„Al dumneavoastră, Lenin“

Publicat în Dilema Veche nr. 832 din 30 ianuarie - 5 februarie 2020
„Al dumneavoastră, Lenin“ jpeg

● Stéphane Courtois, Lenin, inventatorul totalitarismului, traducere de Ana Ciucan Țuțuianu, editura Polirom, Iași, 2019, 392 de pagini.

În domeniul practicilor totalitare ale istoriei recente europene, nazismul și comunismul par de multe ori ca oul și găina: nu știi care a fost primul. Comunismul are, e drept, un mic avans cronologic, pe care l-a folosit din plin. Demantelarea metodică, în premieră, a unor instituții democratice, oricît de imperfecte erau ele în perioada țaristă, cum ar fi compromiterea parlamentarismului și a pluripartidismului, se trec în contul bolșevicilor aproape fără nici o obiecție. Dar e cert că și nazismul a recuperat rapid handicapul. Un foarte important biograf al lui Stalin, Robert Tucker, scria că dictatorul sovietic a urmărit îndeaproape „tehnica“ lui Hitler desfășurată cu ocazia „Nopții de cristal“ și a tras de aici propriile învățăminte folosite ulterior în timpul Marii Terori. Este apoi de notorietate – ca să mai dau un exemplu – obsesia sovieticilor pentru controlul ministerelor de Interne în guvernele postbelice din estul Europei. La fel procedaseră și naziștii, la primul guvern, de coaliție, în care au intrat, cu Göring ministru de Interne al Prusiei. În ambele cazuri, acest minister nu instituia doar ordinea, ci mai ales dezordinea, provoca anarhia controlată, ulterior exploatabilă politic chiar de cei care o inițiaseră.

Astfel că, în timp, practicile totalitare au ajuns să apară ca un fel de bun comun atît în Germania nazistă, cît și în imperiul sovietic lărgit din Europa orientală. „Schimburile“ în domeniu sînt frecvente și consistente. Paternitățile sînt incerte. De aceea, atunci cînd întîlnești un titlu tranșant precum „Lenin, inventatorul totalitarismului“, este normal să devii atent. Poate că vechea dilemă capătă în sfîrșit un răspuns convingător.

Și, într-adevăr, argumentele lui Stéphane Courtois din cartea care poartă titlul citat par destul de clare. De exemplu, în iulie 1919, noua Constituție impusă de Lenin introducea categoria exclușilor, a așa-numiților licențî, persoanele care aveau, prin educație sau din familie, apetența cea mai redusă în materie de edificare a revoluției. Ei erau „trîntorii“, intelectualii, nobilii, preoții, burghezii, cărora li se tăiau masiv din drepturi, precum cel de a primi cartele de hrană, dar și cel de vot. Înființarea categoriei constituționale a exclușilor este, scrie Courtois, „o metodă din care naziștii vor ști să se inspire“. Nu e greu de precizat la ce cetățeni de mîna a doua s-au orientat naziștii – „rasele non-ariene“ și, în primul rînd, evreii. În acest sens, probabil că legile antisemite germane promulgate începînd cu 1933 s-au inspirat într‑adevăr din distincțiile sociale introduse de bolșevici.

Cîteva rînduri mai jos, istoricul menționează o altă sursă de inspirație, și anume înființarea lagărelor de concentrare cu scopul terorizării și înfometării celor declarați suspecți, cu intenția finală de a-i lichida. Ironia remarcată de autor este că această metodă a fost aplicată de Germania hitleristă la invadarea URSS-ului, cînd cei vînați erau chiar activiștii sovietici locali, dar taberele de muncă și reeducare au luat ființă în Germania ime-diat ce Hitler a ajuns la putere.

Contribuția lui Lenin în domeniul lagărelor de concentrare este ilustrată cu un citat, pe care îl voi reda mai jos. Citatul este dintr-o telegramă pe care liderul bolșevic le-a trimis-o responsabililor de la Nijni-Novgorod, pe 9 august 1919, la puțin timp după declanșarea războiului civil în Rusia. Lenin tocmai dispusese personal și în secret lichidarea Romanovilor, a țarului și a familiei sale, la Ekaterinburg. Tensiunile i-au determinat pe noii reprezentanți ai Puterii, scrie Courtois, să generalizeze sistemul ostaticilor, adică să îi rețină în lagăre pe cei considerați „agitatori dubioși, ofițeri contrarevoluționari, sabotori, paraziți speculanți“. Aceștia, transmitea Lenin în telegrama sa, sînt materialul potrivit pentru a da o lecție dușmanilor, dar și celor indeciși.

„Trebuie să dăm un exemplu. 1) Spînzurați (și spun spînzurați, în așa fel încît oamenii să vadă) nu mai puțin de 100 de culaci, bogătani, băutori de sînge cunoscuți. 2) Publicați-le numele. 3) Confiscați-le grînele. 4) Identificați ostatici așa cum v-am indicat în telegrama noastră de ieri. Faceți aceasta în așa fel încît în sute de locuri, unul după altul, oamenii să vadă, să tremure, să știe și să spună: îi omoară și vor continua să îi omoare pe culacii însetați de sînge. Telegrafiați-mi că ați primit și executat aceste instrucțiuni. Al dumneavoastră, Lenin“.

Ionuţ Iamandi este jurnalist la Radio România Actualităţi.

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

umit yildirim m9FBEtUTRXY unsplash jpg
Schimbări mari prin lucruri simple. Soluția clară pentru traficul din București
România ocupă locul al doilea în Uniunea Europeană la producția de biciclete, cu peste 2.5 milioane de unități, dar suntem la coada clasamentului când vine vorba de pistele pentru utilizarea lor.
Josep Borrell FOTO EPA-EFE
Josep Borrell: Sfârșitul războiului din Ucraina, „aproape imposibil” după anexările efectuate de Rusia
Anexarea de către Rusia a patru teritorii ucrainene ocupate face „aproape imposibil” sfârşitul războiului în Ucraina, a apreciat sâmbătă şeful diplomaţiei Uniunii Europene, Josep Borrell.
Șoșoacă la protestul AUR Piața Victoriei 2 octombrie 2022 FOTO Inquam Photos Octav Ganea
Scandal George Simion - Diana Șoșoacă la protestul AUR. Ce și-au reproșat cei doi
Șeful AUR și fosta senatoare a formațiunii, Diana Șoșoacă, au intrat într-un conflict în momentul în care au dorit să se adreseze în același timp protestatarilor. Potrivit Digi24, Simion i-a tăiat microfonul fostei colege.

HIstoria.ro

image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Victor Babeș, cel mai elegant savant român
Victor Babeș a fost savant, profesor universitar, unul dintre cei mai renumiți oameni de știință, cunoscut și recunoscut în toată lumea. Când apărea profesorul Babeș la catedră, sau cu alte ocazii, acesta era îmbrăcat impecabil, foarte elegant, având o ținută exemplară.