Adevăratele povestiri istorice

Publicat în Dilema Veche nr. 772 din 6-12 decembrie 2018
Adevăratele povestiri istorice jpeg

● Mică istorie a unui secol mare, coord. Monica Onojescu, Editura Arthur, 2018. 

Nu e prima dată cînd Editura Arthur scoate un volum colectiv tematic pentru copii şi tinerii cititori apelînd la scriitori contemporani (mă gîndesc, în primul rînd, la Cui i-e frică de computer?, coord. Liviu Papadima, ilustraţii de Irina Dobrescu, 2013, dar şi la recentul Selfie, coord. Florentina Sâmihăian, ilustrații de Dan Ungureanu, Petra Martin şi Raluca Anghel), aşa cum nu e prima dată cînd apar astfel de cărţi-hibrid impresionante (Bookătăria de texte şi imagini, două volume, coord. Stela Lie & Florin Bican, Clubul Ilustratorilor, Faber Studio & Editura Pandora M, 2016), dar cred că, odată cu această Mică istorie a unui secol mare, lucrurile au atins un nou nivel.

În primul rînd tematic, volumul fiind o colecţie de scene şi povestiri inspirate, cu prilejul Centenarului, de momente din istoria României. Generaţia mea (şi mulţi dintre coautorii acestui volum fac parte din ea) a crescut cu seria Povestiri istorice din anii ’80, un mega-bestseller în trei volume în care Dumitru Almaş repovestea, „pentru copii şi şcolari, şoimi ai patriei sau pionieri“, cu „farmecul“ discret al patriotismului şi propagandei epocii, o serie de momente importante din istoria naţională, povestirile terminîndu-se cu glorioasele realizări comuniste şi cu elogiul cuplului Ceauşeştilor pus în descendenţa marilor conducători ai neamului, de la Decebal, prin Ştefan Cel Mare, Mihai Viteazul şi Alexandru Ioan Cuza. Este aici o fină ironie a istoriei că şoimii patriei şi pionierii de altădată au ajuns astăzi să scrie, la rîndul lor, o carte inspirată de istoria patriei şi s-o facă, majoritatea dintre ei, oprindu-se taman asupra perioadei comuniste care numai glorioasă nu reiese din pana lor.

Al doilea element remarcabil al acestui volum este grafica: nu doar formatul hardcover, dar colajele şi ilustraţiile care însoţesc textele, realizate de cîteva sute de elevi din toată ţara care au participat la ateliere coordonate de ilustratoarele Ludmila Frătescu, Roma Gavrilă, Andreea Ilisăi, Ileana Surducan şi Maria Surducan. (Măcar în paranteză să menţionez detaliul că în majoritatea colajelor s-au folosit pagini şi viniete de rubrici din Dilema veche.) De altfel, Monica Onojescu, coordonatoarea proiectului, prezintă în prefaţă ampla geneză a acestui volum (coordonat editorial de Diana Zografi): este vorba, de fapt, de admirabilul program anual „Cercuri de lectură“ susţinut de Asociaţia Naţională a Profesorilor de Română, program care implică elevi din toată ţara la o serie de concursuri/lecturiade. Într-una dintre aceste lecturiade, intitulată „Istoria în cărţi“, a apărut, din necesitate, şi ideea acestui volum inspirat de istoria naţională. Spune Monica Onojescu: „Elevii, împreună cu profesorii lor, au citit şi promovat, pe lîngă cărţi de istorie propriu-zisă, multă istorie mică descoperită în jurnale, scrisori, memorii şi interviuri ale unor persoane cunoscute în epocă, dar şi foarte multe ale unor oameni obişnuiţi: veterani, deţinuţi politic, strămutaţi în Bărăgan sau deportaţi în Siberia. În ceea ce priveşte cărţile de literatură, în cazul liceenilor nu au existat probleme. Au recitit dintr-o altă perspectivă cărţi studiate în şcoală, au descoperit însă şi multe titluri noi, de la cărţi apărute în perioada interbelică pînă la cele recente. În schimb, la primară şi gimnaziu am găsit multe traduceri şi puţine cărţi scrise de autori români. La întrebarea dacă ştiu că Războiul care mi-a schimbat viaţa [de Kimberly Brubaker Bradley], Hoţul de cărţi [de Markus Zusak] sau Băiatul cu pijamale în dungi [de John Boyne] nu intră în tema concursului, răspunsul lor a fost unul de bun-simţ: nu au găsit cărţi cu personaje copii care au trăit în vremea Marii Uniri, în timpul Primului ori celui de-al Doilea Război Mondial şi s-au gîndit că sigur ce s-a întîmplat în alte ţări s-a întîmplat şi la noi. Atunci mi-a venit ideea: ce-ar fi să apelez la scriitori profesionişti să scrie cîte o povestire care să se încadreze în tema lecturiadei?“

Dintre cei douăzeci de scriitori invitaţi să scrie special povestiri cu copii şi pentru copii inspirîndu-se din istoria naţională, doar trei nu scriu despre diversele perioade ale comunismului (Simona Antonescu şi Florin Irimia îşi plasează povestirile în preajma Marii Uniri, iar Anca Haţiegan, în timpul Primului Război Mondial), astfel că rămîne mult loc de manevră pentru viitoare astfel de cărţi. Dacă tot am vorbit la început de ironia istoriei care a făcut ca şoimi ai patriei şi pionieri de altădată să scrie acum despre lipsurile şi abuzurile din aşa-zisa Epocă de Aur, trebuie să menţionez aici cîteva volume colective tematice cu istorii, evocări şi confesiuni din comunism, fie şi pentru faptul că au apărut în decursul „unui cincinal“ inaugurînd practic un nou gen confesiv: În căutarea comunismului pierdut (Paul Cernat, Ion Manolescu, Angelo Mitchievici şi Ioan Stanomir, Editura Paralela 45, 2001), Cartea roz a comunismului (coord. Gabriel H. Decuble, Editura Versus, 2004), Cartea cu euri (Călin Torsan, Cosmin Manolache, Sorin Stoica, Roxana Moroşanu şi Ciprian Voicilă, Editura Curtea Veche, 2005) şi Cum era? Cam aşa… (coord. Călin-Andrei Mihăilescu, Editura Curtea Veche, 2006).

