Ce mai rămîne din povești

Publicat ├«n Dilema Veche nr. 912 din 30 septembrie ÔÇô 6 octombrie 2021
Ce mai rămîne din povești jpeg

ÔŚĆ Richard Kearney, Despre pove╚Öti, traducere de Carmen Mu╚Öat, Editura Tracus Arte, 2020.

ÔÇ×Pe m─âsur─â ce ├«naint─âm ├«n lumea cibernetic─â a celui de-al treilea mileniu, unde realitatea virtual─â ╚Öi comunica╚Ťiile digitale fac legea, descoperim tot mai mul╚Ťi sus╚Ťin─âtori ai viziunii apocaliptice potrivit c─âreia am atins nu doar sf├«r╚Öitul istoriei, ci chiar ╚Öi pe acela al pove╚Ötii. Aceast─â atitudine pesimist─â fa╚Ť─â de noua cultur─â cibernetic─â ╚Öi mediatic─â este dezb─âtut─â deopotriv─â de critici de st├«nga (Benjamin, Barthes, Baudrillard) ╚Öi de dreapta (Bloom, Steiner, Henri). Concluzia lor e c─â am intrat ├«n era civiliza╚Ťiei simulacrului lipsit de profunzime, care d─âuneaz─â artei povestirii. Trivializarea intimit─â╚Ťii ╚Öi a vie╚Ťii private, la mod─â ├«n cultura popular─â ÔÇô de la talk-show-urile de televiziune la Chat Rooms de pe Internet ÔÇô, pare s─â epuizeze nevoia uman─â fundamental─â de a relata ceva cu sens ├«ntr-o structur─â narativ─â. Ni se spune c─â nu exist─â nimic acum care s─â nu poate fi m─ârturisit imediat unor str─âini anonimi ┬źde oriunde┬╗, cele mai t─âinuite sfere ale experien╚Ťei fiind reductibile la transparen╚Ť─â ╚Öi proximitate maniacal─â de tip voyeuristic. Nara╚Ťiunea devine tot mai superficial─â, mai consumerist─â ╚Öi mai departe de existen╚Ťa concret─â... ├Ämpotriva acestor profe╚Ťi ai sf├«r╚Öitului lumii, ├«mi men╚Ťin p─ârerea c─â, departe de a st├«rpi nara╚Ťiunea, noile tehnologii ale imagina╚Ťiei virtuale ╚Öi digitale ar putea dezv─âlui noi moduri de a povesti, de neimaginat ├«n culturile tradi╚ŤionaleÔÇŁ (s.m.) ÔÇô a╚Öa ├«╚Öi deschide Richard Kearney (n. 1954), filozof irlandez, discipol al lui Ric┼ôur ╚Öi Levinas, acest eseu despre geneza ╚Öi func╚Ťiile nara╚Ťiunii.

Publicat ├«n 2002, eseul con╚Ťine trei studii de caz (unul literar, Daedalus al lui Joyce, unul psihanalitic, Dora lui Freud, ╚Öi unul cinematografic, Schindler al lui Spielberg) ╚Öi trei analize ale unor nara╚Ťiuni na╚Ťionale (Roma, Britania ╚Öi America), toate remarcabile din punctul de vedere al construc╚Ťiei ╚Öi func╚Ťiei narative. Aten╚Ťia mea se opre╚Öte ├«ns─â asupra unui aspect, relevant pentru felul ├«n care pove╚Ötile ╚Öi nara╚Ťiunea s-au transformat ├«n vie╚Ťile noastre ├«n aceast─â epoc─â marcat─â profund de tehnologia digital─â ╚Öi de social media, aspecte pe care Richard Kearney (doar) le intuia ╚Öi le anticipa ├«n eseul lui de acum dou─â decenii, cit├«nd o serie de teoreticieni ├«ntre timp mor╚Ťi cu to╚Ťii.

De-a lungul eseului s─âu, Richard Kearney ├«╚Öi manifest─â constant ├«ncrederea ├«n apari╚Ťia unor posibilit─â╚Ťi narative alternative, care vor prelua func╚Ťiile pove╚Ötii (mitice, mimetice, cathartice, practice ╚Öi etice) pe alte c─âi, ├«n alte medium-uri, prin forme noi de expresie. Nume╚Öte ├«n trecere programele inteligente care pot crea artificial pove╚Öti, dar despre elementele narative preluate ╚Öi modificate de re╚Ťelele sociale nu spune nimic pentru c─â la ├«nceputul anilor 2000 acestea ├«nc─â nu existau. Nici dou─âzeci de ani mai t├«rziu, situa╚Ťia este fundamental alta: existen╚Ťa ne este narat─â ├«n timp real de re╚Ťelele sociale, omniprezente datorit─â micilor computere la purt─âtor numite telefoane mobile inteligente, care abia ele au condus la ÔÇ×trivializarea intimit─â╚Ťii ╚Öi a vie╚Ťii privateÔÇŁ ╚Öi au modificat radical ÔÇ×nevoia uman─â fundamental─â de a relata ceva cu sens ├«ntr-o structur─â narativ─âÔÇŁ, formele de expresie fiind predominant vizuale ╚Öi/sau reductive (tweet-ul, emoji-ul, gif-ul, mema, hashtag-ul, story-ul, live-ul ╚Ö.cl.). C├«t despre func╚Ťiile nara╚Ťiunilor (mitice, mimetice, cathartice, practice ╚Öi etice) ├«n social media, ╚Öi acestea au suferit metamorfoze semnificative.

