Balamucul religiilor

Publicat în Dilema Veche nr. 418 din 16-22 februarie 2012
Balamucul religiilor jpeg

● Daniel Bănulescu, Cine a cîştigat Războiul Mondial al Religiilor?, piesă de teatru în trei acte, ediţia a doua, Editura Cartea Românească, 2011. 

Mărturisesc că citesc teatru sporadic. Singurul dramaturg român contemporan pe care îl urmăresc e Vlad Zografi, iar ultimele volume de teatru citite – pe care vi le şi recomand cu ocazia asta – sînt antologia lui Ion Cazaban: Texte teatrale suprarealiste (Gherasim Luca, Gellu Naum, Paul Păun, Virgil Teodorescu şi D. Trost, Editura Unitext, 2005), Odiseu şi Penelopa de Mario Vargas Llosa (Editura Curtea Veche, 2010) şi volumele X-XI din seria dedicată lui Eugène Ionesco de Editura Humanitas. Cu toate astea, piesa scrisă de Daniel Bănulescu m-a interesat încă de cînd am aflat că era cît pe ce să cîştige concursul UNITER din 2001. Textul a fost publicat trei ani mai tîrziu, iar faima lui a tot crescut, mai ales printre criticii literari, care l-au şi ales, în programul „Translation and Publication Support – 20 Romanian Writers“ iniţiat de ICR acum cîţiva ani, fiind, de altfel, singura piesă de teatru de pe acea listă de propuneri pentru editorii străini. Singurul text dramatic din opera lui Daniel Bănulescu n-a avut însă norocul vreunei montări, pînă la această, iată, a doua ediţie în volum.

Subiectul piesei este cît se poate de incitant: patru reprezentanţi religioşi (un preot ortodox, unul catolic, un călugăr budist şi un imam) sînt invitaţi, cu ocazia Sărbătorii Întîlnirilor, într-un salon psihiatric, pentru a le predica şi a încerca să-i convertească, fiecare în propria religie, pe cei doisprezece pacienţi (numărul, acelaşi cu al apostolilor, trebuie că e simbolic). Pacienţii au dereglări variate, salonul fiind o adevărată panoplie psihiatrică: paranoia, demenţă, schizofrenie, polifagie, halucinaţie corporală, mitomanie, manie-depresie, afazie, oligofrenie, epilepsie ş.a. Fiecare bolnav vorbeşte, se comportă şi evoluează conform simptomatologiei specifice, autorul rămînînd în relativ acord cu fişele clinice ale afecţiunilor respective. „Capodopera de cameră de balamuc“, cum apare descris decorul într-o didascalie, este, de fapt, imaginea metaforică a unui Babel psihiatric în care descind cei patru slujitori religioşi a căror misiune este să facă ordine în minţile şi sufletele bolnavilor pe care jură să-i scape de „turmele de draci“ şi, conform replicii unui pacient, să-i vindece „de toate bolile de care unii dintre noi ar putea suferi“. Este aici o punere dogmatică în scenă a unei convertiri extreme: religia ca tratament final al unei potenţiale vindecări a psihicului uman. Cum nu există un arbitru, un observator extern sau un medic-şef, pacienţii îşi organizează singuri această competiţie a convertirii şi vindecării: fiecare reprezentant religios are la dispoziţie un timp limitat pentru a predica învăţătura propriei religii. Dezechilibrul, firav, se rupe, la un moment dat, tratamentul propovăduirilor alternative, în care fiecare sabotează predica fiecăruia, nu mai funcţionează, pacienţii devenind nerăbdători şi agresivi. Ceea ce la început apare drept o paşnică şi sărbătorească, ecumenică întîlnire a religiilor, se transformă, prin violenţa pacienţilor, care îl ucid repede pe preotul catolic, într-o competiţie pe viaţă şi pe moarte în care cei trei slujitori religioşi rămaşi sînt constrînşi să-şi dispute întîietatea credinţei, prin discursuri şi contestări cît se poate de dure. Acest campionat mondial al religiilor organizat ad-hoc şi care ar trebui să impună tuturor „adevărata religie a lumii“ este comentat de pe margine de către pacienţi ca un meci de fotbal ajuns în prelungiri, conform regulei sudden death: cine pierde confruntarea cu preopinentul său religios este eliminat fizic din joc. Fiecare competitor are dreptul să atace punctele slabe ale religiei rivalului său punîndu-i, într-un timp clar delimitat, trei întrebări. Acest şah dogmatic full-contact este judecat cu cruzime de spectatorii salonului psihiatric înarmaţi cu răngi de fier şi care, în cele din urmă, îneacă competiţia salvării lor prin credinţă într-o baie de sînge, izbăvitoare în felul ei. Iată descrierea didascalică prozastică a morţii preotului catolic: „Ţeasta sa e o masă însîngerată. Smocuri de păr, aşchii de oase, fragmente de creier, şuvoiaşe de sînge au fost împrăştiate pretutindeni în jur. Capul şi umerii măcelăriţi îi cad pe tăblia mesei. O parte dintre persoanele situate în apropierea sa îşi scutură, cu lovituri de bobîrnac, fărîmiţările organice, aterizate atît peste veştminte, cît şi peste porţiunile neveştmîntate ale corpurilor lor“. Iată şi reacţia jubilatorie a preotului ortodox: „Barbut să joace diavolii cu sufleţelul lui şi cu cel al maică-sii!“. Astfel, încă de la început, e clar că nici unul dintre cei patru reprezentanţi religioşi nu e mai presus şi nu merită să supravieţuiască acestei încercări (înscenări?) a competiţiei convertirii colective.