Revenind la comunismul istorisit aici pentru cei mici, sînt în acest volum biografiile unor partizani vînaţi de Securitate prin munţi (Ruxandra Cesereanu scrie despre Lucreţia Jurj), poveşti personale despre viaţa copiilor sau adolescenţilor trimişi să stea la cozile Alimentarelor, care mergeau la petreceri improvizate, la munci agricole împreună cu clasa sau la manifestaţii de 23 August, ori care aveau tatăl plecat la muncă în străinătate şi întreţineau o corespondenţă supravegheată de Securitate, care uneori şi racola tineri (Adrian Buz, Horia Corcheş, Laura Grünberg, Alex Moldovan, Veronica D. Niculescu, Bogdan Răileanu, Ana Rotea, colega Adina Popescu şi subsemnatul), poveşti din preajma Revoluţiei din ’89 (Péter Demény şi Ciprian Măceşaru), de la mineriada din 13-15 iunie 1990 (Victoria Pătraşcu), dar şi de la jumătatea anilor ’90 (Tudor Ganea scrie despre adolescenţii amestecaţi etnic din Constanţa, aspectul minorităţilor fiind şi una din temele textelor lui Péter Demény sau Florin Irimia). Alte proze din carte nu evocă o perioadă anume, cît spun o poveste (Florin Bican, Doru Pop sau Doina Ruşti).

Una dintre calităţile cărţii este variaţia stilistică, textele evoluînd în mai multe genuri (reconstituire romanţată, parabolă, epistolă, jurnal, declaraţie, dialog imaginar, meta-naraţiune), abordînd, în cîteva cazuri, limbaje, structuri narative sau personaje care, poate, îi vor solicita pe micii cititori ai acestei cărţi. În ceea ce-i priveşte însă pe cititorii adulţi ai volumului, aceştia vor găsi aici cîteva texte remarcabile, foarte diferite între ele, al căror unic cusur este dimensiunea lor redusă: Péter Demény, Tudor Ganea, Laura Grünberg, Anca Haţiegan, Veronica D. Niculescu sau Victoria Pătraşcu scriu, în opinia mea, textele de vîrf ale unei cărţi în care totul e de citit.

Pentru că tot am intrat în luna cadourilor, recomand din toată inima această carte celor care n-au renunţat să ofere cărţi celor mici, deopotrivă copii sau adolescenţi, şi tocmai pentru că nu trebuie uitat scopul educativ, dincolo de plăcerea propriu-zisă a lecturii, ţin să recomand aici încă două cărţi esenţiale recent apărute: Ghidul micului astronom prin univers de Adrian Şonka (ilustraţii de Adnan Vasile, Editura Nemi) şi Femei în ştiinţă. 50 de femei temerare care au schimbat lumea de Rachel Ignotofsky (Editura Nemira). Uneori, citite la timpul potrivit, astfel de cărţi pot însemna ceva pentru viitorul unui tînăr.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Podul peste Dunăre de la Brăila arată jalnic. Asfaltul a crăpat și s-au format șanțuri ca pe „arătură”, spun șoferii VIDEO
Șoferii care trec pe podul peste Dunăre de la Brăila sunt revoltați. Deși a fost dat în folosință în urmă cu un an, podul arată deplorabil. Asfaltul a crăpat și s-au format numeroase șanțuri, exact ca pe un drum abandonat.
image
Surse: Dani Mocanu a rămas fără permis după ce a fost prins „zburând” pe A2. Ce viteză avea manelistul
Polițiștii au amendat sâmbătă, 13 iulie, șoferul unei mașini marca BMW, care circula cu o viteza uimitoare pe A2. Potrivit unor surse, la volan s-ar fi aflat manelistul Dani Mocanu.
image
Turiștii, terorizați de marea de alge de pe litoral. „Acolo unde au curățat, valurile aduc din nou cantități mari de alge” VIDEO
Zeci de mii de turiști goniți de caniculă în stațiunile de pe Litoral au parte, în aceste zile, de o surpriză mai puțin plăcută: apele Mării Negre au devenit verzi din cauza tonelor de alge aduse la mal și care miros a hazna.

HIstoria.ro

image
România anului 1944, văzută din exil: „Sfârșitul lumii noastre”
Ajuns în Elveția, Constantin Argetoianu se miră de calmul și liniștea care domnesc în rândul localnicilor și imediat ia pulsul celor câțiva români aflați aici.
image
Un cărturar francez justifică argumentat Comunismul lui Sadoveanu
„Războiul rece bîntuia și printre intelectuali. În acest context, Sadoveanu, care făcuse deja alegerea în 1944, în timpul răsturnării de situație prosovietice acționînd convins potrivit conștiinței sale umaniste, este pus în situația să aibă luări de poziție fără echivoc în favoarea noului regim”.
image
Războiului din Pacific: decriptarea codului japonez JN-25b
Un salt major pentru SUA în domeniul informațiilor a avut loc în februarie 1942, când criptanaliștii US Navy au început decriptarea mesajelor japoneze trimise cu ajutorul codului naval standard JN-25b.