Cărţi nevîndute, creatori absenţi

Publicat în Dilema Veche nr. 591 din 11-17 iunie 2015
Cărţi nevîndute, creatori absenţi jpeg

„Punctul cel mai vulnerabil al pieţei de carte din România: librăriile, care sînt canalele de distribuire a cărţii. Dacă înainte de criză existau peste 500 de librării, acum sîntem la jumătate, iar cînd spun că avem 250 de librării sînt optimistă şi privesc partea plină a paharului, pentru că, de fapt, dacă am lua fiecare librărie în parte, vom vedea că din aceste 250 nu sînt mai mult de 100 cu adevărat librării. Cele mai multe sînt papetării care au cîteva cărţi înghesuite într-un colţ. Sînt oraşe mari în România, cu peste 50.000 de locuitori, care fie nu au nici măcar o librărie – cazul oraşului Călăraşi –, fie au un mixt chinuit de papetărie-birotică-librărie… Vînzarea online înseamnă doar 8-9%, iar acesta este un procent mult influenţat de o politică deseori abuzivă de reduceri practicată de magazinele online, politică din păcate perfect posibilă într-o ţară în care nu există, ca-n Franţa, de exemplu, o lege Lang, legea preţului unic. Dar ar fi ridicol să mă plîng că ne lipseşte o lege Lang cîtă vreme nouă ne lipseşte o lege a cărţii pur şi simplu…“ Cam asta spunea Lidia Bodea, directorul general al Editurii Humanitas, într-un interviu de săptămîna trecută, acordat Sabinei Fati pentru

Concluziile interviului erau că şcoala nu încurajează cititul, în timp ce Guvernul descurajează editurile. O formulare şi mai exactă ar fi fost că şcoala nu-i învaţă pe copii la ce folosesc cărţile şi la ce e bun cititul şi

terminarea studiilor, asta în timp ce Guvernul nu sprijină actanţii de pe piaţa de carte prin legi adecvate şi folositoare, nu aberaţia cu timbrul literar. Referitor la acest subiect, mai spunea Lidia Bodea: „Dinspre AER (Asociaţia Editorior din România) avem pe rol campania care vizează timbrul literar. În acest moment aşteptăm decizia Avocatului Poporului şi avem perfect întemeiata speranţă ca această anacronică şi ne-europeană lege a timbrului literar să fie declarată neconstituţională, cum, în fond, şi este.“ Fără a intra din nou în detaliile tehnice şi în descrierea consecinţelor nefaste pentru consumul cultural pe care o astfel de lege le-ar avea, aş cita, ca o concluzie, cifrele de afaceri ale unor pieţe de carte pe care Lidia Bodea le oferea, în speranţa că sînt exacte şi au relevanţa pe care, în general, o atribuim statisticilor: „şcifra de afaceri anuală înregistrată de piaţa românească de carte esteţ spre 60 de milioane de euro, fără să includem aici manualele şi ediţiile de chioşc, cărţile care se vînd la pachet cu ziarele ori revistele. Ar fi, cred, viu grăitoare aici cîteva comparaţii: o ţară aflată foarte sus, cum e Germania, cu 9 miliarde de euro cifră de afaceri anual, şi alte două ţări, mai aproape de noi, Polonia, cu peste 1 miliard, şi Ungaria, cu peste 200.000.“ 

Interviul cu Lidia Bodea apărea la cîteva zile după ce eseul Ursulei K. Le Guin intitulat „Up the Amazon with the BS Machine, or Why I keep Asking You Not to Buy Books from Amazon“ şi publicat pe blogul bookviewcafe.com se viraliza pe Internet. Scriitoarea americană îndemna la boicotarea „maşinăriei de bestseller“ a Amazonului cu aceste argumente: „Dacă vă place să cumpăraţi orice fel de bunuri şi produse de pe Amazon, sînt în regulă cu asta. Dacă credeţi că Amazon este un loc grozav să-ţi publici singur cartea, aş putea avea de spus cîteva lucruri, dar sînt în regulă şi cu asta, nu e treaba mea oricum. Problema mea cu Amazon este legată de felul în care acesta marketează cărţile şi felul în care foloseşte succesul marketingului pentru a controla nu doar vînzarea de carte, dar şi publicarea cărţilor, adică ceea ce scriem şi ceea ce citim… Modelul impus de Amazon înseamnă: vandabilitate ridicată, marketing la greu, preţuri super-competitive, apoi reducerea şi scoaterea din circuit. Marile edituri funcţionează acum şi sînt controlate de presiunea distructivă a strategiilor de marketing ale Amazon, deopotrivă în felul prin care publică cărţi şi prin felul în care decid ce şi cît anume să menţină în print. Această presiune le interzice să valorifice calitatea cărţilor în aceeaşi măsură cu vandabilitatea lor sau să facă planuri editoriale cu vînzări pe termen lung… Ca editor şi vînzător, Amazon nu vrea competitori, nu-şi asumă responsabilităţi şi nu riscă nimic. Modelul lor ideal de carte este comod, un produs comercial scris conform specificaţiilor pieţei care va ajunge pe lista de bestseller-uri înainte de a dispărea complet. Vinde repede, vinde ieftin, scapă de carte, vinde-o pe următoarea! Nici o carte nu are valoare în sine altfel decît în termenii profitului. Amazon exploatează ciclul satisfacţie instantanee / nesfîrşită insatisfacţie. Fiecare carte cumpărată de pe Amazon este un vot pentru o cultură fără conţinut.“ 

