Cartiere şi autoturisme de altădat’

Publicat în Dilema Veche nr. 766 din 25-31 octombrie 2018
Cartiere şi autoturisme de altădat’ jpeg

● Andrei Pandele, Bucureştiul mutilat, cu fotografii de Andrei Pandele, Dan Vartanian, Dan Dinescu, Sorin Vasilescu, Peter Derer, Şerban Lăcriţeanu, Andrei Bîrsan, Nic Hanu, Radu Ştefănescu, Editura Humanitas, 2018. 

„Ca arhitect, am aflat mai devreme despre intenţiile lui Ceauşescu de a «sistematiza» oraşul. Am vorbit cu cîţiva prieteni, ne-am gîndit să facem relevee fotografice. Nu era însă posibil în timp util. De altfel, fotografierea era formal interzisă; şi în plus nu se găseau filme. M-am decis atunci să înregistrez viaţa oraşului avînd în fundal repere urbane ameninţate cu dispariţia. Interesat de evoluţia «lucrărilor» de mutilare şi de efectul lor asupra locuitorilor zonei, am revenit de numeroase ori, încercînd să fixez pe peliculă impresii directe. În 1983-84 mă prefăceam că doar mă plimb prin cartier… Organele m-au oprit în repetate rînduri. Nu făceam nimic ilegal, însă activitatea mea li se părea dubioasă. Legitimaţia de ziarist sportiv m-a scos de cîteva ori din încurcătură… Deşi făcute la întîmplare, demolările se desfăşurau urgent. Revenind în acelaşi loc după o săptămînă, nu mai găseam o anume casă“, povesteşte în loc de prefaţă arhitectul, urbanistul şi fotograful Andrei Pandele (n. 1945), căruia îi datorăm, prin albumele sale, imaginea unui Bucureşti mutilat de un dictator vanitos, anxios şi incult.

Cu complicitatea unora dintre arhitecţi, Ceauşescu a demolat, în prima jumătate a anilor ’80, nu mai puţin de şase kilometri pătraţi din centrul istoric al oraşului, adică 20.000 de proprietăţi (60.000 de familii au fost forţate să se mute la bloc), 19 străzi şi aproximativ 30 de monumente istorice şi clădiri de patrimoniu: biserici, mănăstiri, sinagogi, muzee, hanuri, hale, spitale, stadioane, altele fiind salvate prin translatare datorită unui arhitect pe nume Eugen Iordăchescu de la Institutul Proiect Bucureşti.

„Din ordinul unui tiran primitiv şi megaloman, în Bucureşti s-a demolat pe timp de pace mai mult decît au distrus două războaie mondiale plus două cutremure mari (cele din 1940 şi 1977). O suprafaţă imensă din oraşul istoric a fost rasă de pe faţa pămîntului. «Marele Conducător» dorea să transforme tîrgul patriarhal şi Micul Paris al bunicilor noştri într-un Phenian utopic. Să dărîme întregul oraş şi să înlocuiască vechile clădiri cu decoruri de operetă“, mai scrie cu vădită amărăciune şi ciudă Andrei Pandele, ale cărui cîteva pagini aşezate în loc de prefaţă la acest album fotografic (urmate la final de cîteva consideraţii tehnico-legislative asupra distrugerii patrimoniului) sînt suficiente ca să-ţi dea imaginea mentală a dezastrului ştergerii memoriei unui oraş. Aproape 200 de fotografii alb-negru, realizate de nouă fotografi, sînt mărturia felului cum arătau cartierul Uranus şi împrejurimile sale, cum au fost distruse şi, în cele din urmă, ce orori au fost construite în loc. Există şi o secţiune cu fotografii de la cutremurul din 4 martie ’77, eveniment care l-a inspirat pe Ceauşescu, folosindu-l ca pretext pentru planul său urbanistic distructiv, plus o secţiune cu imagini de stradă din aşa-zisa „Epocă de Aur“. Un album deopotrivă fascinant şi înfiorător, ca orice corp mutilat. 

16 coperta2 jpg jpeg

● Albert Vrăbiuţă, Dacia 50. Autoturismul, cu fotografii de Albert Vrăbiuţă şi texte de Ana-Cristina Irian şi Valentin Maier, Editura Omnia Photo, 2018. 

„Pe o peliculă de film alb-negru, mai multe maşini aşezate pe două benzi parcurg în zigzag drumul care duce direct de pe ecran către privitor. Pe un fundal sonor metalic, cu sunet de trompetă, o voce ne anunţă: «Start în proba de inteligenţă şi creaţie! Pe şoselele ţării a demarat în val triumfal primul autoturism românesc!» Se derulează imagini din interiorul Uzinei de Autoturisme Piteşti acolo unde, spune vocea, «pe benzile de montaj se încheagă într-o cadenţă de unul la 12 minute autoturismul românesc, cu o producţie anuală de 40.000 de bucăţi».“ Secvenţa descrisă în prefaţa acestui album fotografic, scos cu ocazia semicentenarului, este din anul 1968, cînd, pe 20 august, ieşea pe poarta fabricii primul autoturism Dacia, modelul Dacia 1100, „noul născut al industriei“. Era, de fapt, un Renault 8 cu motor Sierra de 46 CP fabricat, sub licenţă Renault, exclusiv din componente franţuzeşti. Pînă în anul 1999, cînd Renault a preluat Dacia, închizînd astfel cercul, au fost fabricate două milioane de autovehicule de toate tipurile.