Piesa avansează pe două niveluri. Unul este cel al pacienţilor organizaţi ierarhic (cei numiţi „guvernanţii“ conduc ostilităţile, alţii sînt executanţi subordonaţi sau complotişti), celălalt – al învăţătorilor religioşi preocupaţi de confruntare pînă la a face abstracţie de locul şi regulile unde aceasta se desfăşoară, căci, din vanitatea propriei credinţe, nimeni nu pare afectat de consecinţele sîngeroase din jur. Trebuie să remarc însă destul de slaba dimensiune dogmatică a confruntării religioase purtate la un nivel maieutic primar, piesa neavînd o dimensiune eseistică, mai accentuat ideatică. (Fac aici o paranteză pentru a recomanda, în acest sens, romanul Regele, înţeleptul şi bufonul, tradus anul trecut de Florentina Dan la Editura Nemira, roman scris în 1998 de teologul elveţian de origine keniană Shafique Keshavjee chiar sub forma unui turnir al tuturor religiilor lumii, adevărat tratat de istoria religiilor cu intrigă poliţistă; precum şi filmul God on trial, în regia lui Andy De Emmony, după un scenariu de Frank Cottrell Boyce). Înarmaţi cu răngile de fier şi cu un manual de psihiatrie, „guvernanţii“ încep, în paralel cu debate-ul religios, să aplice celorlalţi pacienţi „tratamente de însănătoşire“ alternative, semn că soluţia religioasă, oricare ar fi aceasta, nu-i convinge: „Nu numai că diavolii care chinuiau lumea n-au dispărut. Dar au adus şi de acasă, de la religiile lor, cirezi şi mai uriaşe de draci!... În spatele scenei, religiile şi dracii se sărută cu foc“, cum spune un pacient. Cei doi „finalişti“ ai confruntării religioase sînt şi ei măcelăriţi, iar pacienţii mai puternici instaurează o nouă religie numită Sfînta Psihiatrie, o metodă anarhistă bazată pe putere şi violenţă.

Prin delirurile polifonice, idiolectele suprarealiste, replicile absurd-clinice, psihotice şi cu substrat sexual deviant ale nebunilor, prin construcţia poetică de horror antireligios, prin reprezentările naturaliste ale cruzimilor, precum şi prin indicaţiile de regie întinse, stilizate, prozastice, Daniel Bănulescu îşi dovedeşte mai degrabă calităţile de poet, aşa cum bine remarcă şi Paul Cernat în prefaţă. Piesa are şi umor, uneori livresc (exclamă un pacient: „Iubesc tocana, dar nu i-aş îndrăgi pe tocători“), cel mai adesea însă negru (chinuit de foame, pacientul polifag exclamă exasperat în timpul predicii budistului: „Nu mai ziceţi atîta reîncarnare!“), personajele se individualizează şi dialoghează în psihodelirurile lor surprinzător de bine, dar debate-ul e prea umoral şi prea puţin dogmatic, slab bazat pe idei, tensiunea se pierde pe parcurs, dramatismul diluîndu-se din cauza unui uşor, dar evident dezechilibru de compoziţie: femeia de serviciu de la început, foarte amuzantă, nu mai apare deloc; reprezentanţii religiilor dispar, uneori, de pe pagini întregi; iar deznodămîntul este cam lungit. La o posibilă montare însă, toate acestea pot fi uşor ajustate. 

P.S. Cărţile de la Cartea Românească sînt, în continuare, prost legate: la sfîrşitul lecturii, rămîi cu paginile cărţii dezlipite de cotor. Am mai spus asta, ştiu! Nu sînt pisălog, doar contrariat.

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

SUA iau în considerare mai multe scenarii privind escaladarea războiului FOTO SHUTTERSTOCK
Statele Unite intenționează să impună sancțiuni împotriva celor care ajută Rusia să cumpere arme
Statele Unite intenționează să impună sancțiuni împotriva celor care ajută Rusia să achiziționeze arme și tehnologii pentru utilizarea lor ulterioară în Ucraina, ca parte a operațiunii militare speciale (SVO).
Consulatul Onorific al Belgiei la Timișoara FOTO Ștefan Both
Omul de afaceri Ovidiu Șandor, consul onorific al Regatului Belgiei la Timișoara
Consulatul Onorific al Regatului Belgiei la Timișoara a fost inaugurat, miercuri, 28 septembrie, în prezența ambasadorul Belgiei în România, Philippe Benoit.
Nord Stream FOTO Shutterstock jpg
Gazoductul Nord Stream 1 ar putea fi scos definitiv din uz, susțin surse guvernamentale germane
Conducta Nord Stream 1 ar putea să fie inutilizabilă pentru totdeauna, după ce în urmă cu câteva zile Danemarca a raportat o „scurgere periculoasă” de gaze.

HIstoria.ro

image
Care este importanța strategică a Insulei Șerpilor?
De mici dimensiuni, având doar 17 hectare, Insula Șerpilor are cu toate acestea o importanță geostrategică semnificativă. Controlul insulei și al apelor înconjurătoare afectează toate rutele de navigație care leagă Ucraina de restul lumii.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.