Castelul. Varianta Ţiţeica

Publicat în Dilema Veche nr. 422 din 15-21 martie 2012
Un jurnal impersonal jpeg

Trebuie să recunosc, îmi plac spitalele. Dintre toate oraşele în care am locuit sau prin care am trecut, le ţin minte cu adevărat doar pe cele cărora le-am vizitat şi spitalul. Orice spital – la limită, chiar şi un home medicalisé, o policlinică de cartier, urgenţele. Nu le caut şi nu intru din pură curiozitate. Se întîmplă însă, prin forme destul de transparente de hazard obiectiv, să ajung la spital mai des decît mi-aş dori. Nu dezvolt, fapt e că n-am plecat vreodată din ţară fără complexe asigurări medicale şi, mai nou, fără albăstriul „card european de asigurări de sănătate“. Îmi face bine să-l ştiu frumos aşezat în portofel, nu doar cu un număr de identificare personal, ci şi cu unul instituţional: carevasăzică există o instituţie care... în caz de... va face şi, mai ales, va drege.

Nu mi l-am procurat însă de la început, fiindcă am şi eu tabieturile mele: anumite companii mai sigure, bareme maximale, servicii clare şi detaliate. În plus, cardul e gratuit, lucru riscant în chestiuni importante, oricum greu de acceptat fără verificări suplimentare. Anul trecut însă, după investigaţii sumare, mi-am luat cardul albastru. Casa Naţională de Asigurări era, pe atunci, în Vitan, într-o clădire din aia cu geamuri fumurii, apărută peste noapte şi în care lucrurile se mişcă straniu, ca în toate instituţiile româneşti care suferă îmbunătăţiri bruşte şi în care fondurile nu apucă să umple formele. Nici prin cap nu mi-a trecut, după ce am lăsat un dosar stufos cu adeverinţe plus cartea de muncă prin care-mi dovedeam vechimea „în cîmpul muncii“, că voi primi vreodată cardul. L-am primit însă la uşă, prin curier, dar nu l-am folosit la vreun spital, aşa că nu pot să vă spun dacă funcţionează.

Funcţionează, nu funcţionează, îl foloseşti, nu-l foloseşti, îţi place, nu-ţi place, el trebuie reînnoit o dată la 6 luni. Aşa încît, anul trecut am mai trecut o dată prin Vitan, doar ca să aflu că CNAS – filiala mea – s-a mutat pe strada Gheorghe Ţiţeica. N-am ajuns atunci, căci programul e ca la ministere, pînă la 14,30. A doua zi, m-am dus la „sediul Ţiţeica“, undeva prin Floreasca, zonă extraterestră nu doar pentru Cărtărescu, care a locuit acolo în timpuri imemoriale... Clădirea, leită cu cea din Vitan, părea, printre casele de cartier, căzută de pe Marte: imense spaţii fumurii, lifturi cu senzori, toalete impecabile, marmură pe jos, loc pentru decolări interspaţiale. Doar cafenea n-aveau. La etajul doi, într-o cameră generoasă, se primeau actele: trei „domni“ strigau periodic „următorul“, în timp ce în faţa uşii, la 2 cm de prag, se bulucea o grămadă de „petenţi“ agitînd foi, fotocopii, formulare.

