Colecționarul de rit vechi

Publicat în Dilema Veche nr. 807 din 8-14 august 2019
Colecționarul de rit vechi jpeg

● Natalia Semenova, André Delocque, Colecționarul. Povestea lui Serghei Șciukin și a capodoperelor sale pierdute și regăsite, traducere din limba franceză de Silvia Colfescu, Editura Vremea, București, 2019, 264 de pagini, din care 16 de ilustrații. 

Din cînd în cînd, o problemă frămîntă mințile formatorilor de opinie: este compatibilă etica răsăriteană influențată de creștinismul ortodox cu dezvoltarea modernă a societății, cu productivitatea ei economică atît de necesară unui progres satisfăcător de competitiv? Tema e veche și probabil datează încă de dinainte ca Max Weber să o fi conturat așa de precis în a sa Etica protestantă și spiritul capitalismului. Dar am descoperit recent premisele unei reformulări a problemei. Și ele, la rîndul lor, pornesc de la observația că și Estul ortodox ar fi avut parte de propriul „protestantism“, pe care s-a clădit o etică a unui capitalism răsăritean.

S-a întîmplat în Rusia în secolul al XIX-lea, odată cu avîntul celei mai de succes părți a negustorimii – a „cupeților“, cum li s-a spus, într-un mod devenit nouă familiar prin termenul de epocă al „precupeților“. Acești ruși sînt însă tocmai urmașii celor ce s-au opus reformei patriarhului Nikon din secolul al XVII-lea, descendenții schismei din vremea țarului Alexei. Morala lor strictă, predispoziția către munca susținută, solidaritatea lor extinsă de la cea de sectă la cea de castă și breaslă, au constituit – ca și la protestanți – cheia succesului. După 1850, familii de „stiliști“ ruși precum Șciukin, Morozov, Riabușinski, Tretiakov sau Soldatenkov au devenit cel puțin la fel de influente și bogate ca și cele aristocratice. Povestea unei astfel de familii din Kupiecestvo, noua clasă a tîrgoveților ruși liberi, ne-iobagi, este detaliată într-o carte publicată recent și la noi: Colecționarul. Povestea lui Serghei Șciukin și a capodoperelor sale pierdute și regăsite.

Cheia cărții, tăietura ei interpretativă, nu ține neapărat de sociologia religioasă. Aceasta e doar o discuție subsidiară. Volumul se ocupă în principal de descrierea constituirii colecției de tablouri și obiecte de artă a fraților Șciukin și de destinul ulterior al acesteia. Există o similitudine frapantă a contrastelor dintre apariția germenilor morali ai capitalismului pe teren rus-ortodox și apariția pasiunii pentru arta avangardistă pe teren „stilist“. Dar așa a fost. Serghei Șciukin, om de afaceri de succes, a colecționat, pînă la instalarea bolșevicilor, zeci de tablouri de Monet, Renoir, Gauguin, Degas, Matisse, Picasso, Cézanne sau Van Gogh. Era expert în textile și în contracte în lumea alunecoasă a comerțului oriental, dar mergea regulat la Paris, unde își dezvoltase un fler ascuțit pentru pictorii, în special impresioniști, aflați în curs de afirmare și încă subapreciați de cercurile autohtone. Achizițiile lui și ale fraților săi vor constitui – alături de cele ale fraților Tretiakov și ale fraților Morozov – fala muzeelor sovietice. Occidentalii care le-au vizitat ulterior nu își dădeau seama cum de avea URSS așa ceva. Dar explicația e simplă. După venirea comuniștilor, Serghei a plecat din Moscova și și-a lăsat aici tablourile, iar Dimitri, fratele lui, care a rămas în țară pe lîngă comorile sale, a primit permisiunea de a deveni paznic la muzeul pe care l-a construit și l-a umplut de exponate. Ulterior, activiștii culturali au permutat colecțiile, au amestecat tablourile, dar ceea ce a rămas neschimbat, și anume simpla lor existență între granițele țării, a avut același impact constant.

În mic, și la noi există povești similare de la instalarea comunismului la București, cum ar fi cea a muzeului Zambaccian. În acest caz, fondatorul colecției a ajuns la o înțelegere cu statul român așa încît așezămîntul lui să supraviețuiască. Dar pasiunea pentru colectarea operelor de artă are multe expresii. De la capătul celălalt al zonei occidentale, din Lumea Nouă, îmi vin în minte alte exemple. Primul este „Casa Loma“ din Toronto, conacul în stil gotic-european construit de omul de afaceri Henry Pellatt la începutul secolului XX. Chiar dacă nu are colecții de artă comparabile cu cele strînse de cupeții ruși menționați, locuința este, pentru Canada acelei vremi, o operă de artă în sine. Iar al doilea exemplu este cel al muzeului Morgan din New York, constituit în jurul fabuloasei biblioteci private a finanțistului J.P. Morgan, întinse de jur-împrejur pe trei niveluri într-o încăpere cît un naos de catedrală. În timp, colecționarul american i-a adăugat bibliotecii ediții princeps rare, manuscrise literare sau simfonice ale unor autori vestiți, obiecte de artă sumeriene, egiptene sau creștine vechi de mii de ani, tablouri și icoane de mare valoare. Prin Șciukin și Morgan, prin acest gen de preocupare pentru ceea ce e dincolo de strictețea lumii afacerilor, protestantismul occidental și „protestantismul“ rus par să își dea mîna. 

Ionuţ Iamandi este jurnalist la Radio România Actualităţi.

Povestea Casei Afis Coperta png
Autobiografie: „Povestea Casei Paleologu”, un eseu despre educație
Editura Fundației Paleologu a publicat recent o autobiografie intelectuală semnată de Theodor Paleologu și, totodată, un eseu despre educație și un manifest pentru inițiativele independente în acest domeniu vital.
Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semnează un eseu despre educație și modul în care o practică de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a pătrunde în universul istoriei culturale a cunoscutei clădiri din strada Armenească 34, construită în 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, şi Emilia, cea de-a treia lui soție, un parcurs creionat din povești recuperate și amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Granițe
Începînd cu această ediție, deloc întîmplător intitulată „Granițe”, antologia „KIWI” (Editura Polirom, 2022) oferă un cuprins internațional.
946 17 Morozov jpg
Bărbatul care iubea femeile
Cîteva femei devin materie literară pură, ajungînd să umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autoficțională care e viața scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzicală a lui Boiangiu are cîrlig – e un LP cu multe ricoșeuri tematice, sărind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner – Totul în tot sau marea metamorfoză
Așezarea pe soclul tabloului a sculpturii care înfățișează varianta tridimensională a unui segment din pictură demonstrează intenția artistului de a crea o operă susceptibilă să sugereze un spațiu în care exteriorul (sculptura) și interiorul (tabloul) sînt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat în timp record în ediție românească în colecția ANANSI
„Cea mai tainică amintire a oamenilor” de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat în 2021 cu Prix Goncourt, cea mai importantă distincție literară din Franța, a apărut recent în ediție românească, la mai puțin de jumătate de an de la anunțarea premiului în Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
„Am vrut să ștergem granița dintre real și virtual, dintre obiect și reflexie” – interviu cu membrii echipei H3, creatorii instalației „Explorers of the Multiverse”, prezentată de IQOS la Romanian Design Week
Instalația interactivă „Explorers of the Multiverse” este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sînt invitați la un proces de autocunoaștere.
Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?