Nenumăratele comentarii stîrnite de pătimaşul eseu al Ursulei K. Le Guin combăteau, aproape la unison, perspectiva scriitoarei, subliniind, în principal, faptul că tot ce se poate spune rău despre Amazon descrie cu exactitate şi politica marilor edituri („mai puţin preţurile super-competitive“). Afirma un comentator: „Aparent, scriitoarea nu e conştientă de numărul mare de scriitori, inclusiv dintre cei publicaţi după modelul tradiţional, care-şi vînd opera în totalitatea ei pe Amazon. Aparent, scriitoarea ignoră (sau a uitat) faptul că acest sindrom al bestseller-ului a apărut înainte de Amazon, iar acest

nu le aparţine doar lor. La fel procedau şi librăriile fizice, şi marile edituri. Cînd lanţurile de librării Walden Books şi Barnes & Noble au scos de pe piaţă micile librării independente şi cînd au decis că blockbuster-ele sînt principiul afacerii, nimeni nu s-a plîns… Oricum, cărţile în format digital nu sînt reduse şi scoase din circuit. Reducerea şi scoaterea din circuit este şi metoda marilor edituri şi a marilor lanţuri de librării.“ Pentru a aduce problema acasă, înlocuiţi Amazon cu Elefant şi vorbele Ursulei K. Le Guin ar putea fi rostite de orice scriitor, editor sau librar de la noi. 

În fine, în timp ce aceste două texte circulau pe Internet stîrnind sau întreţinînd o discuţie aparent fără sfîrşit despre problemele reale ale pieţei de carte, site-ul AgenţiadeCarte.ro iniţia un nou sondaj despre cei mai influenţi creatori din cultura română. Propunerile de nominalizări sînt ordonate pe mai multe secţiuni: cei mai influenţi editori, critici literari, jurnalişti culturali, manageri culturali şi manageri de artă. Nominalizările „au fost făcute de cititorii şi redacţia

“ şi, în lipsa oricăror criterii clar definite, sînt de-a valma. Cum se manifestă şi cum poate fi definită influenţa în funcţie de fiecare categorie în parte? Care sînt indicatorii de performanţă şi relevanţă? Căci există acolo editori lipsiţi de orice viziune şi/sau gust literar, ori care nu mai au de mult nici o „influenţă“ pe piaţa de carte, totul funcţionînd în virtutea inerţiei, fără schimbări majore de perspectivă sau – după formula Ursulei K. Le Guin, referindu-se la Amazon – editori care „nu-şi asumă responsabilităţi şi nu riscă nimic“. Să nominalizezi printre cei mai influenţi editori pe unii ale căror edituri n-au nici măcar site-uri aduse la zi sau funcţionale, ori care nu-şi plătesc colaboratorii – nu e doar ridicol, dar e şi nociv pentru că întreţin un prestigiu fals pentru nişte neprofesionişti! Lucrurile stau şi mai rău la celelalte categorii. Spre exemplu, mulţi dintre criticii literari nominalizaţi nu sînt, de fapt, critici sau sînt perfect mediocri (în timp ce alții buni lipsesc), sau nu mai fac propriu-zis critică literară de ani buni (doar conduc nişte reviste sau instituţii fără relevanţă culturală majoră), nici nu mai citesc literatura momentului, ori semnează cronici literare în publicaţii cu tiraje de cîteva sute de exemplare. Aceleaşi lucruri pot fi spuse despre jurnaliştii culturali care nu practică jurnalismul (nici nu mai au unde), sînt doar scriitori la pensie sau distribuitori şi măsluitori de premii literare şi burse (post)doctorale. Printre nominalizările managerilor culturali se numără şi mulţi incompetenţi, a căror calitate este doar aceea că au fost numiţi, unii politic, în fruntea unor instituţii culturale cu programe lipsite de anvergură, anacronice, fără legătură cu prezentul artei, ca să nu mai vorbim de viitorul ei. Liste cu oameni care nu se remarcă prin discursuri critice sau manageriale esenţiale, mai degrabă creatori absenţi dintr-o cultură căreia îi lipseşte taman influenţa. 

