Cine va scrie literatură pe Marte?

Publicat în Dilema Veche nr. 669 din 15-21 decembrie 2016
Cine va scrie literatură pe Marte? jpeg

Întrerupem programul de recenzii convenţionale ale cărţilor deja scrise pentru a ne întreba cine va scrie cărţile viitorului, despre cine vom scrie atunci şi despre ce vor fi acele cărţi. În 2026, cînd pămîntenii vor coloniza planeta Marte, va (mai) scrie vreunul dintre ei literatură? Acei oameni plecaţi să moară pe Marte vor simţi ei nevoia, vor căuta consolare citind elegii adunaţi în jurul generatorului de oxigen precum altădată oamenii peşterilor în jurul focului? Şi ce fel de literatură îi va interesa: se vor întoarce nostalgic la mituri şi epopei antice, vor prefera literatura memorialistică sau SF-ul în jurul căruia trăiesc? Şi ce tradiţii literare vor recupera, dat fiind că musulmanilor nu li se dă voie, cel puţin momentan, să plece pe Marte din motive religioase – General Authority of Islamic Affairs and Endowment a Emiratelor Arabe Unite a emis o fatwa împotriva locuirii pe Marte, considerată drept ne-islamică: „Această călătorie reprezintă o formă de sinucidere care nu poate fi justificată de islam.“ Dar pe Terra cine va fi scriitor peste un deceniu şi ceva? Dacă vi se pare cumva că întrebările acestea sînt fanteziste, premature ori hazardate, să dezvoltăm.

Într-un eseu mai vechi din The New York Review of Books, intitulat „The Writer’s Job“, criticul Tim Parks spunea că odată ce, la începutul secolului XX, oamenii n-au mai citit pur şi simplu poeme şi romane, ci s-au apucat să le şi studieze, s-a născut ideea că, de vreme ce poţi analiza scrisul cuiva, poţi scrie tu însuţi: „La jumătatea secolului, costurile de publicare au scăzut în mod considerabil, astfel că numărul de cărţi de ficţiune şi de poezie publicate anual a explodat (în jur de 100.000 de titluri de ficţiune se publică anual numai în limba engleză), profiturile scriitorilor s-au împărţit, iar preţurile cărţii au scăzut. S-a ajuns la situaţia în care puţini scriitori vînd cea mai mare parte din cărţi în timp ce cea mai mare parte de scriitori vînd puţine cărţi.“ În lume există, astăzi, aproximativ un milion de scriitori. Statistic, unul din 7000 de oameni scrie cărți de literatură şi pentru fiecare dintre marii autori cunoscuți de toată lumea, în jurul a 50 de nume, să zicem, există cam 20.000 de scriitori necunoscuți publicului larg. Spune Tim Parks: „Lumea s-a deschis, cărţile călătoresc tot mai departe şi se traduc mai repede decît niciodată. Procesul selecţiei naturale îi favorizează pe acei scriitori al căror stil şi conţinut depăşesc uşor graniţele. Succesul creează imitatori. Mulţi. Şi nimeni nu poate citi tot. Cu toate astea, premiile internaţionale continuă să ne spună care este romanul anului, cine este cel mai mare scriitor.“ Dar nu despre dimensiunea notorietății internaționale în literatură vreau să vorbesc, ci, de fapt, despre natura autorului de literatură din viitor.

Ca şi cum scriitorii umani n-ar fi fost de-ajuns, experimentele literare din acest an indică tot mai clar o anume direcţie. Un program japonez de Inteligenţă Artificială (IA) a devenit coautorul unui roman de mici dimensiuni care a trecut de preselecţia Premiului Nikkei Hoshi Shinichi. (Pînă la urmă, romanul scris de IA n-a cîştigat marele premiu, dar deocamdată vorbim doar de o primă încercare.) E vorba de un roman autoreferenţial, de o scriere metanarativă, al cărei titlu este Ziua în care un computer scrie un roman (sau, în original, Konpyuta ga shosetsu wo kaku hi). IA a scris romanul în colaborare cu echipa savantului Hitoshi Matsubara de la Future University Hakodate: oamenii au selectat lexicul şi au stabilit structura, dar IA a „scris“, a compus romanul în autonomie. Hoshi Shinichi Literary Award este primul premiu deschis şi aplicanţilor non-umani, din cele 1450 de manuscrise înscrise, 11 fiind opere „semnate“ de IA: „Am fost surprins de cît de bine structurat este romanul Ziua…; însă e adevărat că are mari probleme cu descrierea personajelor“, a spus Satoshi Hase, romancier SF aflat în juriu. Aşadar, omul a creat deja tehnologie care va crea cîndva literatură.

