Amintiri din parohie

Publicat în Dilema Veche nr. 428 din 26 aprilie - 2 mai 2012
Amintiri din parohie jpeg

● Dan Coman, Parohia, Editura Cartea Românească, 2012.  

După romanul Irezistibil, publicat acum doi ani, Dan Coman, cunoscut mai degrabă ca poet, revine cu o carte inclasificabilă ca gen, un hibrid între poezia pe care a scris-o din 2003 încoace şi proza de care pare atras în ultimul timp. Ceea ce pentru unii ar putea părea, poate, un mic pas în lateral, mie, care am avut cîteva reţineri nu atît în ceea ce priveşte prozele, cît structura romanului precedent, mi se pare un mare pas înainte. Cred că în Parohia, Dan Coman îşi valorifică şi calităţile de poet, şi pe cele de prozator, reuşind să combine şi să dozeze, echilibrat şi discret, necesarul narativ şi predispoziţia spre observaţie a prozei cu caracterul eliptic şi liric al poeziei, astfel încît că nu pară că lipseşte nimic din ceea ce ar putea îmbogăţi povestea cărţii şi sensurile ei. Scrisă, astfel, la limita celor două genuri, placînd percepţiile poematice pe suspansul povestirii, alunecînd, la nevoie, mai mult într-o parte sau în cealaltă, cartea capătă o stranietate aparte şi îşi conturează propriile coduri. Chiar dacă, citind-o fără să ştiu exact ce tip de text citesc, prins între mirajele celor două formule care, fie alternează, fie se suprapun, m-am gîndit şi la alte cărţi crescute în limbul dintre genuri: la Zenobia lui Gellu Naum, la De ce fierbe copilul în mămăligă al Aglajei Veteranyi şi chiar la Şi Hams şi Regretel de Matei Florian.

Vagul şi ambiguul sînt elementele care domină această carte, construită deopotrivă ca monografia subiectivă a unei aşezări rurale ardelene nenumite, dar şi ca povestea maturizării tîrzii, la treizeci de ani, a băiatului cel mare al preotului din sat. Nici timpul cînd se petrec cele istorisite nu este clar conturat. Este vorba, în mod cert, de perioada comunistă în care se face trafic cu carne şi cu Pepsi, iar miliţianul satului taie şi spînzură pe modelul turnătoriei. Apariţia regulată a unor misterioase camioane negre care „urcă spre păduri“, precum şi cadavrele neidentificate pe care sătenii le pescuiesc din rîu şi le aşază în gropi comune trimit cu gîndul mai degrabă la deceniul stalinist, în timp ce alte detalii se referă în mod clar la perioada ceauşistă. (Spre exemplu, într-unul dintre cele mai reuşite capitole, spectaculos narat şi de un comic grotesc extrem, sătenii urcă un deal cu un televizor mobil şi încearcă să prindă bulgarii la televizor – noaptea, în timpul unui priveghi – pentru a urmări finala unui campionat mondial de fotbal în care joacă Olanda, episod care trebuie că se referă la finala din Argentina din ’78). Aceste amintiri din parohie se întîmplă, aşadar, într-o aşezare imaginară, plasată în anii unei dictaturi, al cărei preot, iubit de săteni, nu se află deloc în graţiile miliţianului, prototipul interogatorului viclean şi al torţionarului violent căruia sătenii, într-un episod-climax sîngeros, îi înscenează un fel de ritual al uciderii, un simulacru de sacrificiu păgîn. Familia preotului se află în centrul cărţii: tatăl – preot dedicat, e pasionat de romane poliţiste, dar un tip sever şi tăcut, iar noaptea ascultă Europa Liberă; mama – femeie rece şi mereu nemulţumită, gospodină cicălitoare, bîrfitoare şi orgolioasă (repetă întruna „nu sîntem noi nimea-n sat“); fiul cel mare – un adolescent întîrziat, la propriu şi la figurat, căci, sub masca inadaptării, este agresiv şi puţin idiot; şi fiul cel mic – un băieţel retardat, captiv într-o (altă) lume imaginară unde conduce sau este el însuşi un autovehicul, făcînd permanent ture, imitînd zgomotul motorului şi parcînd(u-se). Satul, cu întîmplările şi personajele lui, este văzut prin ochii băiatului cel mare care, la cei treizeci de ani ai săi, continuă să copilărească, deşi este pus, aproape cu forţa, profesor la şcoala din sat unde se ocupă mai ales cu educaţia fizică a copiilor şi cu instruirea patrulei rutiere. Prototip al antieroului inofensiv, dar asta numai pînă la ocazia potrivită, băiatul cel mare al preotului este un fel de Nică a lui Ştefan a Petrii cu îndatoriri bisericeşti şi instincte tot mai puternic sexuale într-un sat la mijloc de fantastic şi grotesc. Îndrăgostit, atras sau doar ataşat de o şchioapă tăcută (mută?) pe nume Ninia, posibil copil din flori (a cărei mamă este, la rîndu-i, pocăita proscrisă a satului), oricum alt personaj cu minţile în altă parte (fata umblă însoţită de cîteva creaturi bizare prin inefabil: nenumite şi nedescrise, dar mereu prezente), băiatul joacă fotbal cu ea şi fumează pe ascuns împreună, relaţie mai degrabă de camaraderie ludică şi de protecţie sentimentală ce sfîrşeşte însă într-o formă de posesiune, inclusiv erotică, grotescă.

