Blînde indiscreţii

Publicat în Dilema Veche nr. 510 din 21-27 noiembrie 2013
Blînde indiscreţii jpeg

● Gabriel Dimisianu, Amintiri şi portrete literare, Editura Humanitas, 2013. 

„Cartea mea precedentă (Lumea criticului, 2000) se încheia cu o secţiune care conţinea cîteva evocări ale mediului nostru literar, cîteva portrete de scriitori contemporani şi cîteva notaţii confesive. Lotul acela de text oarecum improvizat, inclus în ultima clipă, a avut parte de o neaşteptat de bună primire... Această întîmpinare nu m-a lăsat nepăsător. Ba pot spune că m-a încurajat să scriu şi alte texte de aceeaşi factură: şi evocatoare, şi critice“, spune criticul Gabriel Dimisianu, într-un cuvînt preliminar la acest volum aflat deja la a treia ediţie. E însă prima dată cînd îl citesc, interesat fiind de evocările unor scriitori despre care, în afara operei lor, nu ştiam prea multe, dar cu pofta stîrnită şi de aceste foarte interesante şi utile colecţii de la Humanitas, „Memorii/Jurnale/Portrete în dialog“, ale căror cărţi le urmăresc cu o anume pasiune, chiar dacă nu apuc să şi scriu despre ele de fiecare dată. Am recenzat spectaculoasele Amintiri deghizate ale lui Ovid. S. Crohmălniceanu, reeditate anul trecut într-un volum îngrijit şi prefaţat de Ioana Pârvulescu, dar anul acesta au (re)apărut Închisoarea noastră cea de toate zilele de Ion Ioanid şi Evadarea tăcută a Lenei Constante, precum şi Amintirile din restul vieţii mele de Radu Mărculescu. Din seria „Portretelor în dialog“, am scris despre volumele în dialog dintre Gabriel Liiceanu şi Mircea Ivănescu (Măştile lui M.I.) şi dintre Radu Paraschivescu cu Antoaneta Ralian (Toamna decanei), dar anul acesta au mai apărut volumele Cartea ca destin – Daniel Cristea-Enache în dialog cu Dan. C. Mihăilescu şi Naraţiunea de a fi – Robert Şerban în dialog cu Şerban Foarţă. Pentru a încheia paranteza, mă bucură astfel de cărţi care fac vizibilă partea mai puţin cunoscută a scriitorilor, dar nu mai puţin interesantă sau relevantă.

Revenind la amintirile, evocările şi portretele pe care criticul Gabriel Dimisianu le dedică scriitorilor din mai multe generaţii, unii clasici, alţii mai puţin sau chiar deloc cunoscuţi publicului larg, oricum toţi plecaţi dintre noi, trebuie să spun că oferă o lectură nostalgică – dacă ar trebui să aleg un cuvînt descriptiv şi numai unul. Gabriel Dimisianu scrie precum este el însuşi ca om. Cu o anume blîndeţe şi cu deferenţă, elegant, cu căldură pentru cei de care a fost mai apropiat şi cu înţelegere faţă de acei scriitori prinşi sub vremi şi ajunşi în situaţii nu tocmai onorante, dat fiind că multe dintre poveşti coboară cu evocarea pînă în deceniul stalinist al anilor ’50. De fiecare dată cînd personalitatea unui scriitor e problematică (Paul Georgescu sau Ovid. S. Crohmălniceanu, spre exemplu, în „calitatea“ lor de eseişti ai îndoctrinării din anii ’50), criticul încearcă să recreeze contextul politic şi să explice schimbările dogmatice, găsind mereu circumstanţe atenuante şi încercînd astfel să separe omul de scriitor sau opera de viaţă. Gabriel Dimisianu nu judecă cîtuşi de puţin acţiunile unora sau altora acceptînd faptul că cineva trebuia să plătească tributul epocii şi oferind, în schimbul unui posibil resentiment revanşard, o înţelegere nu lipsită de tristeţe, iar uneori chiar compasiune, deşi aceasta nu este poate atît de evidentă. Un episod semnificativ pentru lipsa de apetit demascator a lui Gabriel Dimisianu apare în capitolul „O mărturie“, unde evocă o întîlnire a scriitorilor cu Nicolae Ceauşescu, din toamna lui 1968, cu puţin timp înainte de Conferinţa Naţională a Scriitorilor, cînd „unul dintre vorbitori, al cărui nume nu are rost să-l pomenesc aici (s.m.), a recurs în cuvîntul său, pentru a-şi dovedi probabil vigilenţa ideologică, la o demascare în stilul de odinioară, la care părea, oficial, să se fi renunţat. El a pretins, aşadar, că în ultimul timp se devia ideologic, că apăreau prin revistele Uniunii poezii mistice, şi a furnizat exemplul unei poezii de Leonid Dimov, unde, chipurile, ar fi fost evocată Fecioara Maria.“ Ceauşescu izbucneşte, dar momentul e salvat de Geo Bogza; oricum, întregul episod merită citit.