În fine, nu doar că nu există criterii clar definite pentru nominalizaţi, altele decît aproximările şi simpatiile personale, dar ce-i califică pe votanţi (practic

are o conexiune de Internet) să aleagă un nume sau altul? Topul Agenţiei de Carte este doar un joc virtual pentru a ne exercita, în lipsa influenţei reale, prezumţia de importanţă şi a ne iluziona că existăm într-o cultură unde se întîmplă lucruri serioase. Cei mai influenţi creatori din cultura română? Mai interesant şi mai util ar fi fost un sondaj al creatorilor de trafic de influenţă în cultura română. Măcar dădeam lucrurile pe faţă.  

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

veverita findik  AFP(2) jpg
Mănâncă la masă cu veverița! A salvat-o de la moarte, iar acum ea e șefa în casă
Un pui de veveriță găsit epuizat și slăbit în districtul Bahçesaray din Turcia a fost salvat de la moarte și se poate bucura din nou de viață datorită dragostei și îngrijirii unei familii cu inimă mare. Drăgălașa veveriță a supraviețuit datorită lui Şakir Mitan.
Qeqa Krelani instagram webp
istock vot votare jpg
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024. Campania electorală s-a încheiat în România, diaspora votează
Campania electorală s-a terminat în această dimineață, iar alegătorii români din diaspora votează deja de vineri, de la ora 12.00. În afara granițelor se poate vota în 950 de secții, până la ora 23.59, atât sâmbătă, cât și duminică.
diaspora foto unsplash jpeg
INTERVIU Doi senatori pentru cinci milioane de români plecați în străinătate. „Diaspora nu figurează deloc în agenda politicianului mioritic“
Românii plecați peste hotare se simt nereprezentați în Parlamentul României și ignorați de către politicieni – bineînțeles, cu excepția perioadelor electorale când, nu de puține ori, votul lor a fost decisiv.
alegeri batrani foto unsplash jpeg
Cei 35 de ani de democrație în România, văzuți de diaspora: „Partidele mari încă nu au o responsabilitate asumată față de electorat“| ANALIZǍ
Cu toate că România a bifat niște borne importante de când ne-am dobândit democrația, precum aderarea la UE și la NATO, diferența dintre noi și țările din Vest încă este făcută de atitudinea partidelor care nu își respectă nici măcar votanții.
zodii pixabay jpg
Cele trei zodii care vor da lovitura vieții lor, săptămâna viitoare. Vor avea un uriaș ajutor de la o persoană la care nu s-ar fi așteptat niciodată să le fie alături
Săptămâna viitoare, trei zodii vor avea parte de un moment unic, care le poate schimba viața într-un mod spectaculos. Acestea vor primi un ajutor nesperat din partea unei persoane la care nici nu s-ar fi gândit că le-ar putea sprijini.
GcrFX0eaYAE7bDN jfif
SUA au o nouă armă cu care ar putea zdrobi armata lui Putin, dar nu ar fi la fel de eficientă contra Chinei
Forțele aeriene americane au primit prototipul unui nou model de rachetă pe care producătorul de arme Northrop Grumman a proiectat-o pentru o misiune critică: diminuarea apărării aeriene inamice pentru a deschide calea pentru bombardamentele aeriene ulterioare.
jennifer aniston gettyimages jpg
Jennifer Aniston vinde șampoane pentru câini: „Și ei merită să fie răsfățați!”
Brandul de îngrijire a părului al lui Jennifer Aniston (55 de ani), LolaVie, își extinde clientela și la câini. Pe 20 noiembrie, a lansat Puppy Love Dog Shampoo, primul produs al brandului destinat animalelor de companie. Aniston, fondatoarea companiei, este o mare iubitoare de câini.
Sedentarism
Dacă stăm jos mai mult de 10 ore pe zi riscăm să murim. Descoperirile șocante ale specialiștilor privind sedentarismul
Sedentarismul ne ucide cu zile. Noile studii arată că, dacă stăm pe scaun, în pat, sau în orice altă poziție inactivă mai mult de 10 ore pe zi, crește enorm riscul de deces prin infarct sau altă afecțiune cardio-vasculară.