Zilele trecute am ajuns iar în castelul kafkian din strada Ţiţeica, unde lucrurile au evoluat previzibil. Pentru ca oamenii să nu mai rătăcească aiurea (ca „vagabondul“ lui Kafka, nu-i aşa, care făcea pe arpentorul) prin ampla clădire care-ar putea găzdui un mall, s-a inventat un „serviciu de informaţii“, supravegheat vultureşte de un „păzitor al pragului“ – un domn înalt, în uniformă, care nu te lasă nici măcar să arunci o privire în interior. Stai la coadă, ordonat, apoi pătrunzi. Faci doi paşi şi aştepţi respectuos ca unul dintre „domni“ să ridice privirea. Ai tăcut, ridică o sprînceană spre tine: pui întrebarea, ţi se spune ce ştiai, dar uitaseşi ca prostu’, ce ţi-ar fi putut spune, scurt, „păzitorul pragului“ dacă n-ai fi rîs de el. A rîs cu tine, dar te-a lăsat să aştepţi la coadă. Iei liftul, rătăceşti în continuare, că şi etajul doi e complicat, ajungi, cînd nu te mai aşteptai, la biroul „Carduri europene“, unde totul e ca acum şase luni: trei funcţionari covîrşiţi de responsabilitate, grămada expandată în jurul pragului prin care sigur trece curent electric. Formularul? Altă inovaţie, se cumpără de la „serviciul fotocopii“, pînă anul trecut era gratuit. Ce să facem, doamnă, ăştia greşesc şi cer formulare peste formulare, ce sîntem noi, serviciu de alfabetizare?! îmi zice un alt domn. N-ar strica, mă gîndesc, şef de serviciu l-aş pune pe „păzitorul pragului“ care-mi face cu mîna peste coada pe care o păzeşte: Ha, ha, nu ştiaţi că vă trebuie formular? Păi dacă n-aţi întrebat la informaţii...

Intru din nou în biroul final (pe dulap e o cutie pe care scrie RAI – card european) după orele 14, cît să mă simt vinovată. Depun actele într-o tensiune surdă, dar gratuită, n-am nici o siguranţă că voi primi vreodată cardul, am venit cam tîrziu, mi se spune. Cu toate astea, cînd ies în strada plină de cîini mă simt învingătoare. Îi deranjasem rău pe „domnii“ de la CNAS, mai trebuia doar să-mi amintesc exact epilogul poveştii, autodenunţul, cum ar zice dl Cosaşu: „Ce om trebuie să fie acela care nu respectă asta! Mă rog, trebuie să fii un om cum e K.! Unul care trece peste orice, peste respectul legii, ca şi peste considerentele umane fundamentale, cu aceeaşi indiferenţă obtuză şi aceeaşi somnolenţă, unul căruia nu-i pasă că face aproape imposibilă distribuirea actelor şi că dăunează renumelui casei, unul care provoacă acest lucru nemaivăzut, ca domnii exasperaţi să se apuce să se apere singuri, şi, după ce au arătat o stăpînire de sine inimaginabilă la muritorii de rînd, să pună mîna pe sonerie ca să ceară ajutor pentru a-l izgoni pe altminteri de nezdruncinatul K. Ei, domnii, să ceară ajutor!“. 

P.S. Traducerea romanului Castelul de Franz Kafka îi aparţine doamnei Mariana Şora.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ce sunt armele nucleare tactice și de ce a ordonat Rusia efectuarea de exerciții
Ministerul rus al Apărării a anunțat luni că armata va efectua exerciții cu arme nucleare tactice - fiind pentru prima dată când un astfel de exercițiu este anunțat public de Moscova, relatează Independent.
image
Generația Smartphone. A explodat numărul elevilor cu probleme de învățare. Creierul copiilor, otrăvit de timpul petrecut în fața ecranelor
Numărul copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 70.000. Și vorbim despre datele oficiale. Neoficial însă, avem mult mai mulți elevi cu astfel de probleme, iar una dintre cauze este timpul exagerat petrecut de aceștia în fața ecranelor.
image
Ce mâncăm după Paște. De ce să ne ferim de ciorbă, preferata românilor
După abuzurile culinare de Paște, trebuie să revenim la un stil de viață echilibrat. De câte ori mâncăm pe zi? Câtă carne consumăm? Ținem post intermitent? Cum ar trebui să arate micul dejun, prânzul și cina? - sunt întrebări la care a răspuns nutriționistul Nicolae Hâncu

HIstoria.ro

image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.
image
La un pahar de vin cu Dej. Când comuniștii români vorbeau, pe șleau, despre crimele lui Stalin
Congresul Congresul al XXII-lea al PCUS consfinţeşte oficial victoria lui Nichita Hurşciov asupra concurenţilor stalinişti. După reculul provocat de Rebeliunea din Ungaria, destalinizarea din 1956 capătă un nou avînt.