Dar dacă relaţia dintre tehnologie şi roman este abia la început, poezia a avut de-a face cu ştiinţa dintotdeauna. Poeţii au folosit dintotdeauna imaginarul ştiinţific pentru a construi imaginarul metaforic. Şi fizica, şi metafizica depind fiecare de metaforă: „A pune împreună idei din sfere diferite pentru a crea ceva nou, a vedea structuri şi a le traduce într-un alt limbaj înţeles de oricine – cei mai buni poeţi şi oameni de ştiinţă pot face asta“, spunea Robim Lamboll, doctorand în fizica celulelor solare. De altfel, Zayani Bhatt amintea, la începutul verii, în Financial Review, despre cum, în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, tratatele ştiinţifice erau scrise în forme poetice pentru că poezia era considerată atunci limbajul intelectului şi al viitorului. În 1984, lucrarea The Detection of Shocked Co/Emission a fizicianului J.W.V. Storey a apărut în publicaţia The Proceedings of the Astronomical Society of Australia sub forma unui poem cu 38 de strofe, spre iritarea colegilor cercetători. Iar în 2012, grupul de poeţi/performeri Inky Fingers a organizat un eveniment poetico-ştiinţific în care performerul Harry Baker (cîştigător al mai multor competiţii internaționale de slam poetry) a compus poeme folosind limbajul geofizicii, iar poetul Ruth Aylett a avut ca partener de confruntare în rime o roboţică pe nume Sarah.

Neurocercetătorii au descoperit că poezia activează zone din creier, precum cortexul cingular posterior şi lobul median temporal, responsabile cu introspecţia, şi că poezia creşte activitatea cerebrală în emisfera dreaptă, o zonă asociată cu memoria autobiografică, ajutîndu-l pe cititorul/ascultătorul de poezie să reflecteze asupra propriei experienţe. Neurocercetătorii cred că poezia clasicilor, spre exemplu, ar fi mai utilă decît cărţile motivaţionale. Într-un alt studiu, cercetătorii de la Universitatea din Liverpool au descoperit că lectura din Shakespeare sau din Wordsworth activează zone mai extinse şi mai complexe, şi pe o durată mai îndelungată, ale creierului decît lectura unor poeţi moderni. De aceea, e cu atît mai remarcabil faptul că, într-un experiment, o pereche de macaci a reuşit să transforme în realitate ceea ce multă vreme a fost o ipoteză a probabilităţii, şi anume au reuşit să bată la maşina de scris un sonet shakespearian nu epuizînd numărul infinit de permutări şi combinaţii lexicale (conform teoriei, moştenite încă de pe vremea lui Aristotel, a maimuţei care are în faţă infinitul – The Infinite Monkey Theorem), ci sub influenţa unor unde magnetice controlate de un computer.

Rezumînd, după ce animalul a evoluat în om ajungînd să creeze artă şi să inventeze tehnologie, omul, la rîndul lui, a ajuns să influenţeze, prin tehnologie, un animal ajutîndu-l să reproducă artă şi, mai mult decît atît, a scos din ecuaţie factorul organic, creînd IA capabilă să creeze artă (chiar dacă, deocamdată, cu puţin ajutor de la om şi în parametrii stabiliţi de acesta). Poate că, pînă la urmă, oamenii vor fi prea ocupaţi cu munca pentru a mai scrie literatură pe Marte, însă vor avea IA care să se ocupe cu inefabilul poetic în medii ostile vieţii.

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Avertismentul lui Lucescu după România - Ucraina: a atras atenția asupra unui detaliu crucial
Un foarte bun cunoscător al fotbalului ucrainean a analizat partida de la Munchen.
image
Cine este românul care a murit în luptele din Congo. Tatăl tânărului de 22 de ani: „A zis că e pentru ultima dată”
O misiune s-a dovedit fatală pentru ieșeanul Petru Sam, în vârstă de 22 de ani. Aflat în Republica Democratică Congo, tânărul a murit sâmbătă, 15 iunie, după ce a fost ținta unei rachete trase de gruparea M23.
image
Val de ironii la adresa lui Iohannis după ce a felicitat naționala României la finalul meciului cu Ucraina: „Ce miracol, unii au rămas fără glas, iar alții au prins glas”
După victoria obţinută de tricolori împotriva Ucrainei, cu scorul de 3-0, luni, în Grupa E de la EURO 2024, Klaus Iohannis a postat pe Facebook un mesaj în care a felicitat naţionala de fotbal a României. Postarea sa a fost primită însă cu ironii pe rețeaua de socializare.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.