Textul care deschide albumul, în variantă bilingvă română-engleză, este atent documentat şi oferă nenumărate informaţii şi cifre, unele mai surprinzătoare decît altele pentru cei care, ca şi mine, n au fost preocupaţi pînă acum de istoria automobilismului în România. Nu ştiam de Dumitru Văsescu, un pionier al constructorilor de automobile, care prin 1875 circula pe străzile Parisului şi Bucureştilor cu un automobil cu aburi construit de el însuşi. Sau: primul examen oficial de conducere a avut loc pe 10 ianuarie 1908, din ordinul prefectului Poliţiei Capitalei, testul constînd în verificarea capacităţii şoferului de a frîna la aruncarea unui sac cu fîn în faţa maşinii. Sau: primul autocamion adus în ţară, în 1911, era destinat transportului butoaielor cu bere de la fabrica Bragadiru. Sau: industriaşul Malaxa a produs, la Reşiţa, în 1946-1947, şi o serie mică de autoturisme. Sau: primul autobuz românesc a fost construit în 1955 la Uzina „Vulcan“ din Bucureşti şi purta numele de M.T.D., de la „Mao Tze Dun“. Sau: în anul 1965, populaţia României deţinea un număr de 9261 de autoturisme, toate din import. Sau: în anii ’70, Dacia 1300 a fost exportată, 30% din totalul producţiei, în cincizeci de ţări din Europa, Asia, Africa, America de Sud şi de Nord, sub nume precum Denem, Delta şi Aro Familia. Istoria autoturismului prezentată de Irian şi Maier cu multe detalii şi note (plus citate din scriitori ca Adriana Bittel, Adrian Oţoiu, Ioana Nicolaie sau regizorul Alexandru Tatos) oferă şi elemente de cercetare antropologică în genul celor făcute de Irina Nicolau: înscrierea pentru cumpărare cu o perioadă de aşteptare de la trei la cinci ani, restricţionarea benzinei şi a circulaţiei în anii ’80, recuzita canistră-furtun-pîlnie din portbagaj, sau husele îmblănite – abţibilduri – mileuri – cap de schimbător de viteze – căţelul de jucărie care dădea din cap – prelata ş.a.

Altfel, albumul reuneşte fotografii cu 26 de autoturisme Dacia, imagini de ansamblu şi detalii (o minigalerie cu acestea poate fi vizualizată pe site-ul revistei noastre), realizate de fotograful Albert Vrăbiuţă pe străzile Bucureştiului în perioada 2016-2017. Fotografiile sînt însoţite şi de note de teren, mici istorii orale culese de fotograf de la proprietari sau vecinii de stradă. Un album informativ şi nostalgic despre un autoturism transformat de comunism în ideal şi simbol.

AV jpg
Oameni și poze
Autoarea abordează voci narative surprinzătoare, de la intelectuali și corporatiști la gospodine cu blog de gătit, de la soții ratate bovaric la scriitori călătorind bezmetici pe șosele între lansări de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la înaintașii lui (Chaplin, bunăoară) și a înțeles că hazul ar putea să ne ducă ceva mai aproape de adevărul negru, învăluindu-ne ca o protecție și-apoi abandonîndu-ne în ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradiție din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) plusează cu programe mai spectaculoase și expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre și imagini – interviu cu artistul vizual Ana TOMA
„Recitesc cartea de cîte ori e nevoie pînă se conturează o imagine mentală care să surprindă atmosfera volumului în ansamblu.”
956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.
p 17 2 jpg
Despre dragoste și alți demoni
Alice Diop urmărește în film patru bărbați pe care îi întreabă despre dragoste.
953 17 Biro1 jpg
In Djent We Trust
Albumele Meshuggah se folosesc de ritmuri sfredelitoare și o voce metal lătrată pentru o poziționare comercială cît de cît coerentă măcar pentru comunitatea metal, un ambalaj ce permite prezentarea live și pentru cei mai puțin interesați de identitatea chitaristico-matematică a lui Thordendal.
Calatorie pe urmele conflictelor de langa noi jpg
Carte nouă la Humanitas: „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati
Vă prezentăm un fragment din „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati, carte apărută de curînd la Editura Humanitas, în Colecția Memorii/Jurnale. Volum cu fotografiile autoarei.

Adevarul.ro

image
Ciobanul din Valahia ajuns domnitor al Ţării Româneşti. A dus o prigoană aprigă împotriva marilor dregători
Mircea Ciobanul - domnitorul Ţării Româneşti care a primit acest nume pentru că înainte de a urca pe tron cumpăra oi pentru Constantinopol. Chiar dacă avea o preocupare paşnică, asta nu l-a împiedicat să devină unul dintre cei mai cruzi domnitori români.
image
Concubine plimbate în turism sexual. Cele mai mari preţuri erau la Suceava
Un oraş din nordul Bucovinei a ajuns paradis pentru proxeneţi şi prostituate datorită tarifelor mari care sunt practicate în această zonă.
image
„Pietrele Foamei” au ieşit la suprafaţă în albiile secate ale Râului Elba: „Dacă mă vezi, să jeleşti”
Europa se confruntă cu o secetă severă în urma unor valuri de caniculă fără precedent, ceea ce a determinat scăderea dramatică a debitului unor râuri europene importante. În Germania, în albiile secate ale râurilor au ieşit la iveală pietre masive folosite în urmă cu sute de ani pentru a prevesti vremuri vitrege pentru omenire, relatează Miami Herald.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.