Dintre clasicii modernităţii evocaţi aici, Tudor Arghezi şi Tudor Vianu apar de cîteva ori; Gabriel Dimisianu este un împătimit al revistelor literare şi multe texte vorbesc despre cei care au stat în spatele revistelor epocii: Geo Dumitrescu, George Ivaşcu sau Ştefan Bănulescu; dar cel mai mult m-au interesat amintirile dedicate unor scriitori despre care mă tem că astăzi nu se mai ştie mare lucru. Cum am spus-o şi altă dată, este o mare nedreptate literară, vecină cu iresponsabilitatea chiar, faptul că scrierile unor autori precum Ury Benador, Sorin Titel, Paul Georgescu sau Nicolae Velea (dar mai sînt şi alţii, precum Mircea Ciobanu, spre exemplu) au rămas nereeditate şi sînt astăzi de negăsit, ieşind din circuitul lecturii. În cazul unora dintre ei, Academia Română a scos nişte minunate volume de opere complete, scumpe şi în tiraje minuscule, fără distribuţie etc.; ca să ajungi la ele, trebuie să mergi la Biblioteca Naţională şi să speri că vei avea noroc. Ar trebui ca o editură privată să reediteze în condiţii comerciale omeneşti cărţile acestor autori uitaţi fără noimă, poate chiar Humanitas, care, în ultimii ani, a făcut acest lucru cu opera lui Dinu Pillat. Revenind, Gabriel Dimisianu afirmă, cît se poate de legitim din punct de vedere critic, despre Ury Benador: „Subiect banal (1934), acest succint roman, axat pe marea temă a geloziei, înscrie un moment în proza noastră de incursiuni psihologice, plasîndu-se în aceeaşi linie cu Ultima noapte de dragoste, întîia noapte de război a lui Camil Petrescu sau cu Ioana a lui Anton Holban.“

Cîteva episoade foarte triste spun totul despre uitarea în care au căzut aceşti scriitori. Iată scena înmormîntării lui Paul Georgescu: „După ce au fost rostite cele cîteva scurte discursuri, groparii au dat să-şi înceapă acţiunea implacabilă, cînd s-a petrecut ceva neaşteptat. A ţîşnit în faţă cineva, necunoscut şi neremarcat pînă atunci, un bărbat care s-a prezentat drept rudă a răposatului şi care a pretins că e prea devreme pentru a fi îngropat, că mai era o jumătate de oră pînă la ora anunţată în ziar, că în acest timp ar mai putea să vină vreun doritor să-şi ia rămas bun de la Paul Georgescu. Am aşteptat tăcuţi în jurul coşciugului încă neacoperit, dar n-a mai venit nimeni. După un timp, straniul necunoscut s-a uitat la ceas şi a făcut semn că Paul Georgescu putea fi coborît în groapă. Azi, urma mormîntului său fără cruce, de la cimitirul Străuleşti 2, aud că s-a pierdut.“

Iată şi un incredibil episod cu Nicolae Velea: „Nu ştiu cît adevăr era în ce spunea că i se povestise despre ivirea sa pe lume, dar aşa cum înfăţişa Velea evenimentul, îl proiecta într-un mit, pe jumătate comic, al refuzului şi începerii eşuate. Deci, naşterea: din trupul sfîrşit de puteri al mamei a fost extrasă cu fiarele o făptură diformă, cu vagă înfăţişare umană şi mută. Copilul e mort, a crezut doctorul sau moaşa, sau cine va fi fost de faţă, şi au aruncat netrebnica alcătuire într-o găleată nu chiar goală, pînă cînd cineva a observat acolo o bulbucire, o mică fierbere, un palpit. Micuţul Velea nu era totuşi mort; l-au recuperat în grabă din imondicii pentru a-l trage către viaţa deplină, iar cînd a dobîndit-o, într-un tîrziu, a slobozit primul ţipăt. Acest «semieşec» al naşterii, susţinea Velea, şi-ar fi găsit cea mai grăitoare echivalenţă în înfăţişarea sa fizică, în «urîţenia» de care nimeni mai mult decît el însuşi nu făcea caz. L-am surprins nu o dată trăgînd cu ochiul în vreo oglindă şi murmurînd: «Urît sînt, domnule.»“