De altfel, contrastul este formula stilistică dominantă a cărţii: momentele de tandreţe şi duioşie se încarcă de agresivitate şi sfîrşesc în cruzime, comicul dezvoltă tuşe groteşti (marea calitate a prozei din Irezistibil), iar banalul şi fantasmaticul sînt feţele aceleiaşi realităţi rurale. Acest contrast, tradus în conflict, funcţionează, dincolo de stilistică, la nivelul semnificaţiei acestei cărţi în care comunitatea unei parohii a Domnului este populată, în timpul unei dictaturi, cu tot felul de lunatici. Cînd basm grotesc, cînd coşmar comic, este vorba, în fond, de o lume tradiţională şi bucolică viciată de răul politic, de o comunitate rurală credincioasă (dimensiune apăsată a cărţii) aflată în pragul pierderii ritualurilor misterului (există o sugestie a atemporalităţii acestui spaţiu prin punerea episoadelor sub numele succesive ale anotimpurilor). Ninia, stăpîna şchioapă şi tăcută a animalelor fantastice (pînă şi numele ei are consonanţa tărîmului Narniei), este, de fapt, simbolul lumii deformate. Mariajul ei forţat cu băiatul cam idiot şi predispus la lichelismul miliţienesc semnifică ultimul act al dezvrăjirii acestei lumi unde se moare tot mai mult, iar fete tinere de măritat nu se mai găsesc, o lume aflată, o dată în plus pe final, în pragul unor mari schimbări.

De o frumuseţe stranie prin lirismul grotesc în care se amestecă religiosul, fantasticul, ruralul şi politicul, Parohia este o carte admirabilă ce conţine cîteva episoade memorabile (pe lîngă cele deja amintite ale revoltei parohiei împotriva miliţianului şi a încercării de a urmări meciul de fotbal cu televizorul suit într-un copac, noaptea în timpul priveghiului, scenele slujbelor, ale mersului cu crucea prin sat, ale unei peţiri şi a nunţii dintre băiat şi Ninia sînt alte capitole scrise cu vervă). Inspirată din şi descriind lumea rurală cu ritualurile gospodăreşti şi religioase specifice (exceptîndu-l pe Sorin Stoica, cine dintre tinerii scriitori a mai publicat o carte întreagă cu acest subiect ieşit din moda literară acum cîteva decenii?!), scrisă aproape fără cusur, Parohia este una dintre cele mai bune cărţi ale lui Dan Coman. Oricum, preferata mea.

Citiţi aici şi cronica romanului Irezistibil, Editura Cartea Românească, 2010.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Județ sub teroarea urșilor și a șerpilor. Localnicii dintr-un municipiu se tem de trei zile să iasă din case VIDEO
Urșii au dat iama în mai multe zone locuite din Vâlcea. În reședința de județ, într-un cartier al orașului, fiarele au ajuns să se plimbe pe străzi, iar o familie s-a trezit cu un șarpe în casă.
image
De ce a „înghețat” la nivel ridicat prețul legumelor românești. Explicațiile unui fenomen neobișnuit
Legumele românești se vând la fel de scump ca la începutul sezonului, iar obișnuita pantă descendentă nu se face simțită ca în alți ani. De peste două săptămâni, prețurile la tarabe au înghețat, la propriu
image
Teoriile conspiraționiste și reticența la vaccin anulează un secol de cercetare medicală. Ce boli grave revin în forță
Medicii trag un semnal de alarmă și dau de înțeles că din cauza reticenței la vaccinare riscăm să anulăm aproape un secol de cercetare medicală. Boli care erau ținute în frâu, unele aproape eradicate, se întorc amenințător, făcând victime, tocmai fiindcă găsesc teren propice.

HIstoria.ro

image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.
image
Războiul aerian împotriva Germaniei
Pe la mijlocul anului 1943, soarta războiului s-a întors în favoarea Aliaților atât în Europa, cât și în Pacific. Informațiile ULTRA au jucat un rol extrem de important în războiul aerian deasupra Germaniei.