Pe c├«nd Kearney scria acest eseu, ├«n Japonia se publicau deja romane pentru telefonul mobil: peste o sut─â de romane (nara╚Ťiuni lungi ale c─âror fraze nu dep─â╚Öeau num─ârul maxim de caractere ale unui SMS) erau publicate ├«n print, altele doar online. Deep Love de Yoshi (povestea unei escorte feminine care contracta SIDA), primul roman de acest fel, a atins v├«nz─âri ├«n print de 2,6 milioane de exemplare, fiind ulterior transformat ├«ntr-o serie de televiziune, desene manga ╚Öi film. Dintre cele mai bine v├«ndute zece romane ale anului 2007 ├«n Japonia, jum─âtate erau romane de telefon mobil, ÔÇ×cell phone novelÔÇŁ fiind ├«ns─â un fenomen preponderent asiatic.

Un program de Inteligen┼ú─â Artificial─â, tot japonez, a devenit coautorul unui roman de mici dimensiuni care a trecut de preselec┼úia Premiului Hoshi Shinichi, primul premiu literar deschis ┼či aplican┼úilor non-umani. Romanul autoreferen┼úial Ziua ├«n care un computer scrie un roman a fost scris de AI ├«n colaborare cu o echip─â de la Future University Hakodate: oamenii au selectat lexicul ┼či au stabilit structura, dar Inteligen╚Ťa Artificial─â a ÔÇ×scrisÔÇŁ romanul ├«n autonomie. S-a eliminat astfel exclusivitatea factorului organic din imagina┼úia literar─â transformat─â ├«ntr-un algoritm de varia┼úii, iar ├«ntrebarea formulat─â de Kearney devine ├«nc─â ╚Öi mai legitim─â: ÔÇ×Computerele pot s─â copieze ╚Öi s─â simuleze, dar r─âm├«ne valabil─â ├«ntrebarea dac─â pot crea la fel ca imagina╚Ťia narativ─â omeneasc─âÔÇŁ. Pot crea, dar ce ├«nseamn─â la fel? Kearney intuie╚Öte r─âspunsul, iar despre asta ├«n episodul urm─âtor, c├«nd vom aduce ├«n discu╚Ťie o alt─â carte de teorie.

TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimu╚Ťe, muzic─â ╚Öi baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana ├«nt├«i, cu un narator de v├«rsta a treia, ce graviteaz─â ├«n jurul unor teme precum nostalgia tinere╚Ťii, muzica, erotismul, totul ├«nv─âluit ├«ntr-o folie de ÔÇ×unheimlichÔÇŁ care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul coresponden╚Ťei
O cu totul alt─â carte fa╚Ť─â de aceea, ╚Ötiut─â tuturor, din 1978, este actuala edi╚Ťie, definitiv─â, a ÔÇ×Romanului epistolarÔÇŁ dintre I. Negoi╚Ťescu ╚Öi Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te sup─âra, frate
ÔÇ×Fr├Ęre et s┼ôurÔÇŁ r─âm├«ne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu tr─âiri rezonabile ÔÇô ├«ns─â╚Öi lipsa de m─âsur─â a pasiunilor sf├«r╚Öe╚Öte prin a fi ÔÇ×rezonabil─âÔÇŁ, necesar─â ÔÇô ╚Öi moral─â burghez─â.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album ├«n limba matern─â ce le ofer─â mai mult spa╚Ťiu de manevr─â pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Rom├ónii au votat Destina┼úia Turistic─â a anului 2022. Ora┼čul care a c├ó┼čtigat marele titlu
Capitala Moldovei a c├ó┼čtigat premiul publicului, rom├ónii fiind cei care au votat online, pe www.destinatiaanului.ro. Premiul Juriului a fost acordat Bra┼čovului.
image
O t├ón─âr─â ┼či-a dorit o noapte de vis ├«n compania unui ÔÇ×Don JuanÔÇŁ. Idila s-a transformat ├«n co┼čmar
O t├ón─âr─â care credea c─â va tr─âi o noapte de vis al─âturi de un a┼ča-zis ÔÇ×Don JuanÔÇŁ s-a trezit a doua zi ca dintr-un co┼čmar. B─ârbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada ├«nchis─â de ANPC din cauza mizeriei ┼či a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protec┼úia Consumatorilor din Municipiul Bucure┼čti a constatat un mod defectuos ├«n desf─â┼čurarea activit─â┼úii Patiseriei/cofet─âriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune ├«n pericol via┼úa ┼či s─ân─âtatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
├Än prim─âvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a c─ârui gazd─â era Betty Crocker, devenit─â o emblem─â a emisiunilor de acest gen ╚Öi un idol al gospodinelor de peste Ocean. Pu╚Ťin─â lume ╚Ötia c─â Betty nu exista cu adev─ârat, ci era doar o pl─âsmuire a min╚Ťilor creatoare ale postului de radio.
image
ÔÇ×UverturaÔÇŁ r─âzboiului austro-turc din 1715-1718
R─âzboiul turco-vene╚Ťiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut ╚Öi drept R─âzboiul Austro-Turc din 1715-1718, sau ÔÇ×R─âzboiul lui Eugeniu de SavoiaÔÇŁ, este primul din seria r─âzboaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol ├«i scria Elisabetei c─â otomanii ├«ncercaser─â pe data de 28 s─â ias─â din Plevna lupt├ónd ╚Öi construind un pod peste r├óul Vid, ├«n zon─â desf─â╚Öur├óndu-se b─ât─âlii cumplite. Carol s-a ├«ndreptat imediat ├«n acea direc╚Ťie, ├«n timp ce ├«mp─âratul se dusese ├«n centrul dispozitivului.