Cecil Pantazi & Co.

Publicat în Dilema Veche nr. 625 din 11-17 februarie 2016
Cecil Pantazi & Co  jpeg

● Călin Torsan, Ulcele pe uluci, Casa de pariuri literare, 2015.

Călin Torsan (n. 1970) este unul dintre cei mai originali scriitori de la noi. Prozator aşa-zis minimalist, trezorier la Muzeul Ţăranului Român şi muzician experimentalist (activează în trupe precum Einuiea, Nu & Apa Neagră şi Avant’N’Gard), Călin Torsan este un tip deopotrivă harnic şi creativ. La Casa de pariuri literare a publicat două romane, unul mai bun decît altul: O zi. Ultima (2011) şi Plasterca (2013), şi numai în ultima jumătate de an a înregistrat două albume cu două proiecte diferite, altele decît cele obişnuite: o mînă de boabe cu grupul abuabua şi zigzag cu grupul multumult. Ulcele pe uluci este al doilea său volum de proză scurtă (după Şcoala de mucenici, 2005) şi se înscrie în acelaşi univers al prozei punk, absurd-comice, în care ar mai putea fi cuprinşi şi autori precum Alex Tocilescu, Silviu Gherman sau Mitoş Micleuşanu (întîmplător sau nu, şi aceştia implicaţi în proiecte muzicale alternative).

Subintitulat „miniaturi cu smalțul la vedere“, acest volum de 54 de proze scurte şi foarte scurte, omogen prin tematica şi stilistica sa, precum şi prin cele cîteva personaje recurente, pare un roman din mai multe bucăţi şi fragmente. Deşi pare că deţine mijloace modeste (unele proze sînt extreme de scurte, au doar cîteva fraze), cartea cartografiază un spaţiu familiar în stranietatea lui, populat cu personaje de mucava, comice în desfăşurările lor, uneori chiar şi puţin tragice. Cum spune autorul însuşi vorbind despre natura acestei cărţi: „ceva de rîsu-plînsu. Un volum plin de nebuni și ciudați, dar și de copii. Politicieni, artiști, afaceriști, elevi și profesori își dau mîna într-o horă a unirii nu foarte circulară. Mulți scriitori cu idei devin personaje, dar nici textele nu se feresc să o facă“.

Ca şi în celelalte cărţi ale sale, Călin Torsan face literatură din nimic, textele sale fiind mai mult pre-texte, mici naraţiuni în care stilistica e mai importantă decît intriga. Din doar cîteva fraze creează o situaţie, un personaj sau un dialog – secvenţe ale unei umanităţi mărunte pe care deseori o abandonează cu aceeaşi uşurătate. Etichetat drept minimalist, Călin Torsan este, de fapt, un fantast şi un umorist, un scriitor deopotrivă livresc şi absurd, cu un acut simţ al detaliilor neobişnuite. Prozele sale sînt populate cu tot felul de „ciudaţi, dar şi copii“, printre ciudaţi numărîndu-se mai ales scriitorii, personajele predilecte ale cărţii, alături de, aşa cum sugerează autorul însuşi, textele în sine, stranii entităţi autonome, ale căror mecanisme misterioase deopotrivă fascinează şi amuză, indiferent de subiect (care, în cele mai multe cazuri, este derizoriu sau, oricum, greu de aproximat).

Cecil Pantazi, un fel de Monsieur Plume, este unul dintre scriitorii necitiţi de nimeni care revin în aceste proze. Citind o biografie a lui Chopin, are revelaţia aceluiaşi destin de geniu insuficient recunoscut în timpul vieţii; dar toţi ceilalţi scriitori din preajma lui Cecil Pantazi sînt admirabil de rataţi: în căutarea originalităţii, unul dintre ei înlocuieşte fiecare cuvînt cu definiţia de dicționar, un altul reinventează toate cuvintele, altul colează din opere clasice (aşa cum un jurnalist îşi însuşeşte articolele lui Eminescu actualizîndu-i lexicul), manuscrisul altuia trece prin atîtea redactări încît devine ilizibil, un scriitor uitat este readus în discuţie cu prilejul unei descoperiri ştiinţifice care face din el un vizionar, un altul rescrie la infinit, şi tot mai idiot, prima frază a unei cărţi astfel niciodată începute… Se află, poate, în aceste satire-parabole-anecdote, o încercare de demistificare a literaturii – aşa cum proza „Listă de subiecte pentru cîteva posibile cărţi“ este un exerciţiu în siajul lui Mircea Horia Simionescu. Sub aceeaşi influenţă şi poate în aceeaşi notă a persiflării destinului strălucit, multe din pre-textele lui Călin Torsan mizează pe comicul onomastic. Uneori e suficient numele personajului pentru ca proza respectivă să aibă o intrigă derizorie (feminista Ceremónia Futunpic, ministresa Ana Fabet, balabusta Ninette Nucă, criticul Demetrei-Sîmbotin, meteorologul Etereu Juvală, dacologul Stînjenel Roare sau doctorul Atenaid); una dintre proze constînd doar în strigarea catalogului – Cicerone Lăcustă fiind personajul-elev emblematic pentru universul absurd al şcolii.