Multe alte lucruri bune sînt de citit în cartea de evocări a lui Gabriel Dimisianu, unele scene fiind pline de umor (precum cea în care Sorin Titel este văzut la braţ cu o tipă şi este tachinat de prieteni pînă cînd aceştia află că era vorba de însăşi mama lui, care-l născuse foarte devreme, la 16 ani), dar cel mai frumos text este şi cel mai autobiografic, „O librărie din Brăila“, cu un personaj extraordinar, pe nume Teodor Manea, unchiul mamei criticului, aflat în mijlocul unei poveşti de la începutul secolului trecut ce seamănă cu o mică proză de mediu intelectual provincial. Închei recomandînd cartea chiar cu vorbele de la un moment dat ale lui Gabriel Dimisianu: „Este păcat să rămînă necunoscute episoade cu o cît de mică semnificaţie din existenţa scriitorilor, din viaţa comunităţii literare... Iar cei care încă le pot consemna, fie ca protagonişti, fie ca martori de aproape, sînt pe zi ce trece mai puţini.“  

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Papa Leon FOTO Profimedia
Papa Leon al XIV-lea va fi înscăunat într-o ceremonie solemnă în Piața Sfântul Petru. Liderii mondiali care și-au anunțat prezența
Papa Leon al XIV-lea, ales pe 8 mai drept succesor al Papei Francisc și primul papă originar din SUA, este înscăunat duminică în Piaţa Sfântul Petru ca lider spiritual al celor 1,4 miliarde de catolici din întreaga lume.
Cetatea Carcassonne (© cristoiublog.ro)
Cetatea catară, locul desprins dintr-un basm care a servit ca inspiraţie pentrul castelul „Frumoasei Adormite” de la Disney
Așezat în sudul Franței, pe malul râului Aube, orașul Carcassonne poartă cu sine o istorie impresionantă de peste două milenii. Inițial o fortăreață galo-romană, a fost transformată din secolul al XI-lea într-o cetate aproape de neînvins de către feudalii locali și regii Franței. Doar foamea și sete
George Simion şi Giorgia Meloni, foto Facebook George Simion jpg
„Fenomenul” George Simion, urmărit de la firul ierbii de o cercetătoare din Italia. Secretul din spatele ascensiunii liderului AUR
Politologul Sorina Soare este profesor și cercetător la Universitatea din Florența. Ca cercetător, studiile sale se axează pe diaspora, organizarea partidelor românești în străinătate și apariția și evoluția populismului.
visa waiver pexels jpg
Cum au compromis autoritățile șansa de a călători fără vize în SUA: „Ruinele minciunii și duplicității hrănesc populismul”
Politologul Radu Carp explică de ce România a fost scoasă din programul Visa Waiver, iar autoritățile române nu ar fi deloc nevinovate, așa cum încearcă să pozeze. Vina ar fi împărțită între actuala administrație de la București, administrația Trump și radicalii români populiști.
supermarket, foto shutterstock jpg
Ce produse nu ar cumpăra românii nici dacă ar fi la 1 leu? Energizantele, în topul listei
Prețul este cel mai important factor care-i determină pe români să cumpere un produs, conform studiilor. Cu toate acestea, o dezbatere pe o platformă online arată că această tendință se schimbă încet și sunt multe produse pe care românii nu le-ar cumpăra chiar dacă ar fi foarte ieftine.
Mancare de mazare cu pui  Sursa foto shutterstock 2197313045 jpg
Rețeta care te duce cu gândul la copilărie. Ce trebuie să pui în mâncarea de mazăre pentru un gust inconfundabil. VIDEO
Mâncarea de mazăre este un preparat clasic al bucătăriei românești, apreciat pentru savoarea sa și pentru simplitatea cu care poate fi pregătit. Fie că este servită ca fel principal sau ca garnitură, acest fel de mâncare evocă amintiri din copilărie și aduce un strop de tradiție în mesele zilnice.
Femeie in pat cu telefonul in mana FOTO Shutterstock
De la reflex la risc. Cum îți distrugi ziua în primele 5 secunde: greșeala banală de dimineață care îți sabotează creierul
Un simplu gest pe care îl faci imediat după ce te trezești îți afectează energia, concentrarea și starea mentală întreaga zi. Află ce să nu mai faci dimineața și cu ce să înlocuiești acest obicei nociv.
NYC Downtown Manhattan Skyline seen from Paulus Hook 2019 12 20 IMG 7347 FRD jpg
De la uliță la imperiu financiar: Cum a devenit Wall Street centrul economic al lumii
Wall Street este una dintre cele mai faimoase străzi din lume, casa bursei de valori din New York, locul unde visele pot deveni realitate, pentru cei care cunosc regulile jocului. Puțini știu, însă, că acest centru financiar mondial a fost inițial, o zonă mărginașă și un târg de sclavi.
Vidin  Bulgaria, Foto Daniel Guță ADEVĂRUL   (3) JPG
Motivele pentru care Bulgaria devine atractivă: „Imaginează-ți Serbia, dar cu un litoral frumos și integrare europeană”
Salariile mici în comparație cu cele din alte state ale Uniunii Europene nu îi descurajează pe mulți bulgari să prezinte cu mândrie avantajele vieții în țara lor. Bulgaria este descrisă ca un loc unde se poate trăi decent, chiar și fără salarii occidentale, iar câteva lucruri aparte o fac atractivă.