem nevoie să spunem şi să auzim poveşti. Articolele, eseurile şi activitatea mea politică au apărut din mînie de cetăţean. Îmi scriu toate articolele cînd sînt furios. Dacă nu sînt furios, nu scriu nici un articol.

Ce succese aţi avut ca activist pentru pace?

E foarte greu de măsurat impactul activităţii mele de militant pentru pace. Atunci cînd colegii mei şi cu mine am început, în urmă cu mai bine de patruzeci de ani, să pledăm pentru un compromis între Israel şi Palestina şi pentru soluţia împărţirii în două state vecine, eram foarte, foarte puţini. Atît de puţini, încît am fi putut să ne ţinem adunările naţionale într-o cabină de telefon public. Astăzi, majoritatea israelienilor acceptă soluţia împărţirii în două state. Dar acesta nu e succesul meu, ci rezultatul unor palme dure ale realităţii pe feţele israelienilor şi ale palestinienilor.

În Cum să lecuieşti un fanatic aţi scris că aţi devenit expert în Fanatism Comparat copilărind în Ierusalim. Ce e un fanatic, ce numiţi dvs. un fanatic?

Un fanatic e un semn de exclamare ambulant. Un fanatic este un bărbat sau o femeie care ştie toate răspunsurile şi nici măcar nu-l/n-o interesează întrebările. Un fanatic este întotdeauna înnebunit să încerce să te schimbe pentru binele tău. E mai interesat de tine decît de sine. Pentru că are o personalitate foarte săracă şi superficială. Deci e un mare altruist. Întotdeauna încearcă să-i schimbe pe ceilalţi. Şi dacă nu reuşeşte să-i schimbe, îi omoară.

Majoritatea oamenilor, dar nu şi dvs., cred că trăim într-o lume împărţită în buni şi răi. Cum încercaţi să convingeţi pe cineva că nimeni nu are dreptate şi, în acelaşi timp, fiecare are dreptate?

Răspunsul, într-un singur cuvînt, este curiozitatea. Sînt un mare susţinător al acestei trăsături. Cred că un om curios este un om mai bun decît un om care nu este curios. Cred chiar că un om curios este un amant mai bun decît un om care nu este curios. Curiozitatea cred că este un antidot puternic împotriva fanatismului.

Aţi mai spus şi că soluţia de a rezolva un conflict este compromisul. Pentru cei mai mulţi oameni compromisul este un semn de laşitate. Ce numiţi dvs. compromis?

Pentru mine cuvîntul „compromis“ este sinonim cu cuvîntul „viaţă“. Unde e viaţă, e compromis. Iar antonimul compromisului nu este integritatea, nici idealismul. Opusul compromisului este fanatismul şi moartea.

Ca expert, ce soluţie aveţi pentru a vindeca un fanatic?

Mi-ar fi plăcut să inventez pilule cu umor şi să conving lumea să le ia, fiindcă n-am văzut niciodată un fanatic cu simţul umorului şi n-am văzut niciodată pe cineva cu simţul umorului devenind fanatic, decît dacă şi-a pierdut simţul umorului. Aşa că, dacă aş reuşi să conving pe toată lumea să ia pilula mea cu umor, aş fi candidat la Premiul Nobel pentru medicină, şi nu pentru literatură.

V-aţi gîndit că aţi putea fi un fanatic combatant împotriva fanatismului?

Întotdeauna există acest pericol. Încercînd să lupţi împotriva fanatismului, te poţi îmbolnăvi tocmai de fanatism. Poţi deveni un fanatic antifanatic. Dorindu-ţi cu ardoare, la rîndul tău, să-i schimbi pe ceilalţi.

O să veniţi pentru a treia oară în România. Ce aşteptări aveţi de la această vizită?

Cea mai mare aşteptare se leagă de ocazia de a mă întîlni cu cititorii mei, cu colegii mei scriitori şi intelectuali din România, dar în primul rînd cu cititorii. Şi, de asemenea, de a le auzi întrebările, de a încerca să le răspund. Îmi place foarte mult să mă întîlnesc cu cititorii mei. 

Puteţi asculta întregul interviu cu scriitorul Amos Oz luni, 27 februarie, de la ora 11,30, la Radio România Cultural, în emisiunea Timpul prezent. 

a consemnat Adela GRECEANU

Foto: Colin McPherson

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

 Kyriakos Mitsotakis
Grecia spune că își va apăra drepturile legale în Marea Egee
Ministerul de Externe al țării a spus că „Turcia are dreptul deplin de a-și proteja interesele prin orice mijloace legale, cu condiția fundamentală ca să accepte normele dreptului internațional”.
INSTANT CIUCA CARBURANT 003 INQUAM Photos Octav Ganea jpg
Ciucă: Probabilitatea ca Rusia să folosească arme nucleare este una mică
Premierul României susține că probabilitatea ca Federația Rusă să folosească arme nucleare este „una mică”, explicând că decizia de a folosit asemenea instrumente într-un conflict nu este una politică și nu aparține unei singure persoane.
Atac cu rachete la Harkov FOTO EPA-EFE
Pană uriașă de curent în Harkov, după bombardamentele ruse
Guvernatorul regiunii a informat despre atacuri şi a precizat că ruşii au folosit rachete sol-aer S-300 - un tip de armă cu precizie mai redusă, cu care trupele Moscovei atacă frecvent infrastructurile ucrainene

HIstoria.ro

image
Care este importanța strategică a Insulei Șerpilor?
De mici dimensiuni, având doar 17 hectare, Insula Șerpilor are cu toate acestea o importanță geostrategică semnificativă. Controlul insulei și al apelor înconjurătoare afectează toate rutele de navigație care leagă Ucraina de restul lumii.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.