Fanteziile satirice, farsele, parabolele anecdotice, prozele comic-absurde de limbaj ale lui Călin Torsan sînt scrise impecabil, cu o ştiinţă a frazării care face din fiecare text un spectacol harmsian (unul dintre personaje „pare alcătuit dintr-o neaşteptată întocmire de atomi“). Într-un an din păcate slab pentru proza scurtă, Ulcele pe uluci rămîne un OZN literar.

P.S. În timp ce alţi recenzează Solenoidul, Daniel Cristea-Enache publică în nr. 5 al României literare, pentru a treia oară (după Timpul şi 22), un articol tendenţios despre mine pornind de la dezbaterea „Jurnalismul cultural în epoca new-media“ ţinută la Iaşi în toamna lui 2014 (!). De altfel, numărul mare de publicaţii la care colaborează D.C.-E. este invers proporţional cu ideile sale, dovadă recenziile pe care le republică, cu minime intervenţii, uneori şi de patru ori, sau cărţile sale, majoritatea culegeri de articole şi interviuri. În această a treia reluare a opacităţilor sale de acum doi ani, D.C.-E. continuă să mă citeze trunchiat, eronat şi în afara contextului, îmi răstălmăceşte vorbele încercînd să convingă lumea, în mod stupid, că aş avea „gîndire agresivă, primitivă, aculturală“. Cert e că nu-mi pasă ce scrie, despre mine sau despre oricine altcineva, acest avatar al lui Bogdan Duică, critic de mîna a doua (vezi broşura Lyrica Magna dedicată poeziei lui Nichita Stănescu, Curtea Veche, 2010), traseist publicistic şi troll literar pe Facebook. Nu voi intra niciodată în vreo polemică cu D.C.-E.; e sub standardele mele - aceasta fiind prima şi ultima dată cînd îi acord aproape 200 de cuvinte într-un colţ de revistă.

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

*****

Călin TORSAN
Ulcele pe uluci (fragment)

Institutul. Înşir salutări, mătăniile mele de zi cu zi. De mai mulţi ani, cu o fîşie de stofă atîrnîndu-mi de gît şi cu un porc prelucrat sub formă de geantă, mă prezint la slujbă ca un butuc pregătit pentru gura sobei. Am ajuns la birou. Ca nou venit, primul lucru ce te întîmpină aici este mirosul. Puţinii vizitatori ne întreabă cum de putem trăi într-o asemenea hazna. Ne-am obişnuit. Cu ce nu se obişnuieşte omul? Al doilea amănunt izbitor pentru un străin sînt rafturile cu eprubete, cred că sînt vreo două mii. Cele mai multe goale. În cîteva aşteaptă suspensii colorate sau cianuri otrăvitoare. Orga cu două mii de tuburi naşte muzica orelor noastre de muncă. După un deceniu de Institut, chiar şi oamenii mi se par eprubete.

În urmă cu trei ani activitatea m-a transformat în erou. Totul a pornit într-o seară, după ce îmi adormisem copiii în faţa televizorului. Se uitaseră la Tom şi Jerry. Era episodul cînd sorbeau alternativ dintr-o licoare stranie care le micşora dimensiunile. Mi-a intrat atunci cuiul realizării unei poţiuni asemănătoare, capabilă să restrîngă substanţele organice indiferent de starea lor de agregare. Visam ca forma fizică şi proporţiile să nu fie modificate. Asta vrea să spună că, dacă i s-ar fi administrat unei vaci bălţate cîteva picături în nutreţ, ea urma să se micşoreze într-un fel ce-i păstra petele în aceleaşi locuri şi coarnele tocite la fel. M-am chinuit mult atunci. Pierdusem nopţi, slăbisem ca dracu’, ajunsesem în pragul divorţului…

În sfîrşit, a sosit şi ziua cea mare! Eforturile fuseseră uitate… Conta numai faptul că exista acidul eutrapolideic beta-carbonatat prin dubla nitrare a acetilsulfatului de magneziu impur 2%. Mai mult, că era ingerabil şi reuşea să diminueze tot ce întîlnea în cale. Primele fiinţe micşorate au fost cîteva balene, pentru a fi studiate mai uşor în laborator… Dar se putea ajunge foarte repede la abuzuri asupra omului. Ţi-ai fi micşorat duşmanii după bunul plac, fără posibilitatea de a le oferi antidot. Pe ăsta nu-l descoperisem încă. Aşa că utilizarea acidului a fost restricţionată printr-o legislaţie adoptată în regim de urgenţă. Repercusiunile puteau fi dramatice: cum ar fi arătat, în plin conflict, armata americană stropită cu asemenea agheasmă?

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.